Aihe: Kitaran kaulasta riiputtaminen
1 2 3 4
voxmax
21.03.2006 19:51:53
Ostin jokin aika sitten Gibson Les Paulin eräältä kitarateknikolta ja hän
varoitti minua laittamasta kitaraa roikkumaan kaulastaan seinä-tai kattotelineeseen.
Tämä kitaratyyppi on tunnetusti painava ja hänen mielestään jonkinlaista vääntymistä voi tapahtua. Ainoastaan lattiateline voi tulla
kyseeseen. Kitaraa ei myöskään ole hyvä laittaa nojaamaan seinää vasten
kaulan varassa. Kitaraa voi myös säilyttää esim sängyn päällä siten että kaula ei
nojaa mihinkään (makuullaan)
Kitaraliikkeet eivät ainakaan näytä varovan esillä olevia kitaroitaan.
Kuulisin mielellään mielipiteitä tästäkin asiasta.
LamaAjanElvis
21.03.2006 20:03:43
Minä en riiputtais vaikka yleinen mielipide taitaa olla ettei niitten pitäis mennä miksikään siellä seinällä riippuessa. Tosin DeArmondi jonka ostin joskus käytettynä, oli ollut seinällä pari vuotta, vain 3paksuinta kieltä paikallaan... on sitten pientä heittoo tuolla parilla ekan nauhan kohdalla, mut ei kuitenkaan särise mitenkään.

Mulla on kepakot nätissä 7kitaran lattiaständissä. Riiputtamaan en rupee ihan vainoharhaisuuttani.
"you're right, Ed. A parachute not opening... that's a way to die. Getting caught in the gears of a combine... having your nuts bit off by a Laplander, that's the way I wanna go." -Frank Drebin. Sormet lähtee soundista.
LaXu
21.03.2006 20:27:38
Minusta tuo kaulan nojaaminen on bullshittia. Tuossa Warwickin Rockstandissahan kitarat ovat vähän vinossa nojaamassa ja minulla ei ole tullut mitään ongelmia. Kitaran kielet jo itsessään vetävät huomattavasti suuremmalla voimalla.
blues niilo
21.03.2006 20:27:44
Ostin jokin aika sitten Gibson Les Paulin eräältä kitarateknikolta ja hän
varoitti minua laittamasta kitaraa roikkumaan kaulastaan seinä-tai kattotelineeseen.
Tämä kitaratyyppi on tunnetusti painava ja hänen mielestään jonkinlaista vääntymistä voi tapahtua. Ainoastaan lattiateline voi tulla
kyseeseen. Kitaraa ei myöskään ole hyvä laittaa nojaamaan seinää vasten
kaulan varassa. Kitaraa voi myös säilyttää esim sängyn päällä siten että kaula ei
nojaa mihinkään (makuullaan)
Kitaraliikkeet eivät ainakaan näytä varovan esillä olevia kitaroitaan.
Kuulisin mielellään mielipiteitä tästäkin asiasta.

Kova laukku on paras säilytys paikka kitaralle,siellä podi ja kaula lepää hyvin tuettuna oikeassa kulmassa ja on pölyltä suojassa! Tokana sitten lattia teline.Riippumaan en Gibsonia laittais koska kaula on podiin nähden kulmassa ja siinä on vääntyminen mahdollista.
pliksu
21.03.2006 20:30:42 (muokattu 21.03.2006 20:31:56)
Mulla oli Gibsonin Les Paul studio (tunnetusti todella painava!) pitkän aikaa seinällä. Ei mitään omituista sattunut. Ainoastaan tuli tuonne lavan tyveen aika tympeän näköiset jäljet :(

Kyllä ne kielet takaa sen verran vastavoimaa ylös, mitä maan vetovoima kiskoo alas. Ainakin tähän johtopäätökseen tultiin joskus männävuonna samankaltaisessa threadissa
And there ain't nothin' like a friend who can tell you you're just pissin' in the wind.
JR
21.03.2006 21:05:31

enpä usko että on vahinkoa... kyllähän nuo ihan kovaa käyttöäkin kestävät.

Ainoa vahinko meinas sattua mulle kun ruuvasin seinään nuo halvat millenium "pidikkeet".
Tuli pistettyä väärän vahvuset ruuvit ja väärin päin. Eli 2 ruuvia alas ja 1 ylös.
Pistin les paul customin siihen ja se tippu saman tien alas. Pysyi siellä about 2 sekuntia.. Onni oli että sain paniikissa kopin.
Sen jälkeen olen roikuttanut vain tokaita seinällä, en edes yritä enää lespaulia seinälle kun se ei halunnut hehe :)
"God speaks trough Dr.Phil & Ted Nugent"
J.RA
21.03.2006 21:20:44
Ainoastaan tuli tuonne lavan tyveen aika tympeän näköiset jäljet :(

Sen siitä saa kun ostaa paskoja telineitä.. Itse menin kanssa aikoinaan siihen lankaan... Muistoina komeat mustat kumitahrat muutamassa hepissä. Ei oikeen tahdo lähteä poiskaan.. :(
-Sellasta se vaan on-
32788
21.03.2006 21:26:35
Itelle ei kyllä oikein tähän pikku kopperoon mitään lattialle mahtuis, mutta en uskalla keppejä seinällekään ripustaa, ensinnäkin pelkään kitaran tippuvan alas, ja toiseksi, en oikein luota tuohon Gyproc(?)-levyn pitävyyteen. Pitäis kai parvisänky hommata niin ois enemmän tilaa.
Kirka Saatana!
J.RA
21.03.2006 21:28:53
Pitäis kai parvisänky hommata niin ois enemmän tilaa.

