Aihe: Onko kotoani löytyvistä puista kitaranrakennusmateriaaliksi?
1 2
jukkasil
22.03.2006 10:29:17

Sain kipinän ensimmäisen oman kitaran rakentamiseen näin yli 20-vuoden soittoharrastuksen jälkeen kasattuani romuista linkin mukaisen vanhan Landolan
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=15&t=119838&co=30

Päätin, että koska pitäähän miehen tehdä monenlaista elämänsä aikana (kaupallisia levyjä olen jo tehnyt useita, elokuviakin muutaman, kirjan kirjoittanut (ei kylläkään julkaistu), lapsiakin on tullut tehtyä ja talokin rakennettu jne. jne.) niin pitäähän nyt ainakin yksi kitarakin vähintään vielä rakentaa!

Minulta löytyy kasa (3m x 1.5 x 1.5 m, eli n. 6.5 m3) ainakin 12 vuotta kuivassa kylmässä tilassa varastoitua vähäoksaista koivu ja haapa-lankkua (120mm x 30 mm) raakahöylättynä. Tavara on aikoinaan ollut suunniteltu lattialankuksi, mutta emme ole sille mitään käyttöä keksineet.

Olisko tästä kitaranrakennusmateriaaliksi?

Lankun kapeuden takia täytyisi kitaran runko ilmeisesti tehdä joka tapauksessa ainakin kolmesta lankusta. Miten minun kannattaisi tavara varastoida ennenkuin aloitan palojen yhteenliimauksen?

Lisäksi minulta löytyy sisältä ylimääräiseksi jäänyt 1200 x 600 x 37mm pala pöytätasokäyttöön tarkoitettua paloista (n. 100x30mm) liimattua mahonkialiimalevyä. Mietin, että jos tuon palan pistäisi halki ja liimaisi nämä palat päällekkäin, olisi tässä aihio lankkukitaran rungolle. Onko kukaan kokeillut tehdä tällaisesta liimalevystä kitaranrunkoa vai onko tämä jo periaatetasolla täysin idiootti-idea?

T. Jukka Sillanpää
Juzzu
22.03.2006 11:32:53
Päätin, että koska pitäähän miehen tehdä monenlaista elämänsä aikana (kaupallisia levyjä olen jo tehnyt useita, elokuviakin muutaman, kirjan kirjoittanut (ei kylläkään julkaistu), lapsiakin on tullut tehtyä ja talokin rakennettu jne. jne.) niin pitäähän nyt ainakin yksi kitarakin vähintään vielä rakentaa!

Oikein. Noiden rinnalla yksi sähikäinen on lastenleikkiä.

Minulta löytyy kasa (3m x 1.5 x 1.5 m, eli n. 6.5 m3) ainakin 12 vuotta kuivassa kylmässä tilassa varastoitua vähäoksaista koivu ja haapa-lankkua (120mm x 30 mm) raakahöylättynä. Miten minun kannattaisi tavara varastoida ennenkuin aloitan palojen yhteenliimauksen?

Haapa on ilmeisesti ihan hyvä lepänkorvike. Tuo tarvittavat palat sisälle "työskentelylämpötilaan" kuivumaan vielä 'sopivaksi ajaksi', ainakin kuukaudeksi. Ellei sitten ole jo valmiiksi kovasti kuivaa, jolloin lyhkäisempikin aika riittänee. Kolmipalainen runko ei ole mikään häpeä. Tosin jos pinta jätetään maalaamatta ja puu näkyviin, tulee saumojen kanssa pystyä sitten elämään. Ei pitäisi kyllä olla kovin hankalaa :o)

Koivua en itse lähtisi käyttämäään kuin kansipuuna jos siinä loimuja olisi.

Onko kukaan kokeillut tehdä tällaisesta liimalevystä kitaranrunkoa vai onko tämä jo periaatetasolla täysin idiootti-idea?

Enpä ole kokeillut, itse olen nyt tehnyt 1-palaisia mahonkirunkoja viime aikoina. Ei tuollaisessa "palikkarungossa" välttämättä ole muuta vikaa kuin että sen katu-uskottavuus on ehkä aavistuksen huonompi. Ja edelleen pätee myös lukuisten saumojen esteettinen ongelma mikäli pintoja ei maalata. Millähän liimalla palikat on aikaisemmin liimattu yhteen, tuleekohan mahdollisesti tuntemattoman liiman kanssa myöhemmissä työvaihessa ongelmia...

