Muusikoiden.net
26.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Basson äänittäminen..mikitys vs. linja
1 2 3 4
oodee1
18.03.2006 14:49:58 (muokattu 18.03.2006 14:50:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli onko täällä paljon äänitettyjä basisteja?
 
Itselläni aina äänitetty linjaan, yleensä vain DI-boksin kautta. Viimeksi käytin splittiä eli toinen signaali puhtaana bassosta linjaan ja toinen erinäisten pedaalien ja vemputtimien kautta putkietuseen=mieletön särö ja sitten blendattiin näistä sellanen ns. "mukavan pyöreä särösundi" mutta selkeä..
 
Valitettavasti miksaaja sössi sitten Minun visioni bassosaundista ja miksistä, mutta se on toinen juttu..
 
En ole vielä päässyt kokeilemaan periaatteessa samaa mutta "oikeesti" eli putkinupilla "vitusti" säröä toisella pinolla ja toinen pino viereen puhtaalle soundille, eq:t komplimentaamaan toisiaan, mikit kartioille ja rock on..
 
Eli onko kellään kokemusta aiheesta..onko vaivan väärti
 
"You'd hold up much more beauty with your fingers cut off" -vaimoni viisaita sanoja-
Niskamies
18.03.2006 14:51:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon tykännyt äänittää vahvistimen kaiutinsimuloidusta DI-ulostulosta. Saa erittäin samanlaisen saundin kun mitä kaapista tulee, ja erittäin helposti.
 
More is more.
oodee1
18.03.2006 14:58:44 (muokattu 18.03.2006 14:59:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon tykännyt äänittää vahvistimen kaiutinsimuloidusta DI-ulostulosta. Saa erittäin samanlaisen saundin kun mitä kaapista tulee, ja erittäin helposti.
 
Jep, tämähän on siis se pointti-->
 
Miksi basistit käyttää aikaa ja vaivaa hommatakseen mieleisensä "soundin" kun livenä ja yleensä studiossa käytetään linjabokseja ja/tai yllämainittua... vain orgastista lava-/treenikämppäsoundia varten?
 
Esim. monissa putkivahvareissa varsinkin vanhemmissa ja klassikoissa (esim Ampeg SVT-classic) ei ole DI-ulostuloa...
 
Mietin vain...nykyäänhän ei paljon bassokaappeja mikitellä?
 
"You'd hold up much more beauty with your fingers cut off" -vaimoni viisaita sanoja-
uduwudu
18.03.2006 15:12:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mietin vain...nykyäänhän ei paljon bassokaappeja mikitellä?
 
Tokihan mikitellään. DI:n kautta saa vaan helposti hyvän perussoundin äänitteelle, se on aika helppo ja toimiva ratkaisu. Mutta itse ainakin otan mielelläni molemmat, puhtaan linjasoundin sekä sitten mikitetyn.
 
Jos oikein hulluttelee, voi heittää vielä konkkamikin soittajan eteen poimimaan "akustista" ääntä, nauhasärinöitä ym. ;D
Niskamies
18.03.2006 15:17:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksi basistit käyttää aikaa ja vaivaa hommatakseen mieleisensä "soundin" kun livenä ja yleensä studiossa käytetään linjabokseja ja/tai yllämainittua... vain orgastista lava-/treenikämppäsoundia varten?
 
Mun soitosta 95% tapahtuu pelkästään vahvarin voimin. Sillon on kiva että saundi on hyvä. Niillä 5% kun on PA, niin vahvari toimii monitorina, ja DI:n kautta sama saundi menee yleisölle.
 
More is more.
poppamies
18.03.2006 16:20:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...Mietin vain...nykyäänhän ei paljon bassokaappeja mikitellä?
Senverran mitä olen ollut studioissa 70 ja 80 luvulla niin muistini mukaan jokaisella äänittäjällä oli se tyyli että vedettiin aina suoraan linjaan DI boksista.Vahvistin saattoi joskus olla mutta ei koskaan mikitetty.
 
