Aihe: Les Paulin "rutina"
1 2 3 4 58 9 10 11 12
blues niilo
20.03.2006 20:41:42
Mulla on 02 LPS enkä ole huomannut rutinoita! voisko rutinat aiheutua jostain ns.halppis lisälaitteesta kumminkin,vai onko Gibsonit huonoja skittoja?
tuomittu
20.03.2006 20:58:36
vai onko Gibsonit huonoja skittoja?

On. Osta Harley Benton.
Joees
20.03.2006 21:02:58
Kertoile Fox sitten jotta löytyykö mitään. Vai täytyykö ne myytinmurtajat kutsua ;) Mun LP ei ole millään vahvistimella tehnyt mitään rutinoita.
Groooove is in heart!
Sama se millä argumenteilla ei-äänet voittaa kunhan ne voittaa. Se on protestointia ja merkki siitä, että tavallisillakin ihmisillä on vielä pokkaa käskeä päättäjien suksia helvettiin. -Jani The Rock
Vainhaalee
20.03.2006 21:14:50
Kertoile Fox sitten jotta löytyykö mitään. Vai täytyykö ne myytinmurtajat kutsua ;) Mun LP ei ole millään vahvistimella tehnyt mitään rutinoita.

Kieltämättä itseäkin kutkuttaa tämä "rutina"... Ei mun studio ainakaan rutise ilman fuzzia...
I ain't got a job, ain't got a dog, but sure have my monday mornings!
fox
20.03.2006 23:10:44

Itellä Giban Stankku -03 ja sama ongelma. Pajalla kun käytin sanoivat kanssa että johtuu nimenomaan siitä lakasta eikä oo vika vaan ominaisuus, no joo, ite pidän enemmän kyllä vikana :p Toivottavasti joku löytää jonkun keinon poistaa "rutinat".

Ominaisuus? Selittäiskö joku mulle, mistä tuo "mystinen lakka" tekee riittävän millivolttitason, että se siirtyy kaapelia pitkin vahvistimeen? Ja miten se ylläpitää sen, ilmeisesti maailman tappiin?? Tuleeko vain ja ainoastaan Gibsoneista, jotka vaihtelevasti on valmistettu 93-95 alkaen, moinen efekti? Vain Gibsonin Les Pauleista, ilmeisesti? Miten ihmeessä? Onko nyt kaikkien uudehkot LP:t ryhtyneet salatusti tuottamaan signaalia, vaikkakin häiriö-sellaista?

Kitara, sähköinen sellainen, tuottaa äänen teräskielen liikkuessa magneettikentässä. Eikö? Magneetti havaitsee liikkeen magneettikentässään, kela indusoi tuon millivoltti-jännitteeksi joka siirtyy ns. "kuumaa" johdinta pitkin jakille. Siitä vahvistimeen, joka tuottaa sulosäveliä sitten kuuloaistin herkuksi. Mistä tuo mystinen, negatiivista puolta tuleva rutsahtelu? Miksei paljon paremmin staattista sähköä muodostava muovi, esimerkiks joissain kitaroissa, jossa mikit ovat kiinni isossa muovilevyssä ei tuota moista? Miksi joku mystinen lakka sen tuottaa? Senkin vain, kun soittaja on kumartuneena, seisoo päällään tai jotain muuta, ja vain ja ainoastaan, mikäli kyseessä on aito Gibson? Ei siis polylakalla lakattu näennäispainos...

Olen kummastuksen vaivaama? Miksi pentuni -95 Studio ei rutise ja rätsähtele, vaikka hinkkasin sitä keinokuituliinalla ja kutsuin Gorgorothia ja Gorothauria? Kohta menen ja indusoin itteeni joukkion voltteja laahustamalla villasukilla kokolattiamatolla...
Salaliitto? Valko-Venäjän vaalit??
Miksei asiasta ole kerrottu? 8)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
LaXu
20.03.2006 23:23:45
Ominaisuus? Selittäiskö joku mulle, mistä tuo "mystinen lakka" tekee riittävän millivolttitason, että se siirtyy kaapelia pitkin vahvistimeen? Ja miten se ylläpitää sen, ilmeisesti maailman tappiin?? Tuleeko vain ja ainoastaan Gibsoneista, jotka vaihtelevasti on valmistettu 93-95 alkaen, moinen efekti? Vain Gibsonin Les Pauleista, ilmeisesti? Miten ihmeessä? Onko nyt kaikkien uudehkot LP:t ryhtyneet salatusti tuottamaan signaalia, vaikkakin häiriö-sellaista?

Koskahan kopiot rupeavat imitoimaan tämänkin ominaisuuden? Vähän niin kuin Hammond-simuissa on key click niin täytyyhän LP-kopsusta löytyä hämyrätinä. ;)
Eqi
20.03.2006 23:26:57

Jep testasinpas niin että soittelin kitaraa niinko ilman vaatteita.. heh. Ei rutise. Ei vaikka kuinka heiluttelet.

