Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vesipiippua äänihuulten kostuttamiseen?
1 2
Fjouza
17.03.2006 20:24:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hankin hiljattain vesipiipun apteekista ja kyselisin nyt mielipiteitä/kokemuksia/hyviä vinkkejä kuinka tuota aparatusta käytetään. Mainittakoon vielä se, että putkessa ns. "poltetaan" suolaliuosta eikä mitään muuta.
 
Kiitos Palj.
 
fifi
17.03.2006 21:15:00 (muokattu 17.03.2006 21:17:59)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erittäin hyvä vekotin, on pelastanut minut monta kertaa. Toimii paremmin kuin perinteinen höyryhengitys pyyhe/kattila -menetelmällä. Ja kulkee kätevästi mukana. Itse teen niin kuin ohjeessakin sanotaan, eli keitän vedenkeittimellä vettä, jota laitan mukiin, laitan vesipiippuun suolaliuosta, ja kun vesipiippu on vähän aikaa lämmennyt mukissa, alan imemään. Hiukan varovasti tosin aluksi, koska joskus, jos suolaliuosta on liikaa, sitä saattaa tulla suuhun ja se on sitten aika kuumaa. Mutta yleensä ottaen homma toimii, kun vain ronskisti alkaa imemään, ja piippu alkaa "röpöttämään". Kosteuttavan ja parantavan vaikutuksen huomaa kyllä nopeasti. Suosittelen!
 
Edit: sitä suolaliuosta ostan ihan apteekista, pienimmän purkin. Se on aika riittoisaa, ja siinä on ainakin sitten kaikki hygieenisyys- ja suolapitoisuusvaatimukset kohdallaan. Itse voi myös suolalitkua tehdä, mutta periaatteessa se ei ole sama asia, kun kraanaveteen sekoittelee merisuolaa. Pitäisi tietää oikea suolamäärä ja vesi pitäisi vissiin ensin keittää jne.
 
fifi
17.03.2006 21:21:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vielä lisäys: kai sinulla on ohjeet? Minulle ainakin tuli aparaatin mukana tarkat ohjeet, esim. miten paljon sitä suolaliuosta laitetaan. Käytän sellaista ruiskupipettiä (mikähän mahtaa olla virallinen nimi...?) siis sellaista struuttaa suolaliuoksen laittamiseksi. Käsipelillä menisi varmaan puolet pöydälle...
 
Fjouza
18.03.2006 01:46:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo kyllä siinä ojeet tuli mukana. Teen yleensä liuoksen valmiiksi litran pulloon, eli 1rkl merisuolaa yhteen litraan vettä. Kun lämmitän piipun annan veden kieuhua kattilassa ja sitten pidän piippua siellä kunnes sisäänhengitettävä höyry on tarpeeksi lammintä. Se lämpeää sillä tavalla todella nopeasti.
 
Pari kysymystä: Kannattaako piipua käyttää ennen treenejä/keikkaa vai onko piipun tarkoitus lähinnä palauttaa/kosteuttaa äänihuulet suorituksen jälkeen? Miten monta kertaa pystyt hengittämään samasta piipusta yhdellä kertaa ennen kuin vesi viilenee eli, tarkemmin miten monta "hatsia" pystyy ottamaan kerrallaan, että vaikutus toimii edelleen? Itse olen huomannut, että kun suolaliuos on tarpeeksi lämmin siitä riittää yksi kunnon lämmin honkäsy ja sitten vesi viilenee ja lämmitän piippua uudestaa. Oikein vai väärin? Pitäisikö piippu pitää kuumassa vedessä koko ajan kun sitä hengittää sisään?
 
Pahoittelen näitä kysymyksiä. Kuten huomaat aika amatööri linjalla tässä mennään.
 
