Aihe: Vastuu viihteestä..erään tarinan loppu!
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Sertzo S
20.03.2006 08:45:59 (muokattu 20.03.2006 08:46:49)
Minä en ala moittiin OMB-miehiä ollenkaan. Ymmärrän hyvin, että tähän on kehitys mennyt. Leipää heidänkin on esim perheelleen tienattava. Jos olisin koskettajana osaava, niin olisin itsekin moiseen ryhtynyt, mutta taidot ja terve itsekrittiiki ei antanut myöten. Toki pystyn kyllä sekutaustat tekeen näihin ralleihin, joita keikoilla yleensä soitetaan, mutta siihenkään en ole ryhtynyt. Pikkukeikkoja hyvin harvakseltaan kurtulla silloin tällöin ja se on siinä. Sävellys ja sovitustyötä pajassani teen lähinnä omista biiseistäni, joka ei ole kyllä taloudellisesti mitenkään kannattavaa jo teostotuloistanikin päätellen.
isojussi
20.03.2006 09:47:22
Minä en ala moittiin OMB-miehiä ollenkaan...

Kiitos - eikä OMB-miehet sinua.

...Ymmärrän hyvin, että tähän on kehitys mennyt...

Tuntuu, että monesti tilaajalla ei kyse ole edes rahasta. Meidän täytyy nyt muistaa, että koska takuuvarmasti yksityistilaisuukeikat vaan suhteessa julkisiin lissäntyvät: Ihmiset satsaavat perhejuhliin. Näisää tilaisuuksissa pärjäävät parhaiten monipuoliset, joustavat, palvlualttiit, persoonalliset ja tasokkaat ESIINTYJÄT. Hyvin harvat enää haluavat nimenomaan lavan täyteen äijiä - ja jos haluavat he tilaavat ISON bilebändin.

Tää on itse asiassa huonontanut monen perustrion / -kvartetin tilannetta, he eivät ole huomanneet / pystyneet / halunneet vastata muuttuvan kentän vaatimuksiin. Huono puoli tässä on se, että tämä karsii ensimmäisenä niitä, jotka eivät tee sosiaalihinnoilla keikkaa. Itse törmään aina silloin tällöin siihen, että olen kalliimpi, kuin kvartetti. Mutta toisaalta mitä sitten?

Toinen tärkeä pointti on Sertso-sedän mainitsema tilakysymys. Esim lauantaisessa paikassa livebändi - ja varsinkin rumpali olisi ollut aivan kusessa.

Mutta niitä OMB-miehiä minäkin vastustan, jotka rapsuttelevat "Casionsa" takana piilossa nakaliivi niskassa pari satkua per ehtoo. Ne vie multa enemmän keikkaa leimamalla mutkin asiakasehdokkaiden silmissä. Sen takia olis tarkoitus saada video aikaan kevään mittaan....
Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa.
Teemu Tee
20.03.2006 11:19:12
Tuntuu, että monesti tilaajalla ei kyse ole edes rahasta. Meidän täytyy nyt muistaa, että koska takuuvarmasti yksityistilaisuukeikat vaan suhteessa julkisiin lissäntyvät: Ihmiset satsaavat perhejuhliin. Näisää tilaisuuksissa pärjäävät parhaiten monipuoliset, joustavat, palvlualttiit, persoonalliset ja tasokkaat ESIINTYJÄT. Hyvin harvat enää haluavat nimenomaan lavan täyteen äijiä - ja jos haluavat he tilaavat ISON bilebändin.

Aivan! Siksi omasta bändistämme irtoaa tarvittaessa joukkio välillä 1-6 henkeä. Taksa on vähintään TES:n mukainen, tosin 6h versiona ylittää juur ja juur rajan. Keikat ovat pääosin yksityistilaisuuksia ja lauantaisin, joten kovin paljoa en koe meidän ammattilaisilta keikkoja vievän. Silloin riittää hommia bändille muutenkin. Ja vaikka veisimmekin, se on enemmän osoitus hinta/laatusuhteemme hyvyydestä ja homman toimivuudesta.

OMB-homman sopivuus on minusta enemmän tilaisuuden luonteen perusteella ratkaistava juttu kuin pelkkä hintakysymys. Jossain isolla tanssilavalla OMB on aika koominen näky - bändi se olla pitää. Mutta pieni perhejuhla, jossa paino on enempi muulla kuin tanssimisella tai tiloiltaan pieni paikka - niissä OMB on kuin kotonaan. Kun tuohon yhdistetään vielä kitaristi tai puhaltaja, homma saa ihan uutta väriä. Ja värivalot, savukoneet yms. tilpehööri tuo tarvittaessa lisää katu-uskottavuutta.

