Aihe: Aikaarvot
1 2
_ibanez_
20.03.2006 19:20:04
Laske sitten suulla, että: yy-kaa-koo-nee

EDIT: Ja sufflessa sitten, että: ykki-kakki-kokki-nekki

No.....jos sä vaikka soitat jotain s****nan nopeeta biisii nii kerkeetkö siinä laskee et ykki kakki kokki nekki? Mä ainakin meen iha sekasin.
kid ego
20.03.2006 22:06:47
No.....jos sä vaikka soitat jotain s****nan nopeeta biisii nii kerkeetkö siinä laskee et ykki kakki kokki nekki? Mä ainakin meen iha sekasin.

Se vaan johtuu siitä että sä olet ihan liian Mahe.
Paska soi ja balalaikka haisee.  •••  Kuolema kuittaa kalavelan.
moottorisaha
21.03.2006 00:19:12

Miten KUKAAN jaksaa vastailla tosissaan tälläisille?
"I think that all these classical masters have one big thing in common: when they play slow, it's tasteful and when they play fast, they RIP!" - Michael Angelo Batio
Muuki
21.03.2006 00:23:35

Älä laske.. Kunhan soitat nuotit oikeaan aikaan!
Mittään en oo kirjottanu alle
passe
21.03.2006 00:36:03
Laske sitten suulla, että: yy-kaa-koo-nee

EDIT: Ja sufflessa sitten, että: ykki-kakki-kokki-nekki

Ja kvintooleita soittaessa: yttu-kattu-kottu-nettu...
"Good is in the details..."
kid ego
21.03.2006 00:45:04 (muokattu 21.03.2006 00:45:23)
Ja kvintooleita soittaessa: yttu-kattu-kottu-nettu...

Ja muissa biiseissä: vittu-vattu-pottu-hattu...

EDIT: Eiköhän tämä ole jo nähty? Lukhoa ja bannhia!!
Paska soi ja balalaikka haisee.  •••  Kuolema kuittaa kalavelan.
valmiste
21.03.2006 13:36:45 (muokattu 21.03.2006 17:16:26)
Kokeilenpa hijackata tätä ketjua vähäsen omiin tarkoituksiini ennenkuin mahdollinen lukko iskee, eli kysyisinkin että kuinka moni teistä laskee noita aika-arvoja kaalissaan aina kun soittelee. Ei siis vain harjoiteltaessa biisiä.

Kysyn siksi koska vaikka nuo arvot teoriassa jotenkuten osaan niin heti jos niitä koetan päässäni/ääneen laskea niin johan lähtee rytmi perseilemään ja aivot ylikuormittuu, primavistasta turha uneksiakkaan. Olenko vammainen vai onko muillakin jotain samanlaisia ongelmia? Jalalla pystyn polkemaan suht tasaisesti joka iskulle/(tahdin ekalle jos joku hirveä ylinopeusbiisi) mutta en soittaessa osaa tiedostaa aika-arvoja tuolleen ilman laskemista, muuten kuin alitajuisesti tai jotain.

Onko jollain heittää jotain vinkkejä muuta kuin harjoitteleminen toooodella hitaasti (yrittänyt pidempiäkin aikoja esim tempolla 20, ei vaan onnaa) tai kitarakamojen kaivoon heittäminen? Tai maksaako edes vaivaa lähteä harjoittelemaan, sillä vaikka mieluusti olisin ns. hallinnassa siitä mitä soitan, tiedostaen aika-arvot, harmonian yms. niin ilman tuota laskemista pysyn rytmissä yleensä edes jotenkuten ok.

PS. Tämä varmaan kuuluisi tuonne aloittelijat-palstalle mutta menköön nyt kokeeksi kun ei viitsisi omaa threadia tehdä.

PPS. Koskapa tämänkin taidon tarpeellisuus(ainahan tietty hyvä olisi osata) aika pitkälti taitaa riippua siitä mitä itse kitaransoitostaan hakee niin toivoisin etenkin että muutamat muusikoiden.net 'idolini' heittäisivät inputtia jos vain viitsivät. Eli näin äkkiseltään vaikkapa Pande, Jucciz, nahkis, Topah tulee mieleen. Vaikka pelkkä "lasketko soitellessasi - kyllä, ei?" riittäisi tuomaan jotain kieroutunutta mielenrauhaa/kannustusta minulle. Kiitos!
vaurio
Pande
22.03.2006 09:35:54

PPS. Koskapa tämänkin taidon tarpeellisuus(ainahan tietty hyvä olisi osata) aika pitkälti taitaa riippua siitä mitä itse kitaransoitostaan hakee niin toivoisin etenkin että muutamat muusikoiden.net 'idolini' heittäisivät inputtia jos vain viitsivät. Eli näin äkkiseltään vaikkapa Pande, Jucciz, nahkis, Topah tulee mieleen. Vaikka pelkkä "lasketko soitellessasi - kyllä, ei?" riittäisi tuomaan jotain kieroutunutta mielenrauhaa/kannustusta minulle. Kiitos!