G-strings are for strippers
balzary
18.03.2006 16:27:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viime äänityksissä vedettiin basso etusien kautta pöytään, mutta seuraavalla kerralla mikitän ehdottomasti kaapin mukaan. Testasin kerran etunen (Gallien Krueger) + kaappi, ja oli kyllä tosi mukava soundi kun vähän aikaa sääteli. Eihän sitä mikitettyä raitaa ole pakko sitten loppupeleissä käyttää.
 
pardy
18.03.2006 18:08:29 (muokattu 18.03.2006 18:08:47)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viime äänityksissä vedettiin basso etusien kautta pöytään, mutta seuraavalla kerralla mikitän ehdottomasti kaapin mukaan. Testasin kerran etunen (Gallien Krueger) + kaappi, ja oli kyllä tosi mukava soundi kun vähän aikaa sääteli. Eihän sitä mikitettyä raitaa ole pakko sitten loppupeleissä käyttää.
 
Mutta mikäli ei ole aikaa ja rahaa käytettävissä kikkailuun, niin onhan toi linjaan vetäminen nopein, helpois ja paras ratkaisu sillon.
 
Toisen nykyään jo jäissä olevan bändini kanssa oli mahtavaa tehä äänittelyjä kun rumpalilla oli kotistudio. Sai rauhassa säätää ja vääntää niin paljon kun mieli teki. Eräänkin kerran otettiin ensin linjasoundi, sitten signaali eteni siitä säröboksin kautta vahvarille ja sieltä otettiin mikitetty soundi, ja lopuks vielä heitettiin konkkamikkin tuohon otalaudan lähelle ottamaan pärinöitä ja rutinoita talteen.
 
Kyllähän niistä sitten sai väännettyä kaikenmoista. Ongelma oli vaan se että kun ei yhtään tiennyt millaista halusi niin meni useasti siihen että päädyttiin käyttämään vaan mikitettyä tai linjasoundia, tai niiden simppeliä sekotusta.
 
"Oommä kyllä joskus miettiny basoja ku eukko on ottanu suihin." -Wasara
Hughes
19.03.2006 12:35:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viimeksi mikitettiin kaappi ja otettiin vielä DI-boksilla. Näitä kun ruuvailtiin päällekkäin niin soundi oli sairaan hyvä. Oli putkinupin särkemää isoa soundia ja linjakihinää, joista yhdistelemällä tuli semmoinen kuin kuvittelinkin oman rock-soundin olevan. Mahtawaa.
 
Eli tällä yhdistelmällä voin suositella.
 
MoParin saa kiinni vain toinen MoPar.
Keny
19.03.2006 12:52:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Linja nupista pöytään sekä kaapin mikitys.Niitä sitten kuunnellaan ja summataan ja pähkäillään.Näin kandee toimi kun kerran äänittää.Ei oo iso homma ja käyttää sitte sen mikä tuntuu ja kuullostaa hyvältä.
 
Mikitys syteemejä on sitten monenlaisia ja mikkejä myös.Ite kokeilen tulevalle levylle sillai et kaappi nurkkaan(noin1-2metriä nurkasta)ämyrit nurkkaan päin ja mikki sinne.Kuulemma toimii ja esim Millerin uus levy on siten äänitetty basojen puolesta.
Taisin lipsauttaa salaisuuden tai sitten en;-)
 
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
J.Hollström
20.03.2006 14:22:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen kallistumaisillani pelkän kaapin mikityksen kannalle.
 
Kehitys on mennyt näin:
- ennen suosittiin pelkkää linjasoundia ja styrkkari toimi lähinnä monitorina jos on ollut mukana ollenkaan.
- sitten alettiin sotkemaan styrkkaria linjasoundiin, tosin miksaussuhteesta ei ole käsitystä.
- nyt linjasoundi on jätetty pois ja on äänitetty pelkkää komeroa.
 