Kiitosch.
 
fifi
18.03.2006 11:45:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo kyllä siinä ojeet tuli mukana. Teen yleensä liuoksen valmiiksi litran pulloon, eli 1rkl merisuolaa yhteen litraan vettä. Kun lämmitän piipun annan veden kieuhua kattilassa ja sitten pidän piippua siellä kunnes sisäänhengitettävä höyry on tarpeeksi lammintä. Se lämpeää sillä tavalla todella nopeasti.
 
Niin, tuossa asiassa voi soveltaa monta eri tapaa. Itse haluan energiansäästösyistäkin keittää veden vedenkeittimellä, kaadan siitä termosmukiin, niin vesi pysyy pitkään lämpimänä mukissa. Ja tietenkin se piippu siellä mukissa sitten. Eli saman asian voi tehdä monella eri tavalla. Loppuen lopuksi piippu jäähtyy aika nopeasti, sen takia pidänkin usein sitä mukia kädessä ja annan piipun olla koko ajan siellä vedessä.
 
Pari kysymystä: Kannattaako piipua käyttää ennen treenejä/keikkaa vai onko piipun tarkoitus lähinnä palauttaa/kosteuttaa äänihuulet suorituksen jälkeen?
 
Mikäs sen mukavampaa kuin kosteuttaa äänihuulet ennen keikkaa, ja toisaalta rasituksen jälkeen antaa "palautushoitoa". Ei siinä ole mitään sääntöä, eikä siitä mitään haittaa ole. Itse käytän vesipiippua vain silloin, kun on flunssa/kurkkukipu tms. todellinen syy. En halua totuttaa itseäni siihen, että joka kerta ennen laulua pitäisi saada "hatsit", koska siitä voi sitten tulla sellainen psykologinen este, että jos joskus ei pystykään/ehdikään höyrytellä, laulu menee sen takia pilalle.
 
Miten monta kertaa pystyt hengittämään samasta piipusta yhdellä kertaa ennen kuin vesi viilenee eli, tarkemmin miten monta "hatsia" pystyy ottamaan kerrallaan, että vaikutus toimii edelleen? Itse olen huomannut, että kun suolaliuos on tarpeeksi lämmin siitä riittää yksi kunnon lämmin honkäsy ja sitten vesi viilenee ja lämmitän piippua uudestaa. Oikein vai väärin? Pitäisikö piippu pitää kuumassa vedessä koko ajan kun sitä hengittää sisään?
 
Tuohon taisinkin jo edellä vastata, eli kyllä se jäähtyy aika nopeasti, siksi pidän sitä kuumaa vettä mukissa (jossa se jäähtyy toki myös, mutta hitaammin) ja piipun siellä. Mutta aivan kiehuvassa vedessä höyry kuumenee todella äkkiä polttavaksi, eikä sekään ole hyväksi. Maalaisjärjellä ja kehon tuntemuksia kuunnellen selviää. Ei tässä ole mitään yhtä oikeata tapaa :).
 
Pahoittelen näitä kysymyksiä. Kuten huomaat aika amatööri linjalla tässä mennään.
 
Höpsis, turhia aristelet. Höyryhengityksen ainoa vaara on se, että hengittää liian polttavaa höyryä. Luulisin, että normaali-ihmisen mekanismi sanoo kyllä, mikä on liian kuumaa ja mikä on sopivaa. Silloin kun vesi on aivan kiehuvaa, ja piippu on ollut pitkään siinä, kannattaa ottaa ensimmäiset hatsit varovasti tunnustellen - suu kyllä ilmoittaa, milloin höyry on liian kuumaa. Ellei sitten ole tuntoaistissa jotain todella pahasti vialla... Periaatteessa muuten höyryhengitystä voi harrastaa vaikka pitkin päivää, joskin se on todennäköisesti turhaa, ellei ole paha flunssa.
 
Fjouza
18.03.2006 11:58:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep.
 
Suuret kiitokset avusta. Eiköhän näillä parjätä. Kiitos vielä.
 