Vau mikä kunnia kuulua tuommoseen joukkoon, aamuinen rintakipukin tuntuu melkein pieneltä jutulta :)

En laske, mutta jalka usein vipattaa "metronomina" jollei ole taustaa josta kuulla rytmi. Saatan joskus "tavallaan laskea" iskuja mielessäni, en tosin mitenkään 1-2-3-4 tyyliin vaan lähinnä erivoimakkuuksisia sanattomia iskuja (aksentoituja ja pehmeitä riippuen aina soitettavasta jutusta jotta pysyisi soitossa "pulssi").

Kyllähän monimutkasemmat aika-arvot on aika vaikea saada kohdalleen kuulematta "mallia", rytmihommat yleensä on aivan varmasti erittäin hyödyllisiä treenata (itse olen treenaamisessa tietty vasta alussa).
"Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa." Les Partisans de la Grotte Pompeux #5
Kapt. Bratislava
22.03.2006 10:45:16
Onko teistä kovin tärkeää osata aikaarvot?

Ei ole. Freejazzia vain kehiin rubatona. :p
Kritiikin tulee olla ei ainoastaan häikäilemätöntä vaan myös henkilökohtaista. -Wilhelm Peterson-Berger / Taiteilija ei harjoittele vaan kokee. -Charlie Christensen
Jucciz
22.03.2006 10:49:49
Vai semmoista.

En laske mielessäni numeroita soittaessani, korkeintaan pyrin hahmottamaan sen musiikin "peruspulssin", yleensä neljäsosanuotit. Noita neljäsosanuotteja sitten pilkon pienempiin osakokonaisuuksiin, mutta se on vielä enemmän alitajuista hommaa: ei mielessäni sen kummemmin numeroita vilise, vaan kulloisenkin idean ehdoilla mennään. Tykkään kieltämättä toisinaan harjoittaa "haastavahkoa rytmiikkaa" improvisoidessani, ja sitten kun näitä ideoita pitää kirjoittaa paperille, meneekin tovi, että löytää oikeanlaiset aika-arvokombinaatiot, jotta juttu tulee kirjoitettua oikein - synkooppeja ja triolimeininkiä kun tulee käytettyä runsaasti.
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
Pande
22.03.2006 10:56:40

En laske mielessäni numeroita soittaessani, korkeintaan pyrin hahmottamaan sen musiikin "peruspulssin", yleensä neljäsosanuotit. Noita neljäsosanuotteja sitten pilkon pienempiin osakokonaisuuksiin, mutta se on vielä enemmän alitajuista hommaa: ei mielessäni sen kummemmin numeroita vilise, vaan kulloisenkin idean ehdoilla mennään. Tykkään kieltämättä toisinaan harjoittaa "haastavahkoa rytmiikkaa" improvisoidessani, ja sitten kun näitä ideoita pitää kirjoittaa paperille, meneekin tovi, että löytää oikeanlaiset aika-arvokombinaatiot, jotta juttu tulee kirjoitettua oikein - synkooppeja ja triolimeininkiä kun tulee käytettyä runsaasti.

Konppaan kynpillä, eli sama homma mulla. Nuottien kestot on välillä vaikea kirjottaa täsmälleen oikein omista improiluista/ideoista, mutta on oikein hyvää treeniä sekin.
"Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa." Les Partisans de la Grotte Pompeux #5
valmiste
23.03.2006 14:19:43 (muokattu 23.03.2006 14:20:48)
Kiitoksia vastauksista, olivat pohjimmiltaan sen suuntaisia kuin uskalsin toivoakkin, eli mitään radikaaleja muutoksia ei tarvinne tässä alkaa tekemään. Ja todellakin, se suurin yllyke aika-arvojen haltuunotossa oli oikeastaan juuri tuo nuotintaminen - tuntui
hölmöltä yrittää käytännössä todella hitaasti blokata itse soittamiani rytmejä, vaikkakin omalla kohdallani vielä melko simppelit jutut kyseessä. Mutta ei siis ihme jos kerran haastetta löytyy teillekin.

Tämä kyllä pönkitti näkemystäni siitä että ainakin omalla kohdallani taitaa olla parempi panostaa soittaessa niihin musikaalisiin ideoihin kuin algebraan. Rytmitaju pitäköön huolen lopusta kunhan semmoisen jostain hommailen, ja tässä taas tulee kyseeseen varmastikkin juuri tuollaiset rytmiikkaharjoitukset kuten tuo Sähkön, eli e-propsit sinnepäin.
Bongasin myös kirjastosta Hal Leonardin "Classic Rock - Drum Beats & Loops" josta löytyy cd:ltä 99 rumpukomppia roketti rollista heavy metalliin ja niihin sopivat nuotit - vaikutti ihan hyvältä treeniltä pistää kiekko pyörimään, blokata rytmi vaikka paprulle ja tarkastaa vastaus kirjasesta. Tai toisinpäin, kuvitella rytmi nuoteista ja kuunnella sitten oikea cd:ltä.

