Kiksaus 21.03.2006 21:45:21 | |
---|
Eli oon vaihtamassa satulaa stratoon ja pitäs tietää kumman laittaisin? Messinki ois ainakin sustainin kannalta parempi vaihtoehto, mutta grafiitti kuulemma pitää vireen hyvin ja on lämpimämpi soundiltaan. Eli pitääkö messinkinen satula vireen yhtä hyvin kuin toi grafiittinen? The story of life is quicker than the wink of an eye - The story of love is hello and goodbye until we meet again – Jimi Hendrix |
Antti1 21.03.2006 21:48:54 | |
---|
Hyvin tehtyinä kumpikaan noista ei aiheuta epävireisyyttä. Satulahan ei itsessään mitään virettä pidä. Perstuntumalla mä ottaisin messinkisen ihan kokeilumielessä, mutta jos mennään varman päälle, niin grafiittia. Grafiitti luistaa joka tapauksessa. Käytätkö sä muuten kampea paljon? Kannattaa koittaa ensi kerralla viritellä kitara tälleen: ensin vireeseen, kampeat oikein perhanasti, uudelleen vireeseen, kampeat, uudelleen vireeseen. Parin, kolmen kerran jälkeen alkaa kitara pysymään vireessä, kun on löysät poissa. Kannattaa tarkastaa myös kielenohjaimet. Ne on yleensä satulaa suurempi ongelma stratoissa. The dreams in which I'm dyin are the best I've ever had. |
Härski 21.03.2006 21:52:39 (muokattu 21.03.2006 21:55:06) | |
---|
Kannattaa tarkastaa myös kielenohjaimet. Ne on yleensä satulaa suurempi ongelma stratoissa. Mä kylläkin näkisin, että Straton kampivire on kiinni pääsääntöisesti tasan kahdesta tekijästä: Tallasta (sen _pitää_ kellua) ja satulasta. Kielten ohjaimet voivat olla myös syypää, mutta erittäin pieni mahdollisuus, kuten myös virittimissä. Suurin vireeseen vaikuttava tekijä kampileikin suhteen on ehdottomasti satula. Tää on mun näkemys. EDIT: Siinä vaiheessa, kun mulla tulee aihetta vaihtaa satula, aion ehdottomasti kokeilla messinkistä. Kuulemma lähtee hitonmoinen twängi ja sustaini lisääntyy kivasti. |
Härski 21.03.2006 21:54:31 (muokattu 21.03.2006 21:54:55) | |
---|
Laitoin tohon ylemmäs... |
Kiksaus 21.03.2006 21:57:38 (muokattu 21.03.2006 21:57:58) | |
---|
No nyt en oo kammennu, koska ei pidä virettä mitenkään. Stratoon on vaihtumassa talla ja kaula myöskin. Mitäs noista kieltenohjaimista? The story of life is quicker than the wink of an eye - The story of love is hello and goodbye until we meet again – Jimi Hendrix |
Härski 21.03.2006 22:00:21 | |
---|
Mitäs noista kieltenohjaimista? Niin, saattavat niihinkin kanittaa. Lääkkeeksi joko niiden poisto tai sitten grafiittiset ohjaimet TAI sellaiset rullaohjaimet. Miten vain. |
Antti1 21.03.2006 22:02:37 | |
---|
Nojoo, ehkä mä vähän yliammuin sanoessani, että suurempi ongelma. Tarkoitin vain, että satulaahan voi voidella ties millä, mutta kieltenohjaimet saattaa arvaamatta jumittaa ja sitten ollaankin jo ostamassa floikkaa... The dreams in which I'm dyin are the best I've ever had. |
Kiksaus 21.03.2006 22:05:13 (muokattu 21.03.2006 22:07:25) | |
---|