Sitten pistin kitaran kankaan päälle ja vähäsen liikuttelin ja avot sieltä se sulorutina taas tuli.. no tästä jatketaan torstaina.
Siihen asti kuulemiin.

-Eki
http://www.ekinet.com/~eki/
fox
20.03.2006 23:34:15

Jep testasinpas niin että soittelin kitaraa niinko ilman vaatteita.. heh. Ei rutise. Ei vaikka kuinka heiluttelet.

Sitten pistin kitaran kankaan päälle ja vähäsen liikuttelin ja avot sieltä se sulorutina taas tuli.. no tästä jatketaan torstaina.
Siihen asti kuulemiin.

-Eki

No niin... vain "sotureille" tarkoitettu siis tuo LP-mallisto! :) Elikkäs, johtavuutta tulee löytyä maalista, tms. Paljonkohan Fortum maksaa? Onko uudistuva energianlähde? Millä torjumme sen? Nimittäin siihen kyllä tulee meidän pyrkiä, kaikesta huolimatta!
Pysykää kanavalla, sulkeudun laboratorioon tekemään kokeita ja virittelemään mittalaitteita torstaita varten, ynnä keksimään parannusta tähän vaivaan!
Stay tuned!
joukov
20.03.2006 23:40:03
Eli nahkahousut jalkaan ja nahkapaita päälle tai ilman paitaa = rockmeininkiä! ; )
Joees
20.03.2006 23:41:43
Voihan hevosen metsä. Pitää se kai itsekin sitten huomenna kokeilla oikeen kunnolla tuota. Tähän asti ei oo ikinä moista "ongelmaa" ilmennyt mutta jos kokeilis oikeen hinkata tota jollain. En kuitenkaan usko mitään uutta tapahtuvan, mut mistä sitä ikinä tietää... :)
Groooove is in heart!
Sama se millä argumenteilla ei-äänet voittaa kunhan ne voittaa. Se on protestointia ja merkki siitä, että tavallisillakin ihmisillä on vielä pokkaa käskeä päättäjien suksia helvettiin. -Jani The Rock
fox
20.03.2006 23:45:28

Voihan hevosen metsä. Pitää se kai itsekin sitten huomenna kokeilla oikeen kunnolla tuota. Tähän asti ei oo ikinä moista "ongelmaa" ilmennyt mutta jos kokeilis oikeen hinkata tota jollain. En kuitenkaan usko mitään uutta tapahtuvan, mut mistä sitä ikinä tietää... :)

Samixii! Meillä ei kyllä oo Mikrokuutioo eikä MesaPuukia.. :( Mutten mä tuost -95 Studiosta mitään rutinoita enkä rätinöitä saanu ulostumaan?? Onko nuo räsähdykset sitte vahvistimen maadotukseen yhteydessä, ei pysty sanomaan. Entistä enemmän jänskättää se torstai... 8I
maxillaris
21.03.2006 00:07:12
Ja taas..oli ihan "pakko" ottaa muutamat oluet tässä hiihtoloman kunniaksi, kun eukkokaan ei ole "rutissut"..
Tähän yöaikaan tahtoo tuo itsekonrolli hieman heiketä ja olihan tänne taas postailtava, kun salaliitoteoriatkin on yhdistetty mukaan juttuun;)
..eli minun-> kitaran->vahvistimien välisissä "rutinoissa" ei ole ollut kuin piuha....ihan laadukaskin vielä.
J.Ahonen
21.03.2006 00:31:08
Sanoin "Ei Gibson Les Paul ole aina kermasta valettu, voi olla et on paska kitara".
En sanonut et gibson on aina paskaa.

Mua vaan vituttaa, kun tuntuu että jengi ostaa Gibsonin sen takia, että voi "uskotella" itselleen seisovansa kaikkien kitaroiden ylä puolella.

En nyt viittaa kenenkään teistä henk. koht. Heitin vain ajatuksen ilmoille. Ei ne Gibson tehtaan jätkät aivo kirurgeja ole.
fox
21.03.2006 01:12:43

Mua vaan vituttaa, kun tuntuu että jengi ostaa Gibsonin sen takia, että voi "uskotella" itselleen seisovansa kaikkien kitaroiden ylä puolella.

Mhh..miks sua vituttaa? Eihän ne, jotka on Gibaa ostamassa, kai sun rahoilla sitä osta? Eikä se ketään mihinkään nosta, moni vaan haluaa ittelleen sellasen työkalun, jota ei tarvitte ihan heti vaihtaa.. Ostaahan ammattiasentajatki SnapOneja, Bahcoja ja Hazetteja, eikä mittään HongKongHousen joulutinasta puristeltuja kiintolenkkejä.. ;)

En nyt viittaa kenenkään teistä henk. koht. Heitin vain ajatuksen ilmoille. Ei ne Gibson tehtaan jätkät aivo kirurgeja ole.

