Aihe: Madamp A15mk1 kit, kokemuksia ?
1 2 3 4 5 6 7 8 9
pjl
28.02.2006 09:05:29

sori offtopic mutta kun nyt meikäläiselle selkis tuo push-pull nimitys niin ilmeisesti A-luokan lihans... eiku putkivahvistimessa ne putket sitten jytäävät unisonossa? Onko teho/hyöty/mökä suhteessa eroja näiden teknisten ratkaisujen välillä vai onko ero sitten vain soundeissa ja säröytymisessä.

Push-pull vahvistin voi toimia mainiosti sekä A, AB että B luokassa. Kyse on vaan siitä miten vahvistin biasoidaan. A luokan ideana on että kumpikin putki johtaa "koko ajan". Eli kummankaan putken virta ei katkea missään vaiheessa. B-luokassa taas putket johtavat vuorotellen, eli toinen putki vahvistaa positiivisen ja toinen gatiivisen puolijakson tulosignaalista. AB luokka on sitten siinä välissä. SingleEnd päätteet pyritään aina biasoimaan keskelle A luokkaa. Tokj AB luokkakin olisi mahdollinen mutta tuskin kovin järkevä kun osan ajasta outki ei johtaisi ollenkaan. A luokkaisen hyötysuhde on huonompi kuin AB tai B luokassa. Saundissakin kait on eroa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Class_A_amplifier
Vapour
28.02.2006 12:36:51 (muokattu 28.02.2006 12:37:53)
Onko teho/hyöty/mökä suhteessa eroja näiden teknisten ratkaisujen välillä vai onko ero sitten vain soundeissa ja säröytymisessä.

AB push-pull -vahvistimessa molemmat puoliskot on biasoitu siten, että ne voivat mennä enemmän päälle, kuin pois. Esimerkkinä, jos bias on säädetty niin, että putkien läpi kulkee lepoasennossa 10% maksimivirrasta, niin molemmilla puolilla on vahvistuspotentiaalia vielä 90%. A -luokassa bias on säädetty molemmilla puolilla 50%:n, joten vahvistuspotentiaalia on ainoastaan 50%. AB -luokan vahvistimet ovat siis selkeästi tehokkaampia.

Single end -päätteessä pääasiallinen särökomponentti on oktaavi, push/pull -vahvarissa oktaavi ja kvintti. Ovat erilaisia luonteeltaan.

Hyvä linkki, josta olen itse nuo ed. opiskellut:
http://www.mesaboogie.com/US/Smith/ClassA.htm
Ihmisillä, jotka pelkäävät menettävänsä kasvonsa, ei ole kasvoja, mitä menettää. -Allekirjoittanut.
Vapour
28.02.2006 12:37:26 (muokattu 28.02.2006 12:37:41)
Äh, väärä nappi.
Ihmisillä, jotka pelkäävät menettävänsä kasvonsa, ei ole kasvoja, mitä menettää. -Allekirjoittanut.
jo_tu
01.03.2006 12:27:29
onkos joku muuten pykännyt näihin madamppeihin footswitchejä, kun niitä ei taida suoraan paketissa tulla mukana? miten sellasen toteuttaa, releilläkö? vai yksinkertaisemmin...?
pjl
01.03.2006 12:45:09 (muokattu 01.03.2006 18:09:38)

onkos joku muuten pykännyt näihin madamppeihin footswitchejä, kun niitä ei taida suoraan paketissa tulla mukana? miten sellasen toteuttaa, releilläkö? vai yksinkertaisemmin...?

itse tein tällaisen kikkailun: http://kotipolttoinen.com/sisalto/k … AD15/kuvat/dd15_current26022006.pdf Idean tuli jostain MadAmpin skemasta. Hyvin toimii eikä juuri napsu.

EDIT: linkki korjattu
SirElwood
01.03.2006 14:01:23
superfly
01.03.2006 14:27:10
not found.

Ota tuosta URL:sta tuo piste lopusta pois niin toimii.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
SirElwood
01.03.2006 14:39:44
Ota tuosta URL:sta tuo piste lopusta pois niin toimii.

Niin tietty. Tack.
ansel
01.03.2006 18:57:56
Hommasin tuon A15mk1 kitin heti kun se ilmestyi, taisi olla peräti ensimmäinen mikä Suomeen saatiin. Tavarat tuli nopeasti perille, mutta lähetyksestä puuttui kaikki elkot ja tasuri, mitkä sitten tulivatkin muutaman päivän päästä perästä kirjekuoressa postilaatikkoon. Dokumentaatio oli myös puutteellinen ja osittain jopa virheellinen, mutta nyt taitaa olla jo aika hyvin läjässä. Onhan meitä virheen etsijöitä tuossa ollut. ;)

Itse en suosittelesi tätä rakennus sarjaa ensimmäiseksi putki projektiksi. Juotostaitoa pitää löytyä ja myös perustuntemus elektroniikasta on edellytys. Itse olen sitä mieltä, että Uraltone JR. voisi olla parempi vaihtoehto aloittaa putkihommat, tai sitten vaikka Madampin j5mk1 kitti.

A15 on kyllä todella mukava vahvistin rankempaankin menoon, säröä löytyy melkein övereiksi omaan makuun. Olen muutamat treenit vetänyt tuolla ja tuntuu, että tuo 15-20W rittää kyllä bändisoittoonkin varsin hyvin. Ihan puhdasta tosin on turha hakea tuolta 1 kananvalla, eli päättärisäröä tulee mukaan väkisin bändisoitossa.