Tää on itse asiassa huonontanut monen perustrion / -kvartetin tilannetta, he eivät ole huomanneet / pystyneet / halunneet vastata muuttuvan kentän vaatimuksiin. Huono puoli tässä on se, että tämä karsii ensimmäisenä niitä, jotka eivät tee sosiaalihinnoilla keikkaa. Itse törmään aina silloin tällöin siihen, että olen kalliimpi, kuin kvartetti. Mutta toisaalta mitä sitten?

Ottaako halvan vai hyvän... Bändihommissa asia on abstrakti ja siksi on aika vaikea perustella hintaa etukäteen. Mä olen itse kysynyt joskus asiakkaalta, että valitsetteko bändin hinnan perusteella vai jonkun muun asian perusteella. Velipoika tapaa kysyä, että montako kertaa olette aikoneet mennä naimisiin/ järjestää viiskymppiset/ pitää perhejuhlat? Jos vain kerran, kannattenee satsata laatuun!
Tyhjän saa pyytämättäkin
baron
20.03.2006 11:44:19 (muokattu 20.03.2006 11:44:39)

Siksi omasta bändistämme irtoaa tarvittaessa joukkio välillä 1-6 henkeä. Taksa on vähintään TES:n mukainen, tosin 6h versiona ylittää juur ja juur rajan.

Mä oon myös keikkaillut 1-6 jätkän bändien kanssa ja se keikkaliksa ei kyllä oo lineaarinen kappalemäärään eikä ikävä kyllä eksponentiaalinenkaan vaan logaritminen.
My name is Baron, Sir Baron.
Teemu Tee
20.03.2006 11:49:19
Mä oon myös keikkaillut 1-6 jätkän bändien kanssa ja se keikkaliksa ei kyllä oo lineaarinen kappalemäärään eikä ikävä kyllä eksponentiaalinenkaan vaan logaritminen.

Ai... meillä porukan tuplaus kutakuinkin puolitoistakertaistaa palkkion.
Tyhjän saa pyytämättäkin
Fuzzy Boner
20.03.2006 11:52:59 (muokattu 20.03.2006 11:53:12)

Meil ei kauheesti riipu soittajien lukumäärästä tuo.. On sitten 1 tai 5 soittajaa niin aika lähelle sama. Vähän tietty elää mut noin suunnilleen.

Eriasia sit ku on yli 6-henkee
MÖLLISTY
baron
20.03.2006 11:56:57

No sehän on just logaritminen. Jos se kolminkertaistaisi, se olisi exponentiaalinen, jos kaksinkertaistaisi, lineaarinen.
isojussi
20.03.2006 12:04:32

Semmonen soittajamäärähän on jo palkanlisä sinänsä.
poppamies
20.03.2006 12:10:35

HOHOO! Mää aina kerron keikkaliksan pii :llä, jos lähden itse mukaan!

Eikö se tarkoita että hintapyyntö on tuollainen ympäripyöreä?
G-strings are for strippers
Teemu Tee
20.03.2006 13:35:50
No sehän on just logaritminen. Jos se kolminkertaistaisi, se olisi exponentiaalinen, jos kaksinkertaistaisi, lineaarinen.

tää olikin ankka eli dissaus eli protesti liialle kapulakielelle ;-D
Tyhjän saa pyytämättäkin
jeppeq
20.03.2006 13:46:26
Meil ei kauheesti riipu soittajien lukumäärästä tuo.. On sitten 1 tai 5 soittajaa niin aika lähelle sama. Vähän tietty elää mut noin suunnilleen.

Teillä se taitaakin olla tuo lähtöarvo jo sinällään kohallaan, hyvä niin. Osaaville oikea korvaus.
HELLASärölle paikka auki
isojussi
20.03.2006 15:34:16
..Ja vaikka veisimmekin, se on enemmän osoitus hinta/laatusuhteemme hyvyydestä ja homman toimivuudesta...

Jo vain

... Jossain isolla tanssilavalla OMB on aika koominen näky - bändi se olla pitää...

Riippuu omb:stä ja bändistä.

...Kun tuohon yhdistetään vielä kitaristi tai puhaltaja, homma saa ihan uutta väriä...

Aina pitää olla 1-3 bändikaveria "takataskussa" - mut sithän se ei oo enää omb.

