Tympee Huttunen 21.03.2006 21:13:22 (muokattu 21.03.2006 21:13:36) | |
---|
Sain kaverilta korjattavaksi tälläisen Denon DRA-625R Precision Audio Component/ AM-FM Stereo Receiverin. Eli käytännössä Denonin vahvistimen, jossa radio mukana. Laite oli hajonnut mystisesti kesken juopottelutuokion, eikä kukaan muista yhtään mikä vahvistimen hajoitti. Ilmeisesti se hajosi aivan itsestään. Mitään kaljaa tms. ei sen päälle ole kaatunut tms. Mutta nyt itse vikaan: Laite toimii "normaalisti", mutta sen antama volumetaso (niin kuulokkeille, kuin kajareillekin) on heikko ja hieman huonolaatuinen. Kaikki potentiometrit, kuten sävysöödät, volume ja pan toimivat täysin normaalisti. Avasin laitteen ja olen tutkaillut mahdollisia palaneita vastuksia tms. mutta kaikki näyttää olevan kunnossa. Mikä voisi olla hajalla ja mistä vikaa kannattaisi etsiä? |
Voisko joku juotos olla lauennut? Jos vika on siis yhteinen sekä kuuloke- että päätevahvistimelle (joojoo, monissa nää on sama juttu, kytkennällä alennetaan vaan hiukan päätteen tehoja ja ohjataan uuten osoitteeseen...), niin kannattanee alkaa paikantamaan vikaa ennen niitä. Ootko tarkastanut päätekivet? Yleensähän noi vissiin pimenee kerralla (kokemusta on), mutta saattaapa nekin juopotteluvoluumeilla vaurioitua? The dreams in which I'm dyin are the best I've ever had. |
Tympee Huttunen 21.03.2006 21:50:09 | |
---|
Voisko joku juotos olla lauennut? Jos vika on siis yhteinen sekä kuuloke- että päätevahvistimelle (joojoo, monissa nää on sama juttu, kytkennällä alennetaan vaan hiukan päätteen tehoja ja ohjataan uuten osoitteeseen...), niin kannattanee alkaa paikantamaan vikaa ennen niitä. Ootko tarkastanut päätekivet? Yleensähän noi vissiin pimenee kerralla (kokemusta on), mutta saattaapa nekin juopotteluvoluumeilla vaurioitua? Mitä nämä päätekivet oikein ovat? Juotokset voisinkin tarkastaa heti. |
Antti1 21.03.2006 21:55:26 | |
---|
Mitä nämä päätekivet oikein ovat? No siis ne on ne läpyskät, jotka ovat (toivottavasti) piitahnakerroksen päässä jäähdytysrivoista. Niiden avulla niinku vahvistetaan sitä mölyä hitusen kovemmalle. Mä en osaa kertoa teknisiä yksityiskohtia ja ominaisuuksia, koska en sähköstä mitään ymmärrä. Sorry. Juotokset voisinkin tarkastaa heti. Kannattaa tehdä se. The dreams in which I'm dyin are the best I've ever had. |
Tympee Huttunen 21.03.2006 22:04:19 | |
---|
No siis ne on ne läpyskät, jotka ovat (toivottavasti) piitahnakerroksen päässä jäähdytysrivoista. Niiden avulla niinku vahvistetaan sitä mölyä hitusen kovemmalle. Mä en osaa kertoa teknisiä yksityiskohtia ja ominaisuuksia, koska en sähköstä mitään ymmärrä. Sorry. Mun pitäisi tietää, mutta aika hiljaista on:) Itsekin päättelin, että nämä jäähdytinrivoissa olevat (transistoreiksi luulin) ovat suuressa osassa tässä äänen vahvistamisessa. Miten näitä päätekiviä voi testata? Käytössäni on yleismittari ja kolvi kiven irrottamiseen. Kolme päätekiveä vahvistimessa on. |
Antti1 21.03.2006 22:13:37 | |
---|
Mä en itseasiassa tiedä onko ne oikeasti trankkuja (olettaisin olevan jonkinlaisia), mutta päätekiviksi niitä kutsutaan. Niissä taitaa olla joku kide, tai jotain. Vähän louhittu graniittia trankun sisään, että päästään elvistelemään uudella tekniikalla. :D The dreams in which I'm dyin are the best I've ever had. |
aimotuska 22.03.2006 07:50:25 | |
---|
Mä en itseasiassa tiedä onko ne oikeasti trankkuja (olettaisin olevan jonkinlaisia), mutta päätekiviksi niitä kutsutaan. Niissä taitaa olla joku kide, tai jotain. Vähän louhittu graniittia trankun sisään, että päästään elvistelemään uudella tekniikalla. :D AFAIK ei ne ole mitään muuta kuin ihan tavallisia suurtehotransistoreita. Toleranssit niissä menee hinnan mukaan ja jännitteen- sekä virrankestot silleen kuin tarvitaan. My strength is that I can laugh at myself. My weakness, however, is that I don't have a choice. |