Aihe: PC:n boottausongelma.
1 2 3
noir
20.03.2006 08:17:52
Elämä on valintoja. Joko asentaa windowsin uudestaan säännöllisesti, tai opettelee pitämään siitä huolta. Itse mielummin näin vaivan opetteluna kuin toistuvana asenteluna.

Suosittelen myös varmuuskopiointia.
Mä haluun sua - sulta ei kysytä.
Jesus Christ looks like me.
baron
20.03.2006 19:45:12

Tänään ei suostunut boottaamaan muuta kuin vikasietotilassa, palautin järjestelmän parin viikon takaiseksi ja boottaus onnistui.
My name is Baron, Sir Baron.
baron
20.03.2006 22:35:48 (muokattu 20.03.2006 23:28:45)

A) Jokin osa alkaa olla lopuillaan
B) Kovolla on yhä jotain viruksia...
C) tai molemmat.

Itselläni oli viime vuoden puolella tuo b-kohta ja syyllinen oli saastunut virus-torjuntaohjelma (joka imi kaksi mömmöä tilalle kun poisti yhden). Pari päivää käsin naputtelua ja windowsin uudelleen asennus + torjuntaohjelman vaihto ja on ainakin tähän asti pelittänyt. Koputetaan puuta...knock knock.

Pirulauta kuin vuoden vanha PC, joka takuuaikana kolme kertaa ollut hardware-takuukorjauksessa ja nyt takuu loppu, ei kai taas?
Mulla on Norton virusohjelma, joka ei löydä mitään.

Edit: Macromedia Flash Playerin XP:n palautus talletti uuteen kansioon. Oisko se konfliktin aiheuttanut ohjelma?
jannu
21.03.2006 00:20:46
Pirulauta kuin vuoden vanha PC, joka takuuaikana kolme kertaa ollut hardware-takuukorjauksessa ja nyt takuu loppu, ei kai taas?
Mulla on Norton virusohjelma, joka ei löydä mitään.

Ei muuta ku mylly takas liikkeeseen ja nyrkkiä pöytään. Sulla on kuitenkin kuluttajana täysi oikeus ehjään hardikseen, oli takuuaika ummessa eli ei. Onhan tietokoneen oletettu käyttöikä kuitenkin pidempi kuin takuuaika.

Edit: Macromedia Flash Playerin XP:n palautus talletti uuteen kansioon. Oisko se konfliktin aiheuttanut ohjelma?

Ei oikein kuulosta todennäköiseltä. Tai no, mistä näitä koskaan tietää.
"Stay in school. Lie to your teachers, but stay in school."- Billy Corgan
Notefix
21.03.2006 10:20:04

Ei muuta ku mylly takas liikkeeseen ja nyrkkiä pöytään. Sulla on kuitenkin kuluttajana täysi oikeus ehjään hardikseen, oli takuuaika ummessa eli ei. Onhan tietokoneen oletettu käyttöikä kuitenkin pidempi kuin takuuaika.

Jep, juuri noin. Mä olen vienyt usein aika susia romppeita korjaamoon ja aina on onnistunut...riippuu huudon määrästä :)
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
BotneLapio
21.03.2006 11:45:31
Veikkaan et ongelma on emolevyssä ja piirisarja-ajureissa. Kai asensit ne?

Toki vika voi johtua myös viallisista muisteista, kovalevystä tai jopa virtalähteestä.

Oliko komponentit ns. budejtti- vai laatuluokkaa?

Budejttiluokan komponentit ovat tänä päivänä suurin syy, miksi XP:llä varustetut PC:t kaatuilevat.
-=Botnee!!=-
baron
21.03.2006 11:48:50

Veikkaan et ongelma on emolevyssä ja piirisarja-ajureissa. Kai asensit ne?

Toki vika voi johtua myös viallisista muisteista, kovalevystä tai jopa virtalähteestä.

Oliko komponentit ns. budejtti- vai laatuluokkaa?

Budejttiluokan komponentit ovat tänä päivänä suurin syy, miksi XP:llä varustetut PC:t kaatuilevat.

Tää oli lafkan valmis paketti, jota ne mainosti jonain järeämpänä toimistolaitteena, ainakin selvästi kalliimpi kuin himapaketit.
garyfey
21.03.2006 11:53:20

Toinen suuri syy on laajakaista mitä myöten koneeseen tulee tavaraa nopeammin kuin ehtii silmiä räpyttää. Toimin takavuosina atk-huollossa jossa näki jos minkälaista konetta. Parhaimmissa oli jopa kolmeatuhatta(!) virusta ja silti kone vaan nyki pystyssä. Noh, noille oli parasta typettää "format:c".
Määrämittaista kehiin!
BotneLapio
21.03.2006 12:14:44
Tää oli lafkan valmis paketti, jota ne mainosti jonain järeämpänä toimistolaitteena, ainakin selvästi kalliimpi kuin himapaketit.

