Aihe: Mitä "groove" oikeastaan tarkoittaa?
1 2 3 4
maelstrom
20.03.2006 00:09:14 (muokattu 20.03.2006 00:11:01)
Groove on se, mitä TikTakilla on ja Indicalla ei.

Groove on musiikin elävyyttä, sitä, kun instrumentit, rytmi ja melodiat (ennenkaikkea rytmiryhmän toiminta) muuttuvat kokonaisuudeksi ja alkavat elää omaa elämäänsä. Jos musiikissa on hyvä groove, siitä mieleen tulevat visuaaliset aistimukset eivät ole kulmikkaita, vaan kuin savukiehkuroita tai kahta eriväristä jogurttia sekoittumassa keskenään.

Yleensä grooven tekevät siis basisti ja rumpali. Groove herättää musiikin eloon, muuttaa sen irrallisista peräkkäisistä sävelistä yhdeksi liukuvaksi kokonaisuudeksi.

EDIT: Mainittakoon siis että yleensä groove riippuu enemmän esityksestä kuin sävellyksestä. Sävellyksessä ei ole groovea. Groove on se, joka muuntaa sen sävellyksen elämykseksi.
Ei musiikki ääntä ole, vaan tunteita. IMIK #12
JurviZ
20.03.2006 00:29:17
6 : a pronounced enjoyable rhythm

Tämä lienee se mitä tässä nyt haetaan
Invisible flying pyramids, there are millions in the sky!
cubasisti
20.03.2006 10:28:38
Groove on se, mitä GrooveFM:llä ei ole.
Deadline tekee mestarin.
BigPapa
20.03.2006 10:50:27

Jos groovaa niin svengaako....
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
J.Ahonen
20.03.2006 15:00:29
Groove on se, mitä GrooveFM:llä ei ole.

Tuli just Santanan samba pa ti, eihän se groovaa, ei sitten millään : )

Ei vaan, suurin osa tuolla kanavalla on sellaista jenkki idols paskaa.
Apricot
20.03.2006 15:56:11
Groove on se, mitä TikTakilla on ja Indicalla ei.

En näe noissa bändeissä kovinkaan suurta eroa tässä suhteessa. Eiköhän se termi kuitenkin liity enemmän mustaan musiikkiin, eli r&b:hen ja erityisesti funkiin.
No problemo!
cubasisti
20.03.2006 16:05:20
Tuli just Santanan samba pa ti, eihän se groovaa, ei sitten millään

Jos sieltä kerran tunnissa tunnissa tulee joku lähes kuunneltava biisi, niin ei se ole vielä mikään syy mädättää aivojaan ko. kanavalla.
Deadline tekee mestarin.
maelstorm
23.03.2006 08:56:23
kaisse groovekin jotain panemista pohjimmiltaan on.

niinku rokki, jazzi ym.
Siivet.
Tympee Huttunen
23.03.2006 09:15:47 (muokattu 23.03.2006 09:16:12)
Oli kerran pitkät keskustelun juoppoporukassa mustista rumpaleista ja groovesta. Mustilla rumpaleilla kuulemma on parempi groove, mitä valkoisilla. Täyttä höpönpöpöä mielestäni ja ennakkoluuloista rotuajattelua. Groove on enemmän päänsisäinen ajattelutapa hyvin soittavasta bändistä, kuin mikään matemaattisella tavalla laskettavisssa oleva toimenpide.
Minä Rakenna itse pedaalisi Myy minulle PodXT.
Kampela77
23.03.2006 12:16:21
Oli kerran pitkät keskustelun juoppoporukassa mustista rumpaleista ja groovesta. Mustilla rumpaleilla kuulemma on parempi groove, mitä valkoisilla. Täyttä höpönpöpöä mielestäni ja ennakkoluuloista rotuajattelua. Groove on enemmän päänsisäinen ajattelutapa hyvin soittavasta bändistä, kuin mikään matemaattisella tavalla laskettavisssa oleva toimenpide.

Kyllähän tuota aina kuulee, että mustilla on parempi rytmitaju. En nyt ota kantaa onko näin, kun sekä mustista ja valkoisista löytyy roppakaupalla taitavia jamppoja, mutta teoriassa ei ole mahdottomuus, että mustista löytyisi prosentuaalisesti enemmän rytmisesti lahjakkaampia yksilöitä. Eihän valkoiset pärjää juoksukilpailuissakaan :).
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
cubasisti
23.03.2006 12:57:25 (muokattu 23.03.2006 13:04:22)
Amerikkalaisilla on parempi rytmitaju kuin suomalaisilla... Johtuu kielestä. Suomen kielessä paino on aina poikkeuksetta ensimmäisellä tavulla, mistä johtuen synkooppi on tavan jätkälle käsittämätön asia. Katsokaapas vaikka leffa Full Metal Jacket. Siinä jätkät vetää komeasti synkooppeja marssilauluun. Ei muuten onnistu suomalaisilta. TAN-taka TAN-taka TAN-taka.

Tästä tuli mieleen Indican Pidä kädestä. Melkein kaikki säkeistöt menevät alusta loppuun rytmillä JAN-kuti JAN-kuti JAN-kuti JAN-kuti JAN-kuti JAN-kuti JAN-kuti JAN-kuti JAN-kuti JAN-kuti JAN-kuti JAN-kuti JAN-kuti JAN-kuti JAN-kuti. Siinä on semmoista kunnon jenkkameininkiä.
Deadline tekee mestarin.
BigPapa
23.03.2006 13:19:52 (muokattu 23.03.2006 15:10:08)

Amerikkalaisilla on parempi rytmitaju kuin suomalaisilla... Johtuu kielestä. Suomen kielessä paino on aina poikkeuksetta ensimmäisellä tavulla, mistä johtuen synkooppi on tavan jätkälle käsittämätön asia. Katsokaapas vaikka leffa Full Metal Jacket. Siinä jätkät vetää komeasti synkooppeja marssilauluun. Ei muuten onnistu suomalaisilta. TAN-taka TAN-taka TAN-taka.