T: Mä
 
Max-X
18.03.2006 12:53:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

paljon tuollainen 'bongi' maksaa?
 
nimimerkki utelias
 
"Mä en oo ikinä luottanu jätkiin jotka laulaa poppii" -Jone Nikula
Keppis
18.03.2006 15:24:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Korvaisikohan tuollainen ainakin osan siittä vesitankkauksesta ennen laulusuoritusta?
 
"Ei soiteta Paranoidia, nyt soitetaan heviä!" http://www.mikseri.net/fobia
fifi
18.03.2006 15:35:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Korvaisikohan tuollainen ainakin osan siittä vesitankkauksesta ennen laulusuoritusta?
 
Tottahan toki se korvaa, koska suola sitoo nestettä, eli suolavedellä on kosteuttavampi vaikutus kuin pelkällä vedellä. Samaan perustuu myös Emsin-suolan teho (Emsin-suolaa sekoitetaan veteen ja kurlataan).
 
Vettäkään ei pidä litkiä kohtuuttomasti. Olen joskus itse alkanut voimaan huonosti, kun laulun nimissä olen juonut vettä ohimennen ylipaljon, vaikkei ole ollut jano eikä kuivaa tunnetta kurkussa.
 
Mielestäni vettä pitäisikin juoda hallitusti, ei huvin tai varmuuden vuoksi, vaan silloin kun oikeasti on jano tai kuiva tunne kurkussa. Toki laulaessa kuivuus tuntuu herkemmin, jolloin varmuuden vuoksi on hyvä olla se pullo l ä h e t t y v i l l ä, mutta se ei tarkoita sitä, että tarvitsisi viiden minuutin välein hörppiä sitä nestettä.
 
Näin mentiin mukavasti off-topicciin mutta eiköhän se siitä...
 
faith
18.03.2006 19:39:37 (muokattu 18.03.2006 19:41:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

paljon tuollainen 'bongi' maksaa?
 
nimimerkki utelias

 
Kuulemma suunnilleen 14€, mullekkin semmosta suositeltiin.
 
Eikä sitä suolaa oo pakko käyttää siinä. Tiiän yhen tyypin joka käyttää piippua (ja siinä ymmärtääkseni siis puhasta vettä) refluksin oireiden hoitoon. Siis jos on aamulla kovasti pahan tuntunen kurkku niin kuulemma saa ison helpotuksen oloon piipulla.
 
E: korjatkaa jos oon väärässä, itekki kuulin ja näin koko vekottimen ekaa kertaa toissapäivänä ja sain ohjeistusta+suositukset siihen.. =)
 
"Lopeta tuo honottaminen!" -Isukki kehuu laulutaitoja..
fifi
18.03.2006 19:52:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulemma suunnilleen 14€, mullekkin semmosta suositeltiin.
 
Eikä sitä suolaa oo pakko käyttää siinä. Tiiän yhen tyypin joka käyttää piippua (ja siinä ymmärtääkseni siis puhasta vettä) refluksin oireiden hoitoon. Siis jos on aamulla kovasti pahan tuntunen kurkku niin kuulemma saa ison helpotuksen oloon piipulla.
 
E: korjatkaa jos oon väärässä, itekki kuulin ja näin koko vekottimen ekaa kertaa toissapäivänä ja sain ohjeistusta+suositukset siihen.. =)

 
Ei ole pakko käyttää suolaliuosta, mutta se on järkevää, koska suolaliuos nimenomaan tekee kostutuksesta tehokasta.
 
faith
18.03.2006 20:02:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ole pakko käyttää suolaliuosta, mutta se on järkevää, koska suolaliuos nimenomaan tekee kostutuksesta tehokasta.
 
