Aihe: Les Paulin "rutina"
1 2 3 4 5 68 9 10 11 12
Eqi
21.03.2006 08:36:28

Terve

Älkää soittako nylon- paita päällä ;)

Joo ei. Pitänee alkaa soitteleen munasilteen teräshäkissä että saadaan kaikki vieras sähkö eliminoitua. Ei puutukkaan kun se häkki.

Sitä en tiedä mitä muu perhe siitä sanos. Ne on muutenkin jo sitä mieltä ettei mulla ole kaikki huoneet lämpimänä :)
http://www.ekinet.com/~eki/
p130
21.03.2006 09:05:20

Ei rutise '95 eikä '99 Les Paulit. Ei myöskään 335 (tietenkään, Les Pauliahan tämä ongelma koskee...). Vahvistimina Silver Jubilee, Sundown A-50, Duncan 84-40 ja Kustom tube12.

Mulla on varmaan väärä lääkitys kun ei kuulu ääniä...
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
losli
21.03.2006 09:25:45 (muokattu 21.03.2006 09:31:55)
Onko muuten näissä kyseisissä Les Pauleissa, joissa rutinaa on ilmeennyt, muoviset plekusuojapleksit vielä paikallaan? Kinmanin sivuilta löytyy tietoa siitä miten esim. straton muovipleksit voivat aiheuttaa tällaista rutinaa johtuen staattisesta sähköstä. Sieltä löytyy myös korjausohjeet.

Tuollainen "väärästä materiaalista" tehty muovipleksihän voi varautua hyvinkin paljon.
Eqi
21.03.2006 09:54:41

Onko muuten näissä kyseisissä Les Pauleissa, joissa rutinaa on ilmeennyt, muoviset plekusuojapleksit vielä paikallaan? Kinmanin sivuilta löytyy tietoa siitä miten esim. straton muovipleksit voivat aiheuttaa tällaista rutinaa johtuen staattisesta sähköstä. Sieltä löytyy myös korjausohjeet.

Tuollainen "väärästä materiaalista" tehty muovipleksihän voi varautua hyvinkin paljon.

Voishan sitä testaa et ottas se pleksin veks..
http://www.ekinet.com/~eki/
myrtonen
21.03.2006 10:10:24
Voishan sitä testaa et ottas se pleksin veks..

No niin! Sieltä se nyt tuli sitten! Hyvää kesälomaa, case closed.

Kitarajumalat eivät salli LP:tä soitettavan tuon typerän muovinrehjakkeen kanssa, siitä kostona lähettävät ukonvasamansa kitaran pinnalle rätisemään.

Äkkiä se lerpake pois!
"Keskuudessamme rämpii toivoton, näköalaton ja äärimmäisen pinnallinen sukupolvi, jolle tuntuu merkitsevän elämässä jotain ainoastaan keinotekoiset, lyhytkestoiset ja lopulta niin tavattoman rikkonaisiksi tekevät asiat." -Jucciz
npk
21.03.2006 10:32:30
No niin! Sieltä se nyt tuli sitten! Hyvää kesälomaa, case closed.

Kitarajumalat eivät salli LP:tä soitettavan tuon typerän muovinrehjakkeen kanssa, siitä kostona lähettävät ukonvasamansa kitaran pinnalle rätisemään.

Äkkiä se lerpake pois!

Ohhoh... johtuskohan tästä että suurin osa LP standardeista tulee nykyään defaulttina ilman plekusuojaa... Tosin mun mielestä LP onkin huomattavasti paremman näkönen ilman sitä :) Poikkeuksena gold topit.
"Oh by the way, which one's Pink?"
fox
21.03.2006 10:34:23

