Aihe: Avautumista nykykompressoinnista ja muusta
1 2 3 4
anzon
19.03.2006 22:11:52
Jos pystytte joskus kuuntelemaan hyvin miksattua(huom! hyvin miksattua) "pre-masteroitua" kamaa ja samaa settiä masteroituna, niin voi olla että pidätte jopa "pre-masteroidusta" enemmän(huom! jos tasaatte volumen).

On toki masteroinnissa pointtiakin, mutta nykypäivän lyttymasterointi tehdään vain autoa ja pikkumankkoja varten. Ja useinmiten hyvässä kotikuuntelussa lytätyt levyt kuulostavat lähinnä vain rasittavilta.

Itse olen valmis aloittamaan trendin jossa dynamiikka jätettäisiin levylle oikeasti reilustikin. Samalla voisi sanoa pikkumankka ihmisille, että ostakaa uudet hifi-stereot kotiin.
dewil
20.03.2006 00:27:33

Menee ehkä välimerkin rakasteluksi, mutta se pre-masterointi on terminologisesti juurikin sitä masterointia ihteään.
Masterointi terminä meinaa sitten lasimasterin valmistusta.
Että sikäli.
Don´t Clone The Beat. Own The Beat.
jannu
20.03.2006 00:40:32
Aihetta sivutaan jokseenkin myös täällä:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=47&t=119093
"Stay in school. Lie to your teachers, but stay in school."- Billy Corgan
JPQ
20.03.2006 00:46:33

Kuuntelin tässä Jean-Michel Jarren aeroa että oli rasittava kait just tämän takia ja sitten ne diskantit hyhyh. Mielummin saa munkin jutut kuulostaa demolta kun tuolta.:(
Soolokitaristi
20.03.2006 01:36:51
Onkohan tässä syy, miksi pidän usein mikseri.netin kamasta enemmän kuin siintä, mitä levyiltä kuulee. Jotenkin mikseri.netin kamaa joutuu kuuntelemaan enemmän keskittyneesti kuin esim. pandoran kamaa, mikä vaan soljuu korvasta toiseen ilman mitään jälkeä mihinkiään.
joelr
20.03.2006 19:32:03
Täälläkin valitellaan nykykompressoinnista. Kyseessä on viiltävä analyysi Anssi Kelan uudesta levystä: http://www.anssikela.com/forum/viewtopic.php?t=1301

-Yläpäiden kompressointi tuo mieleen Ruandan kansanmurhan ja botneosastollakin ollaan yleislakossa: laatusubbarini (Tannoy) ei löydä kappaleesta alle kymmenen hertsin taajuuksia, vaikka laskin kuunteluhuoneeni lämpötilan -18C-asteeseen.
-Rinnakkain kuunneltuna singleversio ja levyversio kuulostavat kuin eri artistien tekemiltä. Sitä paitsi versiot menevät keskenään täysin sietämättömään vaihevirheeseen, mitä Kela tuskin on levyä masteroidessaan tarkoittanut. Peräänkuuluttaisin edes hiukan tarkkuutta studiotyöskentelyyn!

Päätin tässä vaiheessa ottaa ohjat omiin käsiini ja masteroida levyn itse uudestaan. Kierrätin materiaalin aluksi c-kasetille (TDK SA-X) saadakseni nauhakompressiolla eloa rumpuraidoille. Käytin tähän Nakamichin Dragon -dekkiä, jonka varusteisiin kuuluu toiston aikana säädettävä äänipään atsimuuttikulma
dewil
20.03.2006 20:03:54

Lollerson. Meinaspa purksahtaa kaffet näytölle. Viiltävä analyysi tosiaan.
Don´t Clone The Beat. Own The Beat.
Puavali
20.03.2006 20:12:09
Täälläkin valitellaan nykykompressoinnista. Kyseessä on viiltävä analyysi Anssi Kelan uudesta levystä: http://www.anssikela.com/forum/viewtopic.php?t=1301

-Yläpäiden kompressointi tuo mieleen Ruandan kansanmurhan ja botneosastollakin ollaan yleislakossa: laatusubbarini (Tannoy) ei löydä kappaleesta alle kymmenen hertsin taajuuksia, vaikka laskin kuunteluhuoneeni lämpötilan -18C-asteeseen.

