Onko kukaan tehnyt tätä? Eli ensin äänitetään basari, virveli ja tomit klikin kanssa. Sitten symbaalit. Nämä mahdollisesti jopa eri huoneissa. Tämä metodi oli käytössä ainakin Lamb of Godin uudella ja joillakin muilla Machinen tuottamilla levyillä. Missä muualla? Kuulostaa miksaamisen ja editoinnin kannalta järkevältä, mutta laittaa rumpalin aika koville. Etuina on myös se, että voi käyttää halutessaan konkkamikkejä kaikessa mahdollisessa ja asettelukin on vapaampi. Tässä videopätkä aiheeseen liittyen: http://www.eighteenvisions.com/video1.html |
Cornflake 20.03.2006 19:58:01 | |
---|
Ei helvata, tähänkö tämä menee? Luulisi näin peruskoulun pohjalta, että saa olla aika taitavasti "soitettu" että rokki säilyy. Äkkiseltään kuulostaa ihan hölmöläisten hommalta. Okei, onhan tuossa omat edut, mutta ei helvetti. Miksaajan painajainen, kontrollifriikin unelma... Pelottaa. I ain't gonna work on Maggie's farm no more |
Simbe 20.03.2006 20:07:03 | |
---|
Dave Grohl äänitti rummut näin Probot -projektiin. Tsekkailepa onko rock? Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. |
Cornflake 20.03.2006 20:11:50 | |
---|
Simbe: Tsekkailepa onko rock? No varmasti. Se että isot pojat tekee noin ja Dave-setä saa homman toimimaan ei kai tarkoita sitä että pieni amatööri ei saisi ihmetellä mihin tää maailma on menossa? I ain't gonna work on Maggie's farm no more |
dewil 20.03.2006 20:13:08 | |
---|
Mä jouduin kerran naputtaan miksausvaiheessa käsin basarit eräälle Varjon levylle sämpleriltä, kun äänittäjä oli ns. ryssinyt hommansa. Kukaan ei huomannut mitään, kunnes sitten jälkeenpäin menin pöljä tunnustamaan. Tomareita on kans tullu äänitettyä jälkeenpäin, mikäli biisissä on ollut moisia vaan pari hassua iskua ja humina on häirinny jotenkin liikaa. Kaikkee siis saa tehdä. Lopputulos ratkaisee. Don´t Clone The Beat. Own The Beat. |
Conrad Lant 20.03.2006 20:22:26 | |
---|
Kaikkee siis saa tehdä. Lopputulos ratkaisee. Jep. Helpompaa olisi kuitenkin kaikille osapuolille että bändi soittaisi tavaransa yhdessä kerralla purkkiin. Ylenmääräinen runkkaus aiheuttaa vain turhaa närästystä. No one prayed for Sodom |
mhelin 20.03.2006 20:46:23 | |
---|
Jep. Helpompaa olisi kuitenkin kaikille osapuolille että bändi soittaisi tavaransa yhdessä kerralla purkkiin. Ylenmääräinen runkkaus aiheuttaa vain turhaa närästystä. Jep, eli symbaaleita soittamaan omaan rumpukoppiinsa toinen rumpali. |
garyfey 20.03.2006 21:03:29 | |
---|
Kaikkee siis saa tehdä. Lopputulos ratkaisee. Täyttä asiaa. Kitaristi saa soittaa kompit ja soolot erikseen eikä kukaan sano mitään, eli miksei rumpalikin saisi äänittää miten haluaa? Soitan itsekin flyygelin ja hammondin erikseen. Määrämittaista kehiin! |
dewil 20.03.2006 21:30:34 | |
---|
Täsmentäisin vielä että, kaikkee saa tehdä, mutta homma kannattaa ensin perustella kunnolla. Don´t Clone The Beat. Own The Beat. |
koponen 20.03.2006 21:32:29 | |
---|
Juu mitään ei saa tehdä mitä ei aikaisemmin ole tehty. Mun mielestä Les Paul sitäpaitsi pilasi moniraitatekniikallaan koko äänitys skenen!!11! *kainalopieru* Jostakin syystä tänään tuntuu pahemmalta kuin eilen. Ja eilen tuntui pahemmalta kuin toissapäivänä.. |
koponen 20.03.2006 21:33:29 (muokattu 20.03.2006 21:33:44) | |
---|
Täsmentäisin vielä että, kaikkee saa tehdä, mutta homma kannattaa ensin perustella kunnolla. Tuli vaan että miksi koira nuolee muniaan..? -Koska se voi. Jostakin syystä tänään tuntuu pahemmalta kuin eilen. Ja eilen tuntui pahemmalta kuin toissapäivänä.. |
stenel 20.03.2006 21:46:54 | |
---|
Mielenkiintoinen äänitysmenetelmä. "Basso tykkää kompressoinnista." |
Guitar Hero 20.03.2006 21:49:36 | |
---|
kurt cobainin päiväkirjassa on ainakin mainintoja tällaisista studiokokeiluista; pellit dempataan jollain, että rummut saadaan otettua kovemmalla voimakkuudella sisään. Pellit siihen päälle sitten myöhemmin. En tiedä, kokeilivatko koskaan tuota käytännössä tai jos kokeilivat, niin säilyikö siitä mitään jälkipolville. "Jumalaut mä oon out" |
Exhausted 20.03.2006 22:02:24 | |
---|
Kyllähän se sitten lisää miksausmahdollisuutta kun pellit ei vuoda muihin mikkeihin. En tiedä. Tuntuu se jotenkin luonnottomalta. Vähän kuin soittaisi kitaralla ensin EAD-kielet ja sitten GBE-kielet ja sitten ajaisi samaan vahvariin D: |
