Aihe: Pienimuotoinen huijaus
1 2 3 4 5 6
JCM
03.09.2003 08:28:07

Sen verran Gypsyä komppaan tässä asiassa, että ihmettelisin itsekin jos joku kitaratuntija menisi lankaan ja ottaisi Japsin Jenkkistratona vastaan.

Näin kuvaannollisesti sanottuna ammattilainen erottaa Japsistraton ja Jenkkistraton toisistaan jo pelkän säteilyn perusteella 5 metrin päästä. Maaleista ja kauloista riippumatta.

Ja täytyy myöntää, että erilaisia ovat olleet keskenään ne Japsit ja Jenkit joita itse olen kokeillut. Enkä ole paljoa edes stratolla soittanut.
Zammy
03.09.2003 08:37:16 (muokattu 03.09.2003 08:41:50)
Yhdelle kaverille oli myyty Jackson PS-4 aitona jenkkistratona

Ilmeisesti tämä kaveri ei ollut ikinä edes stratoa nähnyt???

Minusta tämä keskustelu on jokseenkin joutava, varsinkin kun viestiketjun alkuun laittaminen jo oli varsin huolestuttavaa. Kyllä ne tunnistaa, eikun ei, kylläkyllä... Aekuiset immeiset. Jos tällä on jollekulle kovaa merkitystä, niin eihän siitä täällä auta väitellä. Muutama viritys kasaan ja kauppaan testailemaan. Muutenkin olisi hauska kuulla, jos jollakulla on pokkaa / intoa jekuttaa / testata kauppiaiden ammattitaitoa.

Minä en kommentoi sitä kuinka helposti nuo eri Fenderit on tunnistettavissa, mutta niin monta kertaa olen törmännyt täysiin urpoihin musiikkikaupoissa, että ihmettelen miksi ne siellä ovat kun eivät mistään mitään tiedä.

EDIT: Joskus aikanani oppimani viisaus. Muutamien satojen / tuhansien eurojen takia ei kannata kyllä ottaa riskiä siitä, että maine menee. Jos olisi mahdollisuus tehdä joku pieni ja harmiton keikkaus, missä tienaisi miljooniamiljooonia, niin sitten voisin miettiä kannattaisiko vaikka pikkusen istua. Tuskinpa sittenkään.
Vaikka tuo huijaus menisi täysin nappiin niin voittaisit muutamia satoja euroja vissiin korkeintaan, kyllä minua nolottais ainakin ihan todella.
Kossu
03.09.2003 08:47:58 (muokattu 03.09.2003 08:52:04)
Kyllä tuollainen huijaus menee varmasti läpi jossakin musiikkiliikkeessä, toisaalta on myös liikkeitä joissa se ei varmasti mene läpi. Mutta muistakaa huijaus menee läpi vain hetken aikaa - liike saa sen kyllä tietoonsa, ja jos pulju on edes jotenkuten hoidettu ne tietävät myös sinun sosiaaliturvatunnuksesi, koska niiden pitää kysyä paperit ennenkuin ottavat käytettyjä edes myyntitiliin. Ja - jippii - olet juuri tehnyt petoksen ja jäänyt siitä kiinni. Jos liike ei kysy papereita sitä saakin huijata koska se suosii varastetun tavaran myyjiä ja huijareita tietoisesti.

Kiinni jää aivan varmasti koska musiikkiliikkeissä notkuu aivan jumalaton määrä kaikenlaisia tietäjiä - joista osa on aivan oikeita tietäjiä - ja kaiken lisäksi ne gurut ovat usein vielä hyvissä väleissä liikkeen myyjien kanssa ja kertovat: " kattoppa sinua on kusetetu". Sen jälkeen myyjä soittaa poliisille ja muihin alueen liikkeisiin, mahdollisesti myös moottoripyöräileville kavereilleen - sinä menetät rahasi, maineesi, luottotietosi ja mahdollisesti pari kulmahammasta.

Jos yksityishenkilö ostaa liikeestä väärennetyn kitaran ja saa sen myöhemmin tietoonsa on liikkeen purettava kauppa. Ammattilaisen on tiedettävä mitä myy ja liikkeenharjoittaja ei voi vedota siihen että on toiminut hyvässä uskossa.

