Aihe: Vastuu viihteestä..erään tarinan loppu!
1 2 3 4 5 6 7 8 9
isojussi
19.03.2006 13:35:43
Miten vitussa voi olla mahdollista, että Kiinalaisille kivanhakkaajille ei saa maksaa palkkaa alle minimien, mutta muusikoille saa?
Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa.
KoskPaavo
19.03.2006 13:37:38
Mä olen jo vuosia väittänyt että Suomessa on jatkuvasti yli puoli miljoonaa immeistä jotka OIKEASTI ovat työttömiä mutta jotka uudelleenkoululutus- , pätkätyö,- kurssi ym. laskennallisilla kikkailuilla saadaankin "ei- työttömiksi". Onko näin, mitä mieltä on humppaveljet?
Tämä elämä käy laatuun; onhan se välimmiten lystiäkin ja nostelee hieman kantapäitä. Aleksis Kivi
uruttaja
19.03.2006 13:38:08
Miten vitussa voi olla mahdollista, että Kiinalaisille kivanhakkaajille ei saa maksaa palkkaa alle minimien, mutta muusikoille saa?

Se kiinalainen ilmoittaa edunvalvojalleen että ei tule kunnon liksaa, muusikko on hiljaa.
KoskPaavo
19.03.2006 13:38:48

Ne kivenhakkaajat eivät ole harrastelijoita.
Tämä elämä käy laatuun; onhan se välimmiten lystiäkin ja nostelee hieman kantapäitä. Aleksis Kivi
EP
19.03.2006 13:39:14
Mä olen jo vuosia väittänyt että Suomessa on jatkuvasti yli puoli miljoonaa immeistä jotka OIKEASTI ovat työttömiä mutta jotka uudelleenkoululutus- , pätkätyö,- kurssi ym. laskennallisilla kikkailuilla saadaankin "ei- työttömiksi". Onko näin, mitä mieltä on humppaveljet?

On.
uruttaja
19.03.2006 13:43:12
Ne kivenhakkaajat eivät ole harrastelijoita.

Ammattimuusikkokin on hyvin hiljainen, erittäinkin hiljainen, kun pitäisi aukaista suunsa sillä kohtaa että liimis kusettaa. Kuten Markkuv totesi 300 eurolla saat ammattibändin, siis trion, ja tuo on laskutushinta.

Yleistähän on että ei tule lauantaikorotusta liksaan tms. aivan pientä. Väitän että erittäin harva tekee asian eteen yhtään mitään, ei se sano siitä edes työnantajalleen, eikä varsinkaan työehtosopimuksia valvoville tahoille.

Jooo joo, kyllä mä vasta-argumentin tiedän:i: Jos mä teen jotain, niin mun kaikki keikat menee iäksi, ja millä mä sitten elätän itseni. Joten siinä se kierre on.
Riksteri
19.03.2006 13:47:11
... olisko tuo virka nyt se avainsana. Vakinaistamalla hoitoalan työpaikat niihin saa koulutettuja työntekijöitä pilvin pimein.

Kyllä suuntaus on selvästi se, ettei monella ihmisellä ole pian mitään virkaa, ei edes valtionhallinnossa. Vakinaistamista pelätään siitä aiheutuvien velvoitteiden vuoksi, pitää sopeutua, tehdä tulosta ja olla mahdollisimman kilpailukykyinen.

Työvoimapulaa ei ole silloin kun on 300.000 työtöntä.

Työvoimaa on kyllä, mutta ei kaiketi ole sopivaa, ammattitaitoista työvoimaa.

Muutama kuukausi sitten radiosta kuultua:
Radio Nova, uutiset: Suomessa on pula ammattitaitoisista viheralan ammattilaisista ...
uruttaja
19.03.2006 13:54:00
Kyllä suuntaus on selvästi se, ettei monella ihmisellä ole pian mitään virkaa, ei edes valtionhallinnossa. Vakinaistamista pelätään siitä aiheutuvien velvoitteiden vuoksi, pitää sopeutua, tehdä tulosta ja olla mahdollisimman kilpailukykyinen.

Työvoimaa on kyllä, mutta ei kaiketi ole sopivaa, ammattitaitoista työvoimaa.

Muutama kuukausi sitten radiosta kuultua:
Radio Nova, uutiset: Suomessa on pula ammattitaitoisista viheralan ammattilaisista ...

Ei se työntekijän syy ole, että työnantaja ei halua sitoutua. Sitoutuminen on ihan pelkästään yrittäjäriski.

Työvoimapulaa, taikka sopivan työntekijän löytäminen lienee enemmän rahakysymys.

Tuosta Kempeleen puutarhakoulusta valmistuu kortistoon taas 50-60 viherpeukaloa.

