Aihe: Taas tätä: aloittelijalle ensimmäinen basso.
1 2
Avenger
06.09.2003 19:13:23
Noniin, eli jälleen kerran saatte vastailla tälläsen nyypän kyselyihin.

Eli, olen siis saamassa bassoa jouluna. Olen soitellut bassoa vain koulussa musiikin tunneilla, eli tietämys ei ole kovin suuri. En ole aloittamassa mitään bänditoimintaa. Basson hintahaarukka olisi siinä 200-300e paikkeilla, ja vahvarit sun muut sitten mahdollisimman halpaa tietenkin. Kyseessä eivät ole omat rahani joita olen käyttämässä, joten ei tosiaan sopis mitään maaailman kalleimpia hommata heti alkuun.

Bassoista olen miettinyt Yamaha RBX-270 tai Ibanez GRS200, mitähän mieltä näistä mahdetaan olla? Paljonko olette maksaneet ko. bassoista, uutena tai käytettynä? Tarkoitus olisi käydä nuita bassoja kenties joskus kokeilemassakin, mutta se ei ole tässä vaiheessa vielä ajankohtaista, eli tyydyn vain kyselemään teiltä, arvoisat muusikot. Onkohan olemassa esimerkiksi internetissä sivustoa, josta löytäisi helposti ja mielellään laajan valikoiman käytettyjä bassoja?

Sitten kielistä, mahtaakohan olla näin että kannattais heti aluks ostaa laadukkaat kielet, vai millasetkohan nuissa mahtaa valmiiksi olla? Saako alle 50 eurolla laadukkaita kieliä ollenkaan? ;)

Vahvarista. Näistä laitteista mulla ei ole sitten yhtään mitään tietoa, eli mikähän mahtais olla hyvä? Edelleen en siis ole mihinkään bänditoimintaan hommaamassa laitteita, eikä se tule myöskään pitkään aikaan olemaan ajankohtaista (jos koskaan), eli semmonen joku pieni vahvari vaan olis aika nappi. Asun rivitalossa, eli mitään hirveitä kaappeja ei varmaan kannata ostaa. ;) Mutta siis, merkkiehdotuksia?

Ja vielä, että mitenköhän se soittaminen kannattaisi aloittaa? :D Mainitkaapas jotain mielellään suomenkielisiä bassokirjallisuuden teoksia? Olen käynyt tossa omassa kirjastossamme kattelemassa, mutta en löytänyt kerrassaan mitään bassoihin liittyvää! Täytyy vielä seilata tonne 10km päähän vähän isompaan kirjastoon kattelemaan. Eli siis, onko olemassa suomenkielistä kirjaa josta löytyis kaikkea mahdollista alottelijoille sopivaa tietoutta? Ja mielellään niitten termien selityksiä myös. ;) Vai onkohan tämä vaan turhaa toiveajattelua? No, koulussa ainakin lienee sitten mahdollisuus opettajan johdolla opetella basson soittoa..

Ja tabeista vielä, missähän olis jotain selitystä näille kummallisille merkkiyhdisteille? :p

Olikohan siinä kaikki tällä kertaa.. No, lisäilen sitten kysymyksiä sitä mukaan kun tulee mieleen. ;-)
JE
06.09.2003 20:30:02
siis pitäisikö sun sada 300€ basso ja vahvistin? vai pelkkä basso ja lisäksi vahvistin?
Musiikki on 99% elämääni.
Robert Trujillo
06.09.2003 20:40:53
osta thomannilta Harley Bentonin jatsibasso...
sitten joku Behringer vahvistimeksi niin ei ainakaan pala liikoja rahoja...
niihin menee muistaakseni 400 ööriä...

ja tabuista on juttua tuolla kitara-osastolla...
DAMN...nyt menin myöntämään että oon käynnyt siellä...
Älä jaksa...en mä kuitenkaan tajua...
Niskamies
06.09.2003 22:03:43
melkein kaikki hyvät kielet on alle 50 €. just ostin ernie ballin .55-.110 dlx:ltä 40 €. Suosittelisin ostamaan mahdollisimman hyvän basson ja ei välttämättä ollenkaan vahvaria. kun on hyvä basso, niin se soi akustisekkikin hyvin. suosittelisin säästämään parisataa euroa enemmän(mikäli mahdollista) ja osta hyvä jatsibasso torilta. älä sekaannu harley bentoneihin. suosittelisin ostamaan torilta n_batesin tokain 350 €. kokeile vaikka vähän tinkiä.
Miten seiskakielisellä soitetaan barreja? -Sillä soitetaan Kornii.
Basismi
06.09.2003 23:02:58
suosittelisin ostamaan torilta n_batesin tokain 350 €. kokeile vaikka vähän tinkiä.

