Aihe: Analogisyntikoista waveformeja
1
mr.bungle
22.03.2006 13:25:08

Moro!

Liekö täällä aitojen analogisyntikoiden omistajia? Tarvitsisin virtuaalianalogisyntikkaani (ei kaupallinen) aaltomuotoja perinteisistä syntikoista. Minimoogin saha- ja kanttiaallot löytyvät jo, mutta Oberheimit, Rolandit ym. ym. himoittaisivat myös. Jos viitsit moisen samplata, niin samplaa mielellään nuotti melko matalalta maksimaalisen tarkkuuden saavuttamiseksi. Kaikki filtterit, envelopet, ym. pois päältä.

Tällä hetkellä mallinnettuna on vain moogin filtteri, mutta jos saan kaivettua sampleja muista syntikoista, niin lisään softaan myös ko. syntikoita vastaavia filttereitä.
bassolla hanuriin
polyfonken
22.03.2006 14:10:45

http://www.polyfonken.com/wav_instruments.rar

tossa on aiemmin evolveria varten sämpläämäni aaltomuodot ms20sesta ja cs15:sta (yhdellä oskillaattorilla). suurin osa on single-cyclejä, kaikki aika matalalta mainitsemastasi syystä, ei filsuja. pulssiaallon kaikkia muotoja ei tietenkään moiseen saa eikä se ääni oikeasti kummassakaan pysy samanmuotoisena soittaessa ylempää (tai pysy samana muutenkaan vaikka soittaisi vaikka yhtä nuottia).

mutta kyllä noi silti aika paljon edukseen "matemaattisesti oikeista" aaltomuodoista poikkeaa, toivottavasti on iloa!
t. (http://www.polyfonken.com/TravelSampler)
mr.bungle
22.03.2006 14:33:14

tossa on aiemmin evolveria varten sämpläämäni aaltomuodot ms20sesta ja cs15:sta (yhdellä oskillaattorilla). suurin osa on single-cyclejä, kaikki aika matalalta mainitsemastasi syystä, ei filsuja. pulssiaallon kaikkia muotoja ei tietenkään moiseen saa eikä se ääni oikeasti kummassakaan pysy samanmuotoisena soittaessa ylempää (tai pysy samana muutenkaan vaikka soittaisi vaikka yhtä nuottia).

mutta kyllä noi silti aika paljon edukseen "matemaattisesti oikeista" aaltomuodoista poikkeaa, toivottavasti on iloa!

Kiitos! Iloa on varmasti. Pistän alpha-version syntikasta nettiin todennäköisesti jo lähiviikkoina. Kyseessä on sikäli erikoinen projekti, että syna on koodattu Javalla, ja toimii myös applettina.

Toistaiseksi ajan sampleja karun yksinkertaisesti frame-skipping-metodilla, eli aliasoitumista tulee oleen hurjasti, mutta tarkoitus olisi kaapata noista spektri, ja syntetisoida alias-vapaat aaltomuodot sinikäyristä. Siten pääsis melko autenttiseen lopputulokseen.
bassolla hanuriin
cubasisti
22.03.2006 14:40:59
syntetisoida alias-vapaat aaltomuodot sinikäyristä

Eiks se kuulosta yleensä aika hirveältä?
http://www.camelaudio.com/cameleon5000.php
Cameleon 5000:n pitäisi olla mukamas maailman hienointa ja parasta, mutta kaikki kuulostaa vaan huonolta mp3:lta. Ilmeisesti niitä siniaaltoja pitäis olla vielä paljon paljon enemmän. Tai jotain.
Deadline tekee mestarin.
mr.bungle
22.03.2006 14:56:06

Eiks se kuulosta yleensä aika hirveältä?
http://www.camelaudio.com/cameleon5000.php
Cameleon 5000:n pitäisi olla mukamas maailman hienointa ja parasta, mutta kaikki kuulostaa vaan huonolta mp3:lta. Ilmeisesti niitä siniaaltoja pitäis olla vielä paljon paljon enemmän. Tai jotain.

Saan kyllä syntetisoitua "riittävän" hyvän saundin, lisään ääneen vain even/odd harmonicit riippuen aallosta, aina 22khz:n asti. Reaaliaikaisena tämä ei kuitenkaan onnistune ainakaan kovin taloudellisesti, vaan lasken aallot taulukkoon 1 sample / nuotti.

Tulos vastaa kyllä teoriassa parhaita mallintavia softasynia.

Epäilen, että cameleonissa siniaaltoja on juurikin liian vähän.

Pulssiaaltoja muuten ei kannata samplailla (square-waveja kylläkin), koska mallinnan ne saha-aallon ja käänteisen saha-aallon summalla.
bassolla hanuriin
mhelin
22.03.2006 14:56:53
Joo tuo additiivinen menetelmä (fourier synteesi tai re-synteesi) ei toimi kyllä kovinkaan hyvin. Periaatteessa se toimisi jos laskentatehoa olisi rajattomasti ja harmoniset tuotettaisiin Nyqvistin taajuuteen asti reaaliaikaisesti. Sämplejä ja interpolointia ei pitäisi käyttää ollenkaan, tosin kyllähän niilläkin jo aika pitkälle päästään jos käytetään vain muutaman sävelaskelen välein tehtyjä sämplejä. Mutta sitten kun pitch bendiä alkaa vääntää tai laittaa portamenton päälle niin aika vaikeata on tuottaa puhdas aalto.
mr.bungle
22.03.2006 15:01:06

Joo tuo additiivinen menetelmä (fourier synteesi tai re-synteesi) ei toimi kyllä kovinkaan hyvin. Periaatteessa se toimisi jos laskentatehoa olisi rajattomasti ja harmoniset tuotettaisiin Nyqvistin taajuuteen asti reaaliaikaisesti. Sämplejä ja interpolointia ei pitäisi käyttää ollenkaan, tosin kyllähän niilläkin jo aika pitkälle päästään jos käytetään vain muutaman sävelaskelen välein tehtyjä sämplejä. Mutta sitten kun pitch bendiä alkaa vääntää tai laittaa portamenton päälle niin aika vaikeata on tuottaa puhdas aalto.

