Aihe: Avautumista nykykompressoinnista ja muusta
1 2 3 4
milcoin
21.03.2006 11:14:07
Aivan sama:-) Ja mä kuuntelen Anssi Kelaa aina kun sitä radiosta korviin osuu - Suuria kuvioita -kappaleen ilmestyessä pysäytin jopa auton hetkeksi kuullakseni miten tarina etenee
:-D

Mäkin kuuntelen auto tienlaidassa ainakin kerran ne tarinat kun mieheltä joku uusi biisi tulee. Ja usein hymisen niille kököille riimeille.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
StJerky
21.03.2006 11:26:16
nykynuoriso käyttäytyy huonosti

Onkohan ollut aikakautta jolloin "nykynuoriso" ei olisi käyttäytynyt huonosti. Ja vanhemmat paheksuneet? "Kyllä minun nuoruudessa oli tiukat periaatteet ja housut..."
kivi
21.03.2006 11:36:50
Onkohan ollut aikakautta jolloin "nykynuoriso" ei olisi käyttäytynyt huonosti. Ja vanhemmat paheksuneet? "Kyllä minun nuoruudessa oli tiukat periaatteet ja housut..."

...kun taas 50-60 luvuilla vanhemmat vaativat väljempiä housuja lapsille.

Nuoriso ei käyttäytynyt huonosti silloin kun nuorisoa ei vielä ollut. Ennen 1900-luvun puoliväliä vain "sakilaiset", jengiläiset tms eivät siirtyneet suoraan lapsuudesta aikuisuuteen.

Suomessa nuorisokulttuurin edelläkävijöinä voidaan pitää Helsingin sakilaisia ja Pohjanmaan häjyjä, hyvinkin 70 vuotta edellä aikaansa
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
dewil
21.03.2006 14:24:00

Kyllähän ihminen reagoi hyvinkin korkeisiin taajuuksiin.
Joskus tuli puljailtua jollain softalla, joka generoi jotain infraäänesjuttuja ja
päänsärkyhän siitä tuli, vaikkei mitään kuulunutkaan.

Ja mutupohjalta voisi ajatella, että yli 20khz taajuudetkin moduloivat alempia ja ylempiä harmoonisia vaikuttaen mjusiikin kokonais soundiin, (vai pitäiskö tässä tapauksessa puhua fiiliksestä ;) siinä missä matalammatkin tajuudet.
Don´t Clone The Beat. Own The Beat.
lurkki
21.03.2006 14:42:47 (muokattu 21.03.2006 14:43:36)
yli 20khz taajuudetkin moduloivat alempia ja ylempiä harmoonisia vaikuttaen mjusiikin kokonais soundiin

Jos ne ultraäänien keskinäiset sekoitustulokset ovat äänitystilanteessa kuuloalueella niin eihän sitä kaistaa tarvita sen enempää kuin sitä normaalistikin on...

Toinen lähtökohta on se että myös ne ultraäänet toistetaan, jolloin mukana on alkuperäisessä akustiikassa äänittynyt sekoitustulos sekä uudessa ympäristössä luotu, eikös?

Tällöin ultraääneksien mukanakuljetus saattaa tuottaa erilaisen kuuntelukokemuksen.
"...Vanhoja piuhoja, liittimet päissä. Ties missä kolvi hukassa on..."
varakeef
21.03.2006 14:44:57
Ja mutupohjalta voisi ajatella, että yli 20khz taajuudetkin moduloivat alempia ja ylempiä harmoonisia vaikuttaen mjusiikin kokonais soundiin, (vai pitäiskö tässä tapauksessa puhua fiiliksestä ;) siinä missä matalammatkin tajuudet.

Tämähän pitäisi olla ihan mitattavissa ja testattavissa. Senkun lisää ylätaajuuksia tunnettuja alempia taajuukisa sisältävään ääneen ja katsoo muuttuvatko altaajuudet jotenkin. Näkyykö mittarissa, kuuluuko korvissa, alkaako iho kihelmöimään, tuleeko itsetuhoisia ajatuksia?