Anna mennä vaan! Kireitä hermoja ja puupölyisiä limakalvoja! ;o)
So just shut your face and take a seat Because after all, you're just talking meat...and music? Well, it's just entertainment folks.
Zeni
22.03.2006 12:21:27

Lisäksi minulta löytyy sisältä ylimääräiseksi jäänyt 1200 x 600 x 37mm pala pöytätasokäyttöön tarkoitettua paloista (n. 100x30mm) liimattua mahonkialiimalevyä. Mietin, että jos tuon palan pistäisi halki ja liimaisi nämä palat päällekkäin, olisi tässä aihio lankkukitaran rungolle. Onko kukaan kokeillut tehdä tällaisesta liimalevystä kitaranrunkoa vai onko tämä jo periaatetasolla täysin idiootti-idea?

Minultakin löytyy juuri tuota mahonki liimalevyä. Ajattelin aloittaa siitä kitara-projektin vaikkei ehkä täysin idyllistä materiaalia olekaan. Voihan tuo liima ja puiden "pirstoutuminen" äänen kulkemiseen vaikuttaa, mutta itse uskon että vaikutus on lähinnä psykoakustinen. Jahka saan soittimen valmiiksi niin jotain ammattilaista olisi tarkoitus "kusettaa" pienellä sokkotestillä ja samalla käyttää myös Epin Gibsoniksi naamioitu SG arvioitavana, näkee sitten vaikuttaako se lapa soundiin ;)
jukkasil
22.03.2006 13:14:53

Oikein. Noiden rinnalla yksi sähikäinen on lastenleikkiä.

OK!

Haapa on ilmeisesti ihan hyvä lepänkorvike. Tuo tarvittavat palat sisälle "työskentelylämpötilaan" kuivumaan vielä 'sopivaksi ajaksi', ainakin kuukaudeksi. Ellei sitten ole jo valmiiksi kovasti kuivaa, jolloin lyhkäisempikin aika riittänee. Kolmipalainen runko ei ole mikään häpeä. Tosin jos pinta jätetään maalaamatta ja puu näkyviin, tulee saumojen kanssa pystyä sitten elämään. Ei pitäisi kyllä olla kovin hankalaa :o)

Selvä, perkele, mulla on sitten muutaman kitaran aihiopuut valmiina, eli ei tarvitse heti kauppaan lähteä, kaulapuuta tarvitsee tietysti hankkia.

Koivua en itse lähtisi käyttämäään kuin kansipuuna jos siinä loimuja olisi.

Joo, tällaista itselläkin oli mielessä. Täytyy katsella nuo koivutkin läpi, muistaakseni siellä oli kyllä jotain loimuun viittaavaakin mukana.

Enpä ole kokeillut, itse olen nyt tehnyt 1-palaisia mahonkirunkoja viime aikoina. Ei tuollaisessa "palikkarungossa" välttämättä ole muuta vikaa kuin että sen katu-uskottavuus on ehkä aavistuksen huonompi. Ja edelleen pätee myös lukuisten saumojen esteettinen ongelma mikäli pintoja ei maalata. Millähän liimalla palikat on aikaisemmin liimattu yhteen, tuleekohan mahdollisesti tuntemattoman liiman kanssa myöhemmissä työvaihessa ongelmia...

OK, mä otan härkää sarvista ja teen tuosta rungon. Selluloosalakan kanssa pinnaksi tulee ainakin todella tumma (lakkasin toisen osan levystä sillä, ollut vuoden "baaripöytänä" keittiön seinässä kiinni ja on jo todella tumma sävyltään), eli nuo palat eivät hirveästi sieltä lakan alta erotu. Ja itsellenihän mä tätä teen, en kaipaa mitään katu-uskottavuutta, se on itse ukostakin jo hyvin kaukana.

Anna mennä vaan! Kireitä hermoja ja puupölyisiä limakalvoja! ;o)

Jep, näin teen! Onneksi tilaa kotona piisaa (= 500 m2:n vaja) tällaisillekin harrastuksille, joitain koneita (pystypora ja vannesaha ainakin) täytyy hankkia.
fox
22.03.2006 13:25:47

Selvä, perkele, mulla on sitten muutaman kitaran aihiopuut valmiina, eli ei tarvitse heti kauppaan lähteä, kaulapuuta tarvitsee tietysti hankkia.

Hyvä haapa on varmasti kohtuullista ainetta rungoksi, ongelmana on tuossa puussa vaan sen käsittämätön kyky tylsyttää esim. höylän terät.. Kas haavassa on luontaisesti "mineraaleja"..tuppaa olemaan pinta lievästi nukkaista. Mutta terävä höylä ja hiontaa..
Kyllähän haavasta on runkoja tehty, toinen hyljeksitty hyvä(hkö) soitinpuu on -ylläri: raita.
Koivuahan voi käyttää kaulan materiaalina, tekee vaikka kolmesta palasta laminoimalla. Maailmalla koivu on harvinaisempaa ku vaahtera, jos kitaratehtailla olis hyvälaatuista koivua samassa suhteessa kuin esim. nykyään vaahteraa, niin varmasti olis useampia kitaroita koivukauloilla.
Onnea projektiin!
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
jukkasil
22.03.2006 13:43:01

Joo, tuota koivua tosiaan voisi kokeilla kaulassa lamimoimalla.