Kyllä näin, mutta jos ei kestä jostain syystä sitä suolaa (tai ei muuten vaan halua käyttää sitä) niin piippu sopii silti =)
 
"Lopeta tuo honottaminen!" -Isukki kehuu laulutaitoja..
faith
22.03.2006 20:24:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nonni, nyt on oma piippu ostettu ja rakkaus syttyny. En olis ikinä voinu kuvitella miten ison avun siitä saan!! Ei tarvi olla rykimässä koko aikaa ku alkaa puhua, ja muutenki kurkku tuntuu vähemmän kuivalta ja karhealta. Aah.. Onkohan tuossa yliannostuksen vaaraa ;D
 
"Lopeta tuo honottaminen!" -Isukki kehuu laulutaitoja..
fifi
23.03.2006 16:28:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nonni, nyt on oma piippu ostettu ja rakkaus syttyny. En olis ikinä voinu kuvitella miten ison avun siitä saan!! Ei tarvi olla rykimässä koko aikaa ku alkaa puhua, ja muutenki kurkku tuntuu vähemmän kuivalta ja karhealta. Aah.. Onkohan tuossa yliannostuksen vaaraa ;D
 
Niinpä, sitä ei uskoisi ennen kuin kokeilee. Eikä tehoa voi mitenkään verrata kattila/pyyhe menetelmään, jossa naama kastuu enemmän vesihöyrystä kuin mitä äänihuulet kostuu... Lisäksi tuon hyvä puoli on se, että sen voi ottaa matkoille, sitä voi käyttää lähes missä vain, missä on vedenkeitin ja muki.
 
faith
23.03.2006 19:24:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niinpä, sitä ei uskoisi ennen kuin kokeilee. Eikä tehoa voi mitenkään verrata kattila/pyyhe menetelmään, jossa naama kastuu enemmän vesihöyrystä kuin mitä äänihuulet kostuu... Lisäksi tuon hyvä puoli on se, että sen voi ottaa matkoille, sitä voi käyttää lähes missä vain, missä on vedenkeitin ja muki.
 
Kyllä kyllä. Ja ku minun iho ei oikein kestä tota kattilahommaa, ku on couperosa >=/ Eli ihan upea on kyllä. Ja tosiaan huvittavaa etten tienny koko laitteen olemassaolosta mitään ennen viime viikkoa =D
 
"Lopeta tuo honottaminen!" -Isukki kehuu laulutaitoja..
EML
25.03.2006 14:29:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ekaa kertaa kuulen moisesta vempaimesta ja arvatkaa vaan kuinka monesti olisin sitä jo kaivannut. Kipin kapin ostoksille ...
 
V_P
19.01.2011 22:47:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko se siis tällänen http://www.allergiakauppa.fi/vesipiippu_pr_000037.html
 
Jeweli
19.01.2011 23:26:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

V_P: Onko se siis tällänen http://www.allergiakauppa.fi/vesipiippu_pr_000037.html
 
Juurikin tuo.
 
Pitääkin huomenna vetää kunnon 'hatsit' :)
 
Oot melkein kuin naispuolinen Captain Planet juttujes perusteella.. :) -pira
222
02.06.2022 19:56:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kestääkö se ihan kiehuvan kuumaa vettä vai pitääkö jäähtyä vähän? Itse ostin tänään tälläisen koska korona teki jotain vauriota äänelle..
 
Rallattelija
03.06.2022 18:00:25 (muokattu 03.06.2022 18:01:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

222: Kestääkö se ihan kiehuvan kuumaa vettä vai pitääkö jäähtyä vähän? Itse ostin tänään tälläisen koska korona teki jotain vauriota äänelle..
 
Kyllä se todennäköisesti kestää. Mä kuvittelisin että noi voi desinfioida kiehuvassa vedessä tarpeen mukaan. Muutenkin muovit yleensä kestää kiehuvan veden lämpötilan. Mä en kyllä kiehuvaa vettä laittaisi ja alkaisi imeä. Noissa käy välillä aika herkästikkin niin, että sitä vettä tulee vahingossa suuhun. Ei välttämättä kovin mukava tunne. Höyryhengitys on sitten erikseen. Jokainen kuitenkin tekee niinkuin parhaaksi näkee.
 
Mistä tommonen ääni oikein tuli? No tuskin se on vakavaa.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «