Aihe: Valmiita midikontrollereita tavallisimmille räkkilaitteille?
1
kivi
25.03.2006 01:25:18
Jep,

ajattelin että jos joskus jaksaisi rakennella noille räkkiefekteille ohjaustiedostot, ja liittää ne midin kanssa biisifileisiin, olisi huomattavasti mukavampaa kun miksauksen avatessaan myös "raudasta haetut" kaiut ja muut ponkaisisivat automaattisesti oikeisiin presetteihin.

Laiskuus kuitenkin iski, ja aloinkin miettiä, että joku on varmaan tällaisiakin tehnyt jonkun kirjaston jonnekin. Hakusessa ovat siis ihan yleiset laitteet kuten SPX90, SPX900, SRV2000, jotkut TC:n ja Lexiconin palikat, jne. (Noita vanhempia delayta kuten DEP5 ei varmaan voikaan näin ohjata?)

Alustoina kiinnostavat eniten itsekin useimmin käyttämäni Cubase SX ja tavallisimmin käyttämässäni studiossa oleva ProTools, jonka versiosta mulla ei ole aavistustakaan (joku pienempi kuin Mix+ kumminkin).

Onko jollakulla tietoa?
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
koopop
25.03.2006 14:27:38

Tarkenna hieman tuota kirjastoa.. Siis mitä tietoa sen tulisi sisältää?

mä olen pärjännyt niin että ketjutan kaikki laitteet yhdeksi midiketjuksi, ja ohjaan sitä yhdellä midikanavalla.. Jokaiseen laitteeseen vaan juokseva kanavanumero ja siitä sitten biisin alkuun midiraidalle pallukat oikeisiin kanaviin ja presetit on valmiina. Mut jooh tämän varmaan tiesitkin vallan hyvin ;)
koopop
25.03.2006 15:56:32 (muokattu 25.03.2006 16:02:37)

ok.. ihan mielenkiintoinen olisi kyllä tuollainen VST -plugari joka hoitaisi koko homman... DAWissa ei vielä ole tullut niin hirveästi tarvetta käskyttämiseen kun noi plugarit on "vähän" vallannut jalansijaa ulkoisilta efekteiltä..

Noissa ketjutushommissa olen käskyttänyt laitteita lähinnä live-Amekin omalla softalla, ja koska Amekiin on tallennettu jokainen laite oikeaan kanavaa, niin laitoin vaan showkohtaisesti presettinumerot biisien cueisiin. Tosin yli 7 ketjutettua laitetta saattoi alkaa pykiä, joten siihen auttoi yksi mergeboxi lisää ja laittamalla yhden pykälän MIDI Delayta jokaisen käskyn jälkeen, jolloin koneesta lähti ekana käsky kanavalla 1, sitten muutaman millisekunnin päästä kanavalla 2..

njaah, muuta ei sitten tullut ohjattuakaan kuin pelkkiä presettejä.

hmm.. nyt kun muistelen niin siinä Amekin (Recall 56) softassa oli ohjainskini ainakin Lexiconin PCM 90 -koneelle ja jollekin Yamahan SPX:lle, ja niistä sai ohjattua koko laitteen funktioita, ja tehtyä jopa automaatiota cueiden väliin. Tuollainen skini olisi kyllä aivan mahtava käännettynä uusille DAW softille. Tiedä häntä sitten onko kehittelyä jatkettu sitten Amekin PC -aikojen. Tarve on uuden Digicon myötä sitten loppunut.

Eikun google kuumaksi ja ettimään... Luulen että siihen joitain ratkaisuja on kehitetty.
kivi
25.03.2006 16:44:28
ok.. ihan mielenkiintoinen olisi kyllä tuollainen VST -plugari joka hoitaisi koko homman... DAWissa ei vielä ole tullut niin hirveästi tarvetta käskyttämiseen kun noi plugarit on "vähän" vallannut jalansijaa ulkoisilta efekteiltä..

Sama vika rahikaisella, mutta kun noita räkkikaikuja nyt kumminkin on enemmän kuin vähemmän, ja koneestakin saa tällä hetkellä täydet 24 kanavaa routattua niihin ja takaisin, niin mikä jottei:-D

Onhan noissa kaikenlaisia asiallisia toimintoja, ja kun ei oo tuota powercoreakaan vielä tullut hankittua, niin tehonsäästö on aina tervetullutta.

hmm.. nyt kun muistelen niin siinä Amekin (Recall 56) softassa oli ohjainskini ainakin Lexiconin PCM 90 -koneelle ja jollekin Yamahan SPX:lle, ja niistä sai ohjattua koko laitteen funktioita, ja tehtyä jopa automaatiota cueiden väliin. Tuollainen skini olisi kyllä aivan mahtava käännettynä uusille DAW softille.

Siitäpä ajatus lähtikin, kun muistelin jotain tuollaista joskus nähneeni, tiedä sitten mitä ja missä.

Eikun google kuumaksi ja ettimään... Luulen että siihen joitain ratkaisuja on kehitetty.

Näinpä kyllä. Steinbergillä ei ollut ainakaan tähän mennessä puhuttu asiasta, mikäli oikein ymmärsin, eli saattais todennäköisemmin löytyä tosiaan VST-midi-instrumentteina noi ohjaimet joiltain omilta toimijoilta.

Eikö vaan olis nastaa käyttää räkkilaitteita kuin plugareita, mutta CPU:sta välittämättä?
:-)

...taidan kokeilla noiden CC:iden tekoa ensin...
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
TimoS
27.03.2006 12:43:36

Syntheditillä voi tehdä omia VST plugareita jotka mm. käskyttävät midiä.

www.synthedit.com
T:TimoS
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)