askomiko 06.09.2003 17:48:21 | |
---|
Mitä eroa on näillä miljoonalla MD:n eri versiolla? MD 421 U-5 MD 421 N MD 421 U-4 MD 421 II Kaipa sitten voisi vielä olettaa että siellä on ykkös- ja kolmosversiot välissä myös. |
Roberto 06.09.2003 18:18:54 | |
---|
Eka 421 tuli 1960, se on se panssarinharmaa malli. Jossain vaiheessa (70 jotain?) väri muuttui mustaksi ja myöhemmin mustaan malliin tuli se pyöritettävä alapääleikkuri (m= music --> s= sprache), tämä lienee MKII-malli. Paha arpoa kun ei tiedä :) |
Panssarinharmaa = muovinharmaa? Näitä näkyy ebayssa usein. |
Roberto 07.09.2003 12:22:52 | |
---|
Panssarinharmaa = muovinharmaa? Näitä näkyy ebayssa usein. No just se työkalusaksan värinen. |
Jabbe 07.09.2003 22:17:46 | |
---|
Noihin harmaisiin 421:een varmaan saa vaihdettua tuon vanhanaikaisen oudon liittimen XLR:ksi? Multa löytyy tollanen siis, mut vähän hankala kun on vaan plugi tossa toisessa päässä, ei saa tarpeeks kovalle ilman hirveää suhinaa. |
Roberto 08.09.2003 00:31:57 | |
---|
Noihin harmaisiin 421:een varmaan saa vaihdettua tuon vanhanaikaisen oudon liittimen XLR:ksi? Multa löytyy tollanen siis, mut vähän hankala kun on vaan plugi tossa toisessa päässä, ei saa tarpeeks kovalle ilman hirveää suhinaa. Kyl. Se vanha on Tuchel (lausutaan saksalaisella tarkkuudella). |
kivi 08.09.2003 00:52:51 (muokattu 08.09.2003 00:58:26) | |
---|
Kyl. Se vanha on Tuchel (lausutaan saksalaisella tarkkuudella). Mä ostin joskus 15 vuotta sitten Yleiselektroniikan tyhjäksi vanhoista tucheleista silloisiin MD421:siini, jotka kyllä sittemmin ovat hävinneet sen siliän tien. Rosvot ja elämä vienyt. Vaan asiaan: Jos sulla, Jabbe, on mikkiin nyt tuchel-liitin, voit vallan hyvin vetää siitä piuhan XLR -liittimeen; ei sen tarvi olla balansoimatoin plugi siinä toisessa päässä. Kytkennät menee seuraavasti (numero=piikin numero sellaisena kuin se liittimeen itseensä merkitään. Aika kivasti sattui, että XLR:n ja tuchelin piikkien numerointi on sama; toisin kuin esim perus DIN-liittimen) Tuchel: 1 + 2 - 3 vaippa XLR: 1 vaippa 2 + 3 - Eli tuchelin plusnavasta 1 se piuha joka nyt johtaa plugin kärkeen, tulee xlr:n napaan 2. Tuchelin miinusnavasta 2 se toinen sisäjohdin (ei vaippa) xlr:n napaan 3. Tuchelin maanavasta 3 lähtevä mikrofonikaapelin vaippa kytketään toisesta päästään xlr-liittimen piikkiin 1. Eli jos plugipiuhassasi on balansoinnin poisto tehty "sääntöjen mukaan" niin jakin päässä on miinusjohdin juotettu vaippaan kiinni. Kun nää jakaa ennalleen, on balansointi taas kunnossa. Ok? EDIT: ja Askomikon alkuperäiseen kysymykseen: niistä koodeista näkee, mikä liitin mikissä on, ja onko leikkuria. Nyt en kylmiltään muista mitä mikäkin koodi tarkoitti, mutta oon aivan saletisti nähnyt listan - olisko Senkun sivuilla? |
askomiko 08.09.2003 11:52:59 | |
---|
Sennheiserin sivu olisi tietysti looginen paikka etsiä, mutta ainakaan minun silmään ei muuta töksähtänyt kuin nykyinen malli ja sen ylistyssanat. |
kivi 08.09.2003 12:04:38 | |
---|
Sennheiserin sivu olisi tietysti looginen paikka etsiä, mutta ainakaan minun silmään ei muuta töksähtänyt kuin nykyinen malli ja sen ylistyssanat. Hep, löyty! Ei ollut senkun sivuilla, oli MD421:n omassa manuaalissa, minkä saa siis mikin mukana:-) Kun ostat Sennheiserin MD421-mikkiä, niissä pitäis periaatteessa tulla mikkikohtaiset spec sheetit mukana, sellainen piirturilappu, jolla on mitattu juuri _sun_ mikkis. Auttaa valitsemaan mukavimman, jos ei sekoita noita keskenään... MD421N = 3-piikkisellä DIN41524 -liittimellä (tuchel?), ruuvattava, harmaa MD421U-4 = 3-piikkisellä XLR -liittimellä, musta MD421U-5 = sama kuin edellinen, mutta 5/8" jalustasovittimella, musta |
Jabbe 08.09.2003 21:08:24 | |
---|
Jos sulla, Jabbe, on mikkiin nyt tuchel-liitin, voit vallan hyvin vetää siitä piuhan XLR -liittimeen; ei sen tarvi olla balansoimatoin plugi siinä toisessa päässä. --- Eli jos plugipiuhassasi on balansoinnin poisto tehty "sääntöjen mukaan" niin jakin päässä on miinusjohdin juotettu vaippaan kiinni. Kun nää jakaa ennalleen, on balansointi taas kunnossa. Ok? Joo, toi on varmaan kätevämpi tapa kuin ruuvata itse mikkiä. Eli kaapelista plugi v*ttuun ja XLR tilalle? Oon melko huono noissa kolvaus- ym. hommissa (lue: täysi tumpelo) mutta voisihan tuota yrittää... kiitoksia neuvosta, kokeilen saada kuntoon kunhan ehdin. :) |
Teemu Tee 09.09.2003 10:35:57 | |
---|
Missä muissa kuin kitarakaapeissa olette nelikaksykköstä käyttäneet eli haen niitä "must" -käyttökohteita? Tyhjän saa pyytämättäkin |
kivi 09.09.2003 10:49:50 (muokattu 09.09.2003 10:56:21) | |
---|
Missä muissa kuin kitarakaapeissa olette nelikaksykköstä käyttäneet eli haen niitä "must" -käyttökohteita? Kitara (sekä lähi että kauempi) tomit bassari (semmoinen leveämpi sointi, umpikalvo-tyyliin) basso laulu (varsinkin stemmaosasto) piano (yläkielet, alakieliin Sennheiser e602) Noissa on toiminut vallan hyvin. Mainio kaveri (Neumann-) U87-sointiselle konkalle siinä missä (Shure-) SM57:n konkkavastine vois olla vaikka (AKG-) C1000. Mä olen myös hemmetin tyytyväinen e602 - MD421 -pariasetteluun kun halutaan mikittää jotain mikä menee taajuusalueella alhaalta ylös. Niiden sointi on selvästi samaa maailmaa, ja kun e602 nyt sattuu olemaan mun tän hetken lempparibassarimikki... kun tuo 50-luvun AKG D12 odottaa huoltoa. EDIT: valmistajannimet. |