Täytyypä käydä sielläkin (Kinmanin sivulla) vaklaamassa, niinkuin totesin, kyllä mullakin takataskussa yks konsti on.. Jota on käytetty ihan sarjavalmisteisessakin kitarassa.
Kyllä tuo plekusuojan varautuminenkin sentään aika minimaalista on, suuremmin tosiaan luulis varautuvan pinta-alaltaan verrattomasti isommat muovipleksit. Eikä suinkaan auta unohtaa muovisia kitaroita..Enkä täs tarkoita mitään halpa-Bentoneita, vaan jotain aivan muita.
Edelleen olen sitä mieltä, että jos maadotus on kunnossa, ja olettaen että kitaran pintakäsittely pystyy varautumaan staattisella sähköllä, sen PITÄISI purkautua normaalia maadoitusreittiä esim. kielimaan ja muitten rungossa kiinni olevien metalliosien kautta, aiheuttamatta mitään vallan merkillisiä ääniongelmia.
Missään tapauksessa, jos nuo rutinat johtuvat siitä nitrolakasta, ne ei ole sitten sidoksissa kitaran asentoon, eikä siihen, onko volat mikeistä päällä. Eikä myöskään ravisteluihin, taivutteluihin tai muihin suoritteisiin. Rätsähtelee joka asennossa sitten, eihän se lakka tiedä, onko soittaja kyykyssä vai kumartuneena, aivassama sille, tai ainakin pitäis.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
rosberg
21.03.2006 11:06:31
twinklen pitäisi tehdä mittauksia! mutta kaikille muille suosittelen säröä. ei kuulu rutinat.
ostan fender-straton jossa floikka tai vastaava hässäkkä. miel.jpn.
losli
21.03.2006 11:14:41 (muokattu 21.03.2006 11:18:11)
Täytyypä käydä sielläkin (Kinmanin sivulla) vaklaamassa, niinkuin totesin, kyllä mullakin takataskussa yks konsti on.. Jota on käytetty ihan sarjavalmisteisessakin kitarassa.
Kyllä tuo plekusuojan varautuminenkin sentään aika minimaalista on, suuremmin tosiaan luulis varautuvan pinta-alaltaan verrattomasti isommat muovipleksit. Eikä suinkaan auta unohtaa muovisia kitaroita..Enkä täs tarkoita mitään halpa-Bentoneita, vaan jotain aivan muita.
Edelleen olen sitä mieltä, että jos maadotus on kunnossa, ja olettaen että kitaran pintakäsittely pystyy varautumaan staattisella sähköllä, sen PITÄISI purkautua normaalia maadoitusreittiä esim. kielimaan ja muitten rungossa kiinni olevien metalliosien kautta, aiheuttamatta mitään vallan merkillisiä ääniongelmia.
Missään tapauksessa, jos nuo rutinat johtuvat siitä nitrolakasta, ne ei ole sitten sidoksissa kitaran asentoon, eikä siihen, onko volat mikeistä päällä. Eikä myöskään ravisteluihin, taivutteluihin tai muihin suoritteisiin. Rätsähtelee joka asennossa sitten, eihän se lakka tiedä, onko soittaja kyykyssä vai kumartuneena, aivassama sille, tai ainakin pitäis.

Väärin. Jos todella kyseessä on jonkin kitaran osan, olkoon se lakkapinta tai mikä tahansa varautuminen staattisella sähköllä, niin rutinoita pitäisi kuulua juuri silloin kun kitaraa käännellään suhteessa soittajan vaatteisiin. Olettaen että nämä vaatteet ovat varauksen toinen osapuoli. Kun soitinta pidetään paikallaan ei mitään erikoisempaa pitäisi tapahtua.

Jos oletamme edelleen että kyseessä on erikoinen staattinen varautuminen ei ole olenkaan ihmeellistä että ritinät eivät maadoitu. Tämä kertoo vain siitä että kitaran rungon maapotentiaali on hetkellisesti noussut. Johtuen esim. pienestä positiivisesta varauksesta eli elektronivajauksesta rungossa. Tällöin kitaran maa ei ole enää samassa potentiaalissa vahvistimen maan kanssa, ja tapahtuu purkautuminen vahvistimeen vaikka volumet kitarasta olisivatkin nollassa.

Tällaisen elektronivajauksen muodostuminen tietyyn materiaaliin esim. vaatteisiin hinkatessa on ihan arkipäivää ja jopa tuhoisaa joillekkin elektroniikan herkimmistä komponenteista. Asiasta löytyy paljon tietoa Googlella.

