Aihe: Mikä on oktaavi?
1
Schnowotski
26.03.2006 14:04:05
Se on intervalli, eli välimatka. Musiikissa se tarkoittaa kahden sävelen välimatkaa, jonka ylöspäin kuljettua värähtelytaajuus on kaksinkertaistunut. A (440hz) on oktaavin päässä A:sta (880hz).

Kitaralla kaikkien avoimien kielien oktaavi on samalla kielellä kahdestoista väli, eli se kohta jossa on kaksi pallukkaa. Ensimmäisen nauhan oktaavi kolmannessatoista välissä jne.

Huomaat tätä symmetriaa tarkastellessasi myös että kun ensimmäinen pallukka on kolmannessa välissä niin sen sävelen oktaavi löytyy viidennestätoista välistä, joka on ensimmäinen pallukka tuon kaksoispallukan jälkeen. Eli tavallaan kaula alkaa uudestaan kahdennestatoista välistä. Mutta sävelet ovat oktaavia korkeammalla. Matalin E-kieli on kahden oktaavin päässä korkeimmasta E-kielestä.

Eli kun virität sitä keskimmäistä G:tä niin se periaatteessa kuulostaa samalta kuin se D sitten kun se on vireessä, paitsi oktaavia korkeampaa... voit kokeilla miltä oktaavi kuulostaa jos soitat tällaisen (ellet ole jo ehtinyt muuttamaan kitarasi virettä):

e|--
H|-3
G|--
D|-0
A|--
E|--

Siinä on D-sävel kahdesta eri oktaavista. Mutta tuo esimerkki lienee oktaavia korkeampi kuin mitä sinä kitarallasi tavoittelet. Toivottavasti tämä ei sekoittanut sinua entisestään, voin kyllä koittaa selittää vielä selkeämmin.
-Kirjoittaja on skribentti
"Tässä kappaleessa ei ole yhtään turhaa säveltä" "Ei tietenkään - se on sarjallinen struktuuri."
kivi
27.03.2006 09:56:33
Tai siis oikeestaan kysymys kuuluu, et montako sellasta nauhaa on oktaavi.. toivottavaasti edes joku ymmärtää mitä koitan kysyy :D
Tuol mokotabin foorumilla kysyin miten viritän A D A D G B vireen, ja sieltähän tuli vinkkejä
Sit yhes kohassa luki, että "..Sitten viritetään keskimmäinen G oktaavin ylemmäksi kuin D.." et juu. :)

Luettelethan nuo kielten vireet paksuimmasta ohuempaan?

Tuollaista virettä ei normaali-kielisetista saa, vaan toi näyttäis 7-kielisen kitaran alapäältä; normaalikielet dropped-D:ssä, ja siihen vielä yksi bassonkieli tuomaan A-virettä.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
simbabben
27.03.2006 16:55:19
Luettelethan nuo kielten vireet paksuimmasta ohuempaan?

Tuollaista virettä ei normaali-kielisetista saa, vaan toi näyttäis 7-kielisen kitaran alapäältä; normaalikielet dropped-D:ssä, ja siihen vielä yksi bassonkieli tuomaan A-virettä.

öö öö onhan noi paksuimmast ohuimpaan ;)
Mut eikai tuomolla oo mitää erikoista ku paksut kielet? siis eikai sekään oo kuuskieliseensä mitään basson kielii säätäny, vai :) enhän mäkään nyt varma voi olla..
Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus mahdollisimman monelle m-nettiläiselle.
secondarymind
28.03.2006 02:51:06
öö öö onhan noi paksuimmast ohuimpaan ;)
Mut eikai tuomolla oo mitää erikoista ku paksut kielet? siis eikai sekään oo kuuskieliseensä mitään basson kielii säätäny, vai :) enhän mäkään nyt varma voi olla..

Jos tarkoitat Mokoman Tuomo Saikkosta niin eipä taida olla 7-kielistä hänellä (Mokoman sivuilta päätellen), mutta yhtyeen toisella kitaristilla Kuisma Aallolla näyttäisi sellainen olevan. Eli todennäköisesti tuossa on siis herra Aallon 7-kielisen vire, joka siis luultavasti on A D A D G B E.
En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää.
kivi
28.03.2006 09:27:20
Jos tarkoitat Mokoman Tuomo Saikkosta niin eipä taida olla 7-kielistä hänellä (Mokoman sivuilta päätellen), mutta yhtyeen toisella kitaristilla Kuisma Aallolla näyttäisi sellainen olevan. Eli todennäköisesti tuossa on siis herra Aallon 7-kielisen vire, joka siis luultavasti on A D A D G B E.

Secondarymind, ei kai kysyjä tahdo 7-kielistä, vaan 6-kieliseensä seiskakitaran bassopään?