Lyhytnäköistä.. Tiedätkö kuinka se alkaa kyrsimään kun siihen vähän väliä päänsä kopsauttaa...? :)
-Sellasta se vaan on-
pekurides
21.03.2006 21:55:59

Vähän tuntuu siltä että kun oikeen kitarateknikko on kertonut tuommoisen vain huippu ammattilaisten tietämän salaisuuden josta tavalliset muusikot mitään tiedä niin se on varmaan tosikovajäbä ja .... anteeksi mutta kuulostaa pikkasen pätemiseltä ku minusta toi on kanssa ihan bullshittiä;)
N33m0
21.03.2006 22:00:34

Kummia noi Gibsonit, tuntuu että niitä pitäis käsitellä ku jotain Fabérgen munaa. Luulis nyt laatusoittimen kestävän käyttöä. Ite ripustan ainaki ton Esp:ni kaulasta seinälle, ei oo viemässä lattiatilaa.
slow music for slow people
J.RA
21.03.2006 22:04:59
Ja itelläni ainakin ne sellaiset lattiatelineet ovat osoittautuneet vaarallisemmiksi! Ne kaatuu meinaan aika helposti!
-Sellasta se vaan on-
pekurides
21.03.2006 22:09:09

joo, niitä on kyllä kaikenlaisia rimpuloita missä petollisia virityksiä tai sitten lakkapinta osuu johonkin metallikulmaan ym.
Itellä pari hercules merkkistä mitkä on kyllä helvetin hyviä!!
tukevia ja nerokas "kiinnitys-systeemi" kitara jää roikkumaan lavastaan sopivassa kulmassa mikä ei varmasti väännä kieroon. suosittelen.
LaXu
21.03.2006 22:09:35
Kummia noi Gibsonit, tuntuu että niitä pitäis käsitellä ku jotain Fabérgen munaa. Luulis nyt laatusoittimen kestävän käyttöä.

Jeh. Tuntuu olevan sitkeä myytti se, että kitarankaulat ei kestä mitään. Mulla on ollut ajan (ja jaksamisen) puutteen takia yksi kitara puolisen vuotta korjauksen alla. Vaihdoin siihen nauhat ja se oli kuukausia ilman kieliä ja nauhoja ja sen jälkeen useamman kuukauden ilman kieliä nauhojen hiontaa odottamassa. Sain sen vihdoin valmiiksi ja ihan kunnossa on. Kitaraa säilytin vielä kellarissa jossa ei mitenkään erityisen lämmintä ole.
Exhausted
22.03.2006 09:59:10

Itsestä tuntuu pahalta laittaa Gibson-tyylinen kitara, jossa lapa tekee mutkan kaulaan nähden, makaamaan selälleen lattialle, jolloin suuri paine kohdistuu lapaan.
LamaAjanElvis
22.03.2006 10:09:31 (muokattu 22.03.2006 10:10:02)
Itsestä tuntuu pahalta laittaa Gibson-tyylinen kitara, jossa lapa tekee mutkan kaulaan nähden, makaamaan selälleen lattialle, jolloin suuri paine kohdistuu lapaan.

No entäpäs RG tyyppinen...huh. Kerran mallasin valokuvaa varten lattialle ja pojoing, miten se tulitikkukaula taipuukaan.

e: siis ei katkennut kuitenkaan.
"you're right, Ed. A parachute not opening... that's a way to die. Getting caught in the gears of a combine... having your nuts bit off by a Laplander, that's the way I wanna go." -Frank Drebin. Sormet lähtee soundista.
gösplstorm
22.03.2006 10:25:06
Mulla roikkuu ihan seinällä eikä siitä mitään vääristymistä oo tullu vaikka mulla kans vähä bodysta vinoon lähtevä kaula. Sen sijaan sanoisin että kyllä toi seinää vasten kaulasta nojaamaan jättäminen vääntää sitä kaulaa, ainakin jos pitkään pitää sitä noin. Kaveri säilytti ekaa akustistaan tolleen joku vuos pari, ja sitä ei kyllä saa enää Erkkikää vireeseen. Tietysti sen varmaan silti vois viel huollattaa.
"olen pahoillani en voi siirtyä enää taaemmaksi kohden bussin takaosaa koska reseptiiviset elimeni observoivat käytävällä Blookkuksen!!"www.TheZippyWackos.com
sähkö
22.03.2006 11:16:12

Kummia noi Gibsonit, tuntuu että niitä pitäis käsitellä ku jotain Fabérgen munaa. Luulis nyt laatusoittimen kestävän käyttöä. Ite ripustan ainaki ton Esp:ni kaulasta seinälle, ei oo viemässä lattiatilaa.

Kummia noi Ferrarit, tuntuu että niitä pitäis pestä ja vahata joka viikko. Luulis nyt laatu auton kestävän käyttöä. Itse en ole Corollaani pessyt enkä vahannut kahteen vuoteen!
Joskus tuntuu, että joillain kitaristeilla on seitsemän sormea... mutta onneksi minulla on 10!
passe
22.03.2006 11:48:33
Ja itelläni ainakin ne sellaiset lattiatelineet ovat osoittautuneet vaarallisemmiksi! Ne kaatuu meinaan aika helposti!

Jep, toimii kuin magneetti kitaran remmille ja kaiken maailman piuhoille joita tulee kotistudiossa käyteltyä. Mikkipiuhat, kuulokkeiden piuhat, jaskat, you name it...
"Good is in the details..."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)