Aihe: Jousen valinta kontraan: saksalainen vai ranskalainen?
1
hsimola
19.03.2006 12:05:12
Olen valitsemassa jousta kontrbassooni ja näyttää siltä, että saksalaisen ja ranskalaisen jousen käyttäjiä on jokseenkin saman verran. Mielipiteetkin näyttävät jakautuvat, tietysti. Jos kumminkin lähtee musiikista, luulisi järkeviä argumentteja löytyvän. Kontran 'ongelma' on tietysti se, että se on jousi- eikä näppäilysoitin elikkä pizzicato on melkein vahvistettava sähköllä kun taas jousella volumi on paljon parempi. Tästä lähtee oma ajatukseni: jos r&b, bluegrass, klezmer jnpp musiikkia haluaa soittaa akustisesti, ja tästä syystä pääätyisi soittamaan pääasiassa jousella, kumpi jousi olisi parempi. Siis: jos tavoitteena on kunnon atakkia, tiukkaa rytmikomppia, terävä ja tarkka patja bändille, kumpi jousi olisi parempi? Toisinkin voisi kysyä: jos Apocalyptica olisi kontrabassobändi, kumpaa jousta käytettäisiin?
Niskamies
19.03.2006 12:10:22
Mä sanoisin saksalainen. Vedin alunperin ranskalainen, mutta maikkani käänsi mut saksalaisen jousen käyttäjäksi.

Maikka perusteli sen tällatavalla:

Kun soittaa saksalaisella jousella, oikean käden peukalo lepää sen jousen päällä, ja koko yläkäsi toimii vartena, ja tarvittaessa koko ylävartalon massan voi siirtää voimaksi kielelle. Ranskalaisella jousella tätä voimavartta ei ole.

Maikka sanoi tosin että teknisemmät jutut ehkä onnistuvat vähän paremmin ranskalaisella, mutta kyllä ne saksalaisellakin onnistuvat. Ranskalainen on kepeämpi, kun taas saksalaisessa on enemmän voimaa.
More is more.
Keny
19.03.2006 12:39:56
Ite päädin ranskalaiseen opettajani kautta.Saksalaisesta ei ole kokemuksia.Jotenki vaan tuntuu että ranskalisella saa helpommin noi nopeet soolobiisit menemään mitä oon nähny ja kuullu.Hyviä molemmat.Riippuu vaan et mihin tähtää.Isossa bändissä jos vaan komppaa niin ei oo paljoo eroa munsta.Soolo stygeissä sen eron sitten joku voi huomata.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Bassballs
20.03.2006 18:32:59

En ou soittanut kun Saksalaisella, mutta suosittelen.. On se ainakin miehekkäämmän näköinen ja tuntuinen. :)
Elämässä pitää olla runkkua!!!
Teijo K.
20.03.2006 20:50:57

Olen valitsemassa jousta kontrbassooni ja näyttää siltä, että saksalaisen ja ranskalaisen jousen käyttäjiä on jokseenkin saman verran. Mielipiteetkin näyttävät jakautuvat, tietysti. Jos kumminkin lähtee musiikista, luulisi järkeviä argumentteja löytyvän. Kontran 'ongelma' on tietysti se, että se on jousi- eikä näppäilysoitin elikkä pizzicato on melkein vahvistettava sähköllä kun taas jousella volumi on paljon parempi. Tästä lähtee oma ajatukseni: jos r&b, bluegrass, klezmer jnpp musiikkia haluaa soittaa akustisesti, ja tästä syystä pääätyisi soittamaan pääasiassa jousella, kumpi jousi olisi parempi. Siis: jos tavoitteena on kunnon atakkia, tiukkaa rytmikomppia, terävä ja tarkka patja bändille, kumpi jousi olisi parempi? Toisinkin voisi kysyä: jos Apocalyptica olisi kontrabassobändi, kumpaa jousta käytettäisiin?

En nyt osaa tuohon jouseen sanoa mitään järkevää, ranskalainen miulla on kun sain Kenyltä sellaisen, ja ihan sillä soittaa. Tosin vasta jokunen kuukausi aktiivisempaa treeniä takana.

Mutta tuosta kontran riittävyydestä näppäillessä en välttämättä ole samaa mieltä. Nyt on tuollaiset kymmenisen kontrakeikkaa takana, ja piano, laulu ja kontra duossa useasti on riittänyt tuon kontran akustinen soundi. Niissäkin paikoissa missä se ei ole riittänyt, olen vain mikittänyt laulukamoihin ja hyvin on pelannut. Mutta melkein se on ollut sitten niinpäin, että jos ei kondrassa ole riittänyt tilaan muhkeus, niin sitten ne pikku laulukamatkin on olleet jo pakolliset, ihan laulun takia.

No miun kontra on ihan ok. peli ja en hirveästi hiplaile kun sillä soitan. Varsinkin niillä kerroilla kun en ole kontraa mikittänyt.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1 And pray that there's intelligent life somewhere up in space, 'Cause there's bugger all down here on Earth.
JukkaPena
20.03.2006 21:29:09
Mun mielestä toi "saksalainen vai ranskalainen jousi?" -kysymys on yks basistien, etenkin kontrabasistien, parhaimpia hiekkalaatikkotappelun aiheita.

Jos joku väittää, että jousen päällä oleva peukalo välittää käden painon ja enemmän voimaa kieliin niin mä väitän, että etusormi tekee saman tempun.