Kävin pitkästä aikaa paikallisessa soitinkaupassa ja käsiin sattui joku Tokain jazz-kopio (sunburst, ruusupuuotelauta, block inlayt). Kyllähän resonoi hienosti akustisena! Siinä olis hyvä peli n500 euroon.
Women and rhythm section first.
Avenger
06.09.2003 23:36:35
siis pitäisikö sun sada 300? basso ja vahvistin? vai pelkkä basso ja lisäksi vahvistin?

Pelkkä basso tuon verran.

suosittelisin säästämään parisataa euroa enemmän(mikäli mahdollista) ja osta hyvä jatsibasso torilta.

Ei valitettavasti mahdollista. :/
Avenger
06.09.2003 23:38:23
Niin ja joo, en tiedä sitten vaikuttaako se asiaan, mutta lähinnä metallimusiikkia olisi sitten joskus tarkotus soitella.
Mbarkho
07.09.2003 03:01:11
Jos tosiaankin ihan ekabassoa on hankkimassa, niin Squierin P-bass on ihan varteenotettava vaihtoehto. Hintakaan tällä vehkeellä ei päätä huimaa. Itsellänikin on nimittäin kyseisenlainen vehje ja soittelen sillä edelleen sillointällöin.

Jos menet ostamaan käytettyä vehjettä, niin kannattaa ottaa mukaan joku kaveri, joka tietää niistä vehkeistä jotain.
Lisää volyymia, kiitos!
Pollo
07.09.2003 10:28:23
Kuuluuko noista Ibanezeista mitään ilman vahvistusta?

Eikös bassoa voi rivitalossa soittaa 15 w kitaravahvistimenkin kautta? Eikai se hajoa kotisoittovoluumeilla? Entä onko suositeltavaa nakata basso kiinni stereoihin(vahvistimen kanssa tai ilman)?

Ja paljonko tollanen Ibazez GSR2000 maksaa?
Niskamies
07.09.2003 13:12:23
yritä tinkiä toi n_batesin tokai sun hintahaarukkaan. et tarvitsse vahvaria ennekuin soitat bändissä.
Miten seiskakielisellä soitetaan barreja? -Sillä soitetaan Kornii.
Avenger
07.09.2003 13:51:15 (muokattu 07.09.2003 15:29:33)
no tuolta saat varmasti 300? koko paketin: http://www.f-music.com/
Tuotteet -> bändisoittimet -> kitarat ja bassot -> sähköbassot -> muut merkit -> SQUIER BASS PACK...

(basso, vahvistin , piuha, hihna, pussi)

Tuo kuulostais hyvältä. Tuolla ei ole mitään hintaa määritelty, et pitääks sitä sitten kysellä tai tarjota tai jotain? Ja btw, - Väri: Sunburst Hyi hitto! :/ Tiedätkö oiskohan noita mahdollista saada jonain muuna värinä? :I Musta tai punanen ois aika rok.
SF3YLO
07.09.2003 15:48:57

Ja btw, Hyi hitto! :/ Tiedätkö oiskohan noita mahdollista saada jonain muuna värinä? :I Musta tai punanen ois aika rok.

ehkä määrittelin alakanttiin ehkä joku 350€ vois olla lähempänä mut, osta tää sama hartken setti kun määkin (linkki ylempänä). siin on musta ja paljon paremman näkönen basso muutenkin. tosin hintaakin on vähän enemmän, oota kaivan hintalapun, n.400€
Basistit kunniaan!
Avenger
07.09.2003 18:15:07
ehkä määrittelin alakanttiin ehkä joku 350? vois olla lähempänä mut, osta tää sama hartken setti kun määkin (linkki ylempänä). siin on musta ja paljon paremman näkönen basso muutenkin. tosin hintaakin on vähän enemmän, oota kaivan hintalapun, n.400?