Luulen, että aloitan nyt tuosta mahonki liimalevystä.
Juzzu
22.03.2006 14:58:28
Itse olen kyllä huomannut että koivulla tuntuu olevan muita puita radikaalisti jyrkempi taipumus reagoida kosteuden muutoksiin ja sitten taipua eri suuntiin oikein tosissaan - muistaakseni joku raportoi tälläkin palstalla kuinka thinlinen loimukoivuinen kansi veti koko rungon kieroksi! Tältä pohjalta on ehkä vähän huono lähteä sitä kaulaa tekemään, mutta toisaalta jos onnistuu valikoimaan (kuivaa) suoraa koivua niin ehkä se sitten toimii. Loimukoivu tosiaan voi olla vaikeampi materiaali kuin loimuton, onhan toki koivusta tehty kaikenlaista muutakin tuhansia vuosia ilman että kaik o kieroutunut.
So just shut your face and take a seat Because after all, you're just talking meat...and music? Well, it's just entertainment folks.
stenel
22.03.2006 18:26:00
Koivusta voi tehdä toimivan lankkukitaran rungon, kunhan puu on hyvälaatuista ja kuivaa, sekä muutamasta palasta koottuna vääntymisen ehkäisemiseksi.Runko on syytä myös rakentaa mahd. kevyeksi, jottei soinnista tule "kova".

Tätä asiaa tulin tiedustelleeksi aikoinaan Soitinrakentajat AMF:ltä, kun aloin rakentamaan avovaimolleni sähkökitaraa.
"Basso tykkää kompressoinnista."
winny
23.03.2006 16:27:20
Mun mielipiteenä on 3:men rakentamieni kitaran peruustella,et helpoin ja halvin matsku on leppä body ja vaahterakaula!Koivusta en lähtisi kaulaa tekee..."ammattilaisen" neuvo mulle!Joka tapauksessa,valitsit minkä puun tahansa,niin onnea matkaan!:)
out of doors,in the open air...
kulmahiomakone
23.03.2006 17:19:36
Koivusta tulee hyviä kauloja, mutta puun on oltava kuivaa ja laminointi vähintään kolmesta palasta on suositeltavaa. Toisaalta sama pätee mielestäni vaahteraankin...

Laminaattikaulat ovat omien havaintojeni mukaan huomattavasti stabiilimpia ja yllätyksettömämpiä kuin yhden palan kaulat. Vähän ovat työläämpiä valmistaa, mutta onnistuvat varmemmin ja kestävät paremmin aikaa kuin yhden palan kaulat.

Ajan kestävyys ei sitten ole havainto itse tehdyistä kauloista, vaan 70-luvun saksalaisvalmisteisista kauloista/kitaroista...
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
fox
24.03.2006 03:34:02

Koivusta tulee hyviä kauloja, mutta puun on oltava kuivaa ja laminointi vähintään kolmesta palasta on suositeltavaa. Toisaalta sama pätee mielestäni vaahteraankin...

En tiedä sitte tuota Winnyn kommenttia..jopa tehdasvalmisteisista kitaroista löytyy koivukauloja.. Toki ne on kolmipalalaminoituja. Esimerkkinä vaik Ibanez AM-sarjaa, jonka joissain malleissa on koivukaulat. Koivun vähäinen käyttö johtuu tuosta hyvälaatuisen koivun vähyydestä soitinpuumarkkinoilla. Helpommin saa tarvittavia määriä vaahteraa.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
Juzzu
24.03.2006 07:04:09
Laminaattikaulat ovat omien havaintojeni mukaan huomattavasti stabiilimpia ja yllätyksettömämpiä kuin yhden palan kaulat.

No jos tekee 'kämäisistä' puista. Hyvälaatuinen suora vaahtera on niin jämäkkää tavaraa että turha sitä on lähteä pillkkomana pienempiin osiin ja liimailemaan uudelleen kasaan.
Aakoo
24.03.2006 08:23:40
No jos tekee 'kämäisistä' puista. Hyvälaatuinen suora vaahtera on niin jämäkkää tavaraa että turha sitä on lähteä pillkkomana pienempiin osiin ja liimailemaan uudelleen kasaan.