Jos myyt sen yksityiselle - niin jokainen järki-ihminen kysyy nykyisin paperit ennenkuin antaa toiselle ihmiselle tavarasta rahaa. Ja huijaus paljastuu silti ennenpitkää samasta syystä kuin se paljastuu liikkeessäkin. Silloin minä ainakin miettisin hetken kerronko polisille vai Isi Martikaiselle - ehkä Isille, koska minusta olisi hauska katsella kun housuihinsa hätäpaskan tehnyt huijari antaa minulle rahaa.

Väärennetty kitaran myyminen tietoisesti ei ole nokkela temppu vaan petos josta tulee rikosrekisteri maininta.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
kivi
03.09.2003 08:49:29 (muokattu 03.09.2003 08:52:30)
mutta niin monta kertaa olen törmännyt täysiin urpoihin musiikkikaupoissa, että ihmettelen miksi ne siellä ovat kun eivät mistään mitään tiedä.

Niinpä niin. Soitinkauppiaan kuuluu tietää ihan valtavasta määrästä tuotteita jotakin, mutta harvoinpa vanhempi kauppias ehtii paneutua uudempiin "nuorison suosimiin" tuotteisiin ja siihen, mistä niitä mihin hintaan saa, samalla tavalla kuin teini jolla on koulun jälkeen aikaa vertailla (ja kapeempi mielenkiinnon alue).

Mä pidän itseäni kohtuullisen asiantuntevana kitaroiden suhteen, mutta en mä hevikeppiä erota toisesta, Jackson on Jackson eikä oikeestaan kiinnosta, itse en sellaisella varmaankaan soittaisi, ja mielestäni kaikki Floyd Rosella varustetut kitarat kuulostavat huonolla tavalla samalta. Luulenpa, että monet kauppiaat ovat mun kanssani vähän samaa kantaa.

Mutta Kossu on oikeassa, ei kauppiaan tarvikaan tietää. Kaupoissa käy niin tietäviä asiakkaita, että huijaus paljastuu äkkiä.

Hm. Vieläkö Isi "kasvattaa" schäfereitä?
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Kossu
03.09.2003 08:57:45 (muokattu 03.09.2003 09:00:11)
Joo - kyllä Isiltä koira löytyy, se on suloinen näky kahden hauvan kanssa kulkiessaan.

Kiven kanssa samoilla linjoilla että skidinä sitä ihmetteli että eihän nuo musaliikkeiden myyjät tiedä mitään - oikeasti asia on niin, että ne joutuvat hallitsemaan muitakin asioita kuin Harvey Benton-kitaroiden ruuvinkantoja eikä jokaista yksityiskohtaa tarvitse tietää.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
Zammy
03.09.2003 08:58:53
With all due respect... Kyllä noita "asiakaspalvelijoita" on tullut vastaan joilla on ollut vaikeuksia jo yhden osamaksuerän vastaanottamisen kanssa. Kitarankielistäkään ei ole mitään ymmärrystä vaan oikea paketti täytyy käydä itse hakemanssa hyllystä. Aina kyseessä on ollut nuoria kaveruksia. Ei kai noilla taidoilla kovin pitkää historiaa voi liikkeessä tehdä.

Suurin osa myyjistä on erittäin asiallista ja asiansa osaavaa sakkia. Uskon kyllä, että suuri osa myyjistä on ajautunut alalle harrastuksen takia, jolloin asiat kiinnostaa ja niistä tiedetään. Joukkoon mahtuu montaa sorttia.
fox
03.09.2003 09:06:39

Näinhän tuo on kuin Kivi sanoo - ja pätee moneen muuhunkin elämänalaan. Kyllä niillä kauppioilla on vuosien mittaan tullut sellainen verkosto asiantuntijoita ja "asiantuntijoita" jotka vähänkään arvokkaammat kitarat tutkii. Puhumattakaan sitten niistä tietävistä asiakkaista. Että turhaa on tuo yritys koittaa tehdä jostain jotain mitä se ei ole.
Ja Kiven kanssa samoilla linjoilla tuossa "hevikeppi-asiassakin".....
hemmo
03.09.2003 09:17:18

Muistuipa mieleeni, että ostin kokemattomana 80-luvulla halvalla muka aidon jenkkitelen I.V.:ltä. Vasta myöhemmin selvisi, että body oli vaihdettu ilmeisesti ESP:n tekeleeseen.
Kaiken kukkuraksi skitta pöllittiin kotoani ja sitten edellinen omistaja löysi sen panttihuutokaupasta, johon luukuttaja oli sen kanittanut. Ostin skeban vakuutusyhtiöltä takaisin ja myin vähän myöhemmin rahapulassa. Myydessäni ilmoitin oletukseni bodyn vaihdosta. Ostajaa ei juuri kiinnostanut.
Säröä beibi!
N_Bates
03.09.2003 10:24:36

Kitarapajalta kun katselee hintoja, niin japsistratot on jossain 750e paikkeilla, jenkkejä saa tonnilla.. Sit ku löydät siihen usa-kaulan kolmellasadalla eurolla, niin jopas oli hyödyllinen tempaus!
http://www.hut.fi/~tvainio/kitaragalleria/
makoskela
03.09.2003 11:12:42
Jotenkin on jäänyt pajasta sellainen käsitys että varaston kiertonopeus on heille aivan tuntematon käsite kun samat kepit roikkuu seinällä ylihintaisina vuositolkulla.

Tuo Jacksonin ns. Garth Brooks strato on ollut pajan hyllyssä
jo yli kymmenen vuotta! Muistaakseni 13.
Kaikki soittimeni ovat aina myynnissä...
petevon
03.09.2003 11:32:18
Dave Lindholm kokeili joskus sokkona eri stratoja riffin testissä ja paras hänen mielestään oli alle 1000mk maksava Falcon. Myös jenkkistratoja oli tarjolla. Aika hauskaa.
S1mppa
03.09.2003 11:37:45

Yhdelle kaverille oli myyty Jackson PS-4 aitona jenkkistratona...

Ilmeisesti tämä kaveri ei ollut ikinä edes stratoa nähnyt???

Typotin... Kaveri on kyllä soittanut kitaraa jo varmaan 15 vuotta, mutta liekö uuden soittimen (käytetyn) sokeuttamana ollut vain lepsu...
- original S1mppa -
Insane Kane
03.09.2003 11:51:17
Kitarapajalla vissiin on kaikki tai ainakin suurin osa tavarasta myyntitilissä.
Siellä oli VHT:n Pittbull 50/12 myynnissä, hinta oli muistaakseni 1200€. laitoin tänne ilmotuksen, jossa sanoin ostavani tollasen. kitarapajan laitteen omistaja otti suoraan yhteyttä ja sanoi hinnakseen 900€. Kovat on korvaukset kitarapajalla laitteen "säilytyksestä".

Ja topicista; huijaus on perseestä. Mieti miltä itsestä tuntuis ostaa tollanen keppi kalliilla ja huomata kusetus. Ostaisin kyllä junalipun ja tulisin vierailulle. Melkeimpä kaikissa musiikkiliikkeissä, joissa olen kitarakauppoja tehnyt, myyjä ei edes testannu välikitaraa, kun ei osannu soittaa eikä tienny kitaroista mitään. Kusetus menisi varmasti läpi, mutta jälkiseuraamukset huomioon ottaen ei kannata
Vitusti säröä Perkele!!
makoskela
03.09.2003 11:58:41
... jälkiseuraamukset huomioon ottaen ei kannata

Miettikääpä soitinliikkeen mainetta sen jälkeen, kun joku on
huomannut ostaneensa 'viilattua' tavaraa. Saattaa olla myynti sen jälkeen laskusuhdanteessa. Harrastelijapiirit kuitenkin pitävät yhtä, ja viesti kulkee.
Kaikki soittimeni ovat aina myynnissä...
saturnzreturn
03.09.2003 12:27:30
HALOO...!!Toi vedätys ei oo ensinäkään rahallisesti kannattava sillä yksikään liike ei anna kassasta ulos rahaa
mitenkään kasoittain.Jos kaula on jotenkin erikoisemmasta
mallista niin koko soitin käydään ajan kanssa läpi ja käry käy.Vaihtoarvokaan tuskin nousee yli kaulan hankintahinnan.Loppupeleissä tappio siirtyy kuitenkin seuraavalle ostajalle - mistä muuten tiedät ettei juuri sinulle ole jo käynyt näin...??

ajattelinkin lähinnä vaihdossa moista...sillä jos rahaa haluaisin niin en todellakaan veisi soitinliikkeeseen vaan myisin yksityisenä...
ei naiset käy paskalla
saturnzreturn
03.09.2003 12:43:24
Kyllä tuollainen huijaus menee varmasti läpi jossakin musiikkiliikkeessä, toisaalta on myös liikkeitä joissa se ei varmasti mene läpi. Mutta muistakaa huijaus menee läpi vain hetken aikaa - liike saa sen kyllä tietoonsa, ja jos pulju on edes jotenkuten hoidettu ne tietävät myös sinun sosiaaliturvatunnuksesi, koska niiden pitää kysyä paperit ennenkuin ottavat käytettyjä edes myyntitiliin. Ja - jippii - olet juuri tehnyt petoksen ja jäänyt siitä kiinni.......

:) siis tämä jätkä nyt selvästikään ei tiedä yhtään mistä puhuu...ota hyvä ihminen huomioon että on hieman eri asia, jos teet itse kotikoivusi puusta kitaran, maalaat, kolhit, väärennät siihen fender-merkin ja sarjanumeron joka väittää että kitara on vuodelta -59 ja sitten menet kauppaamaan sitä.

jos taasen vaihdan FENDERIIN FENDERIN kaulan niin mitä sitten? ei yhtikäs mitään. kaulathan ovat kulutusosia (joillekkin) minulla ei tarvitse olla mitään tietoa asiasta, koska kaula on vaihdettu ja missä on alkuperäinen. "tollasena mä sen ostin".kyse ei ole mistään h****tin väärennöksestä. MYYJÄ HYVÄKSYY TAVARAN KAUPANTEON HETKELLÄ SELLAISENA KUIN SE ON"

oletko koskaan kuullut kenenkään myyjän soittavan jollekkin takaisin että "hei ei me halutakaan tätä ostaa ku nyt kuukautta myöhemmin huomattiin että tässä on kaula väärä" tai "ei me haluta sun puhelinta ottaakkaan vaihdossa kun se ei ollukkaan ihan ehjä" viimeisin sattui minulle (en tosin tinnyt viasta) mutta sanoin että olette sen kaupanteon hetkellä hyväksyneet toimivana laitteena ja aitona nokialaisena. myyjä siihen että no niin no, yritin ainakin)

TYHMÄ.
ei naiset käy paskalla
PeeJii
03.09.2003 12:44:09
Kitarapajalla vissiin on kaikki tai ainakin suurin osa tavarasta myyntitilissä.
Siellä oli VHT:n Pittbull 50/12 myynnissä, hinta oli muistaakseni 1200€. laitoin tänne ilmotuksen, jossa sanoin ostavani tollasen. kitarapajan laitteen omistaja otti suoraan yhteyttä ja sanoi hinnakseen 900€. Kovat on korvaukset kitarapajalla laitteen "säilytyksestä".

Kitarapajan hinnassa on mukana pajalle kuuluva 20 prossan välityspalkkio. Eli sait myyjältä vähän alennusta.
saturnzreturn
03.09.2003 12:48:56
Kyllä niillä kauppioilla on vuosien mittaan tullut sellainen verkosto asiantuntijoita ja "asiantuntijoita" jotka vähänkään arvokkaammat kitarat tutkii.

kyse on kylläkin 90-lukulaisesta aivan perusstratosta joita liikkeessä kuin liikeessä on keskimäärin 10
ei naiset käy paskalla
madu
03.09.2003 12:52:20 (muokattu 03.09.2003 13:08:34)
Vaihda Japski stratoosi Herley Bentonin kaula ja sano kaupassa että tämä on todellakin aito Harley Benton...

EDIT: niin ja turha kai tapella tässä threadissa siitä onko jenkki, mexico vai japski paras. Se on maailmanloppuun asti kestävä väittely. Sitten uskon tuloksen kun joku omistaa parikappaletta kunkin maan stratoa ja kertoo vuosien testauksen jälkeen mikä on paras ja miksi...

PS: ja yleensä väittelijä omistaa juuri sen maan straton jonka parhaaksi myös kokee...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)