Aihe: vahvari/putkivahvari
1
Mare552
19.03.2006 22:37:09
Ostin äskettäin FENDER 60 Classic Straton. Kaveri sanoi että pitäis olla kunnon vahvari että pääsee kitara oikeuksiinsa. Nyt mulla vaan Rolandin mini Cube, tällä siis soittelen kerrostalossa kuulokkeilla ja vaimo saa toisessa huoneessa nukkua.
Mutta kun kitara on 60-lukuinen niin pitäiskö olla samanhenkinen putkivahvistin ja minkälainen? Hintahaitari jotain 300-600e. Tai enemmän tai vähemmän. Tehoa ei kovin paljoa tarvitse kun omaksi iloksi vaan soittelen ja ehkäpä löytyy soittokavereitakin. Mutta eikö 30 wattisellakin jo autotallissa pärjää? Siis se vanhanajan sointi ja riittävät säädöt tärkeintä. Ei siis kuitenkaan tarvitse mitään ihme virityksiä olla vaan rehti peli. Kuinka selkeä ero on äänenlaadussa (värissä ja särössä) vanhaa jäljittelevässä putkivahvarissa verrattuna tämän päivän transistorivahvariin?
Exhausted
19.03.2006 23:14:27

Kyllä putkivahvistin on aina oma lukunsa iästä riippumatta. Kuulostaa lämpimämmältä. 30 wattia todellakin riittää autotalliin ja keikoillekin ihan mainiosti, jos on putkivahvistin. Trankkupeliin tuplaisin tehon, koska niitä ei ole hyvä soittaa täysillä. Sinun budjetilla luulisi saavan esim Peaveyltä tai Laneyltä sopivan putkicombon
Spike
19.03.2006 23:19:09
Trankkupeliin tuplaisin tehon, koska niitä ei ole hyvä soittaa täysillä. Sinun budjetilla luulisi saavan esim Peaveyltä tai Laneyltä sopivan putkicombon

Tai Voxin AD-sarja ja siihen ehkä joku overdrive-vielä. Noi on just parhaimmillaan 60-70-lukujen saundissa.
You know what they say: What's cooler than being cool? Icecold.
BigPapa
19.03.2006 23:20:01

Tai joku pikku Ampeg...
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
Aki
19.03.2006 23:20:28

Kaveri sanoi että pitäis olla kunnon vahvari että pääsee kitara oikeuksiinsa.
Noniin. Jos se sun kaverille on tärkeempää kun sulle, ni pyydä että kaveri kans maksaa. Mielestäni ei ole syytä hankkia yhtään mitään "koska kaverit sano". Jos sulla ei itellä ole sitä tarvetta, on epätodennäköistä että saavutat uudella hankinnallasi mitään. No niin, sitten asiaan.

kun kitara on 60-lukuinen niin pitäiskö olla samanhenkinen putkivahvistin
Ei. 70-lukulainen heppu voi käyttää 80-lukulaista kitaraa 00-lukulaisella vahvistimella joka matkii 50-lukulaisia putkivahvistimia. Ja käyttää 90-lukulaisia vaatteita. Kitarahommissa on hirmu vähän sääntöjä. On tosin jotain hyväksi havaittuja kombinaatioita, mutta ei niitäkään ole syytä purematta niellä. Asiat "kuuluu" olla silleen kun ne susta tuntuu hyvältä.

Kuinka selkeä ero on äänenlaadussa (värissä ja särössä) vanhaa jäljittelevässä putkivahvarissa verrattuna tämän päivän transistorivahvariin?
Melkeinpä niin paljon eroa kun voi olla. Putkivahvistin on putkivahvistin on se sitten tehty '62 tai '02. Tottakai, rakennustavassa ja soundissa on eroa, mutta ns tavalliset trankut (Laney MXD, Marshall MG, Fender Princeton, yms) ovat ihan eri maailmasta ja hyvin harvoin putkisoundista tykkäävien mieleen.

Mulle tulee sun hintaluokasta ja tarpeesta mieleen, että myös sua saattaisi Valvetronix palvella hyvin. Se on putkella varustettu mallintava, jossa on tavallisista vahvistimista tutut säätimet eikä mitään valikkopelleilyjä. Sitä voi käyttää kuten tavallista vahvistinta. Kotisoitteluun AD30VT (ovh 290€) olisi mainio, koska 10" elementti kuulostaa hiljaa soitettuna eloisammalta kuin 12". AD30VT:ssä kuitenkin riittää möyhkyä kevyen rumpalinkin ääreen. Laitteessa on kuulokeliitäntä.

Ethän kuitenkaan munkaan mielipiteitä purematta niele, käy kokeilemassa.
JakeScary
19.03.2006 23:41:34
Noniin. Jos se sun kaverille on tärkeempää kun sulle, ni pyydä että kaveri kans maksaa. Mielestäni ei ole syytä hankkia yhtään mitään "koska kaverit sano". Jos sulla ei itellä ole sitä tarvetta, on epätodennäköistä että saavutat uudella hankinnallasi mitään.