Minä en jaksa tällä syönnillä uskoa, että Suomessa olisi työvoimapula, korkeintaan sen että haahuilevan työnantajan epävarmaan työpaikkaan ei ole jonossa asti hakijoita, joilla on 3 akateemista loppututkintoa + työkokemusta.
omarklah
19.03.2006 14:16:35

Hmmm... ...joo-o.

Uutisissa bongasin, että kuntien taloutta pitäisi edelleenkin kiristää.
Mutta kun ei voi - suurin osa kuntien menoista tulee eri palveluista, joissa kustannukset on työvoimavetoisia. Eli työntekijät liian kalliita ja palkkoja ei voi laskea...

Samaan aikaa tohkataan, että palvelualalla on ja tulee olemaan työvoimapulaa - kaikki vaan palvelualalalle...

Tässä on nyt jotain, mitä en ymmärrä...
Tää sit sanois tälleen...
v_m_kangas
19.03.2006 15:48:14

toimistot tykkää siitä kun säästää sossuissa,eikö?Myös totaalihinta voi olla huomattavasti pienempi...

Tää ei mee jakeluun. Miten toimisto voi säästää? Toimistohan pidättää ja tilittää ne sotut siitä bändin brutto-osuudesta, ei omasta provisiostaan. Miten nämä yleensäkään voi vaikuttaa totaalihintaan?

Sä olet insinööri

Hoho, mettään meni niin että heiluu, enkä oo ees tippainsinööri.

,miksi sulla ei muka ole varaa maksaa sivutuloprossaa keikoistasi????

Kyllä mä maksan sivutuloprossaa joka keikasta.

Oletko jotenkin perso rahalle?Eikö se riitä että pääsee keikalle vetään huttua??

En halua tehdä keikkoja ilmaiseksi, enkä halua polkea hintoja. Monta keikkaa on jäänyt ottamatta liian halvan hinnan vuoksi.

En ole uskaltanut laskea pääsenkö koskaan viikonloppukeikoilla plussalle. Kaikki keikkarahat on menneet laitehankintoihin, hyvä jos riittää. Onhan tässä rahaa säästynyt sitä kautta kun ei tarvitse viikonloppua viettää baarissa rahaa tuhlaten.

Ai niin kun sä "harrastat",sun ei tarvi välitttää velvoitteista,hoh hoijaa....harrastustoimintaan kun ei päde nuo työehtosopimukset kuten että palkkaa EI SAA MAKSAA km-korvauksina...

Velvoitteista? Kyllä minä maksan veroja aivan keskimääräisen suomalaisen verran. En oo inssi, joten liksat ei ole huippua :(

Eikö me voitaisi näillä palstoilla puhua aivan yleisti ruotimatta kenenkään henkilöhohtaisia ammattiin tai muuhun liittyviä asioita? Yksi pikku nilkki on täällä pisara meressä.

Kyllä mää ymmärrän, että jos keikkailu on ainoa tulonlähde, se ei voi olla pelkkiä matkakorvauksia ja päivärahoja. Mutta tää on verottajalta tarkistettua tietoa, jotta kun matkalaskut on totuudenmukaisia, toimistolla ei ole mitään syytä olla niitä maksamatta. Lyhyiltä etäisyyksiltä ei edes noita kilometrikorvauksia kovin paljoa voi edes tulla. Pitempiä matkoja en kyllä lähde omin kustannuksia ajamaan. Meilläkin on bändissä autottomia soittajia, joten minä jo nykyisellään sponssaan heidän harrastustaan.

Mä lähen nyt tekeen pistokeikan,matkaa sellaset 400km....kilsat verotukseen:-)

Mä lopetan soittamisen ja rupeen ay-aktiiviksi,stana!!Johan rupeis tapahtuun,HOHO!

Voi olla mahdollista, mutta kaikella kunnioituksella, en oikein usko, että yksi mies muuttaa asioita suuresti. Kyllä tässä tarvitaan laajempaa yhteistyötä ja yksimielisyyttä.

Jos nämä lähialueen triohuttukeikat lopetettaisiin, ei sillä tulisi musiikin ammattilaisille yhtään työtilaisuutta lisää. Se tarkottaisi vain sitä, että pikkukuppiloista elävä musiikki loppuisi nykyisessä muodossaan. Ehkä siellä voisi joskus olla ilmaistilaisuuksia, jossa aidot harrastuskokoonpanot esiintyvät oikeasti ilmaiseksi. Olisiko tämä sitten parempi suuntaus?
Humppaa tai soita humppaa
v_m_kangas
19.03.2006 15:50:02

...Sä olet insinööri,miksi sulla ei muka ole varaa maksaa sivutuloprossaa keikoistasi????Oletko jotenkin perso rahalle?Eikö se riitä että pääsee keikalle vetään huttua??

+++

Isojussi, tuliko tää plussa mistä aiheesta? Toivottavasti ei siitä, että joku morkkaa toista rahanahneeksi.
isojussi
19.03.2006 16:36:21
Isojussi, tuliko tää plussa mistä aiheesta? Toivottavasti ei siitä, että joku morkkaa toista rahanahneeksi.

