Aihe: Sähköt treenikselle
1
Zeni
22.03.2006 13:44:21
Vaihdoimme treenikämppää viime syksynä päivän varoitusajalla. Eli samana päivänä kun piti vanha jättää saimme vasta uuden tilalle. Parannus oli kuitenkin huomattava ja pikaisesti kamojen siirtelyjen jälkeen alkoi jo treenis toimia.

Talo on siis ollut varmaan 40vuotta asumattomana ja ennen hylkäystä siellä on hieman tehty/aiottu tehdä remonttia. Huoneessa jossa treenaamme ei ole tällä hetkellä ainuttakaan pistorasiaa ja vaikka olisi ne olisivat maadoittamattomia. Nyt kun tulee kevät ja voi kantaa kamoja ainoasta lämpimästä huoneesta kylmän puolelle hetkeksi olisi tarkoitus vetää uudet sähköt. Tällä hetkellä on vedetty kolmella jatkotroikalla ja siitä sitten jakorasioilla. Tästä mm. seurauksena se, että lämmittimet ja valot aiheuttavat kevyttä hurinaa vahvistimissa jne. muuta kivaa.

Tehdään nyt sitten kerralla kunnolla eli miten tuo sähköistäminen tulisi nyt oikeaoppisesti toteuttaa ettei ongelmia jatkossa tule. Sähkötaulu on uusittu muutama vuosi sitten eteisen ja kylpyhuoneremontin yhteydessä ja siinä siis riittää sulakkeita vaikka joka laitteelle oma ja kaapelia on mahdollisuus vetää juuri niin paljon kuin haluaa. Eli miten monta erillistä kaapelia vedetään ja mitkä voi laittaa samaan naruun ?

Laitteet:

-kitarakamat (vahvistin,efektipedaalien muuntaja 1kpl)
-bassokamoissa sama setti
-laulukamoissa vahvistin ja 1 muuntaja pedaalille
-lämmittimiä on 2kappaletta, melko tehokkaita
-tietokone ja sillä vahvistin musaa varten
-erinäinen määrä valaistusta, tällä hetkellä pari halogeeniä

Ennen kuin kukaan huomauttaa niin sähköturvallisuus ja ammattitaito on hallussa. Veli on sähkömies ja itsekin olen ollut vetämässä sähköjä useaan taloon. Ei kiitos mutua, ainoastaan faktaa ja kokemusta.
oiva tumpeloinen
22.03.2006 14:10:57 (muokattu 22.03.2006 14:13:22)
Paljonhan noiden tarve määräytyy sen mukaan, miten paksua vaijeria aiotte vetää ja miten paksun naulan meinaatte sähkötauluun työntää.....

Mutta jos lähdettäisiin vetämään mun mielen mukaan, niin aloitettaisiin 20A rojuilla. Tämä on siis mun perstuntuma, miten kestäviä vaiheiden tulisi olla. Parhaiten varmaan sähkäri itse laskee käytettävistä kamoista tarpeen. 20A on vielä suhteellisen iso perusvahvistimille, 16A:kin riittää vallan mainiosti, olettaen ettei teidän romut ole ihan stadionkeikalle asti mitoitettu. Valojen ja pattereiden kanssa tulee sitten enemmän laskemista noiden halogeenien ja sähköpatterien tarpeen mukaan. Jos tosissaan vaiheiden määrää ei mikään estä, niin mä vetäisin niitä sinne kolme, tosin kahdellakin tulee hyvin toimeen:

- yksi tulisi valoille ja lämmölle
- yksi soitinvahvistimille ja soittimille
- yksi tietokoneelle ja kaikelle muullle roskalle, mitä jatkossa eteen tulee (tämä on se, mistä voipi ihan hyvin tinkiäkin....niitä voipi hyvin vetää tuonne ensimmäiseenkin)

Nyrkkisääntönä mä kuitenkin soitimet yrittäisin saada eristettyä, jos kerran mahdollisuus on.

Ja jottei totuus nyt taas unohtuisi ja että tämänkin postauksen voipi unohtaa, niin mainittakoon että en ole sähkäri....tosin muutaman jaloissa joskus rakennuksilla pyörinyt.

E:

Ai niin....vaikka kiellettiin mitään sanomasta, niin kertokaa vuokraisännälle ainakin aikeistanne ja toteuttajan ammattitaidosta. Siten ei pitäis tulla sanomisia jälkeenpäin.
PL
22.03.2006 15:22:52
Tehdään nyt sitten kerralla kunnolla eli miten tuo sähköistäminen tulisi nyt oikeaoppisesti toteuttaa ettei ongelmia jatkossa tule. Sähkötaulu on uusittu muutama vuosi sitten eteisen ja kylpyhuoneremontin yhteydessä ja siinä siis riittää sulakkeita vaikka joka laitteelle oma ja kaapelia on mahdollisuus vetää juuri niin paljon kuin haluaa. Eli miten monta erillistä kaapelia vedetään ja mitkä voi laittaa samaan naruun ?

Laitteet:

-kitarakamat (vahvistin,efektipedaalien muuntaja 1kpl)
-bassokamoissa sama setti
-laulukamoissa vahvistin ja 1 muuntaja pedaalille
-lämmittimiä on 2kappaletta, melko tehokkaita
-tietokone ja sillä vahvistin musaa varten
-erinäinen määrä valaistusta, tällä hetkellä pari halogeeniä

Ennen kuin kukaan huomauttaa niin sähköturvallisuus ja ammattitaito on hallussa. Veli on sähkömies ja itsekin olen ollut vetämässä sähköjä useaan taloon. Ei kiitos mutua, ainoastaan faktaa ja kokemusta.

