Aihe: Tunettaa vai eikö tunettaa, siinäpä pulma?
1
Jani The Rock
19.03.2006 15:26:06

Jos ja kun multa kysytään: Selkäranka älköön taipuko, ellei se ole kumia.
Hei, sinä! Oletko ihminen? Pidätkö Sielun Veljistä, Tuomari Nurmiosta, Nick Cavesta? Soitatko soitinta? Liity MURHALIIGAAN! Tsekkaa ilmoitus Wanted-palstalta! * Bella Italia #1 * MegaMan Club #002 - Quiff Man * ASHC #1 * YSKÄ #2
Super-Jari
19.03.2006 15:29:49
Kyllä mun mielestä tietynlainen musiikki sais jäädä ilman korjailua ja turhaa hankaamista. Ei se pieni rosoisuus ja bändisoiton kuuluminen saa haitata.
MadMatt
19.03.2006 15:36:34

Pienet epätarkkuudet ja virheet ovat roots kaman suola. Itse en tuneta mitään. Hyvät otot ja sopiva autenttisuus siitä se soundi syntyy
Feggy
19.03.2006 15:49:57 (muokattu 19.03.2006 15:52:00)

Liiallinen siloisuus saattaa viedä musiikista hengen. Useimmat roots-musiikin diggarit eivät pidä siitä. Onko oikeasti niin, että roots-musiikkia radiossa soittavat vaativat levyltä autotunea? Vai mihin radioon sitä on tarkoitus tarjota? Ei kai energy pahemmin roots-kamaa soita muutenkaan.
Shake some action.
Mohla
20.03.2006 08:40:13

Auto-tune on mun mielestä ihan hyvä työkalu, jos sitä osataan käyttää oikein ja oikeissa paikoissa. Pieni rosoisuus ei munkaan mielesä haittaa mitään, mutta jos joku juttu pistää liikaa korvaan, niin sit se äänitetään uudestaan tai jos ei muuta vaihtoehtoa ole tunetaan hieman.
Joku Risto Asikainen on kyllä ainakin onnistunut raiskaamaan jotain Gimmelin juttuja aivan kamalalla tunen käytöllä. Musta auto-tunea on käytetty väärin jos pystyy välittömästi kuulemaan että sitä on käytetty.
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Ari-77
20.03.2006 09:42:34
Auto-tune on mun mielestä ihan hyvä työkalu, jos sitä osataan käyttää oikein ja oikeissa paikoissa.

Jep, vähän niinkuin pistosaha.
Everybody Needs Dancemusic , sometimes...
Jemo
20.03.2006 13:11:48

Tunerit ja tällaiset. No. Pääasiassa se on vain tekosyy sille, kun nykyään ei enää osata soittaa ja laulaa. Joku Zeppelin ei pahemmin tunettanut, musiikki kuulostaa hyvältä. Ei pistetty rytmitohtoria. Nykyään harvempi rokkibändi kuulostaisi hyvältä ilman studiotekniikkaa.
Olemme kuulemma jakomielitautinen. Muuten mukavia! -Einuli
etnopoju
20.03.2006 13:15:22 (muokattu 20.03.2006 13:16:13)

EDIT: unettomuus teki tepposet ja sekoilin jotain ihan omiani, eli ei mitään.
paavi
20.03.2006 13:36:57
Musta auto-tunea on käytetty väärin jos pystyy välittömästi kuulemaan että sitä on käytetty.

Mä ajattelen just noin. Liidilauluun on aika paha lähtee vetää autotunea, koska mun mielestä siinä pitää olla sielua, "presaanssia" ja rososuutta. Taustalaulumattoon voi vetääkin sitä kun muutenkaan taustoihin ei oo koskaan sillä tavalla aikaa tuhlata.

Mikään tuottaja en oo todellakaan, mutta näkisin että jos joku asia todella käy korvaan ja sen voi korjata autotunella niin se on ihan ok vetää joku yksittäinen kohta autotunen läpi. Etenkin siis jos se otto on muuten täydellinen ja siinä on fiilistä.
...and left his cave, glowing and strong, like a morning sun coming out of gloomy mountains.
Sinap
20.03.2006 15:31:56
En usko, että tunettamisesta jää radiosoitto kiinni. Sen pitää vaan kuulostaa siltä, ettei se ole virhe vaan tarkoituksenmukainen epävire. Vaikka kyse onkin ns. rehellisestä musiikista, suosittelen, että vain niihin kohtiin, jossa epävire kuulostaa hyvältä eikä käy pahasti korvaan, jätetään tunettamatta. Muut kohdat hellästi vireeseen. Niin tulee kuvitelma, että tunea ei ole käytetty ollenkaan.
"Siinähän se tuubi onkin."
Sarko
20.03.2006 17:05:12
Rosoisuus ja "elo" on aina mun mielestä aina hyvästä, mutta en lähtisi tuomitsemaan Auto-tunen käyttöä pienissä erissä ja sopivissa paikoissa. Liiallinen tunetus todellakin kuuluu läpi levyltä.

Roots-musassahan asiahan riippuu mun mielestä taas siitä että haluaako noudattaa wanhoja dogmia vaiko ei.
Stakes are high, but so am i.
Mohla
21.03.2006 12:08:18

Tästä aiheesta on muuten keskusteltu ennenkin:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=37&t=117892

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=47&t=98473

Tosin, ei näin roots-musan kannalta ennen.
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)