Nojoo, ehkä mä vähän yliammuin sanoessani, että suurempi ongelma. Tarkoitin vain, että satulaahan voi voidella ties millä, mutta kieltenohjaimet saattaa arvaamatta jumittaa ja sitten ollaankin jo ostamassa floikkaa... Eli periaattees vois varmuudeks hommaa tollasen grfiittisen kieltenohjaimen? Jos sen poistaa kokonaan niin eikö sillon oo liian vähän vetoa? Mistähän sais sellasia grafiittisia ja paljo bungaa? The story of life is quicker than the wink of an eye - The story of love is hello and goodbye until we meet again – Jimi Hendrix |
Härski 21.03.2006 22:27:06 | |
---|
Eli periaattees vois varmuudeks hommaa tollasen grfiittisen kieltenohjaimen? Edelleen luulen, että se sun ongelmas on siinä satulassa. Eli graffittisatula. Vaiko? No tietysti sitten sen kaveriksi raffittiohjuri, jos tarttee. Jos sen poistaa kokonaan niin eikö sillon oo liian vähän vetoa? No se vaikuttaa siihen kulmaan, mikä tulee satulasta viritintappiin, eli jos se on liian loiva, niin kieli voi hypätä uraltaan. Mistähän sais sellasia grafiittisia ja paljo bungaa? _Muistaakseni_ Millbrookissa noita myydään, selviät kaiketi femmalla. Toi oli silkka veikkaus. |
LaXu 21.03.2006 22:31:57 | |
---|
Mulla on messinkinen satula bassossa eikä mitään vireongelmia, mutta itse en kyllä moista lähtisi asentelemaan, sen työstäminen ja ennen kaikkea hiominen ja kiillottaminen siistiksi on kuitenkin työläämpää. Itse en ole kyllä oikein mitään soundillisia (tai sustain) eroja huomannut muovi, grafiitti ja luusatulojen välillä. Vire vaan pysyy kunnon grafiitti- tai luusatulalla paremmin. |
Kiksaus 21.03.2006 22:35:54 | |
---|
Grafiittisatulan saisin warmothilta kaulan mukana valmiiks asennettuna 30$. Eli varmaan tyydyn siihen jos ei hirveesti sustain eroja messinkiseen. Ja sit se grafiittinen ohjain. BTW, mitä tulis maksamaan ton messinkisen teettäminen korjaajalla? Pääsiskö lähelle tota warmothia vai tuleeko kalliiksi? The story of life is quicker than the wink of an eye - The story of love is hello and goodbye until we meet again – Jimi Hendrix |
LaXu 21.03.2006 23:23:32 | |
---|
Grafiittisatulan saisin warmothilta kaulan mukana valmiiks asennettuna 30$. Eli varmaan tyydyn siihen jos ei hirveesti sustain eroja messinkiseen. Ja sit se grafiittinen ohjain. BTW, mitä tulis maksamaan ton messinkisen teettäminen korjaajalla? Pääsiskö lähelle tota warmothia vai tuleeko kalliiksi? Jos tulee stratomallinen satula, niin suosittelen ostamaan satulan erikseen ja asentamaan itse. Pistin tuohon Morganin stratoon Graphtechin satulan ja se ei vaatinut yhtään minkäänlaisia muutoksia satulan uriin, päistä piti ylimääräistä pituutta vaan vähän veistellä pois. |
Kiksaus 22.03.2006 04:44:58 | |
---|
Jos tulee stratomallinen satula, niin suosittelen ostamaan satulan erikseen ja asentamaan itse. Pistin tuohon Morganin stratoon Graphtechin satulan ja se ei vaatinut yhtään minkäänlaisia muutoksia satulan uriin, päistä piti ylimääräistä pituutta vaan vähän veistellä pois. Kun ei ole hirveesti mitn kokemusta noista satuloista, niin ehkä luotan vielä ammattilaisiin. Ellei ole todella yksinkertaista. Täytyy tutkia. Kiitoksia nopeista vastauksista. The story of life is quicker than the wink of an eye - The story of love is hello and goodbye until we meet again – Jimi Hendrix |
Aki 22.03.2006 13:37:46 | |
---|
