Tuossa jokunen aika sitten hankin Karl Sandersin Saurian Meditation -albumin, ja ihastuin Karlin soittaman baglama sazin ääneen. Olen aina pitänyt hieman "oudommista" soittimista, ja mietinkin, että mistä moisen baglaman voisi saada käsiinsä järkevään hintaan. Kyseessähän on siis tietääkseni turkkilainen kielisoitin, jossa on kieliä yleensä kuusi tai seitsemän kappaletta. Parikielet on aina joko samassa vireessä, tai oktaavin erolla. http://www.maartinallcock.com/Gear/Baglama%20front.JPGhttp://www.maartinallcock.com/Gear/Baglama%20head.JPG Mutta siis, onko kokemuksia moisesta värpättimestä? Millainen on soittaa? Mistä noita suomalainen saa helpoiten ja mihin hintaan? "Alle 7-vuotiaiden lasten käyttöä tulee
valvoa ja nielemistä varoa. Annostele lapsen pikkusormen kynttä vastaava määrä hammastahnaa. Käytettäessä lisäksi muita fluorituotteita, neuvottele hammaslääkärisi kanssa." |
kivi 19.03.2006 23:11:33 | |
---|
siis, onko kokemuksia moisesta värpättimestä? Millainen on soittaa? Mistä noita suomalainen saa helpoiten ja mihin hintaan? Omani ostin Istanbulista. 300 suomen markalla irtosi asiallinen hyvä saz, topattu lentolaukku sille, muutama setti varakieliä (tavalliset nikkelipitoiset kitarankielet eivät oikein soi, kuten eivät sitarissakaan), parikymmentä sazin plektraa (erilaisia kuin kitaraplektrat), turkinkielisen soitto-oppaan (löytyi muuten just tänään siivotessa! Huom, LeHaba, nyt saat lainaan!), kaksi käärmeenlumoojan huilua (!) ja postikorttisarja kuuluisista turkkilaisista muusikoista. Sekä soittotunti pitkäpartaiselta vanhukselta, joka sinnikkäästi halusi opettaa mua soittamaan sazilla kaikista maailman kappaleista nimen omaan Johnny B. Gooden! :-D Vastineeksi piti kyllä juoda sata litraa omenateetä, ja polttaa kartonki Tekel2000 -savukkeita, tinkiminen kun kesti 2 päivää... :-) |
Heviasmo 21.03.2006 14:52:22 | |
---|
Omani ostin Istanbulista. 300 suomen markalla irtosi asiallinen hyvä saz, topattu lentolaukku sille, muutama setti varakieliä (tavalliset nikkelipitoiset kitarankielet eivät oikein soi, kuten eivät sitarissakaan), parikymmentä sazin plektraa (erilaisia kuin kitaraplektrat), turkinkielisen soitto-oppaan (löytyi muuten just tänään siivotessa! Huom, LeHaba, nyt saat lainaan!), kaksi käärmeenlumoojan huilua (!) ja postikorttisarja kuuluisista turkkilaisista muusikoista. Sekä soittotunti pitkäpartaiselta vanhukselta, joka sinnikkäästi halusi opettaa mua soittamaan sazilla kaikista maailman kappaleista nimen omaan Johnny B. Gooden! :-D No dang, Turkissa olen kyllä useammankin kerran käynyt, mutta kun _just_nyt_ en ole menossa minnekkään ulkomaille, joten matkailuostaminen ei tule kysymykseen. Sinänsä siis olisi kyllä hauskinta ehdottomasti päästä jonnekkin paikan päälle tinkailemaan. :D Kivi, milläs tavoin nuo nauhat menee sazissa? Onko se sazisi monikielinen? Entä missä vireessä pidät sitä? "Alle 7-vuotiaiden lasten käyttöä tulee
valvoa ja nielemistä varoa. Annostele lapsen pikkusormen kynttä vastaava määrä hammastahnaa. Käytettäessä lisäksi muita fluorituotteita, neuvottele hammaslääkärisi kanssa." |
kivi 22.03.2006 20:57:41 | |
---|
Kivi, milläs tavoin nuo nauhat menee sazissa? Onko se sazisi monikielinen? Entä missä vireessä pidät sitä? Vire on muistaakseni G, D, A, tai milloin mitäkin:-) nauhat menee esim. kokosävelaskelina, mutta niitä voi siirtää peukalonkynnellä vaikka kesken soiton, ja siirrretäänkin. Kolme kieliparia on. |
Veppis 30.04.2006 13:28:07 (muokattu 30.04.2006 13:31:20) | |
---|
