En löytäny aiheesta olevaa keskustelua,joten avataan sellainen. Eli mua kiinnostaisi vaan lyhyesti tietää,mikä on olennaisin ero Fenderin Jazz ja Precision bassoilla,lähinnä nyt puhuttais 70' luvun malleista.Mulla on veljeltä pitkässä lainassa ollu joku 72-76 Jazz,joten se on aika tuttu jo,mutta koskaan en ole päässy presaria kunnolla kokeilemaan,etenkään niin,että olisi kumpikin yhtä aikaa kokeiltavana.Näin maallikko järjellä vois päätellä ,että presarista ei ihan niin kirkasta soundia otettaisi kun jazzista,koska on vaan yksi mikki ja seki kauempana tallasta kun jazzin takamikki ja vastaavasti se presarin ainoa mikki on kaulastakin kauempana kuin jazzin edempi mikki ,niin tekeekö isonki eron soundiin yleensä. Joistain kuvista vois päätellä,että presarin tukki olis hiukan jazzia jykevämpi,vai näyttääkö vain?Joka tapauksessa jompi kumpi kiinnostais hankkia joskus omaksi,veljen basso kuulemma ei oo myytävänä ihmisrahalla! Se sunbursti presari,joka torilla on nyt ollu myynnissä,on meinaan hienon näköinen,jos ulkonäkö ratkaisis,niin se vois olla vaikkapa se,stemmais hienosti mun 77'sunbursti straton kans ! |
J.Hollström 25.03.2006 16:05:33 | |
---|
Kaula: Presarissa paksumpi, jollei ole jazzkaulan mitoilla, sellaisiakin on. Body: Eri muoto, jatsari ei seiso esim. lattiaständissä kovinkaan hyvin. Mikit: Presarissa yksi jaettu mikki, jatsissa 2 yksikelaista. Elektroniikka: Presarissa yksi vola ja yksi tone. Jatsissa molemmille mikeille oma vola, yhteinen tone. Soundi: Presarissa yksi hyvä soundi (+tonen säätömahd.), jatsissa enemmän mahdollisuuksia. Presarin soundi jykevämpi. Molemmissa omansa. |
kaukopoika 25.03.2006 16:17:53 | |
---|
Joo jäi äsken mainitsematta,että nuo speksit kyllä on tiedossa,lähinnä kiinnostaa siis se ,että jääkö jostain paitsi,jos on vaan jompi kumpi,mutta tuo jo selvitti paljon että presari olis tukevampisoundinen. Ja tuo jazz on tosiaan aika vinoksi sahattu sieltä tukin päästä ja taitaapi olla 70' luvun lopussa vieläkin villimmän näköinen. |
sirdickyj 25.03.2006 16:52:43 | |
---|
Kaula: Presarissa paksumpi, jollei ole jazzkaulan mitoilla, sellaisiakin on. Body: Eri muoto, jatsari ei seiso esim. lattiaständissä kovinkaan hyvin. Mikit: Presarissa yksi jaettu mikki, jatsissa 2 yksikelaista. Elektroniikka: Presarissa yksi vola ja yksi tone. Jatsissa molemmille mikeille oma vola, yhteinen tone. Soundi: Presarissa yksi hyvä soundi (+tonen säätömahd.), jatsissa enemmän mahdollisuuksia. Presarin soundi jykevämpi. Molemmissa omansa. Nii ja Jazzbasso on homojen Presari, sä unohdit! "Se o liia rankkaa olla hra. muna j. Kokopäivähomma."
-Kaake- |
Royal Banzai 25.03.2006 17:11:47 | |
---|
Mä oon kyllä havainnut että presarissa olisi jazzia kirkkaampi soundi. Jazzissa sitten sellainen pehmeämpi ja keskialuevoittoisampi äänenväri. Varmaan riippuu yksilöistä tietty, mutta ainakin näin meillä. |
J.Hollström 25.03.2006 17:36:34 | |
---|
|
Rämppy 28.03.2006 09:37:21 | |
---|
lähinnä kiinnostaa siis se ,että jääkö jostain paitsi,jos on vaan jompi kumpi Molempi parempi. Jos otat Presarin, et saa niin hyvää kasari-peukuttelusoundia. Jos otat Jazzarin, et saa sitä fundamentaalisen tanakkaa perkussiivista tumpsahdusta, joka presarista lähtee. Jazzista saat enemmän terävää kirkkautta soundiin, jos sitä haluat. Honottavaa Jacoa saat irti Jazzarin tallamikillä, Presarilla et niinkään. Presarista saa hankalissakin olosuhteissa toimivan soundin ilman ihmeempää säätöhässäkkää -plug and play. Lisäksi Presari toimii plektrabassottelussa paremmin. Kumpikin basso reagoi tosi herkästi eri soittotatseihin sekä näppäilykäden sijaintiin -soundipaletti on paljon laajempi, mitä nappuloiden ja mikkien määrästä voisi päätellä. Ulkonäköhän noissa on eri. Minusta Precision on hienompi. En sitten malttanut olla sanomatta. |
isomela 28.03.2006 14:58:59 | |
---|
Hommaa Fender American hot rodded P-bass niin saat presarin jossa myös jazzarin tallamikki. Erittäin pätevä peli. Ostin juuri moisen! |
okabass 29.03.2006 08:18:43 (muokattu 29.03.2006 08:20:33) | |
---|
