Aihe: paljonko pitäis saada keikasta liksaa.
1 2 3 4
baron
02.09.2003 22:58:53

Mua kiinnostas tietää, miksi tehdä coverkeikkaa, jos siitä ei saa rahaa? Eihän siitä ole mitään muuta iloa kuin (mahdollisesti nasta) tapa tienata leipänsä ja jos ei saa hynää, ei voi tulla elantoakaan?

Eihän Helsingín kaupunginorkesteri eikä Radion sinfoniaorkesterikaan tee muuta kuin "coverkeikkaa"!
folkkari
02.09.2003 23:46:31

Tuolla ylhäällä kysytään, että paljonko pitäis saada keikasta liksaa. Täällä alhaalla yritetään vastata siihen.

Kuten sanottu, hinnoittelu on tässä hommassa vaikeinta.
Keikkaliksa on aina sopimusasia. Sopimukseen päästään neuvottelemalla. Neuvottelussa molemmat osapuolet yrittävät neuvotella hintaa itselleen edulliseksi. Toisille maksetaan enemmän kuin toisille. Toiset haluavat enemmän liksaa kuin toiset. Toiset taas tyytyvät koppaan kaljaa.
Se on markkinataloutta se.

Frankie f:ltä odotan vielä vastausta kysymykseeni, mitä tarkoittaa, että trubadurix (ymmärsin tämän tarkoittavan minua) kuuluu itse siihen ryhmään, joka polkee hintoja.
Ihmisen suurin heikkous on luovuttaminen.- T.Edison
sormunen
03.09.2003 00:19:04
Eihän Helsingín kaupunginorkesteri eikä Radion sinfoniaorkesterikaan tee muuta kuin "coverkeikkaa"!

Pyytäisin kiinnittämään huomiota kirjoitukseni lauseeseen "Eihän siitä ole mitään muuta iloa kuin (mahdollisesti nasta) tapa tienata leipänsä ja jos ei saa hynää, ei voi tulla elantoakaan?"

Mutta siis, olisi tosiaan kiva kuulla joku vastaus. Voihan olla, että hommassa on mieltä, en tiedä. Tuntuu vain siltä, että kyseessä on selkeästi työ ja työstä pitää saada rahaa. Omat jutut erikseen.
baron
03.09.2003 07:21:08

Mutta siis, olisi tosiaan kiva kuulla joku vastaus. Voihan olla, että hommassa on mieltä, en tiedä. Tuntuu vain siltä, että kyseessä on selkeästi työ ja työstä pitää saada rahaa. Omat jutut erikseen.

Vakavasti ottaen mä en oikein ymmärrä mikä ero "rahallisesti" pitäisi olla "coverkeikan" ja "omien" juttujen välillä, mutta tietenkin jos coverkeikka on sulle duunia ja omat jutut huvia, niin onhan siinä perusteita hinnoitella eri tavalla.
Bonham
03.09.2003 08:30:46
Näissä keikkaliksa asioissa on huomattavia eroja myös paikkojen välillä. Toinen paikka ei ole riippuvainen pääsylipuista (muilla tuotteilla tehdään illan tili). Toinen taas joutuu huonossa tapauksessa paikkaamaan yhden illan esiintyjän tuoman tappion parin viikon tuloilla. Pitää muistaa, että kaikki esiintymispaikat eivät ole välttämättä ammattilaisia tässä suhteessa. Ja aina silloin tällöin näkee tapauksia, joissa osaava myyjä myy väkisin "liian kalliin" aktin aivan väärään paikkaan. Siinä saattaa pahimmassa tapauksessa mennä estradi monelta muulta esiintyjältä vähäksi aikaa.

Mitä itse liksaan tulee, täytyy lähteä siitä, että palkkio on suhteessa kuluihin tai "nimeen" = vetovoimaan.