Juu, sehän täst vielä olis puuttunu.. ;) Ei ei ne oo aivo kirurgeja eikä ydin tohtoreita, soitinrakentajia ja ammattilaisia kyllä. Seassa jokunen teknikkokin voi olla, ehkä muutama insinöörikin. 8)
Joees
21.03.2006 01:36:54
Samixii! Meillä ei kyllä oo Mikrokuutioo eikä MesaPuukia.. :( Mutten mä tuost -95 Studiosta mitään rutinoita enkä rätinöitä saanu ulostumaan?? Onko nuo räsähdykset sitte vahvistimen maadotukseen yhteydessä, ei pysty sanomaan. Entistä enemmän jänskättää se torstai... 8I

Nii i! Mä itseasiassa oon pari kertaa testannut mun LP:tä kaverin Mesan Dual Rectolla, ei ollut mitään rutinoita. Ei hiljaa soitellessa eikä _kovaa_ soitellessa. Eikä ollu ees mun piuhat käytössä ;-P Mikroo en oo testannu, joten paha sanoo siitä.

Jotenkin hassua toi lakkahomma. Kai sen olis joku jo huomannu vuosia sitten ja siitä olis jotain kuullut. Mut ehkä se on mikrokuution ja ison G:n salaliitto. Ne nauraa partaansa "hauskalle" keksinnölleen. Tai sitten ei.

Innolla ootan torstain tuloksia. Katsokaamme kuin äijien käy :)
Groooove is in heart!
fox
21.03.2006 02:11:36

Jotenkin hassua toi lakkahomma. Kai sen olis joku jo huomannu vuosia sitten ja siitä olis jotain kuullut.

Samaa ajattelen..Kyllähän noita "suuria juttuja" aina sopivin väliajoin pulpahtelee. Epäilemättä lainkaan kaverien kitaroitten räsähtelyä tuo lakkajuttu on muutamassa tapauksessa kyllä epätodennäkönen, sen sijaan maadoitushäikkä mahdollinen, tahi jakin kontaktihäiriö.
Lähinnä tarkoitan, että jos räsähtelyä ei esiinny joka asennossa, vaan kitaraa täytyy vääntää, kallistaa tai vastaavaa, niin se yleensä on jonkinsortin kosketushäiriön merkki. Onpa ollu sellastakin vikaa, että potikka on löysän kaulusmutterin vuoksi päässy liikkumaan, ja tehny rätinöitä sitten maadotuspuolelle, mutta ei oo oikosulkenut. Löysä jakki saattaa pyörähtää tai liikkua..
Mutta ylvoimasesti suurin vika on useimmiten se kitarapiuha, oikeesti.

Tuo Eqin juttu on toki kovin mystinen..mutta on mulla siihen yks "kikka-kolmonen" pohdittuna. Jos sitten osoittautuu, että olis sillä autettu.

Innolla ootan torstain tuloksia. Katsokaamme kuin äijien käy :)

Kahdella lailla, hyvin tai huonosti... 8)
Aki
21.03.2006 02:39:24

Pikkurutinat on pieni hinta siitä ettei kitara tunnu muovilelulta käsissä ;P
Öm.. Jos kitarani rutisisi satunnaisesti, pistäisin sen aika nopeesti lelu-kategoriaan. :oD

ei mitään ihmelakkaa ole, phöh..)
Jos lakka rutisee, mun mielestä se on kyllä ihan ihme lakkaa.

Fox, on toki mahdollista että tuo on tekemisissä vahvistimen maadoituksen kanssa. MicroCubehan toimii muuntajalla, joten ei ole maadotettu maailman verkkoon. Joku maadotukseen liittyvä pikkupulma mulla tais joskus olla MicroCubea testatessa, en kyllä yhtään muista tarkemmin. Jos et saa sitä Ekin G:tä millään rutisemaan, sehän tukisi tuota vahvistinteoriaa. Mutta miten ihmeessä se Mesa... :oP
J.Ahonen
21.03.2006 06:33:17
Fox; Kyllä minua vituttaa jos ihmiset on hakoteillä. Esim. Jossain torilla lukee Ostetaan Gibson les paul, maksan 2000e. Miksi ei lue, että ostetaan hyvä les paul?

Toisaalta mun jutut alkaa käymään aika levottomiksi, olen ollut just 16 h putkeen duunissa....
HS
21.03.2006 08:33:20
Terve

Älkää soittako nylon- paita päällä ;)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)