Itse aloitin saksalaisella jousella, mutta oli parempi vaihtaa ranskalaiseen, kun opettajakin soittaa semmosella, koska tossa vaiheessa mulla oli soitto niin alkuvaiheessa, että erimalliset jouset olis sotkenu asioita entistä enemmän.

Tohon varsinaiseen kysymykseen noiden huomioiden jälkeen sanosin, että opettele se jousi joka on sulle helpompi omaksua.
Jos käyttäisin harjoitteluun sen ajan, jonka käytän täällä keskusteluun, olisin hyvä basisti.
rattledad
20.03.2006 21:43:38 (muokattu 20.03.2006 21:44:35)

Kontran 'ongelma' on tietysti se, että se on jousi- eikä näppäilysoitin elikkä pizzicato on melkein vahvistettava sähköllä kun taas jousella volumi on paljon parempi.

Mun mielestä jousi ja näppäily ei ole vaihtoehtoja, soundi on kuitenkin niin erilainen. Pelkkä volume ei oikein riitä perusteeksi ja r&b jousella vaikuttaa ajatuksenakin jo vähän oudolta, mutta miksei tietysti...

Yleisin ja paras peruste jousen valintaan taitaa olla se, kumpaa opettaja käyttää :-)

E: Siksi päädyin saksalaiseen.
While the one shoulder technique is convenient hat-wise, it can lead to a lot of tension and stress
kalzu
21.03.2006 10:19:39
Opettajan mukaanhan se pääasiassa menee, siksi itse soitan ranskalaisella. Eikä niissä oikeasti loppujen lopuksi sen kummempia eroja ole, ainakaan ammattilaistasolla. Orkesterin koesoitossa ei ainakaan voi kuulemma sanoa kuullun perusteella, kumpaa jousta soittaja käyttää.
Rasisti? Fasisti? Basisti? Näistä tunnetusti fiksuin on Basisti. (Eikä sekään niin fiksu ole.)
Keny
21.03.2006 11:58:32
Käytännössä lopputuloksella ei ole niin suurta väliä, mutta ranskalaisella jousella aloittaminen on vaikeampaa ja käsi ei ehkä kipeydy niin helposti saksalaisella. Tosin pidemmälle mennessä saksalaisessakin on vaikeutensa...

Toi on kyllä tosi vaikka saksalaisesta ei oo kokemusta.Ranskalaisella saa tosiaan aluks jos liikaa treenaa niin käden kipeeks.Mulla parhaimmillaan oli 5 tuntia päivässä treenien pituus.Jotain liikuntaa ja venyttelyä ois hyvä myös harrastaa koska muuten voi tulla ongelmia...jopa sellasia jota ei voi ehkä enään korjata.
Näitä kuulee ajoittain että "musiikki pelasti minut urheilulta" mutta jotain ois hyvä harrastaa muutakin.
Oma kontramaikka harrasti judoa ja sukellusta.
kontrabasisti
21.03.2006 13:14:17
Toi on kyllä tosi vaikka saksalaisesta ei oo kokemusta.Ranskalaisella saa tosiaan aluks jos liikaa treenaa niin käden kipeeks.Mulla parhaimmillaan oli 5 tuntia päivässä treenien pituus.Jotain liikuntaa ja venyttelyä ois hyvä myös harrastaa koska muuten voi tulla ongelmia...jopa sellasia jota ei voi ehkä enään korjata.
Näitä kuulee ajoittain että "musiikki pelasti minut urheilulta" mutta jotain ois hyvä harrastaa muutakin.
Oma kontramaikka harrasti judoa ja sukellusta.

Joo ja minun ope hiihtää. :) Varsinkin lajit, joissa selkälihaksilla tehdään isoja liikkeitä, vapauttaa näitä lihaksia ja auttaa soitossa. Hyvässä soittoasennossa ei pitäisi kropan kipeytyä, mutta tosiasiassa liian pitkillä treeneillä sen saa aikaan. Tämä siksi, koska lihakset ei enää jaksa pitää kroppaa "kasassa".

Saksalainen jousi on helppo pistää kenen vaan käteen ja se siihen jotenkin asettuu, vaikkei ihan oikein, niin suunnilleen kuitenkin. Ranskalainen jousi ei pysy edes kädessä, jos kättä ei ensin asettele ja asettele... kokemusta tietyssä määrin kummastakin, mutta saksalaisella soitan.

Kannattaa ottaa samanlainen jousi kun opettajalla, koska ensimmäisen opettajan tärkeinpiä tehtäviä on kuitenkin oikeiden soittoasentojen opettaminen, eli myös jousikäsi. Harva opettaja hallitsee kummatkin jouset yhtä hyvin!
"Tunne ja improvisaatio korvaavat tekniikan" -Jatta-
Niskamies
21.03.2006 13:34:23
Kannattaa ottaa samanlainen jousi kun opettajalla, koska ensimmäisen opettajan tärkeinpiä tehtäviä on kuitenkin oikeiden soittoasentojen opettaminen, eli myös jousikäsi. Harva opettaja hallitsee kummatkin jouset yhtä hyvin!

Näin on, mutta poikkeuksia on. Oma maikka teki 2a:n ranskalaisella jousella ja diplomin saksalaisella, ja nykyään hän on henkeen ja vereen saksalaisen jousen kannattaja.
More is more.
Keny
21.03.2006 13:53:12
Juu konsalla tosiaan oli kaks koulukuntaa ja jousi määräyty aina maikan mukaan tietty.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)