Jotenkin minusta tuntuu että kyse ei nyt ollut aivan siitä..
Hävitty mikä hävitty.
Mare552
20.03.2006 03:33:01
Juu. Haluan vahvasti painottaa että ei se kaverin melipide todellakaan tee sitä ostopaatösta. Minä haluan sen 60-lukutyylisen saundin. Eikös sitä saundia matkivia tehdä vielä tänä päivänäkin? Hyvät mallit ja merkit otetaan huomioon, Kun itekin olen jo viiskyt niin tuon vuosikymmenen äänissä on sitä jotain. Muistan elävästi kun Java motskari mennä paukutti ja juoksin tien laitaan likaisella naamallani ja resuisenen paita päälläni kun Zetori vei heinäkuormaa. Mulla oli joskus 57 mallin Pannonia ja Zetori myös. Sitä ei voinut kukaan nauramatta ajaa kun se ääni on kuin musiikkia, samoin hermo lepäsi Pannonialla ajellessa.
Tuo kaveri vaan sattuu tietämään soittovärkeistä paljon enempi kuin minä, samoin olen kiitollinen teidän mielipiteistänne. Siis se Cube on vain yösoittooon kuulokkeilla, no ääntä siitäkin lähtee mutta itekkin tajusin että ei sen kanssa Fenkku pääse kunnolla toteuttamaan itseään. Olen aina ollut kiinnostunut putkivahvistimista, muistan myös nassikkana putkiradion pehmeän saundin. Thomanista varmaan tilaan, ellei joku halua myydä käytettyä peliä täällä.
Spike
20.03.2006 09:51:45
Joo, tosta voxin AD30:stä saa helposti sellasen CCR-saundin. Putkivahvistimista löytyy vaihtoehtoja, mutta hintaakin tulee helposti reippaammin. Uraltone Jr on hyvä vaihtoehto, mutta sitten se pitää koota itse. Peaveyn Classic 30 on ihan jees, mutta edustaa enemmän marshall-henkistä saundimaailmaa. Fenderit kannattaa tarkistaa, mutta hintaa on sitten enempi. Boutique-osastolta löytyy noita käsintehtyjä, joista moni jäljittelee juuri tuon ajan kytkentöjä, mutta hintaa on sitten jo paljon.
You know what they say: What's cooler than being cool? Icecold.
msormune
20.03.2006 10:38:43
Kyllä putkivahvistin on aina oma lukunsa iästä riippumatta. Kuulostaa lämpimämmältä. 30 wattia todellakin riittää autotalliin ja keikoillekin ihan mainiosti, jos on putkivahvistin. Trankkupeliin tuplaisin tehon, koska niitä ei ole hyvä soittaa täysillä. Sinun budjetilla luulisi saavan esim Peaveyltä tai Laneyltä sopivan putkicombon

+ tipahti. Olen koko lailla samaa mieltä. Kotiin riittää itse asiassa 5W:kin usein ihan hyvin...
Miikathebest
20.03.2006 15:25:06

http://www.thomann.de/thoiw3_fender_blues_junior_prodinfo.html

Luulisin tuon olevan oiva peli. Ei ole siitä kylläkään omakohtaisia kokemuksia, mutta olen kuullut kehuttavan, ja ajattelin sen sopivan juuri sinulle.
Hei sinä!
McNulty
20.03.2006 15:28:15
+ tipahti. Olen koko lailla samaa mieltä. Kotiin riittää itse asiassa 5W:kin usein ihan hyvin...

Minulla on kotosalla (podxt:n lisäksi) 2W Marshall MS-2 pieni rasia ja sillä saa ihan riittävät volumet kotisoitteluun. 5W putkikone (esim. Uraltone Jr.) on varmasti enemmän kuin riittävä kotosalle.
"I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake
Da Make
20.03.2006 15:37:12
H&K Edition Tube voisi olla minun veto, suhteelisen sopivatehoinen kaksikanavainen putkikombo.

Pakolline t-kaupan linkki:
http://www.thomann.de/thoiw3_hughes … tube_20th_anniversary_prodinfo.html
Katso omat plussasi täältä! :::: Kamarinki: H&K ZenTera Combo - Helsinki
Magic Bullet
20.03.2006 17:55:09
Hanki joku pieni putkari. Vox Ac-15 tai vaikka fender blues junior. Mainioita Klubikeikoille ja treenaamiseen. Sitten sen jälkeen alat säästää rahaa hillittömaan Marshall jätti stäkkiin... Ei pakollinen.
Feggy
20.03.2006 18:01:58 (muokattu 20.03.2006 18:06:12)

Fender-kitara kuulostaa hyvältä Fender-vahvistimella. Jos Helsinki ei ole liian kaukana, Soitin Huttusella on Blues Junior alle 600:

http://www.soitin-huttunen.com/uploads/febljun.jpg

Ja Kitarapajalla Fender The Twin 750e

http://www.kitarapaja.com/pics/ampfttwin901.jpg
"kielten oikean paksuuden tarkistaminen tulisi olla soittajalle päivittäinen rutiini!" - nimimerkki Incognito Anssi Kelan foorumilla
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)