Aihe: Kielten vaihto ja kaularauta
1
Evil Eye
18.03.2006 21:09:13
Noniin, ostin tuossa viikko sitten tiistaina ESP Horizon FR mallisen kitaran (on muuten perskeleen hyvä peli) ja nyt heräsi kysymys:

Kun yleensä soittelen D-vireestä ( D G C F A D), niin olen vanhan kitaran kanssa huomannut että 11 setti on juuri sopiva. Nyt kuitenkin rupesi epäilyttämään, kun Musamaailman myyjä sanoi, että jos vaihdan 11 setin, pitäisi kaularautaa (ja jotain muuta) säätää, sillä jännitteestä tulee niin suuri. Unohdin kuitenkin mainita hänelle, että viritän D:hen (silloinhan jännite on pienempi). Itse en uskalla kaularautaan koskea (koska minulla ei ole kokemusta kyseisestä operaatiosta), joten veisin kitaran musamaailmaan säädettäväksi. Siellä kuitenkin sanottiin, että siinä kestää pari viikkoa, kun niiden pitää lähettää se kitara jonnekkin. Siksi päätinkin kysäistä täältä apua.

Kysymykseni onkin sellainen, että voinko laittaa 11 setin kitaraani D-vireellä, ilman että säädän kaularautaa?

Kiitos jo etukäteen vastanneille
Käck.
cr4b
18.03.2006 21:11:32 (muokattu 18.03.2006 21:11:57)
No voihan sitä aina kokeilla, sillä voithan vaihtaa sitten takaisin ohuempaan settiin. Jos kitara tuntuu 11-setillä edelleen perskeleen hyvältä, niin eihän sitä sitten tarvitse säätää.
Invader
18.03.2006 21:15:46 (muokattu 18.03.2006 21:16:34)
Voit laittaa ja kannattaakin. Soittelet vähän aikaa ihan sellaisenaan ja katsot mitä se kaula sanoo siitä setistä D-vireessä. Jos reliefiä tulee liikaa niin kiristelet sitten tarpeen mukaan. Se kaulan säätäminen kannattaa kyllä opetella itse jossain vaiheessa, ihan perussäätötoimenpiteisiin kuuluu se.

edit: Niin mikäs kielisetti siinä nyt on ja missä vireessä?
Tai sitten ei..
Evil Eye
18.03.2006 21:30:02
Joo, nyt on E-vire ja 9 setti. Joo kyllä mä oon tolle vanhaan kitaraan oon vaihtanu kielet, mut mä vaan haluun ottaa varman päälle uuden kitaran kanssa. Se, mikä mua pelottaa on, että tuleeko tosta liikaa jännitettä ja sen seurauksena kaula vääntyy. Mites hienovire, pysyykö se hienovireessä tän vaihdon jälkeen vai pitääkö säätää?
Käck.
Invader
18.03.2006 22:00:58
Joo, nyt on E-vire ja 9 setti. Joo kyllä mä oon tolle vanhaan kitaraan oon vaihtanu kielet, mut mä vaan haluun ottaa varman päälle uuden kitaran kanssa. Se, mikä mua pelottaa on, että tuleeko tosta liikaa jännitettä ja sen seurauksena kaula vääntyy.

Turha huoli, tässä kuitenkin puhutaan niin minimaalisesta jännityksen muutoksesta että kaula kestää aivan varmasti. Siinä vaiheessa kannattaa jo vähän miettiä mitä tekee jos heittää vaikka 13-setin ton ysisetin tilalle E-vireessä :)
Kielien jännite itseasiassa saattaa pysyä hyvinkin samana; kieliä paksunnetaan kaksi askelta, ja vastaavasti virettä alennetaan kaksi puolisävelaskelta.

Mites hienovire, pysyykö se hienovireessä tän vaihdon jälkeen vai pitääkö säätää?

Saattaa heittää mutta se heitto on varmaan aika minimaalista. Todennäköisesti ei tunnu missään. Ja jos heittää häiritsevän paljon niin sitten vain säätämään, sekin kannattaa opetella :)
Tai sitten ei..
Aki
18.03.2006 22:37:57

Hyviä kommentteja tullutkin. Noita säätötoimenpiteitä ei ole syytä pelätä, kunhan pitää tolkun mukana ja seuraa täälläkin annettuja hyviä ohjeita. Tosiaan, Suomen ilmastossa iso osa uusistakin kitaroista tarttee pientä kaularaudan säätöä, että se on ihan elämää se eikä mitään ydintiedettä. Mulla on aina perussäätökamppeet keikalla mukana. Joskus oli soundcheckkiä ennen päässyt kaula nitkahtamaan, missä lie saunassa soitettiin, että säädin sen sitten siinä. Ja taas rokattiin. Tai humpattiin.
Evil Eye
18.03.2006 23:16:59 (muokattu 18.03.2006 23:18:33)
Kiitos kaikille vastanneille! Eiköhän näillä neuvoilla pärjätä.
Käck.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)