Aihe: Speech Level Singing
1
boonie
20.03.2006 09:01:24
Onkohan kenelläkään omakohtaisia kokemuksia kyseisen laulutekniikan harjoittamisesta/opettamisesta/opetuksesta? Ilmeisesti kohtalaisen yleinen tekniikka maailmantähtien keskuudessa. Itsekin olen yrittänyt tätä tekniikkaa opetella, mutta ilman ohjausta sen onnistuminen jää lähinnä arvailujen varaan ja fiilispohjalle :D Joten kertokaapas nyt kaikki mitä mieleen aiheesta tulee!
tanjuli
20.03.2006 11:20:17
aija puurtinen (honey b) opettaa tohon metodiin perustuen. lontoosta hakenut oppinsa.
[i hear voices but at least they're on tune]
gilmoure
20.03.2006 18:25:42
mm.. tollasesta tekniikasta en olekaan kuullut. Mitkäs laulajat tällästä käyttävät? Ja missä biiseissä esim ? Iha vaa koitan yleissivistystäni parantaa :O
Hulicaster
20.03.2006 19:10:00
Ainakin suosikkilaulajani, Blind Guardianin Hansi Kürsch tätä muistaakseni käyttää. En tosin ole tekniikkaan pahemmin perehtynyt, joten en mene tuota vannomaan.
hannakatriina
20.03.2006 20:16:21

Onkohan kenelläkään omakohtaisia kokemuksia kyseisen laulutekniikan harjoittamisesta/opettamisesta/opetuksesta?

Ei oo kokemusta, ainakaan vielä, mutta oon silmäillyt sellaista opusta kuin Singing For The Stars (Seth Riggs). Siinä on asiaa aiheesta sekä myös harjoituksia ja kirjan lopussa sivukaupalla artistien / bändien nimiä, joita tämä Riggs on opettanut, mm. Cher, Madonna, Sinead O'Connor, Michael Jackson, Tina Turner etc. Aion siis kyllä ottaa selvää tästä Speech level singing -tekniikasta, jossain vaiheessa... Epäilemättä toimiva menetelmä. Ymmärtäminen & omaksuminen toki ois helpompaa, jos sais itse opetusta kyseisellä metodilla opettavalta opettajalta, mut niitä ei taida vielä Suomessa kovinkaan paljoa olla.
Apricot
20.03.2006 22:07:01
Kukaan ei siitä näköjään mitään sano, niin antakaa kun arvaan: puhevoimakkuudesta lähtevä laulutapa...? Tai puheäänenkorkeudelta kenties?
No problemo!
Kolada
21.03.2006 08:25:06
Onkohan kenelläkään omakohtaisia kokemuksia kyseisen laulutekniikan harjoittamisesta/opettamisesta/opetuksesta? Ilmeisesti kohtalaisen yleinen tekniikka maailmantähtien keskuudessa. Itsekin olen yrittänyt tätä tekniikkaa opetella, mutta ilman ohjausta sen onnistuminen jää lähinnä arvailujen varaan ja fiilispohjalle :D Joten kertokaapas nyt kaikki mitä mieleen aiheesta tulee!

Osta multa http://www.singingsuccess.com/ setti halvalla :) Brett Manningin opit pohjautuu speech level singing menetelmiin. Tuohan on se äijä, jolla on viiden oktaavin ääniala :)
boonie
21.03.2006 09:06:43
mielenkiinto setin ostamista kohtaan kyllä heräsi, vastailehan pikaviestiin :D
jog-bar-og
22.03.2006 17:23:47 (muokattu 23.03.2006 16:49:41)
Niin suora suomennoshan vois olla jotain "puheäänen voimakkuudella laulaminen".
Näin lonkalta sanoisin, että ääni sijoitetaan alas resonoimaan eli ei päähän juuri lainkaan.

Googleen pistää tuon "Speech Level Singing" niin löytyy ihan kivasti tavaraa.
esim: http://www.davestroud.com/sls.intro.index.frames.html

Itsekkään en mistään mitään tiedä, mutta vaikuttaisi että speech level laulamisen kuningasidea on juuri tuo, että korkealta laulettaessa miksataan enemmän saundia päähän. Tällöin ei tarvi mennä falsettiin tai lisäämään volaa (huutamalla) vaan pysyy tuo sama "speech level" äänessä.
"It's not over till the tremulant sings"
YaOoh
23.03.2006 12:49:01
Olen ymmärtänyt että "Speech Level Singin" tarkoittaa tekniikkaa, jossa kurkunpää pysyy mahdollisimman matalalla (luonnollisesti, ei pakottamalla). Missään tapauksessa mikään belttaus tyylin Celine Dion (eli alarekisterin "venyttäminen" korkealle) ei ole Speech Level Singing -tyyliä. Olen lukenut Seth Riggsin kirjoittaman oppaan ja hän tuntui kovasti olevan belttausta vastaan. Ymmärtääkseni SLS on itseasiassa lähempänä "klassista" tekniikkaa kuin esim. belttaus-pop-tekniikkaa. Riggsin kirjan mukana tulleissa harjoitus-CD:issäkin laulajat vetävät kyllä aika klasarisoundilla. Lisäksi muistaakseni Riggsin mukaan kaikkien laulajien ääni, äänialasta riippumatta, vaihtaa luonnollisesti rekisteriä n. d' (yksiviivainen d) kohdalla.
Live Wire
23.03.2006 16:33:39
kaikkien laulajien ääni, äänialasta riippumatta, vaihtaa luonnollisesti rekisteriä n. d' (yksiviivainen d) kohdalla.

Onko tuo yksiviivainen d se joka on kitaran ylä-e:n alapuolella? Olen just ruvennut treenaamaan laulua, ja tuo on korkein ääni mikä mulla tulee puhtaasti.
insight
23.03.2006 16:53:15
Missään tapauksessa mikään belttaus tyylin Celine Dion (eli alarekisterin "venyttäminen" korkealle) ei ole Speech Level Singing -tyyliä.

Niin en mä kyllä belttaamiseen tarkoittanut viitata.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)