Aihe: Teorian tuntemuksen merkitys?
1 2 3 4 5 6 7
Nuages
02.09.2003 18:24:02
Kyllä se tietää mitä se tekee, eli siis ei soita ihan mitä sattuu... elikkäs silinteripää on soittouransa aikana oppinut yhtä sun toista. Näin se on muodostanut päänsä sisällä oman Teoriansa että mikä kuulostaa hyvältä ja mikä ei.

Tuskin tällainen perustermistökään on kovin hukassa herralla.
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan." -Einon urkukoulu
Mon
02.09.2003 18:48:25
Mitä mieltä olette musiikin teorian tuntemuksen tärkeydestä?

Toisten tekemien kappaleiden opettelussa ja yhteissoitossa se on lähes välttämätöntä.
Nuages
02.09.2003 18:49:07
Toisten tekemien kappaleiden opettelussa ja yhteissoitossa se on lähes välttämätöntä.

Oletko Mahe?
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan." -Einon urkukoulu
Gypsy
02.09.2003 18:54:42
Kyllä se tietää mitä se tekee, eli siis ei soita ihan mitä sattuu... elikkäs silinteripää on soittouransa aikana oppinut yhtä sun toista. Näin se on muodostanut päänsä sisällä oman Teoriansa että mikä kuulostaa hyvältä ja mikä ei.

Mutta täähän ei oo sitä teoriaa mistä te puhutte. Eiköhän kaikki jolla on korvaa musiikille, tiedä mikä kuulostaa hyvältä mihinkin väliin jne...

Ei hyvän erottamiseen paskasta tarvi lukea kirjoja. Slash nyt kuitenkin vetää suurimmalta osin tunteella ja sehän ei vaadi teoreettista tietämystä soitolle
Mon
02.09.2003 19:01:47 (muokattu 02.09.2003 19:02:16)
Jännä homma että teoriaa halveksivat aina ne, jotka eivät sitä osaa. Teorianne ja uskottavuutenne olisi vähän korkeampi, jos teorian tarpeettomuutta julistaisi sen osaava, mutta harvoinpa niitä näkee.
Mielipiteni on, että jos haluaa soittaa jotain muutakin kuin ränttätänttää autotallisa, teorian ja nuottien osaaminen on enemmän kuin tärkeää.

Totta, mutta nämä teoriaa väheksyväthän nähdäkseni ovatkin puhuneet ROCK'N ROLLISTA, ei esim. klassisesta. Kyllähän Gypsykin myönsi, että tietyntyyppisessä musiikissa tarvitsee teorian osaamista.

Asiahan on näin, että ilman teoriaa homma voi toimia erittäin hyvin. Mutta asia ei ole näin mustavalkoinen. Että homma toimisi teoriasta tuon taivaallista tietämättömällä bändillä, pitäisi soittajien olla erittäin musikaalisia ja tyylitajuisia.

Itse osaan teoriaa jonkun verran. Nuotinlukuakin olen harjoitellut, mutta en sitä kunnolla ole oppinut. Se olisi minulle hyvä taito, koska tykkään soitella paljon covereita(muutakin kuin kolmen soinnun rokkia).
Mon
02.09.2003 19:25:21
Oletko Mahe?

En tiedä edes kuka se on. Miten tämä liittyy teoriaan?
Nuages
02.09.2003 19:28:31
En tiedä edes kuka se on. Miten tämä liittyy teoriaan?

Okei. Anteeksi. Joku vaan kerto mulle, että olisit Mahe. Forget...
leka
02.09.2003 19:37:58
Mutta täähän ei oo sitä teoriaa mistä te puhutte. Eiköhän kaikki jolla on korvaa musiikille, tiedä mikä kuulostaa hyvältä mihinkin väliin jne...

Ei hyvän erottamiseen paskasta tarvi lukea kirjoja. Slash nyt kuitenkin vetää suurimmalta osin tunteella ja sehän ei vaadi teoreettista tietämystä soitolle

Mutta teoriaahan sekin on, se että sä tiedät että jos kaveri soittaa tuommoisen metkan soinnun niin siihen sopii vaikka tuosta kolmannen nauhan kohdalta semmoinen kiva vingutus.

