Aihe: Tv-ohjelmat ja verkko
1
Feggy
23.03.2006 08:26:04

Tämä on eilisen Hesarista:

TV-ohjelmien lataamista verkosta ei koeta laittomaksi

Julkaistu: 22.3.2006 18:34:43

Jokainen meistä pistää joskus tv-ohjelman videolle – tai nykyisin digiboksin kovalevylle – että voi katsoa sen myöhemmin sopivampaan aikaan.

Kymmenet tuhannet suomalaiset eivät kuitenkaan tyydy enää tähän. He hakevat ohjelmat verkosta. Mielenkiintoista on, että heidän mielestään kyse on kuitenkin periaatteessa samasta asiasta kuin videonauhoittamisessa.

"Lataamista ei koeta laittomaksi, koska ohjelmat tulevat jo tv:stä. Sitä pidetään vain ajansiirtona. Ihmisiä tuntuu houkuttavan se, että ohjelmia voi katsoa, milloin itse haluaa", kertoo Jukka Ruotsalainen kansalaisten sähköisiä oikeuksia ajavasta Electronic Frontier Finlandista.

Laittomasta verkkolähteestä lataaminen on kuitenkin ollut rikos tämän vuoden alusta lähtien, ja tekijänoikeudella suojatun aineiston jakaminen verkossa on ollut laitonta jo pitkään.

Moni lataaja ei kuitenkaan lataa siksi, että se on ilmaista, vaan siksi, että se on helpoin tapa saada tavaraa.

Tässä on keskeinen ongelma. Tekijänoikeuksien haltijoiden etujärjestöt ovat vuosien ajan demonisoineet verkkoliikennettä. Ala on halunnut vain asettaa estoja ja vaatia korvauksia, kun samaan aikaan verkossa sukkelasti liikkuvat nuoret ovat ottaneet nopeasti käyttöön uusia teknologioita.

Laillisten verkkojakelusovellusten kehittäminen on alkanut vasta aivan viime aikoina, ja näin on päässyt syntymään tilanne, jossa hyvin suuri osa nuorista verkon käyttäjistä on kasvanut siihen, että verkosta saa kaikkea ilmaiseksi.

"Lataaminen on jo elämän realiteetti", eräs lataaja tiivistää monien asenteen. "On yhteiskunnan vastuulla korjata tilanne."

Tekijänoikeuksien haltijoiden edustajat syyttävät tilanteesta nopeita laajakaistoja ja isoja kovalevyjä. Nuoret kuluttajat vaativat oikeutta käyttää olemassa olevaa tehokasta teknologiaa. Effin kaltaiset organisaatiot alleviivaavat kuluttajan vapautta, joka määriteltiin jo 1980-luvulla ajansiirroksi.

Ajansiirron lyhyt historia

Ajansiirron lyhyt historia

Julkaistu: 22.3.2006 18:36:21

Alussa oli televisio ja se antoi meille mitä se halusi, silloin kuin halusi.

Sitten tulivat videonauhurit ja kaikki muuttui. Videonauhoittaminen vapautti katsojat päättämään milloin ohjelman voi katsoa. 1990-luvulla tv-sarjojen kootut dvd-julkaisut vapauttivat katsojia entisestään. Ne toivat saataville elokuvia ja sarjoja, joita kotimaassa ei oltu vielä lähetetty, eikä ehkä koskaan lähetettäisi.

Kun laajakaistayhteydet yleistyivät tämän vuosikymmenen alussa, tv-ohjelmaliikenne internetissä lähti tasaiseen kasvuun, joka on kiihtynyt valtavasti viimeisen vuoden aikana.

Internet irrotti ohjelmat kanavien lisenssi- ja jakelusopimuksista ja myös dvd-julkaisujen aikatauluista. Nyt on mahdollista nähdä kirjaimellisesti melkein minkä tahansa kansainvälisesti kiinnostavan tv-sarjan uusin jakso heti, kun se on lähetetty ensi kertaa jossain päin maailmaa – oli kyse sitten Yhdysvalloista, Japanista tai Briteistä.

Uusi sukupolvi on tottunut siihen, että verkosta saa kaikkea, ilmaiseksi. Heille tämä on normaaliasetelma, ei tv-lupamaksu ja neljä kanavaa. Tähän liittyy myös monien tutkimusten tukema havainto, että laajakaistaliittymien lisääntyminen on syönyt eniten aikaa juuri television katselusta. Googlen tekemän tuoreen tutkimuksen mukaan britit käyttävät internetissä 164 minuuttia päivässä ja tv:n ääressä vain 148 minuuttia.

Televisio on menettämässä asemansa kodin yhteisenä alttarina, jonka ympärille perhe kokoontuu iltaisin. Tulevaisuudessa jokainen istuu yhä enemmän oman laitteensa ääressä, katsomassa omia suosikkiohjelmiaan, joita on verkossa miljoonia, ladattavissa tv-kanavien ja tuotantoyhtiöiden palvelimilta.

Ajatuksia?
"kielten oikean paksuuden tarkistaminen tulisi olla soittajalle päivittäinen rutiini!" - nimimerkki Incognito Anssi Kelan foorumilla
noir
23.03.2006 10:03:16 (muokattu 23.03.2006 10:03:59)
Itse käsitän tv-ohjelmien lataamisen verkosta laittomaksi. Saahan niitä monesti VHS- tai DVD-taltiointeinakin, jolloin asiasta ei varmastikaan ole epäilystä. Tietysti jotkin lähetetyt ohjelmat, kuten vaikkapa ohjelmien väliset juonnot tai uutislähetykset, eivät mielestäni kuuluisi samaan kastiin, sillä ne ovat enemmänkin kulutustavaraa. Toisaalta, voitaisiin puhua ohjelman arvosta, sillä eipä monikaan olisi valmis maksamaan kymppiuutiset DVD-boksista.

On kyllä tullut joitakin ohjelmia ladattua internetistä. Syynä se, että itseltä löytyy VHS-taltiointi, mistään ei saa DVD:nä kyseistä ohjelmaa, enkä omista videoita tai televisiota nykyisin.

Itselläni meni hyvin niin kauan, kun elin käsityksessä, että koska televisiosta lähetettyjä ohjelmia saa nauhoittaa, minulla olisi niihin jonkintasoinen lisenssi katselua varten. Näin minulla olisi kuitenkin teoriassa samanlainen lisenssi kaikkeen televisio-ohjelmaan, joka minulla teoriassa olisi ollut mahdollista äänittää. Näin saisin siis kopioida internetistä mitä tahansa televisiosta lähetettyä. Sama tietysti koskisi myös kirjaston äänilevyjä. Niistähän saan myös ottaa itselleni kopiot. Minun on siis mahdollista lainata mistä tahansa kirjastosta kaikki tarjolla olevat levyt ja kopioida ne. Onko siis merkitystä, mitä kautta minä ne kopiot saan, koska digitaalinen kopio ei ole keneltäkään periaatteessa pois. Syntyy vain uusi kopio.

Lisäksi olen miettinyt, hieman aihetta sivuten, minkälaista mediaa ovat yhtyeiden musiikkivideot. Itse näen ne promootiomateriaalina, live-taltioinnit poislukien. Ne ovat siis yhtyeen mainoksia. Mielestäni mainoksen kopioimisessa ei ole mitään väärää, päinvastoin, siitähän mainostajan tulisi oikeastaan maksaa, minulle. Minähän levitän heidän mainostaan.
Mä haluun sua - sulta ei kysytä.
Jesus Christ looks like me.
Feggy
23.03.2006 15:05:36

"kielten oikean paksuuden tarkistaminen tulisi olla soittajalle päivittäinen rutiini!" - nimimerkki Incognito Anssi Kelan foorumilla
Jag
24.03.2006 17:19:10

Erittäin mielenkiintoinen aihe. Itsekkään en oikein tahdo kokea noita Tv-ohjelmien latauksia laittomina. Ainut osapuoli jolle tässä tehdään haittaa on televisioythiöt jotka eivät katsojien puutteessa saa niin paljon mainostuloja.

Siispä ennustan: Tulevaisuudessa tv-ohjelmat ovat verkossa täysin ilmaisia. Ne ovat tv-yhtiöiden palvemilla katsottavissa, muttei ladattavissa. Ohjelmia ei pysty kelaamaan. Näin ohjelman katsoja joutuu tsiikaa myös mainokset. Tätä kautta saadaan rahaa.

Jag: mielipiteesi on väärä
Horo-ari: Nii ehkä sun mielestä, mun mielestä se on just oikea.
"Tärkeintä ei ole se, miten sormien pitäisi olla, vaan se, mitä sieltä kuuluu." - P.Walli
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)