IommI 21.03.2006 10:37:41 | |
---|
Niin.. Ajattelin teille mnettiläisille vähän avautua.. Tosiaan on tullut tuota hevikeppiä soitettua kohta kaksi vuotta ja "normaalistihan" tämä ns "heviote"= etusormi ja nimetön..Eikö? Ja meikäläisellähän tämä on ollut kauan aikaa keskisormi ja pikkurilli.. Olen toki jo treenannut oikeaa otetta ja todennut kehittyväni.. Nyt kun sitä oikein ajattelee niin voiko tosiaan olla näin saatanan naurettavaa:p Mutta itse oppinut, minkäs teet..Mutta onko tämä edes yleistä? (en usko:) Pyhä pietari sanoi aikoinaan rokkarille... tänne et hevillä pääse... |
pliksu 21.03.2006 10:41:03 | |
---|
Määrittele heviote? Normaali viitossointu? Itsehän soitan etusormella ja pikkurillillä. And there ain't nothin' like a friend who can tell you you're just pissin' in the wind. |
Torniojaws 21.03.2006 10:41:25 | |
---|
Ei ole mitään "oikeata" otetta. Soita ihan rauhassa sillä tyylillä mistä itse pidät. Oma on soittaa nuotit freteilta 0 - 8 etusormi-pikkurilli -systeemillä ja siitä eteenpäin etusormi-nimetön. |
IommI 21.03.2006 10:42:07 | |
---|
Määrittele heviote? Normaali viitossointu? Itsehän soitan etusormella ja pikkurillillä. Just.. vitossointu. Pyhä pietari sanoi aikoinaan rokkarille... tänne et hevillä pääse... |
NeonKnight 21.03.2006 10:42:45 | |
---|
Itse soitan noi 5-soinnut useesti niin, että on se oktaavikin mukana, eli etusormi, nimetön ja pikkurilli. Joskus sitten vain etusormi ja nimetön, joskus etusormi ja pikkurilli. |
McNulty 21.03.2006 10:42:46 | |
---|
Minulla oli pitkään etusormi+nimetön tuossa femmaotteessa. Nykyään olen alkanut ottamaan femmoja enemmän etusormi+pikkurilli, jolloin keskari ja nimetön jää valmiustilaan odottelemaan kikkailuja. Monesti huomaan ottavani esim. C5 "sointuun" mukaan C:n oktaavin pikkurillillä. Eli etusormella C-sävel A-kieleltä, nimettömällä G-sävel D-kieleltä ja sitten lisäksi tuo C-sävelen oktaavi G-kieleltä. "I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake |
IommI 21.03.2006 10:45:00 | |
---|
...joskus etusormi ja pikkurilli. Haa.. Näin käy joskus mullekin, kun treenaan etusormi/nimetöntä otetta... Menee ninku vahingos.. Pyhä pietari sanoi aikoinaan rokkarille... tänne et hevillä pääse... |
pliksu 21.03.2006 10:46:19 | |
---|
Kukin taaplaa tyylillään. Jos kuulostaa hyvältä ja luontevalta, niin mikä ettei. If it ain't broken, don't fix it.. And there ain't nothin' like a friend who can tell you you're just pissin' in the wind. |
IommI 21.03.2006 10:49:39 | |
---|
Kukin taaplaa tyylillään. Jos kuulostaa hyvältä ja luontevalta, niin mikä ettei. If it ain't broken, don't fix it.. Olen tämänkin ottanut huomioon... mutta... Sitten se etusormi jää aika usein käyttämättä ja kaikki työ osuu keskisormelle/nimettömälle ja pikkurillille... Akustista on taas paljon helpompi soittaa tällä "oikealla" otteella... sikäli mikäli tulee akustisella vitossointuja käytettyä.. Pyhä pietari sanoi aikoinaan rokkarille... tänne et hevillä pääse... |
Jucciz 21.03.2006 10:52:57 | |
---|
--- --- --- -5- -5- -3- Etusormi, nimetön ja pikkurilli. Aina. Eli mun vitossoinnuissa on aina vähintään kolme kieltä. En ota pelkkiä kvinttejä oikeastaan ikinä. |
Jebe- 21.03.2006 10:54:32 | |
---|
Etusormi, nimetön ja pikkurilli. Aina. Sama homma täälläkin. |
IommI 21.03.2006 10:55:24 | |
---|