Tästä tuli mieleen Indican Pidä kädestä. Melkein kaikki säkeistöt menevät alusta loppuun rytmillä JAN-kuti JAN-kuti JAN-kuti JAN-kuti JAN-kuti JAN-kuti JAN-kuti JAN-kuti JAN-kuti JAN-kuti JAN-kuti JAN-kuti JAN-kuti JAN-kuti JAN-kuti. Siinä on semmoista kunnon jenkkameininkiä.

Ei tarvi oikeestaan kun kuunnella James Brownin bändiä vähän tarkemmalla korvalla, sieltä löytyy groove...
Tympee Huttunen
23.03.2006 14:01:09
Kyllähän tuota aina kuulee, että mustilla on parempi rytmitaju. En nyt ota kantaa onko näin, kun sekä mustista ja valkoisista löytyy roppakaupalla taitavia jamppoja, mutta teoriassa ei ole mahdottomuus, että mustista löytyisi prosentuaalisesti enemmän rytmisesti lahjakkaampia yksilöitä. Eihän valkoiset pärjää juoksukilpailuissakaan :).

Juoksukilpailu onkin enemmän fysiikan rajojen mittaamista, kuin soittamista:) Teoriassa ei todellakaan ole mahdottomuus, että mustista löytyis prosentuaalisesti enemmän rytmisesti lahjakkaita yksilöitä. Itsekin olin nimenomaan sitä mieltä, että molemmista löytyy roppakaupalla taitavia jamppoja.

Juoppokeskustelun idea oli nimenomaan siinä, että valkoinen mies ei muka voisi groovata yhtä hyvin, mitä musta. Itse olin täysin eri mieltä ja epäilinkin "mustan rumpalin grooven" olevan enemmän sellainen päähänpinttymä ja psykologinen juttu. Ihminen näkee sen mustan hakkaamassa bongoja afrikassa, vaikka amerikassa syntyneellä ja eläneellä mustalla ei mitään kytköksiä ole ollut sukupolviin tuonne afrikan viidakon rytmeihin. J. Karjalainen kertoi jossakin, että silloin kun bändissä oli musta rumpali tultiin rumpalia aina keikan jälkeen kehumaan. Tyyppi sai myöhemmin potkut oltuaan yksinkertaisesti huono rumpali. Musta rumpali oli automaattisesti kuulijan mielestä hyvä, vaikka totuus oli tässä tapauksessa täysin toinen.

Keskustelun mielenkiintoista antia oli myös, että kukaan ei osannut tuossa tilanteessa nimetä yhtään mustaa rumpalia, silti valtaosa piti tätä ihonväriä ratkaisevana tekijänä ja mustia rumpaleita parempina, mitä valkoisia.

Tuossa tulikin tuo James Brown esille. On kyllä groovea siinä. Bändi on tosiaan osiensa summa. Toimii.
Minä Rakenna itse pedaalisi Myy minulle PodXT. Myy Schallerin hihnalukot.
Kampela77
23.03.2006 14:09:44
Juoppokeskustelun idea oli nimenomaan siinä, että valkoinen mies ei muka voisi groovata yhtä hyvin, mitä musta.

Soita niille vähän Tower of Poweria. Jos Garibaldin ja Prestian soitto ei groovaa, niin ei mikään.
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
BigPapa
23.03.2006 15:11:57

Joo James Brown,Tower Of Power,Average White Band....Jimmy Smithin jutskissakin groovaa mielestäni jonniin verran...
sähkö
23.03.2006 15:13:59

Eihän valkoiset pärjää juoksukilpailuissakaan :).

Valkoiset on hyviä ampumaan ja mustat juoksemaan. Se johtuu ihan evoluutiosta nääs!
Joskus tuntuu, että joillain kitaristeilla on seitsemän sormea... mutta onneksi minulla on 10!
Tympee Huttunen
23.03.2006 16:27:52
Joo James Brown,Tower Of Power,Average White Band....Jimmy Smithin jutskissakin groovaa mielestäni jonniin verran...

James Brownilla on siis ollut valkoisia rumpaleita? Keskustelun aikaan juuri soi James Brownin live ja väite oli nimenomaan, että siihen musiikkiin ei valkoinen rumpali pysty. Jos itse Brownilla on ollut valkoinen rumpali, on se viimeinen naula juoppoväittelijäni sanalliseen arkkuun. :)
Minä Rakenna itse pedaalisi Myy minulle PodXT. Myy Schallerin hihnalukot.
Groovelover
27.03.2006 11:10:11
Onhan James Brownin bändissä ollut valkoinen basistikin (Tim Drummond) ja grooven kannalta basso on ihan yhtä tärkeä tontti kuin rummut. Eli groove ei ole sinänsä ihonväristä kiinni, kyse on kai enemminkin kulttuuriperinnön sisäistämisestä ja omaksumisesta. Joskus itse tuota hämmästelin kun etelän souliin kunnolla perehdyttyäni hiffasin kuinka paljon niillä levyillä on valkonaamoja soittamassa ja se tavara todella groovaa. Esimerkiksi Muscle Shoals-komppi: Roger Hawkins, David Hood (tai Tommy Cogbill), Jimmy Johnson, Barry Beckett, kaikki valkoisia.
cubasisti
27.03.2006 14:06:15
Vain valkoinen mies voi soittaa niin sieluttomasti kuin Dave Weckl. ;)
Deadline tekee mestarin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)