OK. Asensitko siis tähän koneeseen käyttiksen uusiks? Asensitko sen jälkeen piirisarja-ajurit? Minkä merkkinen kone kyseessä?
-=Botnee!!=-
baron
21.03.2006 12:29:42

OK. Asensitko siis tähän koneeseen käyttiksen uusiks? Asensitko sen jälkeen piirisarja-ajurit? Minkä merkkinen kone kyseessä?

Mä ajoin erilaisia tarkistusohjelmia ja sitten mä palautin XP:n parin viikon takaiseen tilaan, jolloin se toimi vielä normaalisti.
(Se on mun himakone, jota käyttelen iltaisin ja viikonloppuisin)
Sen jälkeen se boottasi itsensä ainakin kerran ilman mitään ongelmia.
Mä en oo hirveästi uskaltanut sitä sammutella kun ei tiedä, starttaako se enää koskaan.
Aamulla kyllä sammutin sen ja illalla kun pääsen himaan, odotan jännityksellä, mitä tulee tapahtumaan.

Kone on konkurssiin menneestä PC-superstoresta ostettu Microtech AMD.
BotneLapio
21.03.2006 14:57:56 (muokattu 21.03.2006 14:58:31)
Okei. Formatoi kovalevy niin, että poistat partition / partitiot, luot uuden / uudet, formatoit sen / ne, asennat käyttiksen uudestaan (ilmeisesti mukana seuranneelta) recovery tms. levyltä. Jos mukana on drivers/utilities tms. levy, se myös. Ennen asennusta verkkopiuha / modeemi irti koneesta. Asenna sen jälkeen esim. zonealarm palomuuri. Verkkopiuha kiinni. Asenna ja päivitä virustorjunta. Päivitä käyttöjärjestelmä.

Jos ei vieläkään popita, on joku hardware rikki.

Joo ja kaikki XP:n palautukset / repair -toiminnot voi unohtaa saman tien.
-=Botnee!!=-
baron
22.03.2006 08:46:34

No nyt ei suostu sammuttamaankaan itseään, menee pimeäksi ja taas pomppaa iloisesti "Tervetuloa" esiin.

Ilmeisesti tuo Format C on edessä, loma alkaa 1.5 viikon päästä, siihen asti saa olla jatkuvasti päällä.
Miksi muuten partitiot pitäisi poistaa? Pääsisi vähemmällä, jos datat voisi säilyttää D:llä. Toisaalta koko tässä hommassa ei DVD-backuppien tekeminen hirveästi duunia lisää.

1. Mun Office on asennettu kolmasti, kaksi kertaa omalle (kovalevy hajosi) ja kerran vaimon koneelle. Meneekö uuden Officen ostoon?

2. Entä XP Pro, sekin on kerran asennettu uudelleen kovalevyn hajoamisen takia? Onko siinä rajoituksia asennusten määrässä?

Lisäksi mulla on lukuisia ohjelmia, joista joutuu kinuamaan uudet koodit uuden asennuksen myötä, mutta edellisitä kokemuksista tiedän, että ne kyllä saa, kun kertoo miksi niitä tarvitsee.
BotneLapio
22.03.2006 11:26:03
Miksi muuten partitiot pitäisi poistaa? Pääsisi vähemmällä, jos datat voisi säilyttää D:llä.

Joo no poistat tietty vain sen C:n. Ja luot uuden. Muista formatoida NTFS-muotoon, eikä mitään pikaformatointeja.

1. Mun Office on asennettu kolmasti, kaksi kertaa omalle (kovalevy hajosi) ja kerran vaimon koneelle. Meneekö uuden Officen ostoon?

En kommentoi muuta kuin että käytä OpenOfficea.

2. Entä XP Pro, sekin on kerran asennettu uudelleen kovalevyn hajoamisen takia? Onko siinä rajoituksia asennusten määrässä?

Tottakai siinä on rajoitus, mutta se on varmaan jotain kymmeniä kertoja. Itse olen asentanut XP Homen englanninkielisen päivitysversion varmaan 5-6 eri koneeseen. Onko sulla muuten joku tietty syy miksi käytät Pro -versiota? Siinähän ei juuri ole kotikäyttäjälle mitään hyödyllistä. Eroja on lähinnä verkkopuolella, ja siinä ettei sitä tarvitse aktivoida.
-=Botnee!!=-
Notefix
22.03.2006 12:03:57

Eihän tossa nyt ole mitään järkeä...hermohan tuollasessa menee. Ainakaan mä en voisi kuvitella säätäväni tolla tavalla, jos mulle olisi myyty noin virheellinen tuote.

Itseasiassa mulla kävikin noin taannoin...koko ajan oli pc:n kanssa ongelmia ja kävin huutamassa kaupassa ja korjattiin ja vaihdettiin osia, silti ei toiminut. Sain kyllä asiat sovittua ja itseasiassa korvausta sieltä. Ei ne sitä ikinä kuntoon saanu tosin, joten käytän sitä nettikoneena ja ostin macin!

