Aihe: Kaularanka liian suora?
1
fitter
18.03.2006 19:46:31
Minulla on ongelmana kielten rämiseminen ja kaularanka on lähes suora eli liian vähän notkollaan. Rangan pultin löysääminen ei enää auta koska pulttikaan ei enää estä asiaa. Takatallasta jos nostaa kieliä niin kielet tulevat niin ylös ett' soittamisen ilo menee. Kitara on "kaulaläpirungon" malli.

Remonttimiehet neuvoja kiitos.
Tasapaino
18.03.2006 19:54:54
Aluksi, se on kaularauta. Toiseksi, mitä ihmettä tarkoitat, ettei pultti enää estä asiaa? Älä hyvä ihminen ruuvaile sitä miten sattuu. Korkeintaan neljäsosakierroksen kerrallaan, minkä jälkeen tarkistetaan miten kaula asettuu. Mistä olet muuten katsonut, että kaula on liian suora? Nimittäin harvoin ne ovat. Kuitenkin tiedoksi, että kaulan kaarevuus katsotaan siten, että painetaan kuudetta kieltä ensimmäiseltä ja 15:sta nauhalta. Sitten katsotaan miten paljon kielen ja seitsemännen nauhan välissä on ilmaa. Siinä pitäisi olla hyvin vähän, alle puoli milliä. Vitos- ja kutoskielet rämisevät muuten aina mikäli ne on juuri vaihdettu.
Ora et labora.
Diabolicum
18.03.2006 20:13:16

itse muistelen, että kun ostin oman Charvelin aikoinaan niin myyjä osti tilalle sitten 6-mallin.
Taisi kuukauden päästä jo kirota tuota kaulan säätöongelmaa,kun noissa läpi rungon-malleissa on ilmeisesti hiukan kimurantimpaa kuin pulttikauloissa?
HeviMetal DJ jo vuodesta 1998
mhaarala
18.03.2006 22:29:16
Ei kai sen kaularakenteen pitäisi siihen säädettävyyteen vaikuttaa, ellei lasketa sitä että pulttikaulaisessa kaulakulmaa pystyy jonkin verran säätämään laittamalla sopivasti tavaraa kaulan ja sen liitoskohdan väliin.
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
Aki
18.03.2006 22:34:03

Parempi liian suora ku skolioosi.

Mutta jos puhutaan kaularaudasta, ni Tasapainoiset ohjeet säätämiseen tulikin jo. Kaularauta säätyy ihan samalla tavalla oli se sitten pultti-, liima- tai läpikaulainen.

Jos räminä on ongelma, aika paljon auttaa kaularaudansäätösuunitelmia että säriseekö ekoilta vai vikoilta nauhoilta. Jos särisee vain ekoilta nauhoilta muttei ylempää > kaularauta liian kireä. Jos särisee viimeisiltä nauhoilta muttei ensimmäisiltä laisinkaan, kaularauta liian löysä ja talla liian matala.

Jos särinä tulee jollain yksittäisillä nauhoilla, kaularaudalla ei voida auttaa vaan olis nauharempan paikka. Ja jos kaikkialta särisee pikkasen mutta action on korkea, satula saattaa olla liian korkea. Jos satula on sopiva ja särisee jokapuolelta vähän, se on sitä laiffia.
Fin_Rocker
18.03.2006 23:46:20
Mielestäni yleinen kielten rämiseminen johtuu 90 prosenttisesti soittajan tyylistä ja tatsista. loppuihin vaikutetaan tatsin muutoksella ja kitaran säätämisellä. Eli sillä se selvii kun antaa jonkun kokeneen soittajan soittaa sillä ja jos hänen käsissään rämisee niin sitten on säädöt vituillaan.

Ite en esim pysty soittamaan breaking the lawia ja highway to helliä ilman räminöitä en sitte millään, akustisella landolalla ei rämise noi ollenkaan ehkä metallikielet soi sitten tollain en tiä???
Aki
19.03.2006 05:44:08

Eli sillä se selvii kun antaa jonkun kokeneen soittajan soittaa sillä ja jos hänen käsissään rämisee niin sitten on säädöt vituillaan.

Kyllä niillä ammattihemmoillakin on hyvin erilaisia tatseja. Jokaisella soittajalla on omat ihannesäätönsä. Mulla action on alle 2mm, SRV:llä se oli moninkertainen tuohon nähden. Eräs tuttuni saa kaikki soittimeni kuulostamaan ihan kamalilta kun se on tottunut korkeeseen actioniin, ja mun soittimet ei sen käsissä muuta teekään kun rämisee. Toinen tuttu hivelee jopa reilusti hellemmin kuin minä, sille riittäisi varmaan 1mm action.

No juu, menee jaaritteluksi tähän aikaan. Mutta jos aiheen aloittaja haluaa ettei soitin rämise kovallakaan tatsilla, silloin hänen kitaroiden ihanneaction on ehkä 5mm. Ei siinä ole mitään väärää. Sen takia kitaran säätäminen onkin tärkeää osata itse, koska ei ole sellaista yleismaallista oikeata säätöpäämäärää.