loosah 20.03.2006 22:05:53 | |
---|
Kyllä väittäisin, että tuo ainakin "hifi"-miksaajaa helpottaa. Kaikki kontrollissa. Saman tuloksen saa, ku tekee rasmus-tyyliin padeilla rummut ja mikittää samalla oikeat symbaalit. Silloin sentään rumpali pystyy soittamaan "oikeasti", mutta miksajaa pystyy valitsemaan jälkeenpäin kuitenkin saundit. Olen sen verran huono miksaaja, että itseäni ainakin välillä ärsyttää, kun rumpali vetää crash-komppia ja pitäisi saada silti miksauksessa rumpuihin erottelevuutta (olkoon itse äänitys tehty vaikka fvoxilla tai missä vain). Joten ei välttämättä ollenkaan huono idea tuo edellinen... = ) Eihän siinä silti "rokkia" ole. Kyllä se löytyy ihan erilaisin äänitystavoin. Stydiyttä ja erottelevuutta varmasti kylläkin. Sopii tiettyihin musatyyleihin varmasti. |
Raatis 20.03.2006 22:14:43 | |
---|
Mua ärsyttää tää. "Kontrollifriikin unelma" kuvas prosessia aika hyvin, tossa vaan helposti häviää musiikista se tärkein, eli orgaanisuus ja tunne. Mä tykkään levyistä missä bändi kuulostaa siltä ku sen on livenäki tarkoitus kuulostaa. Eli respectiä niille, jotka vielä nykyään kaikesta saatavilla olevasta tekniikasta huolimatta uskaltaa vetää levyn purkkiin livenä. Edes pohjat. Esimerkiksi mun suosikkibändeistä ainakin Clutch ja Gov't Mule tekee näin. Näkisin että tälläisellä hifistelyllä ei saavuteta juuri mitään hyvää. Soundit on tarkemmin kontrolloitavissa mutta kun siihen lyödään kitarat, bassot ja laulut päälle, huomaako eroa enää ihmiskorvalla? Miten vaikka Simon Phillipsin rumpusoundit Toton Mindfieldsillä? Vaikka koko setti on nauhotettu "vanhanaikasesti" yhdellä kerralla, soundit ei häpeä ketään eikä mitään. -Joonas The difference between ordinary and extraordinary is that little extra |
loosah 20.03.2006 22:23:03 | |
---|
Miten vaikka Simon Phillipsin rumpusoundit Toton Mindfieldsillä? Vaikka koko setti on nauhotettu "vanhanaikasesti" yhdellä kerralla, soundit ei häpeä ketään eikä mitään. -Joonas Ei ole tarkoitus puolustaa mitään kummempaa näkemystä tuotannosta. Jonkinlainen äänitys/tuotantotapa sopii johonkin musaan, toisenlainen johonkin muuhun. Mutta... Onko Phillips tuotettu/nauhoitettu/miksattu ilman minkäänlaista ruuvaamista? Tota... Ei ku toto...saanen epäillä. Ja mitä sillä on loppujen lopuksi väliä? Siis jos lopputulos kuitenkin osuu kuulijaan. |
Raatis 20.03.2006 22:31:19 | |
---|
Ei ole tarkoitus puolustaa mitään kummempaa näkemystä tuotannosta. Jonkinlainen äänitys/tuotantotapa sopii johonkin musaan, toisenlainen johonkin muuhun. Mutta... Onko Phillips tuotettu/nauhoitettu/miksattu ilman minkäänlaista ruuvaamista? Tota... Ei ku toto...saanen epäillä. Ja mitä sillä on loppujen lopuksi väliä? Siis jos lopputulos kuitenkin osuu kuulijaan. On varmasti Totonkin pojat hifistelleet koko rahan edestä, mutta tuskin se on soittoon päässyt vaikuttamaan. Se musiikki vaan ei siitä parane vaikka potikoita kääntelis kuukauden ajan edestakas. Tässä taas tehdään itse soittamisen suhteen kompromisseja ja siinä vaiheessa mennään mun mielestä mehtään. The difference between ordinary and extraordinary is that little extra |
kivi 20.03.2006 22:38:25 (muokattu 20.03.2006 22:40:01) | |
---|
Mielenkiintoinen äänitysmenetelmä. No, ymmärrän kyllä, eikä tuo nyt niin ongelmallista oo soittaa peltejä erikseen. Tuplataanhan niitä koko settejäkin, niin tarkat rumpalit kuin jopa Remu. :-P Ei myöskään TT Oksala ole ainoa, joka on kasari-stadionia hakiessaan pistänyt komppipohjaa äänittäessä virvelitelineeseen tyynyn, ja rumpalin soittamaan sen "oikean" virvelin myöhemmin. Kaikki nää on mun mielestäni n kertaa hienompia juttuja kuin triggaaminen, tosissaan. (PS: Viikon vinkki: kokeile tuplata rumpukomppi vispilöillä sutien, ja kompressoi ne yhteen. Toimii joskus kuin tauti.) |
lurkki 20.03.2006 22:44:12 (muokattu 20.03.2006 22:51:32) | |
---|
Jep, eli symbaaleita soittamaan omaan rumpukoppiinsa toinen rumpali. Ehkä ei ihan sama asia, mutta Copeland kilkutteli PG:n Red Rainissa intron haitsut jo -86... edit: Marotta soitteli siis loput. "...Vanhoja piuhoja, liittimet päissä. Ties missä kolvi hukassa on..." |