![]() 24.03.2006 23:47:41 | |
---|---|
Niin mut kitaristeja oli ja toimi! Albertti ja vaikka ketä, en muista. Olin niiden kans samalla keikalla taannoin ja siinä oli se Pitkä varsinaisena basistina silloin. Siipijengiä varmaan 2 linja-autolastillista ja kaikkia aivan helevetin päisään. | |
![]() 25.03.2006 00:26:09 | |
Mutta siltikin mä haluan edelleen BASISTIKSI WW please, salaisuudet on salaisuuksia, mutta: KYLLÄ MAAIILMAN KIVOINTA (anteeksi että mä huusin) on soittaa hyvän basistin kanssa!! Ikävä kyllä, se on vähän liito-oravan kantainen ongelma, uhanalainen laji! My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 25.03.2006 01:49:28 | |
WW please, salaisuudet on salaisuuksia, mutta: KYLLÄ MAAIILMAN KIVOINTA (anteeksi että mä huusin) on soittaa hyvän basistin kanssa!! Ikävä kyllä, se on vähän liito-oravan kantainen ongelma, uhanalainen laji! Eikä oo. Kyllä niitä löytyy. Ainaki meiltä päin. Varmasti, vissiin. | |
![]() 25.03.2006 01:50:22 | |
Eikä oo. Kyllä niitä löytyy. Ainaki meiltä päin. Joo, niitä kasvaa täällä villinä. | |
![]() 25.03.2006 01:51:18 | |
Eikä oo. Kyllä niitä löytyy. Ainaki meiltä päin. Toivottavasti laji leviää niin, että niitä riittää tännekin päin. My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 25.03.2006 01:53:04 | |
Toivottavasti laji leviää niin, että niitä riittää tännekin päin. Käyppä kattomassa huomenna siinä sudeettialueella ku oikia basisti leipoo humppaa. | |
![]() 25.03.2006 02:14:11 | |
Käyppä kattomassa huomenna siinä sudeettialueella ku oikia basisti leipoo humppaa. Ei onnistu, kun oon keikalla bändin kanssa, jossa ei varmalla oo huonoa basistia, kun siinä ei oo basistia ollenkaan. My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 25.03.2006 09:02:22 | |
No mutta prkl, eiks täällä enää tanssimusapalstalla ollakaan; ei noi herrat mitään huttua veivanneet, vad!! Kyllä Paulilla joskus vähän lipsahti hutun puolelle jos tarkkoja ollaan, ja mehän ollaan. | |
![]() 25.03.2006 09:06:14 | |
Tässä säikeessä olis montakin juttua, joita tekis mieli kommentoida. Aloitetaan tästä. Rytmitajullakin tuntuu olevan aika paljon merkitystä basistilla. Ihanko totta??? Ei o mennyt rumpuopinnot sulla hukkaan jos tuon olet huomannut. Sellaiseen johtopäätökseen itse olen tullut että iskelmämusassa basisti voi olla eniten kännissä keikalla. Rumpalina tiedän sen että kun on 6-7 ohraa vetänyt alas niin komppi alkaa mennä riskirajoille. Ja kotona soitteleva Jazzpianisti voi keikkoja odotellessaan vaikka sammua joka ilta sen soittimensa ääreen. Miksi hitossa pitäs olla kännissä keikalla??? Tohon basson soivuuteen ja äänen puuroutumiseen Ei se nyt ihan pelkästään taida kyllä olla kiinni siitä lukeeko lavassa Fender vai Neuser. Joitakin kymmeniä bassoja on ollut omistuksessa. Erimerkkisiä ja aktiivi/passiivipelejä. Noita Fenderin bassojakin äkkiä laskien 5 eri yksilöä. Kyllä paras sustain (ja soivuus) on löytynyt bassoista joissa kaula on läpi rungon (ei pulttikaula), mutta eipä tästä enempiä. Jos basson ääni puuroutuu niin silloin on kyllä isompi vika - Vahvistinpuolessa - Miksaamisessa | |
![]() 25.03.2006 09:11:11 | |
Kyllä paras sustain (ja soivuus) on löytynyt bassoista joissa kaula on läpi rungon (ei pulttikaula). Jos basson ääni puuroutuu niin silloin on kyllä isompi vika - Vahvistinpuolessa - Miksaamisessa Ensimäiseen: Kyllä näin on! Toiseen: Se puuroukko myös, joka on bassonsa soittajana. | |