Ja värivalot, savukoneet yms. tilpehööri tuo tarvittaessa lisää katu-uskottavuutta.

Tää on juuri suunnittelun alla. Mulla on vaan semmonen dilemma, että pitäis olla monipuoliset ja näyttävät valot, mutta ei sais viedä liikaa sähköö ja tilaa. Yllättävän monessa perhejuhlamestassa ei oo esim. voimavirtaa käytettävissä. Samoin pitää joskus sopia siihen about 2x2 metrin tilaan. Ja joskus täyttää isokin stage.

Ottaako halvan vai hyvän... Bändihommissa asia on abstrakti ja siksi on aika vaikea perustella hintaa etukäteen. Mä olen itse kysynyt joskus asiakkaalta, että valitsetteko bändin hinnan perusteella vai jonkun muun asian perusteella. Velipoika tapaa kysyä, että montako kertaa olette aikoneet mennä naimisiin/ järjestää viiskymppiset/ pitää perhejuhlat? Jos vain kerran, kannattenee satsata laatuun!

Täyttä komppausta. Eikä mua tinkaajat kauheesti kiinnostakaan.
Teemu Tee
20.03.2006 15:41:58
Täyttä komppausta. Eikä mua tinkaajat kauheesti kiinnostakaan.

Toisaalta joillekin tinkaaminen on tavanomainen osa elämää. Jos itse on sen luontoinen ettei pidä tinkaamisesta, tinkaavia ihmisiä ei kuitenkaan kannata pelästyä. Kun perustelee lyhyesti asian, se riittää monelle.

Toista maata ovat sitten nämä paatuneet hintanurisijat, jotka säästävät aina ja kaikessa. Ei kiinnosta itseäkään tämä porukka.
Tyhjän saa pyytämättäkin
isojussi
20.03.2006 16:19:31
...Toista maata ovat sitten nämä paatuneet hintanurisijat, jotka säästävät aina ja kaikessa. Ei kiinnosta itseäkään tämä porukka.

Näitä mäkin siis tarkoitin.
baron
21.03.2006 11:35:08

Toisaalta joillekin tinkaaminen on tavanomainen osa elämää.

En mä tiedä onks tää totta, mutta jos mä tinkaajalle pudotan hintaa, niin mulle tulee pelko, että se luulee, että mä aluksi yritin huijata sitä, mutta se sattui olemaan niin fiksu, että huomasi ilman.
Joskus sortunut siihen, mutta nykyään mulla kyllä on ota/jätä hinnat tai jos hirveästi halutaan extraa, niin nousee.
EP
21.03.2006 13:22:55
En mä tiedä onks tää totta, mutta jos mä tinkaajalle pudotan hintaa, niin mulle tulee pelko, että se luulee, että mä aluksi yritin huijata sitä, mutta se sattui olemaan niin fiksu, että huomasi ilman.
Joskus sortunut siihen, mutta nykyään mulla kyllä on ota/jätä hinnat tai jos hirveästi halutaan extraa, niin nousee.

Olen juuri samaa mieltä tässä asiassa, koko hommalta putoo pohja pois jos hinnoittelu ei pidäkään.
v_m_kangas
21.03.2006 13:28:30

Olen juuri samaa mieltä tässä asiassa, koko hommalta putoo pohja pois jos hinnoittelu ei pidäkään.

Pikkasen aihetta sivuten, mutta toisesta genrestä.

Haeskelin rautakaupoista suihkusekoittajaa. Osassa kaupoista (jopa saman ketjun eri toimipisteet) oli käytössä hyllyhinnoittelu ja osassa ei. Eli sama kampe hintalappujen mukaan maksoi n.120-200€.

Jollet tuossa 200€ paikassa saa työllä ja vaivalla oikean osaston myyjää paikalle, joudut kassalla maksamaan 200€. Se joka viitsii odottaa vapaata myyjää ja tingata saa tuon hintaan 120€.
Humppaa tai soita humppaa
paice60
23.03.2006 23:15:02
Vielä tuohon liksa asiaan palatakseni minä en ole koskaan tehnyt enkä tee keikkoja päivärahoina enkä muinakaan korvauksina, vaan aina palkkana eli jos tarjotaan keikkaa mistä saisi vain muita palkkioita, en lähde. Muutaman kerran on kyllä käynyt niin että siitä osasta mikä menee minimin yli pystyy käyttämään km-korvauksia, se kyllä onnistuu. Minimi pitää tulla AINA vähintään, mielellään ylikin.
Ajattelenko....siis olenko?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)