Elikkä täältä löytyy teos: http://www.mikseri.net/music/play.php?id=195780&type=hi Vähän taustaa tolle: se on soitettu yhdellä otolla sisään. Ei minkäänlaisia päällekkäisäänityksiä tms. Pianosoundi on otettu halvasta Rolandin syntikasta, laulut nauhoitettu halvalla laajakalvomikillä (TSM MT87S) ja etusena oli Behringer ADA8000. Mitään kokeiluja ei tehty, vaan kamat oli valmiiksi pystyssä, katsottiin tasot ja pistettiin purkkiin. Mitään editointeja ei saanut harrastaa, mutta mä lisäsin vähän kaikua, pikkusen kompuraa ja leikkelin ihan hitusen eq:lla (lähinnä syntikan kohinoita 8 ja 4KHz tienoilta). Tommosta "huomaamatonta" viilailua. Mikseri.netti lisäsi pari häiriöääntä näköjään tuohon, joten älkää niistä välittäkö. Aikaa tähän kaikkeen meni kolme varttia ja siihen mahtu pari uusintaottoa. Todellakin pikademoilua siis. :D Mikä meni pieleen, mikä meni hyvin, mistä pitäisi parantaa ja ennenkaikkea miten? Tämä on ensimmäinen tämmönen laatuan mulla, eikä ole edes mitään verrokkikappaletta, josta ponnistaa eteenpäin. Ihan ummikkona siis umpimetsään mennään. Vääntäkää rautalangasta siis, kiitos. EDIT: Kerronpa tässä samantien vähän äänitysympäristöstä. Se oli mun todella pieni huoneeni, jossa oli myös kaikki tietokoneet, kaksi ylimääräistä henkilöä jne. Akustiikkaa parantamassa oli pari T-malliseksi avattua mikkitelinettä, johon ripustin kolme vilttiä roikkumaan. Purkkavirityksiä siis, mutta auttaa edes jonkinverran. Täällä on hirveä(hkö) akustiikka. The dreams in which I'm dyin are the best I've ever had. |
kivi 23.03.2006 23:16:43 (muokattu 23.03.2006 23:37:08) | |
---|
EDIT: puhuin turhia. Skipataan tää kommentti. |
Antti1 23.03.2006 23:20:10 (muokattu 23.03.2006 23:26:44) | |
---|
Ääh, Kivi on ymmärtänyt väärin. En mä ekaa kertaa ole hommia tällä alalla tekemässä, tää musalaji on vaan ihan uus mulle. Pari, kolme demoa on tullu bändeille nauhoteltua ja sitten omia räpellyksiä luvattoman paljon. Ei ihan tuurinkantamoisilla siis menty, aikataulu oli vaan erittäin tiukka, joten päätin koittaa ihan vanhojen kokemusten pohjalta pystyttää nauhoituskamat yms. Mun mielestä onnistui ihan hyvin, joskaan mitään vertailupohjaa tollasille kappaleille ei ole. Jos nyt kuitenkin kuuntelisit? Ei se paljoa vie aikaa. EDIT: Ja tosiaan, en mä mitään syväviiltävää analyysia kaipaa. Tiedän että pianosoundi on tumppu ja laulun yläpäässä on hiukan outoa kihinää jne. Kertokaa nyt jotain kuitenkin, josta voi olla jatkon kannalta apuja. Jos laulun nauhoitustekniikka kiinnostaa, niin popfiltteri 12cm irti mikistä, laulaja silleen, että huulet töröllään osuu popfiltteriin. Padit ja bassoleikkurit pois päältä. Perässä de-esser, kolme erilaisilla asetuksilla olevaa (erittäin) mietoa kompuraa, yksi eq (leikkaamassa bassoa) ja konvoluutiokaiku tuomassa tilantuntua. Koskettimia nauhoittaessa piuhalla linjaan ja melkolailla samanlainen setti plugareita. Pari kompuraa, eq (kohinoiden leikkaus parista kohtaa), exciter ja konvoluutiokaiku. The dreams in which I'm dyin are the best I've ever had. |
kivi 23.03.2006 23:26:03 | |
---|
Jos nyt kuitenkin kuuntelisit? Ei se paljoa vie aikaa. Ok, onks tää tää missä on piano ja naislaulu. kuulostaa todella hyvältä tuo laulajan tulkinta. Pianosoundi nyt on aika tunkkainen. Lisää kohta |
Antti1 23.03.2006 23:27:04 | |
---|
Joo, oikea kappale. The dreams in which I'm dyin are the best I've ever had. |
kivi 23.03.2006 23:35:39 (muokattu 23.03.2006 23:40:06) | |