Ei ole mitään järkeä lähteä bensarahoilla keikalle, jos sillä hommalla pitäisi elättää itsensä ja perheensä. Toisaalta nuoremmat jannut voivat tehdä keikkoja soittamisen ilosta muutamalla kympillä kotinurkilla.
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Neljä Ruuvia
03.09.2003 09:00:02
Näissä keikkaliksa asioissa on huomattavia eroja myös paikkojen välillä. Toinen paikka ei ole riippuvainen pääsylipuista (muilla tuotteilla tehdään illan tili). Toinen taas joutuu huonossa tapauksessa paikkaamaan yhden illan esiintyjän tuoman tappion parin viikon tuloilla. Pitää muistaa, että kaikki esiintymispaikat eivät ole välttämättä ammattilaisia tässä suhteessa. Ja aina silloin tällöin näkee tapauksia, joissa osaava myyjä myy väkisin "liian kalliin" aktin aivan väärään paikkaan. Siinä saattaa pahimmassa tapauksessa mennä estradi monelta muulta esiintyjältä vähäksi aikaa.

Mitä itse liksaan tulee, täytyy lähteä siitä, että palkkio on suhteessa kuluihin tai "nimeen" = vetovoimaan.

Ei ole mitään järkeä lähteä bensarahoilla keikalle, jos sillä hommalla pitäisi elättää itsensä ja perheensä. Toisaalta nuoremmat jannut voivat tehdä keikkoja soittamisen ilosta muutamalla kympillä kotinurkilla.

Niin siis sä tarkoitat vaan sitä että jos myy keikkaa ni että tietää järkevät/omat laskutus perusteet ja sit sanoo että no meillä tää maksaa tän verran ja sit se vastapuoli sanoo että oho,aivan liian kallis ni sit sanot no koska tää nyt on eka kerta nii otetaan sata euroo pois tosta että käykö sitte .Ai ei käy? No sitte todetaan että ei kauppaa tällä kertaa syntyny ja voidaanko joskus muulloin palata asiaan. Just joo,no ei vähään aikaan ...juu keväämmällä kun tapahtumia ruvetaan suunnittelemaan...
kivi
03.09.2003 09:07:00
Niin siis sä tarkoitat vaan sitä että jos myy keikkaa ni että tietää järkevät/omat laskutus perusteet ja sit sanoo että no meillä tää maksaa tän verran ja sit se vastapuoli sanoo että oho,aivan liian kallis ni sit sanot no koska tää nyt on eka kerta nii otetaan sata euroo pois tosta että käykö sitte .Ai ei käy? No sitte todetaan että ei kauppaa tällä kertaa syntyny ja voidaanko joskus muulloin palata asiaan. Just joo,no ei vähään aikaan ...juu keväämmällä kun tapahtumia ruvetaan suunnittelemaan...

Noinhan se käy. Ja kyllä keikkajärkkäriltä saa kysyä, onko paikalla omat kaljahanat (lipunmyynti bonusta sen rinnalla) vai pitääkö kaikkien kulut saada pääsylipuista (prossakeikka ei oo ainakaan 100%)...

Ja, muuten, ei se oman kylän halpa bändi suinkaan aina voita kisaa, itse asiassa päin vastoin. Kukaan ei oo profeetta omalla maallaan, ei ainakaan pitsan ja kolmen kaljalipun voimalla:-) - tollasia ne oman kylän liksat on, toisaalta tullut bändi saa samasta aktista tonnin. Reilua? No ei, mutta noinhan se menee.

Liksa paranee heti, jos ajaa yli sata kilometriä kotoa pois. Niin se vaan on.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Bonham
03.09.2003 09:11:27

Niin ja sitten keväällä sanotaan, että syksyllä, heti lomien jälkeen katellaan loppuvuotta... jne jne... Kovin on tuttua:).
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
frankie f
03.09.2003 09:46:34
Frankie f:ltä odotan vielä vastausta kysymykseeni, mitä tarkoittaa, että trubadurix (ymmärsin tämän tarkoittavan minua) kuuluu itse siihen ryhmään, joka polkee hintoja.