Totta. Ratkaisen nuo natiivitaajuuksien välille osuvat taajuudet interpoloimalla kahden samplen välillä. Aliasoitumista esiintyy, mutta lähinnä teoreettisesti.
bassolla hanuriin
cubasisti
22.03.2006 15:11:20
No joo, eiks tää bandlimited oscillator -juttu ole maailman toiseksi eniten jauhettu asia, heti kahvinpapujen jälkeen.
Deadline tekee mestarin.
mr.bungle
22.03.2006 15:15:48

No joo, eiks tää bandlimited oscillator -juttu ole maailman toiseksi eniten jauhettu asia, heti kahvinpapujen jälkeen.

Jea. Ja oikeastaan sellanen rujo digisaundi, missä aliasoituminen on täyttää puolet spektristä on aika rok. Pirunmoinen särö vielä päälle (ja sekin old-skool hard clipping).
bassolla hanuriin
mr.bungle
22.03.2006 17:09:46

Mulla ois venäläiset synat Formanta Polivoks ja Altair 231 (suora Minimoog-klooni), josta voisin "ehkä joskus tulevaisuudessa kun on aikaa" (TM) nauhottaa noita aaltoja. Nauhotusvehkeenä toimis tietsikan mukana tullu äänikortti... Sanon myös samaa mitä se joku toinen, että jos samplaa ääniaallon yhdeltä taajuudelta, ei se tarkota sitä että se edustais kaikkien taajuuksien aaltomuotoja - aaltomuoto voi muuttua taajuuden funktiona noissa oikeissa vehkeissä.

Mielenkiintosia aaltoja saattais myös saada Farfisa Compact -uruista (käyttää kanttiaaltojen sijaan jotain ihme "sahapulsseja") sekä Philips putkiuruista (neonkaasuputki-saha-aaltoja), mutta näiden nauhotus on hankalampi homma kun mulla ei oo noi vehkeet himassa.

Korg Polysixistä vois myös nauhottaa ääniaaltoja, sekä Akai VX600-synasta, tosin Akain CEM-chippi-aallot ei välttämättä oo niin erikoisia että niitä kannattais nauhottaa.

Kuulostaa hienolta. Voin pistää kaikki saamani aallot webbiin jakeluun, jos haluatte. Tai tietenkään en pistä, jos ette halua. Moinen aaltopankki kuvineen voisi olla kiva lähde webissä, kerta itse en sellaiseen ole vielä törmännyt.
bassolla hanuriin
mr.bungle
22.03.2006 17:34:25

Testasin noita sampleja nyt kotiin päästyäni. Cs15 on todella lähellä Minimoogia, ainakin jos katsoo pelkkiä oskillaattoreita. MS20:stä tuli mun suosikki, uskomattoman hyvät saundit, vaikka aallot näyttää aika skitsoilta.
bassolla hanuriin
uneksija
23.03.2006 15:36:41
Testasin noita sampleja nyt kotiin päästyäni. Cs15 on todella lähellä Minimoogia, ainakin jos katsoo pelkkiä oskillaattoreita. MS20:stä tuli mun suosikki, uskomattoman hyvät saundit, vaikka aallot näyttää aika skitsoilta.

Se mun Altair syna ei oo ihan 100% kondiksessa, mistä johtuen en oikeen oo jaksanu sitä soitella (pitäis laittaa kuntoon...), mutta täytyy sanoa en ääniaalloista, ihan näin korvakuulolta, että siinä on erityisen musikaaliset pulssiaallot, esim. jos vertaa mun Yamaha CS20M:ään. Siinä on sama "yhdistelmäaalto" ku Minimoogissa, onkos se nyt sitten saha-kolmio, nii sen ero varsinaiseen kolmioon on tosi pieni.

Tietääkö kukaan muuten ketään analogisynaspesialistia, jolta vois kysyä korjailu vinkkejä synaan? Lähinnä sekä mun Altairissa että Polivoksissa on hitosti "rätiseviä" potikoita, ja tavallaan potikoita joidenka "alue" ei tunnu olevan kohdallaan, sekä Altairissa yhden oskillaattorin vire on ihan pikkusen eri korkeimmalla oktaavilla, mikä on kuitenkin hieman ärsyttävää. Täytyy kattoo jos ois kesällä aikaa perehtyä noihin...
mr.bungle
02.05.2006 22:20:07 (muokattu 02.05.2006 22:26:58)

Tältä kuulostaa sitten yksi kanavallinen mun syntikkaa: http://www.rinki.net/pekka/psyn/psyn2.mp3

Oon aikas tyytyväinen. Mitäköhän sitä sit tekis.
bassolla hanuriin
teroyk
03.05.2006 15:06:25
Tältä kuulostaa sitten yksi kanavallinen mun syntikkaa: http://www.rinki.net/pekka/psyn/psyn2.mp3
Oon aikas tyytyväinen. Mitäköhän sitä sit tekis.

Vaikkapa download sivuston ja ohjeet.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)