---|
Molemmissa viimeisissä riveissä ("That's how the story ends") kuuluu kun laulajan hampaiden välistä sihahtaa, kun laulu on päättynyt - ne vois ehkä leikata? :-) Jos piano on jostain laitteesta, niin se on varmaan niin hyvä kuin siitä saa. Ei se nyt mitään Tori Amos -überflyygeliä oo:-) mutta puoltaa paikkaansa, koska soittohan on varsin tyyliinsopivaa. Laulajahan siis on hyvä, ja hallitsee vibraaton (minkä kyllä huomaa), toi yläpään kihinä on mun mielestä vaan hyvää preesensiä. Oliko tää nyt tässä? Sitä kysyin kun biisi loppui, kun ei tullutkaan "isoa" osaa, ei jousia eikä patarumpuja, ei edes kovaa lyötyä pianoa ja särmää lauluun. Tavallaan jäi se katharsis kokematta. Mutta jos niin on, niin on. Hyvä oli, ja olit oikeassa - ei pitäis mennä kritisoimaan kuulematta. Kiitos tästä. PS. Biisin alussa odottaa koko ajan, että se 'Wuthering Heights' seltä kumminkin tulee :-) |
Antti1 23.03.2006 23:41:34 | |
---|
Ensinnäkin, kiitos sulle, kun nyt kuitenkin kuuntelit! Joo, toi kihinä ei vaan välittynyt täysin ton mp3:n kautta. Mutta mä koitin vähän säätää ja pääsin siitä eroon. Sihahduksia vois tosiaan leikata, mä en siinä kolmessa vartissa ehtinyt mitenkään paneutumaan noihin. Onhan tuolla myös kielioppivirheitä yms. pikkukivaa. Pianosoundia pystyy hiukan kirkastamaan, mutta kohina meinaa kasvaa infernaaliseksi. Sain kuitenkin mielestäni hyvän kompromissin tehtyä. Harmi vaan, kun jossain vaiheessa matkalla mun kuulokkeista ämppäriksi katoaa kaikki se kiva kihinä ja kohina, sekä hyvässä että pahassa. Ehkä mä kuitenkin koitan vähän ruuvata tätä. Toivotaan ettei laulaja ja Helsingin raati tapa mua siitä hyvästä. :) The dreams in which I'm dyin are the best I've ever had. |
kivi 23.03.2006 23:48:40 (muokattu 23.03.2006 23:53:18) | |
---|
Ensinnäkin, kiitos sulle, kun nyt kuitenkin kuuntelit! Joo, toi kihinä ei vaan välittynyt täysin ton mp3:n kautta. Mutta mä koitin vähän säätää ja pääsin siitä eroon. Sihahduksia vois tosiaan leikata, mä en siinä kolmessa vartissa ehtinyt mitenkään paneutumaan noihin. Onhan tuolla myös kielioppivirheitä yms. pikkukivaa. Tulkinnan kunniaksi on sanottava, etten kolmannellakaan kuuntelulla älynnyt kuunnella, m i t ä lauletaan ;-) Pianosoundia pystyy hiukan kirkastamaan, mutta kohina meinaa kasvaa infernaaliseksi. Sain kuitenkin mielestäni hyvän kompromissin tehtyä. Harmi vaan, kun jossain vaiheessa matkalla mun kuulokkeista ämppäriksi katoaa kaikki se kiva kihinä ja kohina, sekä hyvässä että pahassa. Älä kirkasta. Enemmän mä kaipasin sitä Bösendorferin valtavaa botnea, sellaista hehtaarin kokoista basso-osastoa. Ehkä mä kuitenkin koitan vähän ruuvata tätä. Toivotaan ettei laulaja ja Helsingin raati tapa mua siitä hyvästä. :) Leikkaa ne kieli hampaita vasten hengittämiset, että loppuun saa dramatiikkaa kun ei oo hälyä, mutta muu viilaus riippuu mielestäni enemmän siitä, mikä on edellinen ja mikä seuraava kappale. Demona tää on ihan valmis. EDIT: Ja en siis ole myöskään missään oikeassa kuuntelutilassa, vaan läppärillä ja AKG K240M -kuulokkeilla kuuntelen, ja on tuota punaviiniäkin nautittu ruuan kanssa. :-) |
Antti1 23.03.2006 23:58:55 | |
---|