Sitten kun oppii millä tavalla se kompromissi särinän ja actionin välillä muodostuu, voi taas jatkaa sen oman optimin hakemista.
Fin_Rocker
19.03.2006 13:57:16 (muokattu 19.03.2006 14:08:44)
Mitäs tehdä sillon ku rämisee kahdelta paksuimmalta kieleltä satulapäästä sillon ku painaa kieliä otelautaan., pystyykö säätämään mitään että pääsis eroon siitä

ja tuohon räminään pytyy tässätapauksessa vaikuttamaan tatsilla tai oikeestaan tyylillä siis soittamalla vähän vaikeammin.
Aki
19.03.2006 14:20:05

Mitäs tehdä sillon ku rämisee kahdelta paksuimmalta kieleltä satulapäästä sillon ku painaa kieliä otelautaan., pystyykö säätämään mitään että pääsis eroon siitä

Kaularaudan löysääminen tavallisesti auttaa tuohon. Mutta jos...
tuohon räminään pytyy tässätapauksessa vaikuttamaan tatsilla
, niin pitää pohtia onko ongelma se tatsi vai sen kitaran säädöt.
Fin_Rocker
19.03.2006 14:24:09
Kaularaudan löysääminen tavallisesti auttaa tuohon. Mutta jos...

, niin pitää pohtia onko ongelma se tatsi vai sen kitaran säädöt.

eikös sillä yleensä vaikuteta vain keskikaulaan
KaRa
19.03.2006 14:26:23
Itsekkin löysäisin kaularautaa, mutta kielet paikoillaan niin ei oikein voi, ja en jaksa irrottakaan. Onko se talttapäinen ruuvari, mikä siihen menee?
En todellakaan ymmärrä, miksi kaikki kirjoittavat tähän jotain typeriä allekirjoituksia... minä en sellaiseen alennu!
fitter
19.03.2006 17:35:45
Noniin. Kiitos viesteistä ensialkuun ja sit asiaan.

Kaulan kaarevuutta olen tarkastellut Tasapainon painetaan kuudetta kieltä ensimmäiseltä ja 15:sta nauhalta tavalla: kiinni ovat kokomatkalta. Kaularaudan löysääminen ei helpota kaulan asentoa eikä kielet irtoa nauhoista yhtään.

Kielet rämisee muuten 12 - 15 nahoilta.

Akille actionista: toisessa kepissäni action on 2mm ja soi nätisti mutta tää ongelma lähentelee 5mm. Ei hyvä, ei.
Tasapaino
19.03.2006 20:36:21 (muokattu 19.03.2006 20:36:46)
Noniin. Kiitos viesteistä ensialkuun ja sit asiaan.

Kaulan kaarevuutta olen tarkastellut Tasapainon tavalla: kiinni ovat kokomatkalta. Kaularaudan löysääminen ei helpota kaulan asentoa eikä kielet irtoa nauhoista yhtään.

Kielet rämisee muuten 12 - 15 nahoilta.

Akille actionista: toisessa kepissäni action on 2mm ja soi nätisti mutta tää ongelma lähentelee 5mm. Ei hyvä, ei.

Hmm... Pakko ihmetellä. Mikäli sulla ei oo mitään järjetöntä hevikeppiä, jossa kaula kiinnittyy runkoon 25. nauhan kohdilta, kaula ei ole juuri ollenkaan kaareva 12. - 15. nauhoilta. Tämä siksi, että kaula ei luonnollisesti kaareudu enää siitä kohtaa missä se on kiinnitetty runkoon. Turha spekuloida mikä siinä kitarassa on, ennen kuin kerrot mikä kitara on kyseessä.
Ora et labora.
Aki
19.03.2006 21:53:40

Onko se talttapäinen ruuvari, mikä siihen menee?
Tai ristipää, tai 5mm kuusiokoloavain, tai 4mm, tai pienempi tuumakokoinen. Tai pelkkä metallitappi. Mikä kitara sulla on?

Kaulan kaarevuutta olen tarkastellut Tasapainon tavalla: kiinni ovat kokomatkalta. Kaularaudan löysääminen ei helpota kaulan asentoa eikä kielet irtoa nauhoista yhtään.
Sitten vain löysätään lisää. Jos 2 kierrosta ei auta, niin sit ei ole kaularaudan liikeradasta kiinni. Tota saattaa pystyä auttamaan saunahoidolla, eli manuaalista vääntöä ja saunaan päiväksi.

Mutta jos kielet ei särise 12:n nauhaa alempaa, ei ole tarvetta tohon.

Näiden tietojen perusteella epäilen liian korkeaa satulaa ja/tai nauhojen hionnan tarvetta (jos ovat nousseet tai muuten vaan vuoristorata). Niin, mikä kitara SULLA on?
KaRa
19.03.2006 22:01:20
Tai ristipää, tai 5mm kuusiokoloavain, tai 4mm, tai pienempi tuumakokoinen. Tai pelkkä metallitappi. Mikä kitara sulla on?

Fender Strat Usa Standard.
En todellakaan ymmärrä, miksi kaikki kirjoittavat tähän jotain typeriä allekirjoituksia... minä en sellaiseen alennu!
rosberg
19.03.2006 22:13:43
kuuskoloavain siis. jos oot ostanut uutena (tai hyvältä tyypiltä) niin siinähän tulee työkalut mukana.
ostan fender-straton jossa floikka tai vastaava hässäkkä. miel.jpn.
Les Fender
19.03.2006 22:23:40
Fender Strat Usa Standard. ...1995? Paahan nyt jo tulostaen se manuaali.. Siin on selitetty pelit, vehkeet ja työtavat.
http://www.fender.com/support/manua … /Fender_Guitars_and_Basses_1995.pdf

Tuumakokoinen kuuskoloavain siis.
"Living is easy with eyes closed!"
winny
19.03.2006 22:50:32
Löysää kaularautaa ja anna olla 2-3 pvää.silleen.Sit vaan virityksellä kuntoon.Mulla ainakin toimi:=
out of doors,in the open air...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)