Aihe: anne ja anneli mattilan äänet?
1
iskelmä10
23.03.2006 21:17:54
minnuu niin kovasti kummastuttaa kun tytöillä niin kovin saman kuuloinen aaniskaala..muuten tietääkö kukaan mistä johtuu noin kovin tumma ääni,ihan kun ois koko ajan nuha..eipä silti,kyllä maar mullehii tommottine ääni kelpais..tuli vaan mieleen..
fifi
26.03.2006 19:15:25

No jaa, on mullaki aika lailla saman kuulonen ääni ku mun siskoilla.. tiiä sitte mistä johtuu.

Kyllä voisi sanoa, että ääni kulkee jossain määrin suvussa. Ihminen perii rakenteensa äidiltään ja isältään, ja jos kyseiselle suvulle on vain luotu hyvät ontelot ja juuri oikeanlaiset äänihuulet, ja nämä yhdessä saavat aikaiseksi kauniiksi mielletyn äänen, niin ne periytyvät sitten eteenpäin. Ihan samalla lailla kuin ulkonäkö periytyy, niin myös sisäinen rakenteemme periytyy.

Omassa suvussani on äitini puolella ollut useita erinomaisia lauluääniä, ja minun ja äitini äänistä löytyy paljon yhtäläisyyksiä.

Sen lisäksi myös äänenkäyttö "periytyy", mutta ei niinkään geeneissä, vaan lapsihan matkii puheensa vanhemmiltaan. Sekin vaikuttaa siihen, miten sitä ääntä sitten osaa isompana käyttää. Meillä ollaan aina metelöity ihan hirveästi :D
RuttoSielu
27.03.2006 08:26:28 (muokattu 27.03.2006 08:29:34)
Sen verran sanon että ei se lauluääni aina aivan niin läheltä ainakaan löydy kun vanhemmista. Itsellä ainakin tulee jostain kauempaa suvusta ääni...Mutta ei siitä sen enempää...

Ei kai se ainainen flunssakaan mikään ihme olisi kun täällä jossain pitkin Karvian metsiä riehuu minkä kerkiää laulamiselta..
Siis itsehän en kuuntele heidän musiikkiaan mutta tälläisellä maalaisalueella nämä ns. kuuluisuudet kyllä tietää kaikki.

Eniten minua ärsyttää kuitenkin se että kun yksi on saatu ensin menestymään niin on pitänyt nostaa sitten toinen ylös siinä samalla joka on ääneltään lähes kopio edellisestä. Käsittääkseni kuuntelija kuntakin heillä on jokseenkin samaa porukkaa.. Onhan se hieno juttu jos menestyy, mutta minusta sitten pitäisi menestyä enemmän omillaan eikä isosiskon varjossa.
faith
27.03.2006 14:37:10
Eniten minua ärsyttää kuitenkin se että kun yksi on saatu ensin menestymään niin on pitänyt nostaa sitten toinen ylös siinä samalla joka on ääneltään lähes kopio edellisestä. Käsittääkseni kuuntelija kuntakin heillä on jokseenkin samaa porukkaa.. Onhan se hieno juttu jos menestyy, mutta minusta sitten pitäisi menestyä enemmän omillaan eikä isosiskon varjossa.

En tiiä onko se ihan noinkaan.. Annelihan pääs Idolssissa jatkoon (olisko ollu semifinaaliin asti) mutta lopetti homman kesken ku ei kokenu tyylilajia omakseen.. ja sai sitte levytyssopparin. Siis minun ymmärtääkseni näin.. Ja minun mielestä ne laulut on kuitenki vähän erityyppisiä tytöillä, eli Annelilla on vähän rokahtavampaa jne.
Kyllä mie sen tiesin, kokkeilin vaan että huomaaksie...
hannakatriina
27.03.2006 18:53:10

Kyllä voisi sanoa, että ääni kulkee jossain määrin suvussa. Ihminen perii rakenteensa äidiltään ja isältään

Joo, kyllä. Äidillä on matala (puhe)ääni, hän ei kyllä juurikaan laulele. Mummo oli kuorossa altto, ja mummon naispuolisella serkulla se vasta matala ääni onkin... ekan kerran luulin soittaneeni totaalisesti väärään numeroon, kun en kuullut nimeä oikein, ja ääni oli ihan kuin miehen ääni. Joten enpä tässä sitten itsekään ole kirkasääninen sopraano, vaan paremmin irtoaa tummahko äänensävy ja mukavan matalat pehmeät äänet... oletettavasti ääni tästä iän myötä vielä madaltuu ja tummuu, joten baritonikerhossa nähdään ;)

Meillä ollaan aina metelöity ihan hirveästi :D

No niin meilläkin! Varsinkin jos on sattunut asumaan huonokuuloisia isovanhempia saman katon alla, niin reipasotteiselta äänenkäytöltä ei oo voinut välttyä. Hiljaa laulaminen on aina ollut mulle isompi ongelma kun voimakas äänenkäyttö :)

Mitä tulee Mattilan sisaruksiin (joita en kylläkään ole kuunnellut): jos molemmat työstään tykkää ja tuntevat olevansa omalla alallaan, ja molemmille vielä riittää töitä ja yleisöäkin niin mikäpä siinä. Enemmän itse ihmettelisin sitä idols-voittajaa (mikäs se nimi nyt olikaan...?) kun muistaakseni levyttää veljensä kanssa, joka myös oli idols-kisoissa... siinä on jo vähän enemmän pinnalle nostamisen makua veljen vanavedessä.
RuttoSielu
28.03.2006 10:33:42
En tiiä onko se ihan noinkaan.. Annelihan pääs Idolssissa jatkoon (olisko ollu semifinaaliin asti) mutta lopetti homman kesken ku ei kokenu tyylilajia omakseen.. ja sai sitte levytyssopparin. Siis minun ymmärtääkseni näin.. Ja minun mielestä ne laulut on kuitenki vähän erityyppisiä tytöillä, eli Annelilla on vähän rokahtavampaa jne.

Niinhän tuo saattoi olla, mutta minun käsittääkseni/muistaakseni Anneli heitti ennen idols juttujaan jotain keikkaa siskonsa kanssa.
Kuten sanottu en tiedä heidän musiikin lajeistaan pahemmin mutta mitä olen kuullut niin minä en heidän laulujaan toisistaan erota jos radiosta satun kuulemaan.
Siis idolssissahan Anneli vaan periaatteessa saatiin enemmän julki ettei tätä saamaani vaikutelmaa tulisi. Mutta kyllä täällä päin ihan surutta puhutaan näin kuin sanoin ja omaksikin hämmästyksekseni olen samaa mieltä, jossakin vaikken niin hirvittävän kiinnostunut heidän touhuistaan olekkaan.
"Veripisaroita, Kalpealla, Valkoisella, iholla"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)