Mitä Mokoman kitaristeilla on tai ei oo, siitä mä en mitään tiedä. Hienoja ihmisiä, mutta ei mun musiikkia.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
McNulty
28.03.2006 10:31:27 (muokattu 28.03.2006 10:32:23)
Edelleen täytyy sanoa, että kirjastoista löytyvä Ralph Denyerin "Suuri Kitarakirja" on loistava opus. Siellä on kuvattu kitaran otelauta ja sävelet jokaiselta kieleltä ja nauhalta. Siitä kuvasta tajuaa nopeasti otelaudan "oktaavisäännön".

Jotain tämäntapaista siis: http://www.visualguitar.com/cmaj.html
tai
http://www.guitarnoise.com/images/fretboardmap.gif

Tuossa kuvassa paksuin kieli (E-kieli) on alimmaisena ja ohuin kieli (e-kieli) on ylimpänä. Samalla kun osaat tuon otelaudan ulkoa, niin osaat ensimmäisen skaalan :)
Huomioi että tuossa on H-sävelen sijasta käytetty merkintää B. Ovat sama asia. H on käytössä vain saksalaisissa ja suomalaisissa nuoteissa, B sitten muualla (lähes kaikissa pop/rock-musiikin ulkomaisissa nuottikirjoissa).
"I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake
jummijammi
28.03.2006 15:55:08
Tuomaalla on ESP viper baritonina. Ja aivan oikein, ensimmäinen(paksuin(A)) on 7. kielen paksuinen ja muut sitten normaalit kielet, mutta vain niiden paikkaa siirretty.
secondarymind
29.03.2006 14:20:28 (muokattu 29.03.2006 14:22:31)
Secondarymind, ei kai kysyjä tahdo 7-kielistä, vaan 6-kieliseensä seiskakitaran bassopään?

Mitä Mokoman kitaristeilla on tai ei oo, siitä mä en mitään tiedä. Hienoja ihmisiä, mutta ei mun musiikkia.

En ollut sanomassakaan, että pitäisi seiska ostaa. Kommentoin vain tuohon:
Mut eikai tuomolla oo mitää erikoista ku paksut kielet? siis eikai sekään oo kuuskieliseensä mitään basson kielii säätäny, vai :)

Yritin siis sanoa, että saattaa olla, jotta toinen kitaristi käyttää 7-kielisessään tuota A-D-A-D-G-H-E-virettä ja toinen kitaristi 6-kielisessään D-A-D-G-H-E-virettä.

EDIT: Ja mitä tuohon Mokomaan tulee niin päättelin vain, että kaveri haluaa soitella jotain Mokoman biisiä. Siksi siis otin kyseisen bändin kitaristit esille.
En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää.
kivi
29.03.2006 16:41:57
Yritin siis sanoa, että saattaa olla, jotta toinen kitaristi käyttää 7-kielisessään tuota A-D-A-D-G-H-E-virettä ja toinen kitaristi 6-kielisessään D-A-D-G-H-E-virettä.

EDIT: Ja mitä tuohon Mokomaan tulee niin päättelin vain, että kaveri haluaa soitella jotain Mokoman biisiä. Siksi siis otin kyseisen bändin kitaristit esille.

Asia selvä. Toivottavasti kysyjällekin - kehoitetaan häntä siis virittämään nykyinen kitaransa DADGHE-vireeseen, mikä tapahtuu yksinkertaisesti pudottamalla paksuinta kieltä sävelaskelen (2 nauhaa) alaspäin, niin että paksuin kieli 7. nauhalta on sama kuin seuraava kieli.

Toi on oikeastaan ainoa järkevä tapa tavalliselle kitaralle.
alanko
31.03.2006 12:27:52
Pistetäämpä tähän vielä lainaus Mokoman omalta kyselypalstalta, jossa tätä samaa ongelmaa on näköjään mietitty (tai eihän siellä tuota oktaavia oo mietitty, vaan kitaran viritystä ;) )

Joku kysyy:
Ja sitten uudesta levystä, että mitenkä helevetissä Tuomo saa sen 6-kielisensä A D A D G B-vireeseen 10-setin kielillä ja ilman että käyttää baritonikitaraa?! Hämmästyttää kummastuttaa...

Tuomo Saikkonen vastaa:
Mulla on A-virekitarassa 10-52 -setistä vain viisi paksuinta kieltä ja paksuimpana kielenä lisäksi 68 tai 70.

Ja jatkuu myöhemmin (en tiedä kuka tämän sanoi, kun ei tarkemmin ollut eritelty):
Jee. Kaikissa Mokoma-kitaroisssa on siis ADADGBE-vire (68 + 10-52 kielet). Ja koska tuo vire vaatii seitsemän kieltä, on kuusikielisistä kitaroista jätettävä joko ohuin tai paksuin kieli pois. Helppoa!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)