Olisi sinänsä kiinnostavaa kuulla, miten nämä kuuloalueen yläpuolella olevat taajuudet sitten aistittaisiin. Jos kyse on vain siitä, että ylitaajuudet fyysisesti vaikuttavat kuultavissa oleviin taajuuksiin, ei se tarkoita sitä, että ylitaajuuksia itsessään kuultaisiin. Silloinhan kuullaan värittynyt alempi taajuus.

Vannoutuneena positivistina uskon henkilön kuuloalueen ulottuvan siihen korkeimpaan taajuuteen saakka, jonka hän kuulee. Jossain vaiheessa piipitys muuttuu hiljaisuudeksi.

Tuosta henkilökohtaisesta rajataajuudesta on vielä aika pitkä matka näköaistimukseen. Mitä on siinä välissä?
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
kivi
21.03.2006 14:51:16

Tuosta henkilökohtaisesta rajataajuudesta on vielä aika pitkä matka näköaistimukseen. Mitä on siinä välissä?

Värähtelyä ainakin, se on varma.

On ihan taajuuskysymys, aistitaanko värinä äänenä, valona vai kenties lämpönä.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
cubasisti
21.03.2006 14:55:29
aistitaanko värinä värinänä
Deadline tekee mestarin.
dewil
21.03.2006 15:40:06 (muokattu 21.03.2006 15:40:53)

Yli 20hkz värinä aistitaan värinä.
Alle 20Hz jyrinä taas värinänä.
Don´t Clone The Beat. Own The Beat.
Timo JM
21.03.2006 19:25:39

Voi hertsimadeera! Tähänkö tää keskustelu taas kääntyi? Uh!
...siis mun mielestä.
hannu666
21.03.2006 19:30:37
Ei oikeesti voi olla totta toi anssi kela läppä...huhhuh...nyt on kyllä yöunet menny jos toi sälli on tosissaan ton jutun kanssa,ja kaiken kukkuraksi laittanut kelan levyn jakoon ilmaiseksi.....voi elämä...

Masteroinnista:

Musta tuntuu että pikkuhiljaa ollaan menossa takasin siihen suuntaan että ei lytätä kaikkea ihan muusiksi saavuttaakseen kovan volumen ja se on todella hyvä juttu mielestäni, oon ite jo pitkään masteroinu levyt db:n pari hiljempaa ku muut edes jonkinasteisen dynamiikan säilyttämiseksi. Voihan sitä volumea vääntää sterkoista jos siltä tuntuu.
Esp
21.03.2006 21:10:46

...kun taas 50-60 luvuilla vanhemmat vaativat väljempiä housuja lapsille.

Nuoriso ei käyttäytynyt huonosti silloin kun nuorisoa ei vielä ollut. Ennen 1900-luvun puoliväliä vain "sakilaiset", jengiläiset tms eivät siirtyneet suoraan lapsuudesta aikuisuuteen.

Suomessa nuorisokulttuurin edelläkävijöinä voidaan pitää Helsingin sakilaisia ja Pohjanmaan häjyjä, hyvinkin 70 vuotta edellä aikaansa

Sokratesta aikanaan syytettiin nuorison turmeltumisesta ja paheellisen käytöksen aiheuttamisesta ko. ikäryhmälle. Keskiajalla myös "teinit" riekkuivat aivan samaan malliin (ja hieman roisimmalla huumorilla varustettuna) kuin nykypäivänä. 1800-luvulla viktoriaaninen meininki sitten tappoi nämä ilmiöt ja 1900-luvulla niitä päästiin markkinoimaan nuorille uusina ja tällä kertaa kyytipojaksi saatiin paheellisempaa musiikkia kuin koskaan aikaisemmin.

Nykymasterointi on tämän ajan kuva, ja tällä hetkellä on kovasti muodikasta kitistä siitä. 20 vuoden päästä asiaa katsellaan toisesta perspektiivistä ja silloin kitistään jostain muusta aiheesta. Lyttyyn voi vetää hyvin tai huonosti, siinä kovat jätkät erottuu amatööreistä.

Ton Rush in Rio dvd:n miksannut kaveri ei muuten ole ihan turha jätkä, mutta kaipa niitä kämmejä sattuu isoille pojillekin...
Täh?!?
Timo JM
21.03.2006 21:54:15 (muokattu 21.03.2006 21:54:38)

Lyttyyn voi vetää hyvin tai huonosti, siinä kovat jätkät erottuu amatööreistä.