Tuossa jokunen aika sitten hankin Karl Sandersin Saurian Meditation -albumin, ja ihastuin Karlin soittaman baglama sazin ääneen. Olen aina pitänyt hieman "oudommista" soittimista, ja mietinkin, että mistä moisen baglaman voisi saada käsiinsä järkevään hintaan. Kyseessähän on siis tietääkseni turkkilainen kielisoitin, jossa on kieliä yleensä kuusi tai seitsemän kappaletta. Parikielet on aina joko samassa vireessä, tai oktaavin erolla. http://www.maartinallcock.com/Gear/Baglama%20front.JPG http://www.maartinallcock.com/Gear/Baglama%20head.JPG Mutta siis, onko kokemuksia moisesta värpättimestä? Millainen on soittaa? Mistä noita suomalainen saa helpoiten ja mihin hintaan? Kyllä noita ihan halvallakin saa. Juuri pari päivää sitten ostin omani Turkista 88 liiralla, eli n. 55e. Hintaan sisältyi täysikokoinen soitin, topattu kantopussi, plektroja, varakielisetti, opetuskirja ja -cd. Lisäksi sain myyjältä hieman opastusta soittimen saloihin. Lähipäivänä olisi tarkoitus aloittaa harjoitteleminen juuri noiden oppaiden avulla. EDIT. Kaiken lisäksi soitin oli myyjän itse käsintekemä. Kuuntele musiikkia, se tekee hyvää! |
Sergei Fallinen 26.04.2009 00:00:23 | |
---|
oho, mutsi toi mulle tollasen turkista. mitä hittoa osaan sillä tehdä? vireeseen sain sentään:/ |
Klezberg 26.04.2009 10:31:42 (muokattu 26.04.2009 10:44:38) | |
---|
Mä ostin sazin ihan Suomesta käytettynä, se ei ole baglama vaan joku vähän pitempikaulainen. Siinä menee kyllä nauhat osin puoli-, osin neljäsosasävelaskelin. Tallinnan vanhassakaupungissa on kauppa, jossa on turkkilaisia soittimia, mahdollisesti laatu ei ole päätähuimaava. Muistaakseni katujen Olevimägi ja Vene risteyksessä. Kõnelev Trumm saattoi olla liikkeen nimi. Tukholman Södermalmilla on tupakkakauppa, josta saa myös turkkilaisia soittimia. Ovat saattaneet lojua siellä kaupassa aika pitkään. Sijainti on Östgötgatanilla melkein Folkungagatanin kulmassa. Kymmenen minuutin kävelymatka Vikingin terminaalista. Tai kaupat ovat olleet paikallaan kun olen viimeksi liikkunut noilla main (Tukholmassa elokuussa, Tallinnassa joulukuussa). Keskieuroopassa on myös sitten paikkoja, mm. Zürichissä. Kaupoista myös täällä http://freygish.com/soitinwiki/index.php/Soitinliikkeit%C3%A4huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta |
Topi Nambur 26.04.2009 19:58:49 | |
---|
Klezberg: Tukholman Södermalmilla on tupakkakauppa, josta saa myös turkkilaisia soittimia. Ovat saattaneet lojua siellä kaupassa aika pitkään. Sijainti on Östgötgatanilla melkein Folkungagatanin kulmassa. Kymmenen minuutin kävelymatka Vikingin terminaalista. Olen aiemminkin kertonut tämän, mutta sanonpa vielä kertaalleen: Sen osoitteessa Östgötagatan 33 sijaitsevan kaupan nimi on Handel & Vandel. Kruunu on ilahduttavan alhaalla - en tarkoita esim. kattokruunua - joten H&V:n hinnat ovat aiempaa kilpailukykyisempiä. Sazeista sen verran, että nykyään on olemassa kahdenlaisia turkkilaisia sazeja. Vanhantyyliset soittimet ovat pitkäkaulaisia, mutta uudentyyppisten, erilaista soittotekniikkaa varten 1970-luvulla kehitettyjen sazien kaula on melko lyhyt suhteessa kaikukoppaan. Suosittelen hankkimaan vanhanmallisen soittimen ja käyttämään karadüzen-viritystä; näin säästyy monilta kyyneliltä. Musik ist tönend bewegte Form, das auf fruchtbaren Boden fällt. Was? Quatsch! Nur wo Füchse und Hasen gute Nacht sagen. |
Caligari 04.05.2009 02:10:26 | |
---|
Ostin elektroakustisen baglamani Istanbulista, 100e ja rapiat taisi maksaa. Menee siis normaaliin skittavahvistimeen. Soundi on todella hieno. Mitään yhtä oikeaa virettä ei soittimelle mielestäni ole. Mm. Wikipedia-artikkelissa on lueteltu useita eri vireitä. Itsekin vaihtelen virettä tilanteen mukaan. Baglamani on seitsenkielinen. Aika paljon tulee soiteltua turkkilaista/arabialaista musiikkia sekä jazzia ja bluesia, ja toisinaan räimittyä myös anatoliapunkkia turkkilaisen bluesduoni kanssa: http://www.myspace.com/ataturkband Hieno soitin! |