Eiköhän se tästä ala suttaantumaan kun suunta on taas selvä.
vaurio
Emit
31.03.2006 08:45:20
Mielestäni aika-arvojen osaaminen on hyvä juttu vaikkei osaisi muuten nuotteja. Yleensä, kun alla on tabulatuurit ja yllä nuotit, niin aika-arvot voi katsoa niistä nuoteista.
passe
31.03.2006 09:03:18 (muokattu 31.03.2006 09:08:16)
Minusta lähtökohta on, että tunnet sykkeen sisälläsi. (feel the rhythm ;) Kun koko keho on mukana rytmissä on huomattavasti helpompaa saada iskut kohdalleen. Itse olen harjoitellut asiaa siten, että laitan metronomin nakuttamaan ja soitan takapotkulle.

Kokeile soittaa metronomin kanssa seuraavia harjoituksia. http://www.saunalahti.fi/pelindem/harjoitus.PNG 1. tahti on eka harjoitus, 2. tahti toka jne... Soita jokaista tahtia aina looppina. Kun soitat, niin älä laske jalalla tai muullakaan tahtia, vaan kuuntele metronomia ja soita ainoastaan se mitä on nuottiin kirjoitettu ja yritä tuntea syke kehossasi.

Siitä vain sitten testaamaan ja harjoittelemaan millä tempolla saat kunkin harjoituksen menemään.

Saisko udella sen verran, että millä ohjelmalla teet nuo nuottiviivat ja nuotit? Toiseksi, tietääkös kukaan miten "subdivisions" Suomennetaan (esim. 16:th note subdivisions jne.)?
sähkö
31.03.2006 10:06:26

Saisko udella sen verran, että millä ohjelmalla teet nuo nuottiviivat ja nuotit? Toiseksi, tietääkös kukaan miten "subdivisions" Suomennetaan (esim. 16:th note subdivisions jne.)?

Tuon tein muistaakseni ihan Guitar Pron demo versiolla ja nappasin sitten Print Screen sekä editoin hiukan Windowsin Paintilla. (Töissä ei ole mitään parempia ohjelmia)

Subdivision = alijako
Joskus tuntuu, että joillain kitaristeilla on seitsemän sormea... mutta onneksi minulla on 10!
passe
31.03.2006 10:16:22 (muokattu 31.03.2006 10:22:07)
Tuon tein muistaakseni ihan Guitar Pron demo versiolla ja nappasin sitten Print Screen sekä editoin hiukan Windowsin Paintilla. (Töissä ei ole mitään parempia ohjelmia)

Subdivision = alijako

Ok, kiitokset! Satutko tietämään, mikä ohjelma olisi hyvä ja helppo tuollaiseen yksinkertaiseen opetusmateriaalin nuotittamiseen jne. (yllä olevasta päättelin, ettei guitar pro ole ihan suosikki?).

Kaivoin eilen vanhoja rumpumuistareita ja löysin arkin, jolla on kaikki 16-osa alijaokkeet. Aloin sitten rämpyttelemään helppoa riffiä ja skaalaa, käyttäen vuoroin jokaista alijaoketta rytminä ja lopulta niitä vapaasti sekoitellen. Metronomin kanssa tietysti. Mielettömän hyvää treeniä!

Ps. Nuo 32:set taukoineen lienevät aloittelijalle melkoinen haaste.
sähkö
31.03.2006 10:27:44

Ok, kiitokset! Satutko tietämään, mikä ohjelma olisi hyvä ja helppo tuollaiseen yksinkertaiseen opetusmateriaalin nuotittamiseen jne. (yllä olevasta päättelin, ettei guitar pro ole ihan suosikki?)

No kyllä tuolla Guitar Prolla jo ihan järkevää saa aikaiseksi. Mikään varsinaninen nuotitusohjelma se ei ole. Testaa ilmaista demo versiota ja tutustu.

Sitten jos jotain vaativampaa tarvitsee, niin Sibelius ja Finale ovat ihan huippu ohjelmia, mutta hintaakin niillä on mukavasti. Finalella taitaa olla myös ilmainen ohjelma Notepad, mutta minulla ei ole siitä mitään kokemusta.
Joskus tuntuu, että joillain kitaristeilla on seitsemän sormea... mutta onneksi minulla on 10!
passe
31.03.2006 10:40:48
No kyllä tuolla Guitar Prolla jo ihan järkevää saa aikaiseksi. Mikään varsinaninen nuotitusohjelma se ei ole. Testaa ilmaista demo versiota ja tutustu.

Sitten jos jotain vaativampaa tarvitsee, niin Sibelius ja Finale ovat ihan huippu ohjelmia, mutta hintaakin niillä on mukavasti. Finalella taitaa olla myös ilmainen ohjelma Notepad, mutta minulla ei ole siitä mitään kokemusta.

Merci!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)