Elämä on lyhyt, ei ole aikaa tuhlata sitä loputtomaan säätöön.
baron
22.03.2006 12:09:44 (muokattu 22.03.2006 12:10:55)

Tottakai siinä on rajoitus, mutta se on varmaan jotain kymmeniä kertoja. Itse olen asentanut XP Homen englanninkielisen päivitysversion varmaan 5-6 eri koneeseen. Onko sulla muuten joku tietty syy miksi käytät Pro -versiota? Siinähän ei juuri ole kotikäyttäjälle mitään hyödyllistä. Eroja on lähinnä verkkopuolella, ja siinä ettei sitä tarvitse aktivoida.

Mulla on himakoneella duunisovellutusohjelma ja sen suosituskäyttöjärjestelmä on XP Pro.
En tiedä toimisiko se home-versiolla, ehkä. Ajattelin, että yksinkertaisempaa kun himassa ja duunissa sama käyttis.

Notelle:

Minne mä meen rähjäämään kun jälleenmyyjä on tehnyt konkan ja lopettanut ja maahantuojaa en onnistu jäljittämään lähempää kuin Ruotsista?
En mä nyt tän takia Tukholman reissua ala tekemään.
garyfey
22.03.2006 12:10:55 (muokattu 22.03.2006 12:12:54)
Windows koneen kanssa pitää olla valmis uudelleenasennukseen puolen vuoden välein. Jos koneella ei ole muuta kuin musa ohjelmat niin saattaa pysyä kasassa jopa vuosia (toisaalta koneethan joutuu päivittämään 2-3 vuoden välein). Nettikoneena kannattaisi käyttää ihan siihen tarkoitukseen pyhitettyä konetta (siis windows-ympäristössä) koska monet ohjelmat (mm. windows itse) päivittävät itseään automaattisesti eli umpisolmuun menemisen mahdollisuus on suuri.

Elämä on lyhyt mutta siihen mahtuu monta windows-murhetta!

EDIT: Käytännössä uudelleen asennus kestää muutamia tunteja, ongelmien etsiminen ja korjaaminen päiviä.
Määrämittaista kehiin!
Notefix
22.03.2006 12:20:55 (muokattu 22.03.2006 12:23:00)

Notelle:

Minne mä meen rähjäämään kun jälleenmyyjä on tehnyt konkan ja lopettanut ja maahantuojaa en onnistu jäljittämään lähempää kuin Ruotsista?
En mä nyt tän takia Tukholman reissua ala tekemään.

Eiks näitä ole kuluttajansuojayhdistyksiä yms jos nyt ihan munilleen menee, josta voi kysyä? Ja pari kertaa olen pistäny lakimieheni soittamaan ja kertomaan miten homma menee, ihan ulkomaita myöten. Ja aina on onnistunut.

Ja jos oikein vituttaa, niin kone ikkunasta ulos ja uutta peliin! Mä oon ihan tosissani tosta, että jos vuoden on säätäny ja tapellu, siitä on enemmän haittaa kuin se rahallinen korvaus...kyllähän oman ajan menetykselle on joku arvo annettava.
baron
22.03.2006 12:35:00

Windows koneen kanssa pitää olla valmis uudelleenasennukseen puolen vuoden välein. Jos koneella ei ole muuta kuin musa ohjelmat niin saattaa pysyä kasassa jopa vuosia (toisaalta koneethan joutuu päivittämään 2-3 vuoden välein). Nettikoneena kannattaisi käyttää ihan siihen tarkoitukseen pyhitettyä konetta (siis windows-ympäristössä) koska monet ohjelmat (mm. windows itse) päivittävät itseään automaattisesti eli umpisolmuun menemisen mahdollisuus on suuri.

Elämä on lyhyt mutta siihen mahtuu monta windows-murhetta!

EDIT: Käytännössä uudelleen asennus kestää muutamia tunteja, ongelmien etsiminen ja korjaaminen päiviä.

Kyllähän mun duunikoneen "vuosihuoltoon" kuuluu Format C: ja uusasennus ja sitten menee viikko - kaksi ennenkuin kaikki sovellusohjelmat on asennettu ja niiden asetukset saatu kohdalleen ja sekin aika pitäisi pystyä tekemään tuottavaa työtä vaikka ei työkalua.

Himassa mulla on PC ollut "ikuisesti" mutta sen verran kevyempää hommaa, että koskaan en oo siihen tätä ennen joutunut, mutta tämä onkin eka XP!

Duunin ATK-gurut antoi mulle viimeisenä toivona vielä EasyCleanerin käytön, jos ei sillä niin sitten Format C ja jos ei sillä niin uusi kone.
Täähän täytti tammikuussa jo vuoden.
PL
22.03.2006 12:39:46
Meillä koneen uudelleen pystytykseen menee varttitunti. Kun koneen on saanut kerran pystyyn ja kaikki softat asennettua, otetaan image ja pistetään serverille tai rompulle talteen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)