nirvana 21.03.2006 14:12:05 | |
---|
Miten soiton ajoituksen ja rytmin saisi tarkemmaksi ?? Ongelman huomasin kun nauhoitin soittoani ja huomasin että soitto ei mene lainkaan kohdilleen. Sointujen vaihdot ainakin pitäisi saada nopeammaksi. |
Kuten kaikki asiat kitaransoitossa, se paranee vain harjoittelemalla. Pistä metronomi nakuttamaan ja soita sen päälle yrittäen pysyä tahdissa. Jos metronomi ei innosta, soita levyjen päälle. |
samueld 21.03.2006 14:20:01 | |
---|
Kuten kaikki asiat kitaransoitossa, se paranee vain harjoittelemalla. Pistä metronomi nakuttamaan ja soita sen päälle yrittäen pysyä tahdissa. Jos metronomi ei innosta, soita levyjen päälle. Tuo metronomitreenin tulos näkyy muuten jopa yllättävän nopeasti. Ja se iänkaikkinen varoitus, että muistaa pitää sen tarpeeksi hitaalla. I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar. |
Magic Bullet 21.03.2006 18:18:24 | |
---|
Ei Prkl... Noi metronomit pistää ainakin mulla pään ihan sekasin ja kaikki menee läskiks. Vanha kunnon jalalla tahdin taputus on paras, ainakin mulla. |
Da Make 21.03.2006 18:24:22 | |
---|
Ei Prkl... Noi metronomit pistää ainakin mulla pään ihan sekasin ja kaikki menee läskiks. Vanha kunnon jalalla tahdin taputus on paras, ainakin mulla. Joskus sellainen perinteinen heilurimallinen metronomi voi mennä "vajaa tahtiin", johtuen esimerkiksi kaltevasta pöydästä. Sellainen häiritsee todella paljon ja suosittelenkin käyttämään mieluummin elektronisia versioita. |
Strutsi 21.03.2006 18:27:43 (muokattu 21.03.2006 18:28:29) | |
---|
Metronomilla! Eläkä soita sitten liian nopeasti. Ihan hitaasti aloitat ja sitten kun sujuu hitaalla tempolla tarpeeksi hyvin niin siirtelet sitä vähän kerrallaan nopeammaksi. E: Joo kannattaa digitaalinen metronomi kyllä olla. Kätevämmän kokosia ja tarkempia ovat. Maksoin omastani jonkun 40€ |
Jzci 21.03.2006 19:38:37 | |
---|
Ei Prkl... Noi metronomit pistää ainakin mulla pään ihan sekasin ja kaikki menee läskiks. Vanha kunnon jalalla tahdin taputus on paras, ainakin mulla. Se jalka ei kuule välttämättä ole kovin tarkka vaikka siltä tuntuisikin. Jos sen taimin oikeasti tahtoo saada hyväksi ja tarkaksi niin kyllä siinä on pakko jonkun tasaisen sykkeen päälle harjoitella, oli se sitten metronomi, rumpukone tai ihan oikea rumpali. Ja vielä aiheeseen liittyen itseäni toisesta ketjusta lainaten: Itse käytän nykyään tällaista (lähes) ilmaista vaihtoehtoa. Olen koneella tehnyt 3,5min pätkiä klikkiä eri tempoissa, ja polttanut ne levylle. Levyllä siis 1 raita on 80bpm tempossa, ja siitä eteenpäin aina seuraava raita on 8bpm nopeampi. Siinä on sitten n. euron hintainen metronomi. Tämän idean sain kun oma metronomi jäi turkuun keikkapaikalle joskus vuosi sitten, ja jotain oli pakko keksiä. |
msormune 22.03.2006 13:38:50 | |
---|