Parasta soundia ja ähinää tähän mennessä on tullut tolla viimeisellä tavalla. Toki tarpeen mukaan jokainen em. menetelmä on käyttökelpoinen.
Sir Härö
20.03.2006 14:52:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikillä sekä DI:n kautta linjaan.
 
Nuita kun kombinoi niin saa hyvän soundin.
 
Katsotaan kun biisit on miksattu, voisin laittaa jotain pientä ääninäytettä.
 
"Aus einem verzagten Arsch kommt kein fröhlicher Furz. Alakuloisesta perseestä ei tule iloista pierua." V.U.K. #18
rattledad
20.03.2006 14:56:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nurkkaan päin ja mikki sinne. Kuulemma Robert Johnsonin akustiset bluesvedot äänitettiin näin. Jotain taajuuksia tuolla tavalla saa varmaankin korostettua ja jossain artikkelissa puhuttiin luonnollisesta kompressoinnistakin...
 
While the one shoulder technique is convenient hat-wise, it can lead to a lot of tension and stress
balzary
20.03.2006 14:57:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seuraavalla kerralla ajattelin koittaa kaapin heittämistä selälleen, kuulemma reggaemiekkosten käyttämä kikka. Mä sit tottakai perässä...
 
J.Hollström
20.03.2006 15:04:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seuraavalla kerralla ajattelin koittaa kaapin heittämistä selälleen, kuulemma reggaemiekkosten käyttämä kikka. Mä sit tottakai perässä...
 
Eikös ne kovimmat soittajatkin vetäneet selällään? Jamerson ainaskii.
balzary
20.03.2006 15:15:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös ne kovimmat soittajatkin vetäneet selällään? Jamerson ainaskii.
 
Pitää nyt ottaa ihan hissukseen yksi kikka kerrallaan käyttöön.
 
jjylli
20.03.2006 15:47:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

studio-oloissa, kun veetään livenä, bassolla on taipumus tunkea joka kolosta ja näin ollen vuotaa rumpu- ym. mikkeihin. tästä syystä linjaan on kätevää soittaa. signaalin voi ajaa stygen kautta myös jälkikäteen.
 
Cornflake
20.03.2006 16:01:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jjylli:
studio-oloissa, kun veetään livenä, bassolla on taipumus tunkea joka kolosta ja näin ollen vuotaa rumpu- ym. mikkeihin
 
...joka voi olla ihan kivakin juttu jos planeetat sattuu olemaan oikeassa asennossa. Liveä kun nauhoittaa niin välillä on tosi kivakin että se vuotaa jostain.
___ ___ ___
 
Mutta aiheeseen: SansAmpin BDDI:stä linja ja 57:lla rähinää kaapista. Jos mahdollista.
 
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
jjylli
20.03.2006 16:03:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...joka voi olla ihan kivakin juttu
 
totta tämäkin
 
oodee1
20.03.2006 20:54:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep, kaikki kommentit olleet varteenotettavia=)
 
Ainakin näillä näkymin seuraavat äänitykset mennään seuraavalla tavalla (tyylinä stoner-rock),
 
-livenä rumpupohjat sisään (pilottikitaraa/-bassoa mukana)
-bassokaapin mikitys kuten saundi edellyttää (aikaa=rahaa on tällä kertaa käytössä kun omat biisit kyseessä)
-puhdas linjasaundi "just in case" tai jos kaikki hienot mikitysviritykset kusee jostain syystä=) tai jos säröllä lyödään snadisti yli niin voi vähän pohjaa miksailla sinne mukaan.
 
Livenä äänittämistä suosin tietysti kun on tuuhearokki matsku kyseessä mutta studion tilat eivät oiken anna myöden niin kuitenkin tässä tapauksessa mennään soundien ehdoilla. Luottavaisena odotan kun on kuitenkin ässärumpali matkassa=)
 
"You'd hold up much more beauty with your fingers cut off" -vaimoni viisaita sanoja-
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «