Aihe: Särökitaran äänitys - Äänikorttiko rikki?
1
Jaskanpoika
22.03.2006 14:02:59
Elikkäs nyt on ruvennut askaruttamaan eräs asia kun äänitän särökitaroita. En tiedä mistä johtuu mutta äänitykseen tulee aina mukaan jonkinlaista digitaalista säröä, tai muuten vain erikoista yläpäätä.

Äänikorttina on M-Audio Delta 1010LT ja mikserinä Behringer UB2442FX. Kitaravahvistin ENGL Screamer ja kaappina 1*12 Celestion V30. Mikkinä Shure SM57.

Jotenkin en millään saa "puhdasta säröä" nauhalle vaan aina tarttuu mukaan jotain ylimääräistä. Ja särön määrä on hyvin pieni että siitä ei pitäisi johtua. Ja mikrofonin paikkaa olen ahkerasti muutellut, tuloksetta. Vaikka vahvistimestakin säätäisi treblet melkein nollille niin aina tulee saundiin tämä ei kaivattu lisä.

Täältä samplea: http://www.mikseri.net/music/play.php?id=195450&type=dl

Eli jos joku on törmännyt samaan ongelmaan niin neuvoja kaivattais!

Kiitos
Kalamies #666
>-)))> Buahahaaaa!
thrashrat
22.03.2006 14:25:24 (muokattu 22.03.2006 14:28:40)

Jos tarkoitat tota yläpään "sizzleä" tai miten sen ny sanois niin mulla on sama juttu, mutta se on ainakin omalle 5150 nupille ominaista (tästä kai pääsisi eroon säätämällä nupin biaksen "kuntoon"). Tulee jo pienemmälläkin säröllä. Oon myös nauhoitellut Englin Screameriä ja Fireballia ja kyllä niissäkin toi yläpää aika selkeesti sihisee.

Vaihdoin jokin aikaa sitten 5150 kaappin 2 V-30 elementtiä ja nyt se on vielä selkeempi. Monet tuntuu valittavan tosta v-30:n yläpäästä... ite kyllä diggaan siitä.

Mun mielestä toi kuulosti hyvältä ja siinä oli v-30 elementeille ominainen soundi. Jotain greenback sampleja ku oon kuunnellu ni tuntuu että niissä toi sihinä korostuu vielä enemmän.

Eli mun arvio syyhyn on: v-30 + ehkä viel nupille ominainen yläpään sihinä + sm57, koska toi jotenkin kuulosti "tutulta" soundilta ja saman tyylisellä setupilla oon itse myös nauhoitellut.

Lääkkenä ton poistoon oon käyttäny Low Pass filtteriä miksauksessa ja joskus myös nauhoittaessa oon pistäny behkun parametrisen eq:n styrkan looppiin ja poistanu sen low pass filtterillä noita ylimpiä taajuuksia. Joskus koklannu kans eequuttaa jotain korkeita taajuuksia kapealla Q:lla...

En ole kyllä mikään kultakorva tai "pro"...
Jaskanpoika
22.03.2006 14:27:33
Jeah. Olihan tossakin jo paljon neuvoja! Kiitos!
Kalamies #666
>-)))> Buahahaaaa!
Aki
22.03.2006 18:56:32

Se mikki kun kuuntelee sitä elementtiä 5cm päästä, sinä parin metrin päästä, ni niissä tottakai tapahtuu aika eri asioita.

SM57 tekee itessään vähän semmosta kulmikasta terävöitystä yläpäähän. Mutta en kyllä lähtis tosta soundia ainakaan tummentamaan yhtään, menee miksauksessa ihan tukkoon muuten.

Sennheiserin e609 ja e909 on kivemmansoundisia mikkejä. Ja V30:sellekin löytyy takuulla lempeämpiä vaihtoehtoja.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)