Ei se ollu mikään henkilökohtainen vittuilu se oli enemmänkin toteamus aiheesta että mitä vähemmän on orkesterin jäseniä sitä parempi liksa.
eli jos sä saat keikasta vaikka sen 200e niin ei se todellakaan mee niin että viiden hengen bändi joka soittaa samat blowin in the windit ku sä mutta paremmin ja hienoilla viulu ja piano sovituksilla sais keikastaan 1000e.
Vaikka trubaduuri pyytäis mitä tahansa keikasta niin se on kuitenkin se hinta mistä baarit lähtee bändejenkin kanssa neuvottelemaan ja bändit on sitä mieltä että se on liian vähän koska niitä on 3-10 henkilöä jakamassa siitä samasta summasta.
Myönnän itse "syyllistyväni" myös kyseiseen hintojen tallomiseen tehdessäni trubaduuri ja duo keikkaa bändikeikkojen lisäksi. Keikkaliksaa tulee paremmin mitä vähemmän on soittajia, Eri asia on jossain laivalla tai hiihtokeskuksessa missä liksat maksetaan sen peruspalkka systeemin mukaan, siellä jokainen (ei stara)soittaja saa yhtä paljon oli sitten trubaduuri tai 20-hengen bigbandin jäsen, orkesterin johtaja saa toki vähän enemmän.
folkkari
03.09.2003 10:29:03

Termit selviksi!

Hintojen polkeminen tarkoittaa sitä, että myy jotain tuotetta (esim. puuta, heinää tai vaikkapa musiikkiesitystä) huomattavasti halvemmalla kuin kilpailijat.

Se, että trubaduuri esiintyy yksin ja saa suhteessa suuremman liksan kuin viisihenkinen bändi, ei todellakaan tarkoita hintojen polkemista!

Ja jos trubaduurien normaaliliksa ravintolaillasta on 200 euroa, voin kertoa, että en todellakaan polje hintoja!
folkkari
03.09.2003 10:55:52

Niin ja sitten keväällä sanotaan, että syksyllä, heti lomien jälkeen katellaan loppuvuotta... jne jne... Kovin on tuttua:).

Mitä ihmettä, Bonham! Oletko kuunnellut puheluitani?? ;D
baron
03.09.2003 11:11:08

Tää on sikäli ihan hyödyllinen thread, että antaa tietoa missä mennään.

Naapuribändin jätkät ovat kovin "ujoja" kertomaan liksojaan ja keikkapaikatkin yrittävät väittää, että meille maksettu on hyvä, vaikkei olisikaan.
Jussi Guitar
03.09.2003 12:08:30
No ihan kiitettävästi on tullut tekstiä mutta mistään todellisista summista ei täällä kukaan juurikaan ole vaivautunut puhumaan.

Niitä liioitteluja & paska puheita kyllä riittää ja ne haistaa 100km päähän.

Ei kannata julkaista keikkakalenteriaan kotisivuilla ja samaan aikaan puhua paskaa keikkapalkkioista,,,,, joku lukijosta voi olla töissä, tai tuntea jonkun jostain niistä ravintoloista ja tietää paljonko sieltä artisteille maksetaan,,,,,juuri näin on nyt käynyt, mutta ei siinä mitään, se "ujous omista raha-asioista" on maailman laajuinen ilmiö.

Kuvittelin vain että olisimme voineet yhdessä vähän selvittäneet mikä on päivän hinta, jota kautta olisimme saanet kiristettyä keikkapalkkiota ylöspäin, mutta väittelyksihän se taisi mennä.
folkkari
03.09.2003 14:39:46

Niitä liioitteluja & paska puheita kyllä riittää ja ne haistaa 100km päähän.

Ei kannata julkaista keikkakalenteriaan kotisivuilla ja samaan aikaan puhua paskaa keikkapalkkioista,,,,, joku lukijosta voi olla töissä, tai tuntea jonkun jostain niistä ravintoloista ja tietää paljonko sieltä artisteille maksetaan,,,,,juuri näin on nyt käynyt, mutta ei siinä mitään, se "ujous omista raha-asioista" on maailman laajuinen ilmiö.

Jotenkin on taas sellainen tunne (olenko vainoharhainen?;D), että tuo yllä oleva tarkoitti minua. Sen verran aion tässä puolustautua, että mä en ole puhunut sanaakaan paskaa keikkaliksoistani täällä enkä kotisivuillani. Niin että jos tuo nyt tarkoitti minua, niin jonkinlainen selkeä perustelu tolle väittämälle olis kiva kuulla.
Muutenkin voisi olla hedelmällisempää sanoa suoraan, kenelle mikäkin väite on suunnattu. Kyllähän täällä paljon pahempiakin v*ttuiluja voi lukea, joten rohkeasti vaan kertomaan, kelle puhutaan!