Alle kymmenen hertsin taajuudet puuttuu varmaan useimmista pop-levyistä. Ja ihmisen kuuloalue loppuu alhaalla kahteenkymmeneen hertsiin. Mistähän tässä on kysymys?
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
milcoin
20.03.2006 20:13:19
Joku vitsihän tuo on. Ei kai kukaan oikeasti kuuntele Anssi Kelan levyjä.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
loosah
20.03.2006 22:17:01
Harvoin tulee tollasia tekstejä luettua alkua pidemälle, mutta toi kirjoitus ei voinu olla totta. Ei...

Pelottaa... tässä taas uus pätkä:

”Hakaniemen harmaa mies” puolestaan osui suoraan allekirjoittaneen soundihermoon! Napakymppi! Kappaletta kuunnellessa minun ei kertaakaan tarvinnut koskea 32-alueiseen taajuuskorjaimeeni (Behringer). Loistavasti miksattu raita – onnittelut voimakaksikolle Immonen-Kela! Sävellyksellisesti biisi ei tietenkään ole kaksinen, mutta näin hienosta soundista nautiskellessa voi moisen sivuseikan painaa villaisella. Add lib –osiota ylevöittävät mehevät glissandot ansaitsevat myös kiitoksen ja kumarruksen."

Ei totta ei...unet menivät...ei...ei totta... ei.....äitii...........
Timo JM
21.03.2006 01:10:43

No, eihän tää voi millään olla tosissaan kirjoitettu:

”Kaveria ei jätetä” -kappaleeseen tultaessa maljani oli levyn masteroinnin suhteen täynnä. Masteroijan nimen (Svante Forsbäck) perusteella albumia on käyty masteroimassa Suomenlahden tuolla puolen ja olisiko tässä nyt käynyt niinkin vanhanaikaisesti, että Kelan korvat ovat menomatkalla vaurioituneet ruotsinlautan yökerhossa? Mitenkään muuten en voi itselleni selittää kappaleen sietämättömästi kihisevää yläpäätä. Päätin tässä vaiheessa ottaa ohjat omiin käsiini ja masteroida levyn itse uudestaan. Kierrätin materiaalin aluksi c-kasetille (TDK SA-X) saadakseni nauhakompressiolla eloa rumpuraidoille. Käytin tähän Nakamichin Dragon -dekkiä, jonka varusteisiin kuuluu toiston aikana säädettävä äänipään atsimuuttikulma. Tämä ominaisuus tuli todellakin tarpeeseen - tein kautta albumin pientä hienosäätöä. Tämän jälkeen ajoin biisit kasetilta tietokoneelle, Audacity-softaan. Minulla on ohjelmaan runsas valikoima erilaisia plug-in-efektejä ja käytin niistä lähes kaikkia.(Menemättä enempiin yksityiskohtiin, on mainittava, että efekteistä Stereorator on lyömätön virvelirumputaajuuksilla ja Annihilatorizer toi puolestaan vihdoinkin alakertaan kaivattua muhkeutta.) Käytin masterointiin yhden kokonaisen viikonlopun aamusta iltaan. Linux kaatui useaan otteeseen, mutta lopputulos puhuu puolestaan! Käytin vanhaa masterointikikkaa: tein erikseen mono-, stereo- ja 5.1-masterin ja yhdistin ne lopulta päällekkäin. Tilavaikutelma on uskomaton! Kuulostaa kuin ääni ei tulisi lainkaan omista stereoistani, vaan jostain talon ulkopuolelta! Todella iso ja puhutteleva soundi - kyllä tätä nyt kelpaa kuunnella.
...siis mun mielestä.
JPQ
21.03.2006 01:22:33

Alle kymmenen hertsin taajuudet puuttuu varmaan useimmista pop-levyistä. Ja ihmisen kuuloalue loppuu alhaalla kahteenkymmeneen hertsiin. Mistähän tässä on kysymys?

Ainakin teoriassa venäläisethän sanoo yläpään olevan 100khz ja muut
yleensä 20khz joten onko alapäässäkin taajuuksia jotka kuullaan
sittenkin??
JPQ
21.03.2006 01:25:10

Mutta tosiaan kuulosta insinööri kuuntelee levyä jutuilta. Tosin anssi
kelaa en kuuntele periaateesta ei ole paljoa kotimaista jota pystyn
kuuntelemaan.
JPQ
21.03.2006 01:25:12

sittenkin??
Roberto
21.03.2006 09:53:35 (muokattu 21.03.2006 11:00:24)

sittenkin??