![]() 25.03.2006 09:19:55 | |
Kyllä paras sustain (ja soivuus) on löytynyt bassoista joissa kaula on läpi rungon... Mullakin on ollut monennäköisiä bassoja (Jackson, Fender, Aria, Ibanez, Charvel) Paras soundi ja sustaini löytyi 80 - luvun Ibanezista (helvetin painava aktiivimikeillä ollut basso) | |
![]() 25.03.2006 09:40:06 | |
Toiseen: Se puuroukko myös, joka on bassonsa soittajana. Tää on kyllä aika ratkaiseva tekijä - hyvä basisti saa vaikka Harley-Bentonin soimaan kuin Neuser... Tää sit sanois tälleen... | |
![]() 25.03.2006 09:40:38 (muokattu 25.03.2006 09:47:59) | |
Mullakin on ollut monennäköisiä bassoja (Jackson, Fender, Aria, Ibanez, Charvel) Paras soundi ja sustaini löytyi 80 - luvun Ibanezista (helvetin painava aktiivimikeillä ollut basso) Bassotkin ovat yksilöitä, vaikka ovat päälisinpuolin samanlaisia. Mun mielibassoni useista eri bassoistani oli Ibanez Road Star II ja aivan kun mulle veistetty. Oli pulttikaulattu aktiivimikein, mutta se soi tasapainoisesti, kuten myös aikanaan kallein bassoni ja myös pulttikaulattu, aktiivimikkinen ja mahonkipuinen Ovation Magnum II. Ovation oli vain niin kolho käteeni jotenkin, joten vaihdoin senkin pois aikoinaan. Nyttemmin olen, kuten olen jo ilmaissut aiemmin, bassoton. Ensi viikon yllättävän studiokeikankin soitan lainabassolla. | |
![]() 25.03.2006 09:48:09 | |
,ja ehkä tärkeinpänä;mä olen ihan nuoresta pitäen myös kopsannut ITSE biisit ja opetellut sen kuuntelemisen taidon?Ja tosiaan sitä kuuntelemisen taitoa on sitten tarvittu vuosien saatossa....eli tuo harmoniataju lienee sieltä lähtösin,ei kolmen soinnun rokkia tai jotain rautalankaa kuuntelemalla hirveesti tuo harmoniapuoli pääse kehittyyn?Eli se mitä sä olet nuorena kuunnellut/soittanut,antaa sen pohjan!!! Kuuntelemisen perusteella minäkin biisit opettelen. Nuorna kloppina tein sankari teon kun opettelin soittamaan Rick Wakemanin King Arthur teoksen kitara osat lähes oikein kuuntelemalla ja soittamalla mukana. | |
![]() 25.03.2006 10:04:13 | |
Bassotkin ovat yksilöitä, vaikka ovat päälisinpuolin samanlaisia. Tää on Faktaa. Mä en itse noiden Fenderin bassojen kanssa ole koskaan jostain syystä tullut "sinuiksi". Niitä on tullut ja mennyt. Samoin Rickenbackereita. Tällä hetkellä "arsenaalissa" on Gibsonin Thunderbird (Oikea Rokkibasso), Nevalaisen Matin tekemä Telecasterbasso (erittäin hyvä basso kaikkeen musatyyliin), Lyhytskaalainen Jerry Jones, joka on DanElectron "Butiikkimalli" eli Jenkeissä käsintehty DanElectron mallinen. Ontto, kevyt, mukava soitella pitempikin ilta ja viimeisimpänä vaihdossa tullut Yamahan 70´s Superbass. Tuo Yamaha on yllättävän laadukas ja hyväsointinen laite, aivan eri luokkaa kuin tämän päivän KaukoItäosasto. (Myyntipuhetta...) mutta luulen kolmella pärjääväni joten Yamaha on myynnissä Torilla. Vahvistuspuoli hoituu "Humppakuutiolla" eli MarkBassin pikkucombolla. 12" elementti, tehoja antaa 280w / 8 ohm ja kun lykkää lisäkaapin perään niin 450w. Maksoi melko paljon, mutta 13 kilon paino, teho ja soundi on sen arvoista. | |
![]() 25.03.2006 10:24:44 | |