aion ehdottomasti kokeilla messinkistä. Kuulemma lähtee hitonmoinen twängi ja sustaini lisääntyy kivasti. Niin, vapailla kielillä. Mä tykkään hieman pehmeämpisoundisista satuloista, ne on paljon paremmin samaa soundimaailmaa kuin nauhoilta soitetut nuotit. Graph-Tech on aikalailla optimi kaikkien asioiden suhteen. Saahan sitä tosin lyijäriä toki hinkattua mihin satulaan tahansa, ja kieltenohjaimissakin siitä tuntuu olevan hieman apua. Lyijäri palvelee mulla oikein hyvin kitaroissa, joihin en viitsi alkaa satulaa Graph-Techiksi vaihtamaan. |
Kun ei ole hirveesti mitn kokemusta noista satuloista, niin ehkä luotan vielä ammattilaisiin. Ellei ole todella yksinkertaista. Täytyy tutkia. Kiitoksia nopeista vastauksista. Se on todellakin yksinkertaista. Pari tippaa jotain yleisliimaa (eli EI mitään superliimaa vaan sellaista joka vain kevyesti pitää satulaa kiinni), satula paikalleen otelaudan nauhojen puoleista reunaa vasten ja molemmat E-kielet kiinni ja jotenkuten vireeseen, kunhan painavat satulaa alas. Sitten vaan venaillaan jokunen tunti liiman kuivumista ja se on siinä. Jos kitaraan tulee kieltenohjaimia, niin nekin kannattaa laittaa Graphtechin osista. Ainakin mulla tuntuvat toimivan paremmin kuin rullatyyppiset tai ne perus metallilätkät. |
Aki 22.03.2006 14:21:19 | |
---|
Se on todellakin yksinkertaista. Runsaan tusinan verran satuloita asentaneena, koskaan ei ole tullut vastaan tilannetta jossa urien viilausta ei tarvitsisi suorittaa. Ja on asenneltu Graph-Techiä, TUSQ:ia, ja kaikkea. Liian korkeaksi jäävä satula (kaikki varaosat tehdään korkeimman mahdollisen mukaan) aiheuttaa korkean actionin sekä suuria vireysongelmia läpi kaulan. |
Antti1 22.03.2006 14:41:40 | |
---|
Jep, ja jos satulaa tarvitsee madaltaa (muutenkin kuin, etta kielet sopivat paremmin uriinsa), se kannattaa tehda alapuolelta. The dreams in which I'm dyin are the best I've ever had. |
LaXu 22.03.2006 14:42:07 | |
---|
Runsaan tusinan verran satuloita asentaneena, koskaan ei ole tullut vastaan tilannetta jossa urien viilausta ei tarvitsisi suorittaa. Ja on asenneltu Graph-Techiä, TUSQ:ia, ja kaikkea. Vähintään yhtä monia satuloita olen itsekin asentanut, useimmat luusatula-aihiosta tehtynä. Tuo Graphtechin stratosatula vain yksinkertaisesti istui suoraan eikä tarvinnut 10-46 setin kielillä minkäänlaista viilailua. |
Aki 22.03.2006 17:17:04 | |
---|
Jep, ja jos satulaa tarvitsee madaltaa (muutenkin kuin, etta kielet sopivat paremmin uriinsa), se kannattaa tehda alapuolelta. Tästä voi olla kahta mieltä. Graphtechin stratosatula vain yksinkertaisesti istui suoraan eikä tarvinnut 10-46 setin kielillä minkäänlaista viilailua. Sulla sitten näemmä oli juuri semmoset mitat, jotka Graph-Tech on arvioinut maksimiksi. Hyvä säkä! |
stenel 22.03.2006 18:13:03 (muokattu 22.03.2006 18:13:28) | |
---|
Niin, vapailla kielillä. Mä tykkään hieman pehmeämpisoundisista satuloista, ne on paljon paremmin samaa soundimaailmaa kuin nauhoilta soitetut nuotit. Samanlaisen soundimaailman saamiseksi vapaa kieli vs. nauhoilta soitettu, on muistaakseni Pedulla tahi "vastaava" bassopuoti valinnut messingin satulamateriaaliksi. "Basso tykkää kompressoinnista." |