--- --- --- -5- -5- -3- Etusormi, nimetön ja pikkurilli. Aina. Eli mun vitossoinnuissa on aina vähintään kolme kieltä. En ota pelkkiä kvinttejä oikeastaan ikinä. Kolmea kieltä käytän myös...ettei sinne jää mikää d päräjämään, mutta senkin mä yleensä otan sillä perkeleen pikkurillillä...voi, voi.. Pyhä pietari sanoi aikoinaan rokkarille... tänne et hevillä pääse... |
Ronsto 21.03.2006 11:31:41 | |
---|
--- --- --- -5- -5- -3- Etusormi, nimetön ja pikkurilli. Aina. Eli mun vitossoinnuissa on aina vähintään kolme kieltä. En ota pelkkiä kvinttejä oikeastaan ikinä. Mulla käy tossa aina välillä silleen, että pikkurilli eksyy jonnekkin muualle. Eli käytän yleensä etusormea ja nimetöntä. Kuolema höyhentä kevyempi, velvollisuus vuorta raskaampi |
Pelkkiä kvinttejä ottaessa käytän sekä etusormi-nimetön että keskisormi-pikkurilli yhdistelmää. Jälkimmäistä harvemmin, mutta sillä välttää joskus otelautakäden turhaa siirtelyä (laiska kun olen :) Esim tässä H5 etusormi-nimetön ja G5 keskari-pikkurilli:
g----------- d--4-----4-- a--2--5--2-- e-----3-----
"Oh by the way, which one's Pink?" |
IommI 21.03.2006 12:00:11 | |
---|
Pelkkiä kvinttejä ottaessa käytän sekä etusormi-nimetön että keskisormi-pikkurilli yhdistelmää. Jälkimmäistä harvemmin, mutta sillä välttää joskus otelautakäden turhaa siirtelyä (laiska kun olen :) Esim tässä H5 etusormi-nimetön ja G5 keskari-pikkurilli:
g----------- d--4-----4-- a--2--5--2-- e-----3-----
Eli en ole aivan täysin yksin tämän propleeman kanssa.. jos se sittenkään on mikään ongelma... Pyhä pietari sanoi aikoinaan rokkarille... tänne et hevillä pääse... |
Jzci 21.03.2006 12:25:37 | |
---|
+ Etusormi ja pikkurilli näyttää siistimmältä ;) |
Apricot 21.03.2006 12:28:38 | |
---|
Etusormi, nimetön ja pikkurilli. Aina. Eli mun vitossoinnuissa on aina vähintään kolme kieltä. En ota pelkkiä kvinttejä oikeastaan ikinä. Mä kyllä käytän pelkkiä kvinttejäkin, mutta ehkä muissa tilanteissa kuin hevissä. Tuli tästä kvinttiotteesta ylipäätään mieleen, että sehän on käyttökelpoinen monessa muussakin tyylissä kuin hevissä. Esim. jos jollain tyypillisellä cover -bändikeikalla, jossa viihdytetään firmaporukkaa, soitetaan vaikka reipasta discobiittiä, niin sitä voi kitaralla tukevoittaa huomattavasti soittamalla dempattuja 8 -osia matalalla kvinttiotteella. Esim. It´s Raining Men, tai joku muu samantyylinen jumputus. Sen voi tehdä ilman että kuulostaisi "heviltä", ja silloin toimii hyvin kahden kielen versio - ja kannattaa ehkä varoa laittamasta liikaa gainia. No problemo! |
McNulty 21.03.2006 12:36:06 (muokattu 21.03.2006 12:36:19) | |
---|
Mä kyllä käytän pelkkiä kvinttejäkin, mutta ehkä muissa tilanteissa kuin hevissä. Samoin, sillä monessa (nauhoitus)tilanteessa kvintti kuulostaa huomattavasti selkeämmältä pelkilteen, kuin sen oktaavin kera. Välillä on tullut nauhoiteltua ihan jykeviä demppivalleja ihan yhtä säveltä jyräämällä. Välillä kvintti, välillä kvintti + juurisävelen oktaavi. "I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake |
dmntn 21.03.2006 13:50:11 | |
---|
Ite vetelen ainaski sillä lailla, mikä tuntuu luonnollisimmalta. Elikkä mun tapaukses etusormi ja nimetön hoitaa vitossoinnut, mutta soita silleen, että tuntuu hyvältä. Saat banaanin, jos et käytä hymiöitä.
Paskakitaristit #7 |
-Prokitaristi- 21.03.2006 14:02:57 | |
---|
Itse soitan vähän miten _sattuu_(Hoho...). Jos soittaa vitossoinnut tyyliin etusormi-pikkurilli, se ainakin itselläni tuottaa ongelmia esim. nopeasti Sus-soinnun soittamiseen. Esim. Panaman intro tuottaa ongelmia jos soitan sen etusormi-pikkurilli, mutta kun soitan etusormi-nimetön + Sus-sointuun pikkurilli, on homma paljon helpompaa. |