Ja tämä ei siis ole mitenkään kytköksissä nimen omaan Gibsoniin vaan tämä on kuvaus siitä mitä tapahtuisi jos kitaran lakkapinta ja sitä kautta runko ja maadoitetut osat joutuisivat staattisesti varautuneiksi. Itse en edelleenkään ole tällaiseen ilmiöön törmännyt. Luojalle siitä kiitos.
Hemistich
21.03.2006 13:30:48
Mites muilla, rutiseeko pauli jos on vahvistimessa kiinni ja sivelette vaikka kämmenselällä bodyn takaa sitä pintaa? Itellä ainakin rutisee, joskaan ei niin paljon kun mitä se vaatteita vasten rutinoi. Ja juu, ei oo sitä plekusuojaakaan siinä häiritsemässä.
fox
21.03.2006 13:37:09

Mites muilla, rutiseeko pauli jos on vahvistimessa kiinni ja sivelette vaikka kämmenselällä bodyn takaa sitä pintaa? Itellä ainakin rutisee, joskaan ei niin paljon kun mitä se vaatteita vasten rutinoi. Ja juu, ei oo sitä plekusuojaakaan siinä häiritsemässä.

Ei kyllä, nimittäin kokeilin oikeen tuota penskan -95 Studioo.. Oikeastaan kaikilla mahdollisilla jutuilla mitä tuol treeniksellä oli. Ymmärrykseni on kadonnut, kuin kevään sulava kinos.. Mutta jos se, mitä mä aattelin tuolle Eqin kitaralle tehdä, osoittautuu hyväks, niin sitte markkinoin kyllä. ;)
Ja siis ei oo yhdenkään valmistajan nitrolakatulla värkillä ennen moista tullu vastaan. Tähän mennessä siis Studioissa ja Standardeissa, Les Paul mallisissa, tuota ilmenny..
*kartoittaa markkinoita* 8)
Aki
21.03.2006 14:12:46

En minäkään, sillon ku noita remontteja tein, erotellu asiakkaita: "Jaa, sulla on xxx-kitara, ja on vähä huonoissa säädöissä..Se on kuule voi-voi, en mä niihin koske!"
Mä oon yhden kerran joutunu ton tekemään. Mulle tuotiin pari vuotta sitten Harley-Benton metallikielinen akustinen jossa action oli karmean korkea. Ei kaularautaa, talla ja satula näytti siltä että ne lohkeaisi ensimmäisellä viilanvedolla, paljon pompanneita nauhoja, ja tallan ja rungon välissä oli pikkasen rakoa. Se näytti niin pommilta että työtä olis ollut tuplasti kitaran arvon verran jos sitä olis lähteny pistämään säätöihin.

rutinoita pitäisi kuulua juuri silloin kun kitaraa käännellään suhteessa soittajan vaatteisiin.
Sehän ei tarkoita että kitaran tarttee liikkua. Jos soittaja vaatteineen liikkuu kitaran suhteen, staattisen reaktion pitäisi olla ihan sama. Villapaidalla peitetyllä kädellä kun hinkkaa paikallaan olevaa runkoa ni staattista rusahtelua kyllä syntyy jos on syntyäkseen.

rutiseeko pauli jos on vahvistimessa kiinni ja sivelette vaikka kämmenselällä bodyn takaa sitä pintaa? Itellä ainakin rutisee
Hahhah! Se kehrää!
J.Ahonen
21.03.2006 14:16:20
Itse asiassa mulle tuli mieleen et se rutina tulisi vahvistimesta. Itsellä oli nimittäin sama homma, että ei kuulunut tallamikillä. Hiffasin että se johtui siitä että kaulamikillä soundissa on enemmän bersettä, joten jos elementti on rikki, niin se tahtoo rutista matalilla äänillä.
losli
21.03.2006 14:21:00 (muokattu 21.03.2006 14:24:22)

Luin Gibsonin sivuilta että eräällä kaverilla rutinaa kuuluu kun peukaloa liikuttaa kaulan takana. Siis siinä kohdassa missä sitä ois tarkoitus soitellessa pitää.

Kaiken tämän tieteellisen ja osin näsäviisaankin keskutelun jälkeen täytyy sanoa että onpa erikoinen ilmiö jos kyseessä tosiaan on staattinen sähkövaraus joka tuota aiheuttaa. Toivottavasti Fox:in idea, mikä se sitten onkin, osoittautuu toimivaksi.