Hmm, okei. Tuo samainen basso ku sulla on kyllä paremman näkönen - mutta toisaalta eipä sillä niin paljoa väliä, kun lähinnä kotikäyttöön sitä hankkimassa. Mut ei sitä koskaan tiiä. ;P Pitänee kysellä lompakolta (lue: faijalta) että minkä verran se on valmis sponsoroimaan. ;)
Brian May jr.
07.09.2003 18:22:20
Tuo kuulostais hyvältä. Tuolla ei ole mitään hintaa määritelty, et pitääks sitä sitten kysellä tai tarjota tai jotain? Ja btw, Hyi hitto! :/ Tiedätkö oiskohan noita mahdollista saada jonain muuna värinä? :I Musta tai punanen ois aika rok.

Täh, mitä hemmettiä, sunburst on paras mitä löytyy!
Metal up yer ass or I'll do it for ya!
Avenger
07.09.2003 18:41:36 (muokattu 07.09.2003 18:42:36)
Täh, mitä hemmettiä, sunburst on paras mitä löytyy!

Toivottavasti et oo tosissas.. ;) Eivaa, mie tykkään ihan noista yksinkertasista yksvärisistä.. jotkut sunburstit mäkee :F
PasiB
07.09.2003 18:51:32
osta thomannilta Harley Bentonin jatsibasso...
sitten joku Behringer vahvistimeksi niin ei ainakaan pala liikoja rahoja...
niihin menee muistaakseni 400 ööriä...

ja tabuista on juttua tuolla kitara-osastolla...
DAMN...nyt menin myöntämään että oon käynnyt siellä...

Älä hyvä ihminen osta mitään vermeitä kokeilematta!!!!
Kitarassa on liikaa kieliä
Avenger
07.09.2003 19:11:08
Älä hyvä ihminen osta mitään vermeitä kokeilematta!!!!

Juu, enköhän mä tässä joku päivä suuntaa tuonne lähimpään isoon kaupunkiin ja musiikkiliikkeeseen hakkaamaan niitä soittimia siellä :).
SF3YLO
08.09.2003 07:43:05

Tässä vähän faggia näistä kahesta laitteesta kun oon kerran molempia kokeillu.

eli se affinity:
Se on ehkä melkein parempi soittaa (aika samanlaisia molmmat), rumempi, vain yksi mikki, painavampi (mulla oli selkä ihan kipee ku soitin sillä yhen keikan, ku tottunu soittaan omalla), muuta?...

Hartke: kaikki vastakohdat :) eli:
kevyempi, hienompi 8), kaksi mikkiä, isompi skaala (parempi?), vähän lyhyempi ku on toi viritys koneisto kahella puolella, muuta?...

Ps. laske molempiin vielä semmonen 40€ lisää hintaa koska niihin joutuu ostaan telineen, kaikki muu tarvittava mukana. (paitsi ehkä pidempi johto n.15-25€, mukana kun tulee vain 1,5m johto)
Basistit kunniaan!
Avenger
09.09.2003 21:50:30
Tässä vähän faggia näistä kahesta laitteesta kun oon kerran molempia kokeillu.

eli se affinity:
Se on ehkä melkein parempi soittaa (aika samanlaisia molmmat), rumempi, vain yksi mikki, painavampi (mulla oli selkä ihan kipee ku soitin sillä yhen keikan, ku tottunu soittaan omalla), muuta?...

Hartke: kaikki vastakohdat :) eli:
kevyempi, hienompi 8), kaksi mikkiä, isompi skaala (parempi?), vähän lyhyempi ku on toi viritys koneisto kahella puolella, muuta?...

Ps. laske molempiin vielä semmonen 40€ lisää hintaa koska niihin joutuu ostaan telineen, kaikki muu tarvittava mukana. (paitsi ehkä pidempi johto n.15-25€, mukana kun tulee vain 1,5m johto)

Ok. Kiitän. :) Eli, tuo hartken paketti maksais vai sen ~350e ? + toi telineen hinta. Hmmh.. Kuulostaa aika hyvältä. Täytynee ehdotella lompakolle. x)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)