Aihe: Tyhmä kysymys mikeistä
1
hetman
20.03.2006 18:53:23
Kumpi mikki on ns. soolomikki!?
Montte
20.03.2006 19:02:46
Tallamikki
Montte
20.03.2006 19:05:49
Tallamikkiä olen usein kuullut sanottavan soolomikiksi
Antti1
20.03.2006 19:07:17
Ahaa, no näin sitten ehkä, mutta totuus se ei ole. Mä olen kuullut useammin käytettävän kaulamikkiä soolomikkinä, mutta kumpaakaan ei ketään liene mun kuullen sanonut soolomikiksi.
The dreams in which I'm dyin are the best I've ever had.
Montte
20.03.2006 19:09:22
No mä käytän kaulamikkiä sekä kompatessa että sooloissa useimmiten. Tosin Tokain kaulamikki on nyt menettänyt puhtinsa. Täytynee availla ja katella ongelman ydintä.
Antti1
20.03.2006 19:22:29
Joo, eli kuten tästäkin nähdään, käyttötarkoitus ratkaisee. Mä en oo muistaakseni käyttänyt yhteenkään biisiin kaulamikkiä komppeja varten, ellen puhtaalla ole soittanut. Mun soittamaan musaan se ei vain sovi, eikä erotu bändin joukosta.
The dreams in which I'm dyin are the best I've ever had.
Da Make
20.03.2006 20:40:10
Vanhaan aikaan, esim. telecasterissa:
kaula: rhythm pick up
talla: lead pickup
Katso omat plussasi täältä! :::: Kamarinki: H&K ZenTera Combo - Helsinki
sus
21.03.2006 01:29:04
Kaulamikillä lähtee tappingit paremmin. I say.
Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus mahdollisimman monelle m-nettiläiselle.
weelie
21.03.2006 09:29:37
juu kyllä kaula on rhythm ja talla lead. Jatsiaikojen juttuja kai, kompit pitää olla pehmeitä ja tummia, leadit taas pitää soida läpi terävänä.

Se on tietysti eri asia miten kukakin tahtoo mikkejä käyttää, eikä mielestäni liity kysymykseen.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
Jonte
22.03.2006 12:24:47
Tämä väittämä perustuu mihin? Molemmilla mikeillä soitetaan paljon leadeja, kaulamikistä vaan lähtee pehmeämpi sointi. Parhaiten käyttötarkoitukseen istuvalla kannattaa soittaa. Olkoot sitten vaikka e-kielen suuntaisesti menevä mikki.

Näinpä Jontekin asian kokee. Koska yleisesti kitaramanuaaleissa mainitaan Lead- ja Rhythm-positiot ja Fendereissä vielä väliasennot eri nimityksillä, on tämä yhden miehen kapina Plussan arvoinen.

Totta hitossa kaulamikkiä käytetään leadissakin, kysehän on siitä millaista soundia tavoitellaan.
Sleepy Sleepers:"Kaksi asiaa meidän musiikissa pitää muuttaa. Laulu ja soitto on jätettävä pois".
ravensoul
22.03.2006 22:24:21
Riippuu kyllä ihan musatyylistä ja so. sounditarpeesta. Metallissa ja muutenkin enemmän säröä käytettäessä vedetään kompit kyllä poikkeuksetta tallamikillä. Kevyemmällä säröllä ja kliineillä kompit yleensä kaulamikillä. Sooloilla/liidailla voi kummalla tahansa halutun soundin mukaan.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3
Luojan kiitos, olen ateisti!
paavi
23.03.2006 10:53:34
Kumpi mikki on ns. soolomikki!?

Se, jonka kautta soolo lauletaan tai soitetaan.
...and left his cave, glowing and strong, like a morning sun coming out of gloomy mountains.
tenkainen
23.03.2006 12:19:22

juu kyllä kaula on rhythm ja talla lead. Jatsiaikojen juttuja kai, kompit pitää olla pehmeitä ja tummia, leadit taas pitää soida läpi terävänä.

Näin kaiketi. Tämä on tosiaan vanha käytäntö, joka ei ole mieltymyksistä kiinni.

Se on tietysti eri asia miten kukakin tahtoo mikkejä käyttää, eikä mielestäni liity kysymykseen.

Juuri näin. On aivan turha väitellä siitä, kumpi (tai mikä useammasta) on parempi mikki soolohin, vaan jos kysymys koski sitä, kumpaa sanotaan vanhan tavan mukaan soolomikiksi, kuten (ymmärrän että tästä on tässä kyse) esimerkiksi monissa hieman vanhemmissa opetuskirjoissa lukee.

Jos taas kyse oli siitä, kumpi on parempi sooloihinm niin tämä väittely on turha, koskee puhtaita mielipideasioita.
"Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut
IMIK #37
McNulty
23.03.2006 13:54:28
Vanhaan aikaan, esim. Les Paulissa:
kaula: rhythm pickup
talla:
treble pickup

Kaulamikki on monesti soundiltaan tallamikkiä "tummempi" sillä se aistii kielen värähtelyn eri paikasta kuin tallamikki. Suosittelen että vedät leadit just sillä mikillä mikä kuulostaa hyvältä!

Ei tähän ole mitään oikeaa vastausta... Pulliainen soittaa keskimikilla, SRV veteli kaulamikillä, Dimebag tallamikillä jne. Kuka mistäkin diggailee ja miten päin.
"I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake
HungryFD
23.03.2006 21:53:55
Ei kai sillä niin väliä ole että kummalla sä niitä sooloja soittelet, riippuu vaan siitä minkälaista saundia haet. Ite soitan tallamikillä kompit ja kaulamikillä soolot, koska siinä on pehmeempi saundi.

PS. Hyvä nicki muuten.
"And did we tell you the name of the game, boy, We call it Riding the Gravy Train." THV-klubi #51
Manicci
28.03.2006 23:23:56
Riippuen musiikista, ite heitän stratoilla joissa on 3 ykskelasta, soolot yleensä aina kaulamikillä mukavemman saundin takia.

Jos taas musiikki on sellasta, et käytössä on hss keppi, nii räkäsen kyllä sen humpparin tallasta päälle nii tulee kyrpää soundiin
Strato ja putkimarsu- muita ei tueta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)