Demona tää on ihan valmis. Kiitos tästä, tämä rohkaisee ponnistelemaan eteenpäin seuraavissa projekteissa. Tää ei oikeastaan oo edes demo, vaan yksittäinen pääsykoebiisi. Tarkkaa tarkoitusta en edes tiedä. Kai sekin demoksi lasketaan, kun demopajalla demotason vehkeillä ja -osaamisella tehdään. EDIT: Ja en siis ole myöskään missään oikeassa kuuntelutilassa, vaan läppärillä ja AKG K240M -kuulokkeilla kuuntelen, ja on tuota punaviiniäkin nautittu ruuan kanssa. :-) Itseasiassa mäkin juuri istutin korvilleni samaiset kuulokkeet ja aloin kuulla uusia asioita tuosta. Viintä tosin en ole siemaillut, kun on töitä aamusta ja rypäleinen ilojuoma aiheuttaa kamalaa särkyä mulle. The dreams in which I'm dyin are the best I've ever had. |
Jaskanpoika 24.03.2006 01:45:40 | |
---|
Perhana kun oli hyvän kuuloista! Tosiaan pianon saundi oli vähä tukkoinen mutta taisit sanoakkin että käytössä oli joku halvempi vehje. Ei minulla ole mitään pahaa sanottavaa kyllä tästä. Laulajalle kyllä iso plussa. Erittäin kaunis ääni ja hän osaa käyttää sitä. Melkeimpä hevimieskin liikuttui. :) Kalamies #666 >-)))> Buahahaaaa! |
Aki 24.03.2006 01:51:32 | |
---|
Aluksi tuli fiilis että laulun kaiku olis saanut olla vähän pienempi tai reilusti isompi tila, mutta sehän istui aivan hyvin kun siihen tottui. Terve kokonaisuus, ja pääsykoemiksaukseksi mainio, saavat tuomarit lepuuttaa korviaan. Tolla pianosoundilla ei alapäätä varmaankaan voi korostaa, sieltä tulisi jotain ihan muuta. Pieni diskanttipiristys tosin olis jossain toisessa tilanteessa ollut kohdallaan, nyt se pitää sen hyvin säestyssoittimena. Lauluraidan ässät on kyllä ehkä ihan vähän hankalia. Taitaa olla osin myös laulajasta kiinni, kun se on jotenkin niin kapea ja korkea se ässä. Pidemmälle vietäessä yrittäisin pistää ässää lisää kuriin, mutta en välttämättä tässä tapauksessa. Hyvin tehty. |
Antti1 24.03.2006 08:57:47 | |
---|
Ohoh, tassahan ihan hakeltyy... Yleensa olen onnistunut saamaan aikaan vain tunkkaista kuraa. Tama tosin oli vahan helpompi projekti, kuin ne hevimiksaukset. Ei tee enaa mieli palata liian monimutkaisen ja tayteen ahdetun materiaalin aarelle. Kerrankin sai nauttia tekemisesta ilman turhautumista. Kiitokset kaikille kehuista, pelastitte huonosti alkaneen paivan. :) Toi laulun s on tosiaan hirmu vaikea saada kuriin. Kaytin mielestani aika ronskisti jo de-esseria, enempi alkaa mun taidoilla syomaan yleissointia hieman. Kaytossa oli Spitfish ja ekaa kertaa harjoittelin sen kayttoa. Aika helppotoimiselta vaikutti noin yleisestiottaen, joskin viimeinen silaus ehka jai tekematta. Varmaan johtuu tosiaan tosta taitojen puutteesta, vaikkei plugarikaan valttamatta ihan markkinoiden kuumin tuote olekaan. Riittaa mulle tammoseen, varsinkin kun on ilmanen. Talla kyseisella laulajalla on oikeastaan noi s-aanteet ollut suurena ongelmana aina ja han itsekin niita kauhisteli nauhoitusta kuunneltaessa. Lisaa kommentteja vaan! Pianosoundin viat varmaan kaikki kuulevatkin ja ne on mulla tiedossa. Niin hyva kuitenkin otettiin, mita edulliset syntikat talla kertaa tarjosivat. Onko tossa laulussa mitaan sellasta tehtavissa jo nauhoitusvaiheessa, ettei s tulisi ihan niin raikeasti esiin? The dreams in which I'm dyin are the best I've ever had. |
askomiko 24.03.2006 10:51:23 (muokattu 25.03.2006 13:53:07) | |
---|
Hyvän kuuloinen täti. >3 Vähäsen vielä ulkomaan kielen ääntämysteknisiä asioita hioo ni vaan paranee. Onksiulla midinä tuo piano, meinaan, voisi rumauttaa jonkun härpättimen kautta että saisi vähän eloisamman soundin. Ja kyllähän tuossa odotti semmoista massiivista kohtaa saapuvaksi.. :) 0:23 kohdassa joku häiriö vihlaisee korviin tosi ikävästi. Tahdon bändiisi soittamaan.