Joskus sellainen perinteinen heilurimallinen metronomi voi mennä "vajaa tahtiin", johtuen esimerkiksi kaltevasta pöydästä. Sellainen häiritsee todella paljon ja suosittelenkin käyttämään mieluummin elektronisia versioita. Kannattaa muistaa, että parhaimman soundin metronomiin saa tietysti käyttämällä perinteistä putkimetronomia. Digitaalisissa vehkeissä kun AINA on huonompi lopputulos, ne vaan mallintaa sitä oikeaa toimintaa. Esimerkiksi kaikki studiotyö tehdään putkimetronomeilla. Parhaimmillaan putkimetronomin käyttö johtaa ns. "putkinäön" kehittymiseen, jonka jälkeen kaikki putkiin liittyvät vain yksinkertaisesti näyttää ja kuulostaa paremmalta. Niin kuin oikeasti onkin. |
Pande 22.03.2006 13:40:39 | |
---|
Kannattaa muistaa, että parhaimman soundin metronomiin saa tietysti käyttämällä perinteistä putkimetronomia. Digitaalisissa vehkeissä kun AINA on huonompi lopputulos, ne vaan mallintaa sitä oikeaa toimintaa. Esimerkiksi kaikki studiotyö tehdään putkimetronomeilla. Parhaimmillaan putkimetronomin käyttö johtaa ns. "putkinäön" kehittymiseen, jonka jälkeen kaikki putkiin liittyvät vain yksinkertaisesti näyttää ja kuulostaa paremmalta. Niin kuin oikeasti onkin. Putki päällä? "Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa."
Les Partisans de la Grotte Pompeux #5 |
cadabra 22.03.2006 19:30:51 | |
---|
Mut kertokaapas mite esim. jotai skaalaa kannattaa reenata sen metronomin kans? Siis soittaa nuotti sillon ku metronomi sanoo klip vai mitä? Sori oon ihan pihalla niinku aina. Meehän kämpille. |
Lord of the strings 22.03.2006 20:45:44 | |
---|
Mut kertokaapas mite esim. jotai skaalaa kannattaa reenata sen metronomin kans? Siis soittaa nuotti sillon ku metronomi sanoo klip vai mitä? Sori oon ihan pihalla niinku aina. No vaikka klikkien kohdalla, jolloin soitat neljäsosia. Sitten voi nopeutta niin, että soittaa kahdeksasosia jne. Myös trioleita on hyvä harjoitella. Joku pro voi kertoa enemmän. "Urbaani ja turbaani, kokeilepa itte. Älä ees. Vidu jos on miinusta tiimarissa alle ÄÖ:n, niin älä lähde. Puol kilsaa on ihan max, mikäli pakko." -gasser |
cadabra 22.03.2006 21:42:42 | |
---|
Enhän minä juntti oikeen noista neljäs ja kahdeksas osistakaan tajua oikeen mutta tarkottaakos kahdeksasosat että soitan kaks nuottia klikkien välissä vai mitä? Kiitoksia neuvoista. Meehän kämpille. |
Torniojaws 22.03.2006 21:58:28 (muokattu 22.03.2006 22:02:59) | |
---|
Näin tulee iskut: Iskua merkitsen "x":llä, päällä metronomin isku Neljäsosa: 1 - 2 - 3 - 4 x - x - x - x Kahdeksasosa: 1 - 2 - 3 - 4 x x x x x x x x Kuudestoistaosa: 1 - 2 - 3 - 4 xxxxxxxxxxxxxxxx Eli ihan selkeästi tulee ilmi jo itse nimessä: Neljäsosanuotissa tulee isku neljästi yhden tahdin aikana. Kahdeksasosanuotissa tulee isku kahdeksan kertaa yhden tahdin aikana. Kuudestoistaosanuotti tulee kuusitoista kertaa yhden tahdin aikana. Yksi tahti on tasaisesti laskettu 1 2 3 4 (yy kaa koo nee) tempon mukaan. |
