Aihe: Basistina bändissä
1 2 3 4 5 6 7 8
Begemoth
24.03.2006 13:34:50
Ehdottomasti näin!

Entä jos napsahuttelee napakasti armeijan tuntolevyllä.
aasinhattu päähän ja selkä suorana kohti uusia nöyryytyksiä.
EP
24.03.2006 13:35:46
Entä jos napsahuttelee napakasti armeijan tuntolevyllä.

Se ompi heviä!
artope
24.03.2006 13:43:07

Sormitekniikalla tietysti!!! Itse ajauduin nuornapoikana rokkibändiin ja bassonvarteen kun ei sellaista heillä ollut. Itseoppimalla opinnut "soittamaan". Hunppamusaan siirryttiin sitten melko pian kun punkilla ei saanut rahakeikkoja...
-halitulijallaa-
Jonte
24.03.2006 14:45:46
Tässä keskusteluja lukiessani huomioitsin, että lähes jokainen täällä kirjoittava on joskus soittanut bassoa jossakin orkesterissa.

Mikä siinä niin viehättää ?
Varma saanti ?
Alapään taajuudet ?

Onko joukossa ketään, joka ei olisi koskaan ollut basistina missään orkesterissa ?

Ihmettelen minä - olen soittanut bassoa koko soittohistoriani ajan, kajoamatta muihin soittimiin..

Bassoa vuodesta 2001, nyt sitten myös kitaraa 2006. Viehätti 2001 se, että perustettiin bändi jossa oli vielä basistin paikka auki. Varmaa saantia en allekirjoita, alapään taajuudet ovat toki mukavaa murinaa korville.
Sleepy Sleepers:"Kaksi asiaa meidän musiikissa pitää muuttaa. Laulu ja soitto on jätettävä pois".
jeppeq
24.03.2006 14:48:58 (muokattu 24.03.2006 14:49:16)
minä soitan bassua. se on jalo soitin se. nykyisellä wartviikissa on viis lankaa mutta vielä enempi haaveilisin perinteisestä fenkun jazzista. siinä on just se basson saunti.

kuminauhapassottelut ( kiipparin vasuri ) ei o mistään kotoisin, vaikka noitakin toteutuksia on ihan starboriveissäkin. Tämä on oma vakaa mielipiteeni.
Valehtelisin jos väittäisin
v_m_kangas
24.03.2006 14:58:37

kuminauhapassottelut ( kiipparin vasuri ) ei o mistään kotoisin, vaikka noitakin toteutuksia on ihan starboriveissäkin. Tämä on oma vakaa mielipiteeni.

Eipä kyllä sinänsä, mutta triossa saa mukavaa vaihtelua jos basistilla taittuu kitara kakkosena. Kannattaa lisäksi vielä vähän valkata biisejä mihin se kuminauha sopii ja mihin ei. Perusturde ei kuitenkaan huomaa basson vaihtumista synteettiseksi. Mun mielestä parempi vasurina kuin sekvenssinä ;) Joillakin se vasuri vielä taittuu paremmin kuin toisilla, kuten hanurinkin kohdalta on kommentoitu.

Mutta siis käytännössä olen samaa mieltä.
Humppaa tai soita humppaa
jeppeq
24.03.2006 15:10:20
Eipä kyllä sinänsä, mutta triossa saa mukavaa vaihtelua jos basistilla taittuu kitara kakkosena. Kannattaa lisäksi vielä vähän valkata biisejä mihin se kuminauha sopii ja mihin ei. Perusturde ei kuitenkaan huomaa basson vaihtumista synteettiseksi. Mun mielestä parempi vasurina kuin sekvenssinä ;) Joillakin se vasuri vielä taittuu paremmin kuin toisilla, kuten hanurinkin kohdalta on kommentoitu.

Mutta siis käytännössä olen samaa mieltä.

Juu itekin aatellu esim metallikielistä akkaria johonkin kantribiiseihin mutta käytännön toteutus olis sellainen että soitan kovolle klikin kanssa oikean basson ja lisäks jotain perkkaa. Onpa vaan jäänyt suunnitteluasteelle tämä. Akkarihomma taittu perussoinnuin ja seiskaa isompaahan ei voi käyttää noissa "i'm lonesome cowboy from texas" -ralleissa. Sillon oikea kitaristi voi keskittyä pelkästään riffeilyyn.

Samoin tekis mieli joku isompi tanko soittaa ennakkoon ja vetästä pystönä ilman hihnaa kaulassa. Edelleen kuitenkin ite soitettuna, ei sequilua.
omarklah
24.03.2006 15:16:07

....on viis lankaa mutta vielä enempi haaveilisin perinteisestä fenkun jazzista. siinä on just se basson saunti.

Tein tämän liikkeen kaksi viikkoa sitten - enkä ole katunut...
On se Jasso kyllä hyvä peruspeli :o)
Tää sit sanois tälleen...
jeppeq
24.03.2006 15:18:13
Tein tämän liikkeen kaksi viikkoa sitten - enkä ole katunut...
On se Jasso kyllä hyvä peruspeli :o)

Kerro minkälainen ja mistä löysit ?
Sertzo S
24.03.2006 15:23:26
Ensin mulla oli Fenkun jazz, presission, Gibson Ripper, Yamaha (mallia en muista), Ovation Magnum II, Ibanez Road Star, Ibanez, jonka mallia en muista tarkaan. Nyt ei ole mitään bassoa. Joku taisi unohtua, mutta siinäpa ne sedän eri bassot ja kaikki nelikielisiä.
omarklah
24.03.2006 15:29:32

Kerro minkälainen ja mistä löysit ?

Laitoin pikaviestiä....
Tää sit sanois tälleen...
jjussila
24.03.2006 15:50:01
Ensin mulla oli Fenkun jazz, presission, Gibson Ripper, Yamaha (mallia en muista), Ovation Magnum II, Ibanez Road Star, Ibanez, jonka mallia en muista tarkaan. Nyt ei ole mitään bassoa. Joku taisi unohtua, mutta siinäpa ne sedän eri bassot ja kaikki nelikielisiä.
Mullakin vain nelikielinen ja hyvin on kelvannut Kirsikka-ahon tekele: kevyt soittaa, kevyt kantaa ja helevetin pitkä kaula pitkälle miehelle...
Just niin... ja kyllä jämpti on näin!?...joo
jon lord
24.03.2006 15:56:05
Ja lähes kaikki sen virittää.

Paitsi Esa Lehtinen. Hän aina omien sanojensa mukaan "jännitti" basson kielet.
Aivotyöstä saadaan aivolisäke!
v_m_kangas
24.03.2006 15:57:25

Siten että ne kromatut lehdykät ovat samansuuntaisesti :)
Humppaa tai soita humppaa
EP
24.03.2006 16:00:49

Toivottavasti nuo ajat alkavat olemaan jo historiaa.. :)
jon lord
24.03.2006 16:18:23

Eikös ne niin pidä ollakin??
Aivotyöstä saadaan aivolisäke!
Sertzo S
24.03.2006 16:22:52
Eikös ne niin pidä ollakin??

Totta helvetissä! Miten muuten?
Sertzo S
24.03.2006 16:24:43
Vahvistimen säätimet sitten, että se bass täysille. Niihin midle ja treble EI SAA KOSKEA!!!
manjaana
24.03.2006 16:29:16

Eikös pikkuesoissakin joku tuolleesti viritelly kitaran....
Vanha varis, vaan vikkelä..
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)