Itse voin kyllä kaikille DIY faneille suositella kyseistä kittiä varsinkin, jos soittelee rankemman puoleista menoa. Puhtaat ja säröt perushyvät. Kannattaa valita sitten tuo + malli missä tulee valmiiksi porattu loota ja paremmat potikat. Peruskitissä tulevat potikat ovat huonolaatuisia muovirunkoisi rimpuloita. Kiirettä ei kasaamisessa kannata pitää vaan kerralla kuntoo. Kytkentä on kumminkin aika "isohko" ja vian löytäminen saattaa viedä hermot.

Kanavan vaidon suunnittelin tuohon itse. Se on toteutettu Atmelin TinyAVR sarjan kontrollereilla ja releillä. Jos jotain kiinnostaa voin laittaa jakoon jahka saan tuon julkaisukelpoiseen muotoon.

Muutama kuva löytyy täältä http://www.operaattorit.net/amp/

Tämä oli muuten ensimmäinen postaukseni muusikoiden.nettiin.

Ainiin älkää vielä kyselkö ääninäytteitä kyseisestä vermeestä, en ole ehtinyt vielä nauhoittelemaan.
Modulaatio
01.03.2006 19:55:30
Kanavan vaidon suunnittelin tuohon itse. Se on toteutettu Atmelin TinyAVR sarjan kontrollereilla ja releillä. Jos jotain kiinnostaa voin laittaa jakoon jahka saan tuon julkaisukelpoiseen muotoon.

Juu laitapa ihmeessä infoo kanavan vaihto footswitsistä.
Prkele
Fin_Rocker
02.03.2006 15:02:33 (muokattu 02.03.2006 15:08:42)
Muutama kuva löytyy täältä http://www.operaattorit.net/amp/
wow hienon-näköinen, tehdäänkö madamp galleria sitten kun minunkin valmistuu :D

Onkos muuten missään muissa vahvistimissa potikat tolleen ylösalaisin ku madampeissa, ainakin mahtuu tolleen paremmin?
Micolo
02.03.2006 21:20:06
Tänään laitoin tilukseen deluxe kitin, saa nähä tuleeko siitä peliä. Samalla tilasin komponentit tohon fool drive 2:n.
Se, joka paikkansa menettää, se paikkansa menettää
kojones
25.03.2006 05:12:56
Nostetaas.

Tuntuu siltä, että kaikki on valmistusvaiheessa näistä Madampin DIY-styrkkareista aina tosi tohkeissaan. Laitteen valmistuttua ei puhuta aiheesta enää mitään, vaikka niitä ääninäytteitäkin on luvattu.
Täs on kaks vaihtoehtoo:

1. Vahvistin on niin huono soundeiltaan, että noloillaan kotona kun piti tuommoseen paskaan rahat laittaa.

2. Vahvistin on niin hyvä soundeiltaan, että ei oo aikaa kirjotella tänne käyttäjäkokemuksia.

Kumpi vaihtoehto on lähempänä totuutta?
Micolo
28.03.2006 00:24:00
Nostetaas.

Tuntuu siltä, että kaikki on valmistusvaiheessa näistä Madampin DIY-styrkkareista aina tosi tohkeissaan. Laitteen valmistuttua ei puhuta aiheesta enää mitään, vaikka niitä ääninäytteitäkin on luvattu.
Täs on kaks vaihtoehtoo:

1. Vahvistin on niin huono soundeiltaan, että noloillaan kotona kun piti tuommoseen paskaan rahat laittaa.

2. Vahvistin on niin hyvä soundeiltaan, että ei oo aikaa kirjotella tänne käyttäjäkokemuksia.

Kumpi vaihtoehto on lähempänä totuutta?

Ainakin tuosta uraltonen DIY vahvistimesta on suosiosta huolimatta tullut paljon näytteitä, eli se varmaan karsii tuon jälkimmäisen vaihtoehdon pois.

Tiedä sitten onko kukaan edes saanut kasaan tuota värkkiä, kun niin hiljaiseloa pitävät. Itsellä tilaus vieläkin vetämässä, saa nähdä joudunko mäkin vielä noloilemaan jos ei meinaa kunnon soundeja värkistä herua.
charvette
28.03.2006 09:02:52
Omassakuvassa näkyvillä madampin sisukset.
Metal God
28.03.2006 16:36:22
Mulla on ollut a15mk1 valmiina nyt joku viikon ehkä. Omaan makuun turhan tumma saundi alunperin, vaihdoin EH:n putket ja modasin vähän 'fat' kytkintä. Nyt saundaa hyvältä. Voin koittaa joku päivä nauhoittaa klippejä jöötin kajarin ja jöötin mikin avulla jos jotakuta kiinnostaa. Uudet sitten kun on kunnon mikki ja kaappi valmis :)
"How much more black could this be? and the answer is: None ... none more black."
Fin_Rocker
30.03.2006 17:12:09 (muokattu 30.03.2006 18:25:20)
Mites muuten pärjää a15 esim straton kanssa, Onnistuuku näkkileipä? vai "tukkiiko" tuo vahvistin sen straton ominaisihqusaundin. Toisinsanoen luonnistuuko Aviidellätoista rautalanka?
Micolo
31.03.2006 00:24:30 (muokattu 31.03.2006 00:24:48)
Pirulainen, tänään sain 2x12 kaapin valmiiks mut Madampista ei oo kuulunu mitään kohta kuukauteen. On tainnu Klaus juoda mun rahat prkl.
charvette
31.03.2006 08:48:44
Taitaa Klaus keskittyä Frankfurtin musamessuihin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)