Näin on!

Olishan se kiva saada noi omat biisit yhtä tappiin kuin muilla mutta mä lohduttaudun myös ajatuksella, että jos joku ihan oikesti joskus kiinnostuu näistä puuhasteluista (mikä näyttää epätodennäköiseltä) niin kyllä sillä varmasti on varaa maksaa myös kunnon masterointikin.
...siis mun mielestä.
JPQ
21.03.2006 23:54:01

kuuntelin tänään tuon JMJiin Aeron uusiksi uusin kajarin eli Samson Resolv 50a kajarein ihan toista nyt tuota pystyy kuuntelemaan ennen oli philipsin pakettistereon kajarit muukin testattu musa muuttui mutta tässä erityisesti kuulee sen. Melkein nyt ei tajua että se on vedetty kait aika digikamoin siis synienkin puolesta. (nordleadia yms) eli paljon analoogisempi ääni olen itse tyytyväinen kajari valintaani jonka tein silmillä,budjetilla ja sillä etten halua Behringeriä tukea.
Timo JM
22.03.2006 09:27:49 (muokattu 22.03.2006 09:28:18)

...olen itse tyytyväinen kajari valintaani jonka tein silmillä,budjetilla ja sillä etten halua Behringeriä tukea.

Öh, eikös kaiuttimien valinta kannata tehdä pikemminkin korvilla kuin silmillä?
...siis mun mielestä.
Roberto
22.03.2006 09:34:53

kuuntelin tänään tuon JMJiin Aeron uusiksi uusin kajarin eli Samson Resolv 50a kajarein ihan toista nyt tuota pystyy kuuntelemaan ennen oli philipsin pakettistereon kajarit muukin testattu musa muuttui mutta tässä erityisesti kuulee sen. Melkein nyt ei tajua että se on vedetty kait aika digikamoin siis synienkin puolesta. (nordleadia yms) eli paljon analoogisempi ääni olen itse tyytyväinen kajari valintaani jonka tein silmillä,budjetilla ja sillä etten halua Behringeriä tukea.

Jätkällä scheisse-kerroin sen kun jatkaa nousuaan. Keep up the good work!
varakeef
22.03.2006 09:49:08
Värähtelyä ainakin, se on varma.

On ihan taajuuskysymys, aistitaanko värinä äänenä, valona vai kenties lämpönä.

Värähtelyä se kuuloalueen yläpuolella oleva värähtelykin tietenkin on. Kysymys kuuluukin, mikä kolmastoista aisti ihmiskehossa tuon kuullun äänen ja väriaistimuksen väliin jäävän alueen havaitsee.

Oikeastaan lämpöaisti tulee kyllä väliin ennen näköaistia, mutta melko leveä aistimuskuoppa tuohon vielä jäisi. Infrapunasäteilynkin taajuus on luokkaa terahertzejä ja näkyvä valo menee sitten satoihin teraherzeihin. Lisäksi asiaa sotkee aikalailla se, että näissä valo- lämpö- ja radioaaltoasioissa kyse on sähkömagneettisen säteilyn taajuudesta. Siellä mennään ihan eri nopeuttakin - valon nopeudella kiitävä värinä sisältää huomattavasti enemmän energiaa kuin äänen nopeutta kulkeva värinä.

Ja tämän fysikaalisen jorinan tarkoituksena on tietysti kyseenalaistaa, aistiiko ihminen todella kuuloalueensa yläpuolisia ilman värähdyksiä jotenkin.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
kivi
22.03.2006 10:09:02
Jätkällä scheisse-kerroin sen kun jatkaa nousuaan. Keep up the good work!

Niinpä, ikävä kyllä. Kanavatasapaino ja Pilihipsis-pakettistereot. Asiayhteydestä irrotettuna JPQ:n omin sanoin: "Melkein nyt ei tajua"

Samson saattaa olla askel oikeaan suuntaan, mutta saattaapa olla olemattahhii. Ainakaan se ei ole Phlups - merkki jonka yhdistämme kaikki mielessämme vastakeitettyyn kahviin.
:-)
virtalahde
22.03.2006 10:18:58

Mä en tiedä kuin Hipilippiksen..
Jaakko Viitalähde >> http://www.virtalahde.com
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)