Jos velipoika on sähkömies, niin hänen puoleensa kääntyisin tämän asian tiimoilta heti alkuunsa. Sähköhommissa ei ole periaatteessa vaihtoehtoja, vaan ne on tehtävä niinkuin määräykset sanovat.

Laittakaan lämmittimet omiin ryhmiinsä tehot huomioiden, valaistus omaan ryhmäänsä ja pistorasiat omiinsa. Keskuksen- ja talonmaadoitukset kuntoon jos ei ole tehty aiemmin.

Tuosta kun lähtee ja määräysten mukaan tekee, niin toimii.
oiva tumpeloinen
22.03.2006 17:38:48
Juu ei. Tavallista pistorasiaa kun ei saa suojata yli 16A sulakkeella.

Jos halutaan 20A yksivaihe syöttö täytyy käyttää kolmenapaista 32A tulppaa (sellainen sininen teollisuus tulppa, käytetään mm. 5kW himmennin linjoissa). Ja tuotahan ei taas saa jakaa tavallisiksi pistorasioiksi jos väliin ei sitten lykkää max. 16A sulaketta.

Yksi syöttö lämmitykselle, yksi valaistukselle ja yksi tai kaksi pistorasioille tarpeen mukaan. Lämmitys tehon mukaan joko 10 tai 16A, pistorasiat 16A ja valaistus 10A.

Just tämän takia mä en ole sähkäri. =)

Aina kaikkialle on laitettu 16A vaihe, mutta kämpillä olisin jossain vaiheessa kaivannut vähän isompaa, niin ajattelin luonnollisesti 20A olevan parempi vaihtoehto. Enpä tosin ole keneltäkään kerennyt asiasta kysyä, eikä näköjään ole enään tarviskaan.....

Mutta niinkuin aiemmin sanoin, luulisi sen sähkäriveljen tietävän.....
Zeni
22.03.2006 21:00:12
Palataan asiaan eli:

Sähköjen vedon ammattitaito on siis hallinnassa, mutta en tiedä miten hyvin tälläisessä erityistapauksessa jossa pyritään eroon kaikista häiriöistä. Itsellä ei ainakaan ole käsitystä ja tuskin broidillakaan. Vuokraisäntä on hyvin tietoinen asiasta ja ehdotti tätä jo ennen meitä. Muutenkin olemme hyvin kiitollisia hänelle (on muutamilla pulloillakin muistettu), sillä parempaa treenikämppää saa hakea.

Tosiaan aluksi kaikki oli 16A sulakkeen takana ja tällöin puhaltimen pärähtäessä käyntiin napsahti kerran sulake. Siksi vedettiin vielä toisen sulakkeen takana olevasta rasiasta lisää jatkoa. Nyt olisi kuitenkin tarkoitus niputtaa kaapelia seinään ja rasiat. En siis usko että yli 16A sulakkeelle on käyttöä, eli ihan perusjutuissa pysytään.

Nyrkkisääntönä mä kuitenkin soitimet yrittäisin saada eristettyä, jos kerran mahdollisuus on.

Ajattelin itse, että oma "kaapeli" soittimille ja oma valoille ja koneelle eli 2 vetoa. Tuleeko tuosta kuitenkin ongelmia ja saattavatko nuo soittimet aiheuttaa toisissaan häikkää tms. ?

Selvennykseksi vielä, että lämmittimetkin tulevat siis pistorasioihin, mutta eri sulakkeen takana olevaan kuin soittimet.
PL
23.03.2006 08:51:05
Tuollaisista termostaattien napsahduksista ja vastaavista voi olla paha päästä eroon varsinkin jos kyseessä on vanha laite, mutta hyvä lähtökohta on se, että keskukselle tulevat nousukaapelit ja maadoitukset ovat kunnossa asennukset oikein tehty ja kaikki liitokset hyvin kiristetty.

Jos joku laite kuitenkin aiheuttaa häiriöitä voi kokeila ylijännitesuojia tai jos muu ei auta, niin UPS voi homman ratkaista.
Zeni
23.03.2006 14:05:40
Jos joku laite kuitenkin aiheuttaa häiriöitä voi kokeila ylijännitesuojia tai jos muu ei auta, niin UPS voi homman ratkaista.

Toivon todella, että ne talon perussähköt on hyvin tehty ja uskonkin ;) Mikäs tuo UPS on ?
69
23.03.2006 17:10:12 (muokattu 23.03.2006 17:44:53)

Mikäs tuo UPS on ?

Uninterruptible Power Supply.
UPSin tehtävänä on antaa tasainen virta lyhyissä katkoksissa ja jännitteen heilahteluissa.
Käytetään yleensä suojaamaan esim. tietokoneita.

Ja mitä alkuperäiseen juttuun tulee, niin itse vetäisin yhden syötön lämmitykselle, yhden valoille ja yksi syöttö soittimille, mikäli suinkin mahdollista, niin vältetään turhia maalenkkejä.
Kaikki "huonoa" sähköä käyttävät laitteet kuitenkin eri syötön taakse, kuin itse soittovehkeet.
Ja laskekaa laitteiden vaatima teho etukäteen, sen mukaan sitten päätä käyttämällä ryhmien määrän tarve selviää.
Kannattaa pyrkiä mahdollisimman lyhkäsiin vetoihin ja maadoitukset on syytä tehdä huolella. Välttäkää myös loisteputkivalaisimia ja yllensäkin kaikkea mikä häiriöitä aiheuttaa...
Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin.
Me olemme Varissuo ja te olette maa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)