Toimiiko vaahtera kaulana, vaikka se ei olisikaan vartti sahattu? Mulla on tuossa odottelemassa suora uunikuiva vaahtera lankku, josta voisi saada aikaiseksi 2 kaulaa, jos sitä ei tarvitse alkaa höyläämään, sahaamaan ja taas liimailemaan yhteen. Alunperin olin ajatellut siitä tehdä tasan yhden kaulan. Sitten joskus, kun saan ensin nämä vanhat urakat valmiiksi....
Juzzu
24.03.2006 11:54:07
Mutta kukin tyylillään.

Niinhän se menee.
Noh, mä luotan soitinrakentajan sanoihin ja tekoihin, kun itseltä puuttu kokemukset useampiapalaisista kauloista ainakin toistaiseksi.
jukkasil
28.03.2006 11:12:59

No niin, tämä projekti lähti eilen käyntiin, pienin askelin kylläkin. Halkaisin mahonkisen liimalevyn kahtia ja nyt minulla on aihio kitaran rungoksi yhteenliimausta vailla. Aloin ideoimaan itse kitaraa, rungon pohjaksi tulee tämä liimalevy, kanneksi minulta löytyisi kotoa noiden koivun ja haavan lisäksi myös iso kasa 6-tuumaa leveätä 15 mm paksua kuusta, saman kuivuusasteen tavaraa kuin nuo koivut ja haavat. Liimalevyn teen kyljistä ontoksi ja kanteen f-aukot, eli puoliakustista tässä ruvettiin tekemään! Tuo liimalevy vaan painaa ihan julmetusti (aihio varmasti lähemmäs 10 kiloa), eli jos tuota aikoo käyttää, on sitä pakko keventää. Yritän nyt etsiä tuosta kasasta sopivaa kansimateriaalia tai sitten ehkä tarvitsee hankkia vaahteraa omien nurkkien ulkopuolelta.

Keskityn tässä projektissa pelkästään rungon tekemiseen, eli ostan valmiin kaulan tähän ensimmäiseen projektiin (rungossakin riittää ihan tarpeeksi ihmeteltävää).

Näin ainakaan yksi osuus ei mene pieleen, kun kaula tulee valmiina. Kitaran malli tulee noudattamaan Straton muotoja, mutta siis puoliakustisena versiona, eli jonkinlainen straton, telen thinlinen ja les paulin sekoitus, tai jotain sinnepäin! Turha lähteä ihan standardikitaraa rakentamaan, meni syteen taikka saveen, 11 kpl tehdastekoista jo nurkissa makaa, niilä sitten rämpytetään, jos tästä tulee vain seinäkoriste.

Löytyykö muuten joltain valmistajalta/soitinrakentajalta puoliakustista stratomallista ihan malliksi? Kramerillahan oli tämä akustinen aikoinaan, mutta tuollaista puoliakustista ei tule heti mieleen.
Juzzu
28.03.2006 11:22:33
Löytyykö muuten joltain valmistajalta/soitinrakentajalta puoliakustista stratomallista ihan malliksi?

No PRS:n hollowbodyhän on ikään kuin samantyylinen, jos kerran tosissasi tarkoitit tuolla LP-tyylisellä sitä, että kansikin on muodokas
http://niconico-guitars.com/stockli … /prs04.5.20/mccarty_hollow_body.jpg

Meinasitko oikeasti tehdä puoliakustien ekana kitarana? Kaarevalla soivalla kannella? Haastetta...
jukkasil
28.03.2006 11:42:18 (muokattu 28.03.2006 11:44:38)

No PRS:n hollowbodyhän on ikään kuin samantyylinen, jos kerran tosissasi tarkoitit tuolla LP-tyylisellä sitä, että kansikin on muodokas
http://niconico-guitars.com/stockli … /prs04.5.20/mccarty_hollow_body.jpg

Meinasitko oikeasti tehdä puoliakustien ekana kitarana? Kaarevalla soivalla kannella? Haastetta...

En ole vielä varma tuosta kaarevuudesta, kansi (etu tai taka) on joka tapauksessa tehtävä, jos aioi ontoksi tuon tehdä. Voisihan tuon kaarevuuden tehdä myös siten että mikkien ja tallan alueella olisi suora alue ja kansi laskisi sitten reunoille päin, olisi ainakin näin perstuntumalta ehkä helpompi.
jukkasil
28.03.2006 16:11:22

Pykäsin nopeasti uuden blogin tälle projektille, siellä
ensimmäinen 3d-hahmotelma rungon jyrsinnästä:

http://windyhilllguitars.blogspot.com/
Juzzu
29.03.2006 07:17:00
En ole vielä varma tuosta kaarevuudesta, kansi (etu tai taka) on joka tapauksessa tehtävä, jos aioi ontoksi tuon tehdä.

Voihan sen tehdä Thinline-tyyliin vain yhdellä kannella.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)