Pitäähän kunnon abba -kokoonpanossa olla sekä blondeja ja tummaveriköitä. Laulajat, kiipparistit ja kitaristit ovat niitä vaaleakarvaisia höpö höpö -blondeja, joita on kiva kuunnella mutta joita kukaan ei ota tosissaan. Se varsinainen asia tulee nimenomaan tummilla jouhilla soittavilta basisteilta ja rumpaleilta :) Nyt tuli asiaa... nm. Kuulapää turakainen No mutta... | |
![]() 25.03.2006 18:39:16 (muokattu 25.03.2006 18:52:53) | |
Joo joo...toi oli selkeesti mulle suunnattu,ei se mitään!!Edelleenkin mun omakohtaisten kokemuksieni perusteella noin 30 vuoden ajalta;basso on se helpoin soitin,kun puhutaan tanssimusasta,HOHO! "Kuminauhabassot" on kompromissi ja keino saada trio kuulostaan kvartetilta,ja aina parempi hyvä vasuribasso,kuin joku witun lottobasisti/peräkylän pastorius,funkpeukalo...... Toki tuo homma ei kaikilta taitu,joten helppohan siitäkin on wittuilla sellaisten jotka ei ite osaa,jopa moni "oikea" k-esa jättää homman väliin,kun ei vaan taitu,se ei ole ihan niin helppoo kuin luulis,varsinkin jos vielä laulaa;-) Tää sulle ollu osotettu mitenkään. MÄ en vaan diggaa sitä ympäripyöreästä sustain saundista, jonka pitäisi esittämän bassoa. Perusturdeen menee satanolla läpi sen myönnän, mulle ei. Starbojutulla tarkotin anjalankosken puusilmän bändiä, sekin tais uudelleenrakentua hiljan. Uskon, että pystyisin tollaisen OMB-rakennelman tekemään kiippareilla, jos haluasisin, soitinpa sentään konservatoriossa niitä aikanaan. Onneksi on eläviä ( väliin pahallehaisevia ) soittajia kuitenkin läjä ympärillä, niin ei tartte. pitkiä ääniä ja treblet pois, jep jep. tätä mä hainkin.. Valehtelisin jos väittäisin | |
![]() 25.03.2006 18:43:02 | |
No sitä että se soi, ehkä vähän pidempäänkin, eikä heri puuroudu, kun tahtovat olla sellaisia tumppuja. Verrattuna esim basistimme Neuseriin. En tykkää. testasin niitä kerran parikymmentä bass centerissä hesassa, toinen toistaan kalliimpia. Kaikki oli soivuudeltaan samanlaisia. Järjetön alapää ja sustainia kyllä, mutta ei lämpöä. Sitten se nappas yhen käytetyn kuuskielisen mulle kouraan. Ken Smith. Hinta käytettynä markka-aikaan 36 tonnia. Sinne jäi itsestäänselvänä roikkumaan, mutta itku meinas päästä, olipa maukas sointi. Valehtelisin jos väittäisin | |
![]() 25.03.2006 18:50:12 | |
En tykkää. testasin niitä kerran parikymmentä bass centerissä hesassa, toinen toistaan kalliimpia. Kaikki oli soivuudeltaan samanlaisia. Järjetön alapää ja sustainia kyllä, mutta ei lämpöä. Sitten se nappas yhen käytetyn kuuskielisen mulle kouraan. Ken Smith. Hinta käytettynä markka-aikaan 36 tonnia. Sinne jäi itsestäänselvänä roikkumaan, mutta itku meinas päästä, olipa maukas sointi. Perfektionismi on .......joo, hieno asia, mutta jo aiemmin mainitsemasi arkirealismi kuitenkin lähempänä tätä päivää: etsimmä sen välimuodon= olemme itse tyytyväisiä ja tanssiva kansa tuskin basson merkistä välittää... Just niin... ja kyllä jämpti on näin!?...joo | |
![]() 25.03.2006 18:55:33 | |
Perfektionismi on .......joo, hieno asia, mutta jo aiemmin mainitsemasi arkirealismi kuitenkin lähempänä tätä päivää: etsimmä sen välimuodon= olemme itse tyytyväisiä ja tanssiva kansa tuskin basson merkistä välittää... Totta töriset siellä. Muta kun nyt oli kerrankin hyvä aihe, niin täytyhän sitä nyt vähän fviivistellä...., hieman vain - ei suden lailla. Valehtelisin jos väittäisin | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)