Aihe: Asikainen Plagioi?
1 2 3
Villa
02.09.2003 20:53:09
Samankaltaisuuksista puheen ollen: Killerin Naughty Boyssa kun hoetaan silleen eroottisesti että "Naughty...Naughty...". Niin kuulostaako se kenenkään muun mielestä tutulta?

Kiinnitin ihan samaan asiaan huomiota. Naughty Boyn kertsi muistuttaa muutenkin Join Me:ta... Muttamutta, sellaista sattuu.
Basismi
02.09.2003 23:01:13
Kiinnitin ihan samaan asiaan huomiota. Naughty Boyn kertsi muistuttaa muutenkin Join Me:ta... Muttamutta, sellaista sattuu.

Eri soinnut, eri sävel, eri tunnelma, eihän naughtyssä ole edes Mark Snow-tyylistä pianopimputusta niinkuin joinmeessä...
Women and rhythm section first.
Villa
02.09.2003 23:24:19 (muokattu 02.09.2003 23:25:09)
Eri soinnut, eri sävel, eri tunnelma, eihän naughtyssä ole edes Mark Snow-tyylistä pianopimputusta niinkuin joinmeessä...

Onko? Voi olla, että homma on vain oman pääni sisällä... Mutta mun on tällä hetkellä muistaa miten Join Me:n kertosäe menee, koska Naughty Boyn kertsi sotkee muistikuvan... Tykkään molemmista biiseistä, eikä tarkoitukseni ollut ketään tässä mollata...

Etsin Join Me:n soinnut netistä, kun tämä alkoi vaivata, ja voisin kysyä, että miten niin eri soinnut? Naughty Boyn kertsi menee muistikuvan mukaan (vaikkapa C#-mollissa): A-A-C#m-C#m kun taas Join Me menee netin mukaan: A-F#m-C#m-C#m. Tuo F#m on A-duurin rinnakkaissointu ja sillä on lähes sama teho (kokeilepa veivata Naughty Boy jälkimmäisillä soinnuilla.. toimii, eikö?). Lisäksi molemmissa biiseissä melodia liikkuu falsetissa ysin (h) kautta mollisoinnun kvinttiin (gis). Mun mielestäni melodia pelaa silloin samoilla tehoilla sekä äänenkuljetuksellisesti, harmonisesti että tyylillisesti (falsetti).

Erojahan bändeissä on. Biisit ovat mielestäni kertseiltään samantyyliset. Ja pianopimputus menee sovituksen piikkiin, harvemmin sovituksissa syytetään plagioinnista. Pikemminkin puhutaan "vaikutteiden ottamisesta" ;-).
samwyse
02.09.2003 23:45:58

Minä olen myös huomannut samanlaista meininkiä Naughty Boyn kertosäkeessä kuin Join Messä vaikken soinnusta nyt mitään paljoa tajuakaan.
Basismi
03.09.2003 21:12:44
Lisäksi molemmissa biiseissä melodia liikkuu falsetissa ysin (h) kautta mollisoinnun kvinttiin (gis). Mun mielestäni melodia pelaa silloin samoilla tehoilla sekä äänenkuljetuksellisesti, harmonisesti että tyylillisesti (falsetti).

Ei tuo minun mielestäni täytä vielä plagiaatin tunnusmerkistöä. Voi toki olla että vaikutetta on otettu jos niissä tuollaista samakaltaisuutta on, en ole itse niitä analyseerannut. Silti mielestäni piisien fiilikset on aivan eri: Naughty on sellaista suoraa purkkapoppirenkutusta ja join me taas ... nykivämpää :) ja melodialtaan lyyrisempää.
Lienen ahdasmielinen kun ajattelen musiikkia enemmän rytmisestä näkökulmasta, mutta basistille se suotakoon?
Women and rhythm section first.
Blue Note
03.09.2003 22:51:58
Kuka tahansa säveltäjä plagioi aiemmin kuulemaansa musiikkia. Se on varma. Tahallaan tai tahattomasti, lyhyitä tai pidempiä pätkiä.

Itse sävelsin 13- vuotiaana I Will Survive;n uudestaan, ainoastaan muutama sävel ja pari sointua oli eri.
Tekoni oli täysin tahaton, ja järkytys oli suuri kun kuulin ko. kipaleen radiosta.
(Prkl, veivät mahkuni tehdä maailmaluokan hitin!)
Humppa.
Villa
03.09.2003 23:53:58 (muokattu 03.09.2003 23:56:22)
Ei tuo minun mielestäni täytä vielä plagiaatin tunnusmerkistöä.

Ei niin. Sanoinkin, että biisien kertsit muistuttavat toisiaan. En sanonut, että kyse on plagioinnista. Minua samankaltaisuus häiritsee, mutta ei varmaankaan/toivottavasti kaikkia.;)

Lienen ahdasmielinen kun ajattelen musiikkia enemmän rytmisestä näkökulmasta, mutta basistille se suotakoon?

Basistit saavat paljon anteeksi. Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia... (ISO hymiö ;-))

EDIT: Enkä itsekään analysoi normaalisti lauluja tuolla lailla kuin ylempänä, mutta nyt lähdin pohtimaan, onko mitään syytä, miksi biisit kuulostavat samanlaisilta minun korviini.
Mimi
27.09.2003 21:29:41
Pakko repiä tämä taas esille... Mulle tuli käsittämättömiä vilunväristyksiä kun olin kaikessa rauhassa lähimarketin juustotiskillä etsimässä uutta emmentaalia jo homejuustoksi muuttuneen tilalle: taustalla alko soimaan Abban S.O.S ja mulle tuli hirvee de ja vu ilmiö siitä introsta.... Mietin pitkään että missä mä oon sen kuullu ja sit tuli mieleen että eikö se gimmelin muijabiisin kitarariffi siinä alussa mene jotenkin samalla tavalla.. En vaan oo pystyny vertaamaan kun mulla ei oo kumpaakaan taltioituna nauhalle.. Kertokaas taas joku viisaampi menetinkö yöuneni turhaan miettiessäni asiaa, siis olenko väärässä?
per aspera ad astra
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)