Pande 22.03.2006 22:02:20 (muokattu 22.03.2006 22:10:34) | |
---|
Enhän minä juntti oikeen noista neljäs ja kahdeksas osistakaan tajua oikeen mutta tarkottaakos kahdeksasosat että soitan kaks nuottia klikkien välissä vai mitä? Kiitoksia neuvoista. Kuva nuottien kestoista: http://www.numbera.com/musictheory/theory/images/notetree.gif Nuottien kestot on siis ihan murtolukujen alkeellista aritmetiikkaa, Piste nuotin perässä pidentää sitä edeltävää nuottia 50% (eli pisteellinen kahdeksasosa vastaa kolmea kuudestoistaosaa 1/8+1/2*1/8=1/8+1/16=3/16) Kaari yhdistää kaksi nuottia (esim. kaksi kahdeksasosaa kaarella yhdistettynä vastaa yhtä neljäsosaa 1/8+1/8=1/4) Eli ihan selkeästi tulee ilmi jo itse nimessä: Neljäsosanuotissa tulee isku neljästi yhden tahdin aikana. Yksi tahti on tasaisesti laskettu 1 2 3 4 (yy kaa koo nee) tempon mukaan. Näin siis 4/4 tahtilajissa. 4/4 tarkoittaa 4 iskua ja iskun pituus 1/4 nuotti. Vastaavasti 3/4 olisi kolme iskua ja iskun pituus edelleen neljäsosanuotti, ja 12/8 olisi 12 iskua iskun pituus 1/8... jne. "Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa."
Les Partisans de la Grotte Pompeux #5 |
cadabra 22.03.2006 22:07:27 | |
---|
Kiitoksia tosiaan paljon ku jaksatte neuvoa, nyt selkis tuoki asia joka on muuten jo jonkin aikaa vaivannu. Meehän kämpille. |
Torniojaws 22.03.2006 22:11:34 (muokattu 22.03.2006 22:19:39) | |
---|
Näin siis 4/4 tahtilajissa. 4/4 tarkoittaa 4 iskua ja iskun pituus 1/4 nuotti. Vastaavasti 3/4 olisi kolme iskua ja iskun pituus edelleen neljäsosanuotti, ja 12/8 olisi 12 iskua iskun pituus 1/8... jne. Näin siis. Tuskinpa kysyjällä on heti ensimmäisenä tarkoitus erikoisempiin tahtilajeihin tutustua ;) Mutta jos siitä jatkaa niin se on oikeastaan yhtä yksinkertaista: Neljäsosa: 3/4: yy kaa koo 5/4: yy kaa koo nee vii 6/4: yy kaa koo nee vii kuu 13/4: yy kaa koo nee vii kuu sei kasi ysi kymppi yytoo kaatoo kootoo Kahdeksasosa: 3/8: yykaakoo 5/8: yykaakooneevii 6/8: yykaakooneeviikuu 13/8: yykaakooneeviikuuseikasiysikymppiyytookaatookootoo Kuudestoistaosa: 3/16: ykako 5/16: ykakonevi 6/16: ykakoneviku 13/16: ykakonevikusekaykyykako :D |
cadabra 22.03.2006 22:15:44 | |
---|
Näin siis. Tuskinpa kysyjällä on heti ensimmäisenä tarkoitus erikoisempiin tahtilajeihin tutustua ;) Juu ei oo, vaikka vejänki nopeempaa tilua ku te yhteesä niin pysyn nuissa perushommissa tahtilajien kanssa ;) Meehän kämpille. |
Banjox 22.03.2006 22:41:06 | |
---|
|
Da Make 22.03.2006 22:48:39 | |
---|
|
tommijk 22.03.2006 23:22:11 | |
---|
Ongelman huomasin kun nauhoitin soittoani ja huomasin että soitto ei mene lainkaan kohdilleen. Kannattaa tarkistaa ettei johdu latenssista. Se jos mikä saa soiton kuulostamaan paskalta. OSTAKAA mun valvetroniksi! |