Kuitenkin tämänkin jälkeen ongelman korjaaminen kuuluu mielestäni valmistajalle. Tällaista ei tarvitse hyväksyä oli merkki sitten kuinka arvostettu tahansa.
fox
21.03.2006 14:25:29

Itse asiassa mulle tuli mieleen et se rutina tulisi vahvistimesta. Itsellä oli nimittäin sama homma, että ei kuulunut tallamikillä. Hiffasin että se johtui siitä että kaulamikillä soundissa on enemmän bersettä, joten jos elementti on rikki, niin se tahtoo rutista matalilla äänillä.

Mahdollista tuokin, kun aattelee.. Ja jos joku sanoo, että kyllä sen huomaa, jos elementti on paskana, niin kerronpa, että meillä oli herra ties kuinka kauan yhestä Marsun kaapista yks elementti ollu rikki, eikä huomattu ennen ku yhdessä äänityshommassa tuli viisseiska laitettua just sitä elementtiä kohti.. Mutta tässä on kyllä ny niinpaljon mahdollisia aiheuttajia, että entistä jännempää tulee torstaina!
Täytyy viel ittensä sähkö mittailla.. -0.004 volttia kolmen tuuman ihomatkalla..
Tompsi
21.03.2006 14:41:10
Mahdollista tuokin, kun aattelee.. Ja jos joku sanoo, että kyllä sen huomaa, jos elementti on paskana, niin kerronpa, että meillä oli herra ties kuinka kauan yhestä Marsun kaapista yks elementti ollu rikki, eikä huomattu ennen ku yhdessä äänityshommassa tuli viisseiska laitettua just sitä elementtiä kohti.. Mutta tässä on kyllä ny niinpaljon mahdollisia aiheuttajia, että entistä jännempää tulee torstaina!
Täytyy viel ittensä sähkö mittailla.. -0.004 volttia kolmen tuuman ihomatkalla..

Toivottavasti saatte pöpn nujerrettua ennenkuin meillä on epidemia käsissämme, kohta se alkaa levitä kitaramallista toiseen ja ennenkuin huomaammekaan on minunkin lentävä Veera jo rutinan runtelema. :(
losli
21.03.2006 14:42:37 (muokattu 21.03.2006 14:43:20)
Onkos muuten kaikissa Les Pauleissa tämä mikkipiuhan ulkokuori, joka siis on maadoitus, kunnollisella eristeellä peitetty? Muistan nähneeni mikkejä joissa tämä maadoituskuori on eristämätön. Kaulamikin piuha heiluu tällöin vapaana siellä routtauksessa kitaraa heiluteltaessa ja käännellessä, kun taas tallamikin johto on yleensä mutkalla niin ettei se pääse liikkumaan. Joskushan huonosti eristeyt halpiskitarapiuhatkin rahisevat kun niitä liikuttelee lattiaa vasten. Jos kyse on samasta ilmiöstä.
fox
21.03.2006 14:53:55

Muistan nähneeni mikkejä joissa tämä maadoituskuori on eristämätön. Kaulamikin piuha heiluu tällöin vapaana siellä routtauksessa kitaraa heiluteltaessa ja käännellessä, kun taas tallamikin johto on yleensä mutkalla niin ettei se pääse liikkumaan. Joskushan huonosti eristeyt halpiskitarapiuhatkin rahisevat kun niitä liikuttelee lattiaa vasten. Jos kyse on samasta ilmiöstä.

En näkis routtausten sisällä ongelmana tuota "klassikkoeristettä" jota jotkut puristit suorastaan vaativat kitaroihinsa, mm. John Scofield, Frampton, Rutherford.. Joe Pass..
Sen sijaan siellä "konehuoneessa" saattavat aikaansaada vekkulejakin ilmiöitä.
Ei se oo ollenkaan huonoa piuhaa, ja asennusystävällistäkin on, sen punotun suojamaa-vaipan sisällä oleva signaalijohto on tukevasti puuvillaeristettyä..
Hemistich
21.03.2006 17:34:51

Testasin, rutisee molemmilla mikkeillä. :/ ja kun toisilla kitaroilla oon tota marsua ajattanu ni ei oo mitää ongelmaa ollu.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)