En - vaan yleisesti.

Riittääkö perusteeks se, että amatöörikvartetit vie multa hinnalla keikkoja.

Verot, sotut, eläkkeet työnantajamaksut ym. kierretään hymyssä suin.

Pitäiskö ruveta harrastaan sun päätoimialaas?
isojussi
19.03.2006 16:39:21
...jotta kun matkalaskut on totuudenmukaisia, toimistolla ei ole mitään syytä olla niitä maksamatta....

Ei tietenkään: Ne vaan ei saa olla osana palkkaa, eli katsothan, että palkan osuus on kuitenkin vähintään se minimi?
v_m_kangas
19.03.2006 17:07:41

Pitäiskö ruveta harrastaan sun päätoimialaas?

Ei mitään vaaraa, harrastajista ei ole kilpailijaksi, eivätkä he veisi leipääni. Siinä vaiheessa kun olisi, vetäytyisin viettämään eläkepäiviä.
v_m_kangas
19.03.2006 17:13:32

Ei tietenkään: Ne vaan ei saa olla osana palkkaa, eli katsothan, että palkan osuus on kuitenkin vähintään se minimi?

Hö! Nythän oli kyse siitä, maksetaanko se vaivainen korvaus veroihin, sotuihin yms. vai maksetaanko osa siitä asiallisesti päivärahana ja kilometrikorvauksina. Siitähän olemme kaikki yhtä mieltä, että alalla maksettavat palkat ovat liian pieniä.

Minä tiedän, että melko moni tänne kirjoittavista saa samansuuntaisia keikkaliksoja, osa jopa vielä pienempiä, koska aina nekin keikat on tehty mitkä minä olen jättänyt ottamatta.
baron
19.03.2006 17:15:29

Ei mitään vaaraa, harrastajista ei ole kilpailijaksi, eivätkä he veisi leipääni. Siinä vaiheessa kun olisi, vetäytyisin viettämään eläkepäiviä.

Mun siviiliduunissa oli aikoinaan ammattiliiton "suositushinnasto" jota periaatteessa kaikki noudatti, katsottiin pahalla, jos joku alitti ja vaikka ne oli periaatteessa minimit, niin harva ylitti.
Sittenkun yhteiskunta vapaan kilpailun nimissä kielsi ne, mä nostin liksoja, jotkut laski.
Ei mua mitenkään harmita, että joku tekee halvemmalla, mulla on riittävästi duunia mun hinnoilla, laatu maksaa, en oo osallistunut mihinkään tarjouskilpailuihin, mä oon sanonut että nää on mun hinnat, mä voin lähettää ne tiedoksi, mutta ei miksikään minkään kilpailun vuoksi muutu.
My name is Baron, Sir Baron.
isojussi
19.03.2006 17:28:23
...vai maksetaanko osa siitä asiallisesti päivärahana ja kilometrikorvauksina...

Mikä pysyy asiallisen tasan niin kauan, kun palkan osuus on vähintään TES.
EP
20.03.2006 01:27:35 (muokattu 20.03.2006 01:36:48)
Joo - tolla pohjalla mäkin asiat teen - en lähde "huutokauppoihin" mukaan. Ottakoot sit sen harrastajakvartetin, jos ei oo muhun varaa.

Niin, onhan se niin, että asiakas itse päättää mitä haluaa.
Haluaako yhdenmiehenorkesterin vai isomman kokoonpanon, joskus jo itse tilaisuuskin asettaa omat rajoituksensa.

Mun mielestä se hinta pitää tulla kun "apteekin hyllyltä", kun kuulee missä ja kuinka pitkään pitää soittaa.
Kyllä mä tiedän kaikenmaailman "vedättäjiä"..
poppamies
20.03.2006 08:13:27

...Haluaako yhdenmiehenorkesterin vai isomman kokoonpanon, joskus jo itse tilaisuuskin asettaa omat rajoituksensa...

Mun mielestä se hinta pitää tulla kun "apteekin hyllyltä"...

Tuli mieleen tapaus. Eräs tuttavani on tehnyt tanssikeikkoja vuosikymmeniä solistina ja soittajana. Vielä joitain vuosia sitten oli kasassa mahtava kvartetti. Pari bändin soittajista oli sikäli myös ammattilaisia että olivat päivisin konsan soittomaikkoja. Jossain vaiheessa miettivä laajennusta torvisektiolla, mutta imeisesti 7-8 miehiselle bändille olisi tullut pieni kannattavuusongelma joten nyt tuttavani tekee OMB keikkaa hyvällä menestyksellä. Se on sitten toinen asia että nämä kaksi muuta vaihtoehtoa olisi kenties ollu paljon antoisampia ainakin yleisön kannalta.
G-strings are for strippers
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)