Kuvittelin vain että olisimme voineet yhdessä vähän selvittäneet mikä on päivän hinta, jota kautta olisimme saanet kiristettyä keikkapalkkiota ylöspäin, mutta väittelyksihän se taisi mennä.

Päivän hinta näillä markkinoilla on aina tapauskohtainen ja neuvottelun takana. Täällä voi mainita vain suuntaa-antavia summia.

Raha on sellainen asia, joka aina aiheuttaa kateutta ja raivoa. Niin myös musamaailmassa, valitettavasti.
Medication
03.09.2003 15:12:06
Täytyy kyllä sanoa, että saa aika osaava coverbändi olla ja hyvä paikkakin, jos meinaa täälläkin mainitun 800Euroa saada keikasta.

Asiahan tietenkin riippuu miljoonasta seikasta, mutta sanotaan, että jos pääsee suhteellisen pienillä bensoilla lauantaina soittamaan kolmen hengen bändillä, niin kyllä 300Eurollakin pitäisi lähteä. Asiaan vaikuttaa tietenkin se, teettekö sitä ammatiksenne ja kuinka hyviä oikeasti olette. Ei tuollainen coverbändisysteemi alussa voi olla mikään rahasampo, tosin ilmaiseksikaan ei kannata lähteä, ellei katso siitä olevan jotain erityistä hyötyä jatkoa ajatellen.

Niille liksoista purnaaville jäsenille lyöt vain kännykän käteen ja sanot, että soittavat paremmat keikat itse, niin valitus loppuu. Tämä on kokemukseen pohjautuva tieto. Joillain ihmisillä on harhakuva, että heti, kun setti on kasassa, voi soitella Merimaalle Tavastialle ja kysellä 2000 Euron liksoja.
Jussi Guitar
03.09.2003 15:16:02
"Jotenkin on taas sellainen tunne (olenko vainoharhainen?;D), että tuo yllä oleva tarkoitti minua."

Kyllä sä nyt vähän vainoharhainen olet, ei koko maailma puhu tai ole kiinnostunut sinun asioistasi,, sori vaan.

kyllä se oli lähinnä yleistystä siitä, kun liioitellaan suuntaan ja toiseen, toiset muka tekee mielellään keikat ilmaiseksi ja toiset muka saa hirveitä summia. en vaan jaksa uskoa että sen halvimman ja kalleimman asiansa osaavan cover-bändin joilla on oikea ohjelmatoimisto takana hinnat olisivat niin kaukana toisistaan mitä tuossa jotkut ehdotteli. Paljon oli ihan asiaakin mukana ja tuotiin sitä ravintolankin puolta asiasta esille.

niin ja muuten, kuinkas se sanonta menikään.,,,,,,,,ekana älähtää joka jne.
Neljä Ruuvia
03.09.2003 16:06:16 (muokattu 03.09.2003 16:37:39)
No mua ei kyllä saa keikalle alle sadan euron brutto (siis hyväntekeväisyys lasketaan pois)ja jos halutaan sitten että siinä bändissä on muitakin ku mä ja että kaikki noi yleiset kulut suunilleen maksetaan ja on kamat ja autot,nii se ny vaan nousee aika ylös se hinta . Ja sitten viel että yleensä kyllä on saatu helvetisti enemmän. Mut keikkoja on vähän!
Edit : kirjoitusvirheitä korjasin.
kivi
03.09.2003 16:12:47
No mua ei kyllä saa keikalle alle sadan euron brutto (siis hyväntekeväisyys lasketaan pois)ja jos halutaan sitten että siinä bändissä on muitakin ku mä

Sä ja aloittelijat on kaksi eri asiaa. Älä anna lapsille huonoja vaikutteita:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Neljä Ruuvia
03.09.2003 16:36:40
Sä ja aloittelijat on kaksi eri asiaa. Älä anna lapsille huonoja vaikutteita:-)

Mä nyt kuule ,ystäväni,puhun sellaasista keikoista joissa soitetaan työkseen. Sitten noita insinöörien ja kaikkien perkeleen maanmittareiden pändejä saapi halvemmalla. ja tästä luettakoon rokki triot pois. Ja lentäjät koska yks Pauli sano että ne ei soita hirveen halvalla. Sehän oiski huono harrastus sellane mikä vaan itelle maksaa ja muille tuottaa. Vai?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)