"Mutta 99% varmuudella sanoisin että se kiinalainen kopioäimä tms. soveltuu ainoastaan kuikkaan tähdättäväksi manuaaliprojektiiliksi" |
Antti1 24.03.2006 11:14:17 | |
---|
Ei oo ikava kylla pianoa midina. En oo tosiaankaan ennen koskettimien kanssa paininut (kohta saapuu ekat omat :), joten ei midipiuhaakaan oo tarvittu. Kyllahan mulla olis tossa ollut tommonen joku softasyna pianosoundilla, mutta tyhjasta on paha nyhjasta. :/ The dreams in which I'm dyin are the best I've ever had. |
koopop 24.03.2006 11:17:08 | |
---|
HUH HUH! kukas tää mimmi on?? kenen biisi? |
Antti1 24.03.2006 11:24:04 | |
---|
Taa mimmi on mun kaverini, 19v, harrastelijalaula. Harrastellut tosin viimeiset 15 vuotta. Jonkinverran klassista koulutustakin taustalla. Biisi on ihan hanen kasialaansa, eika ketaan muu oo puuttunu tohon nakemykseen. Meilla oli ennen hanen kanssaan pystyssa rokkibandi, mutta se meni nurin basistin lahdettya. Ollaan ehka perustamassa uutta orkesteria taas. Saas nahda tuleeko siita mitaan. Toivotaan, toivotaan. Jos joku kiinnostunut levymoguli haluaa tietaa nimen tms., niin kyselkaa pikaviestilla, tai jollain. En ma tassa viitti yhteystietoja levitella. The dreams in which I'm dyin are the best I've ever had. |
koopop 24.03.2006 11:28:03 | |
---|
Onko tossa laulussa mitaan sellasta tehtavissa jo nauhoitusvaiheessa, ettei s tulisi ihan niin raikeasti esiin? mikin kallistuskulmaa hakemalla voi kompensoida mikin heikkouksia.. Ensin kokeilee niin että kapseli on suun korkeudella mutta kallistettuna ylös tai alaspäin. Jos ei sekään auta, niin sitten kapselin voi vaikka nostaa otsan tasolle ja sieltä suunnata.. Säätämistähän se on mutta kannattaa. Aikaa myöten alkaa jäämään mieleen mitkä mikit toimii mitenkin parhaiten. Tässä biisissä on muuten oiva esimerkki tuosta sisällön merkityksestä. Toi mimmi kuulostaisi hyvältä vaikka viisseiskaan laulettuna.. MT87:n yläpää on kyllä ongelmallinen. Se ei pysy kasassa.. Ja botnekin on vähän ohuehko. Tai oikeastaan alamiddle on vähän kurainen kanssa. Juu, Bösendorfin botnea ja vähän Pultecia lauluun :) ai että olisi nautinto saada äänittää tätä mimmiä U47:lla.. |
koponen 25.03.2006 08:35:54 | |
---|
Soundista en sano mitään, sillä se on nyt täysin yhdentekevää. Tuo mimmi on ihan käsittämmättömän upea laulaja! Uskomaton aloitus lauantaille oli tämä. Taidan olla rakastunut... Jostakin syystä tänään tuntuu pahemmalta kuin eilen. Ja eilen tuntui pahemmalta kuin toissapäivänä.. |
DaKiller 25.03.2006 09:53:15 | |
---|
Soundista en sano mitään, sillä se on nyt täysin yhdentekevää. Tuo mimmi on ihan käsittämmättömän upea laulaja! Täysin samaa mieltä. Todella upea laulusuoritus! |
Woodoo 25.03.2006 14:34:04 | |
---|
Tippusin tuolilta. :o tää onkin kyllä todettu jo moneen kertaan. Odottelemaan naikkosen laulua levyltä. 23 sekunnin kohdalla tulee joku häriö ääni mikä raapas korkeudellansa. Jossain kohtaa tuli toinenkin, mutta ei se fiilistä latistanut :D Studiolle vaan ku sais kerrottua että ei liika kompuroisi tai tunettelis. Ne on tällasilla laulajilla kielettyjä kyllä mun mielestä... Lukihäiriö ei estä kirjoitusta, mutta kirjaimien painaminen on hieman vähäisempää :) |