En löytäny aiheesta olevaa keskustelua,joten avataan sellainen. Eli mua kiinnostaisi vaan lyhyesti tietää,mikä on olennaisin ero Fenderin Jazz ja Precision bassoilla,lähinnä nyt puhuttais 70' luvun malleista. Tuli mieleen tälläinen määrittely: Jatsi on "hieno nainen " ja Presari "narttu" ;) Noin musiikillisessa mielessä. Olen Presarissa kanssa P+ J mikityksen kannalla (niinkuin kuvastakin näkyy). Jos vielä laittaa P- mikkiin parallel/series-kytkimen, saa enemmän Jatsin suuntaista soundia tuolla parallel-asetuksella. Eli P-mikin soundi ohenee ja muistuttaa enemmän J-kaulamikkiä. J-tallamikiksi on hyvä esim. Duncanin hot stack. sehän on päällekkäinen humbucker: ei juuri pirise. |
kaukopoika 29.03.2006 10:52:33 | |
---|
Hyviä vastauksia on tullu,kiitos kaikille se okabassin hieno nainen vs narttu oli peräti plussan arvoinen,kyllä kun käytetään naisia vertauskuvana ,niin helpottuu asian ymmärtäminen kummasti;-),Tohtisiko nyt sanoa,että vaikka oma vaimo onkin enemmän jazzbass,niin kyllä narttu sitte vois olla se bassovalinta? No vaikeaa se on ,mää ny kattelen kumpaako olis sopivasti tarjolla,luultavasti mun tarkoitukseen kävis kumpi vaan loppupeleissä,lähinnähän teen siis omassa pajassa materiaalia itse soittaen ainakin nyt kielisoittimet,joten joku edullinen squieri tai japan/mex fender mulle kyllä kävisi.Tahtois vaan wanhan fenderin,niinku moni muuki ja siitä saa maksaa sitte rutosti. |
kaukopoika 29.03.2006 10:56:50 | |
---|
Siis esimerkiksi näin: Celine Dion = Jazzbass,kun taas Courtney Love = Precision Bass ! |
absqua 29.03.2006 11:00:13 | |
---|
Siis esimerkiksi näin: Celine Dion = Jazzbass,kun taas Courtney Love = Precision Bass ! Mun mielestä Courtney on korkeintaan joku puhkisoitettu Harley Benton. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
JurviZ 29.03.2006 11:05:07 (muokattu 29.03.2006 11:06:06) | |
---|
Courtney Love on kyllä sitten jo joku Harley Bentonin versio, jos sitäkään. Fenderin p-basso olisi sitten tietenkin Melissa Auf Der Maur :) Edit: Ilmeisen toimiva analogia kun näin yhtä mieltä ollaan kaikki! Invisible flying pyramids, there are millions in the sky! |
absqua 29.03.2006 11:21:04 | |
---|
Courtney Love on kyllä sitten jo joku Harley Bentonin versio, jos sitäkään. Fenderin p-basso olisi sitten tietenkin Melissa Auf Der Maur :) Edit: Ilmeisen toimiva analogia kun näin yhtä mieltä ollaan kaikki! No kyllä. Courtney on melkolailla turha mamma ihan kaikin puolin. Melissa on jo ihan toista maata. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
kaukopoika 29.03.2006 11:59:28 | |
---|
Ei taida Kurtti vainaan leski oikein olla varsinaises nousukiidos?? |
Karlsson 29.03.2006 12:32:32 (muokattu 29.03.2006 12:32:49) | |
---|
Ei taida Kurtti vainaan leski oikein olla varsinaises nousukiidos?? Ennemminkin hätälasku? edit: Ellei jopa syöksykierre. "I had to. I was drunk." -Vivian |
absqua 29.03.2006 13:05:35 | |
---|
Ennemminkin hätälasku? edit: Ellei jopa syöksykierre. Musta kyseessä on pitkälti toista kymmentä vuotta kiitoradan takana lojunut lentokelvoton hylky. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
L_Laiho 30.03.2006 00:51:10 (muokattu 30.03.2006 00:54:15) | |
---|
Laitampa tähän ketjuun nyt kymysyksen, niin ei tarvitse uutta avata, elikkäs josko laitetaan semmoinen 800 euroa rahaa kiinni, niin millaisen jazzarin sillä saa? En nyt ihan 100% vakavalta pohjalta ole kysymässä, mutta alustavaa tietoa kumminkin. Olen noita Japanin suunnan jassoja katsellut soundstoresta. Jumala on ottanyt järjen pois ja pannut paskaa tilalle. |
absqua 30.03.2006 08:02:55 | |
---|
Laitampa tähän ketjuun nyt kymysyksen, niin ei tarvitse uutta avata, elikkäs josko laitetaan semmoinen 800 euroa rahaa kiinni, niin millaisen jazzarin sillä saa? En nyt ihan 100% vakavalta pohjalta ole kysymässä, mutta alustavaa tietoa kumminkin. Olen noita Japanin suunnan jassoja katsellut soundstoresta. Japanilaiset ovat paras vastaus varsinkin tossa hintaluokassa. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
J.Hollström 30.03.2006 09:50:20 (muokattu 30.03.2006 10:17:24) | |
---|
Laitampa tähän ketjuun nyt kymysyksen, niin ei tarvitse uutta avata, elikkäs josko laitetaan semmoinen 800 euroa rahaa kiinni, niin millaisen jazzarin sillä saa? Tolla raaha näitä: - uusi Japanilainen - käytetty 90-jenkki - 80-JV squier (niitä ensimmäisiä ja parempia), hakkaa parhaimmillaan jopa jotkut 70-lukulaiset. http://www.squierjv.info/jvjazzbass.htm E: lievensin squju vs. 70-luku vertailua. |