Teoria lienee tässä kohtaa komponenttien taajuusvaste. Tavoitteena siis se, että ne toimisivat ihmisen kuuloalueella mahdollisimman lineaarisesti.

Hyvät periaatteet sulla muuten. edit: NOT
virtalahde
21.03.2006 10:14:48

Rupert Neve uskoo ainakin, että korva kuulee (tai ainakin aistii) yli 20kHz:n. Itse asiassa Ruupertti sanoi eräässä haastattelussa uskovansa, että nykynuoriso käyttäytyy huonosti sen vuoksi, että nykyajan digitaaliset äänitteet sisältävät niin paljon yliääniä että ne tekevät levottomaksi. :-) Sallitaan vanhalle miehelle vanhan miehen oikut.
Jaakko Viitalähde >> http://www.virtalahde.com
kivi
21.03.2006 10:19:34 (muokattu 21.03.2006 10:24:38)
Mutta tosiaan kuulosta insinööri kuuntelee levyä jutuilta. Tosin anssi
kelaa en kuuntele periaateesta ei ole paljoa kotimaista jota pystyn
kuuntelemaan.

Insinöörihuumoria, ehkä, mutta faktat ovat väärin:-)

Graafisessa taajuuskorjaimessa on 31 eikä 32 aluetta, laserlevyltä ei löydy 10Hz taajuutta, eikä se Nakamichin atsimuuttikulmakaan varmaan käänny - manuaalibiasointi soiton aikana toki voi olla mahdollista. Juri tällaisiin karikoihin uppoaa insinöörihumori :-(

Aivan sama:-) Ja mä kuuntelen Anssi Kelaa aina kun sitä radiosta korviin osuu - Suuria kuvioita -kappaleen ilmestyessä pysäytin jopa auton hetkeksi kuullakseni miten tarina etenee
:-D

Rupert Neve uskoo ainakin, että korva kuulee (tai ainakin aistii) yli 20kHz:n. Itse asiassa Ruupertti sanoi eräässä haastattelussa uskovansa, että nykynuoriso käyttäytyy huonosti sen vuoksi, että nykyajan digitaaliset äänitteet sisältävät niin paljon yliääniä että ne tekevät levottomaksi. :-) Sallitaan vanhalle miehelle vanhan miehen oikut.

Ei tarvitse olla Rupert Neve ollakseen tuota mieltä. Ihmisen kuulon tutkiminen on varsin rajallista jo siksikin, että yleensä kuuleminen yhdistetään korviin. Kuulla voi kuitenkin muutenkin - esimerkiksi alimmat bassot välittyvät paremmin sisäelimien kuin korvien kautta. (Menkää kuurojen diskoon katsomaan, jos ette usko.)

Mä olen aina ollut sitä mieltä, että ihminen aistii reippaasti yli 20K aluetta. Tästä olen vääntänyt kättä ja sanaa useiden ihmisten kanssa vuosien mittaan.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
virtalahde
21.03.2006 10:26:17

Ei tarvitse olla Rupert Neve ollakseen tuota mieltä

Kyllä mä kuulopuolen uskon jollain tasolla, yli kahdenkympin taajuudet saattavat jotenkin vaikuttaa kokonaisuuteen. Nykynuorison levottomuuden syyn suhteen olen hiukan toista mieltä. :-)
Jaakko Viitalähde >> http://www.virtalahde.com
kivi
21.03.2006 10:31:53 (muokattu 21.03.2006 10:33:27)
Nykynuorison levottomuuden syyn suhteen olen hiukan toista mieltä. :-)

Nnii, se että itselle tulee heikko olo nykyaikaisesta varsinkin raskaampien bändien soundmaailmasta ei silti tarkoita, että siinä olisi syy levottomuuteen.

Puutteellinen perusturvallisuus, huonot tulevaisuudennäkymät, heikko itsetunto ja puutteellinen koti- ja tapakasvatus eivät välttämättä ole musiikin oheisilmiöitä (EDIT: saati musiikilla parannettavissa; tjeu Eppu Normaali: Musiikkia Rantalasta)
:-)
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)