Teoriaa opiskelemalla hyötyy, koska ei tarvitse silloin "keksiä pyörää uudelleen" elikkäs kun joku toinen on jo aikaisemmin huomannut että tämä toimii ja tämä ei...
Gypsy
02.09.2003 19:47:15 (muokattu 08.04.2004 00:17:09)
Jabbe
02.09.2003 19:47:18
Ei siitä teorian tuntemuksesta varmaan haittaakaan ole?
baron
02.09.2003 22:21:35

Ei siitä teorian tuntemuksesta varmaan haittaakaan ole?

"Metsään" soittaminen on aina sallittua, erikoisesti jos se kuulostaa hyvältä, mutta on jotenkin tyylikkäämpää tehdä se tarkoituksella kuin tyhmyyksissään.
Le Haba
02.09.2003 22:36:52 (muokattu 02.09.2003 22:38:37)

Slash on helvetin kova kitaristi ja soittaa vitun hienoja juttuja. Mies ei osaa teoriaa pätkääkään

Se vain on olevinaan ettei se osais. Uskottavuushan siinä menisi jos jengi sais tietää että se osaa jotain teoriaa. Meillähän on siis vain hänen sanansa siitä ettei osaa teoriaa pätkääkään vai onko osaamattomuutensa todennettavissa jotenkin.

Paljasta jo, Gypsy, mitä sun mielestä sana teoria pitää sisällään
Teijo K.
02.09.2003 22:43:47

"Metsään" soittaminen on aina sallittua, erikoisesti jos se kuulostaa hyvältä, mutta on jotenkin tyylikkäämpää tehdä se tarkoituksella kuin tyhmyyksissään.

Just niinkuin Frank Zappa

: Jos aiot rikkoa sääntöjä, ota ensin selville mitä ne säännöt ovat.
Kun kuudes eukko oli pudonnut ikkunasta, kyllästyin katselemaan heitä, ja lähdin Maltsevskin torille, missä sokea mies oli kuulemma saanut lahjaksi villasaalin. (Daniil Harms)
Nuages
02.09.2003 22:46:06
Just niinkuin Frank Zappa

: Jos aiot rikkoa sääntöjä, ota ensin selville mitä ne säännöt ovat.

Jos soittaa ruurin mollina, niin pittää tietää, että se ei ssillon hömpsytä.
Teijo K.
02.09.2003 22:47:35

Jos soittaa ruurin mollina, niin pittää tietää, että se ei ssillon hömpsytä.

Nero on syntynyt. +saa.
Kun kuudes eukko oli pudonnut ikkunasta, kyllästyin katselemaan heitä, ja lähdin Maltsevskin torille, missä sokea mies oli kuulemma saanut lahjaksi villasaalin. (Daniil Harms)
Gypsy
02.09.2003 22:51:17
Jos aiot rikkoa sääntöjä, ota ensin selville mitä ne säännöt ovat.

En mä tästä enää kinaa. Mulle se on ihan yks ja sama miten kukakin tykkää. Mun mielestä teorian opettelu on kuitenkin waste of time. Se on mun mielipide. Taas vaan tulee uskomatonta kommenttia. miks semmoset automaattisesti soittais teoreettisesti väärin jotka ei teoriasta tiedä? Yleensä teoria on kuitenkin itsestäänselvyyksiä ja hyvältä kuulostava usein menee teoriaoppien mukaankin oikein vaikka ite tekijä ei omaa tuotostaan teoriassa osaiskaan selittää

Ei se niin mene, että jos ei opiskele teoriaa niin automaattisesti tulee riitasointua sun muuta. Tuntuu siltä, että te jotka täällä puollustelette teoriaa, ette ite tiedä siitä mitään.

Ei muuta, taidan lopettaa turhanpäiväsen kinaamisen
Gypsy
02.09.2003 23:04:28
Lopeta jo. Sanon vaan seuraavaan

Mitä helvettiä? Sinä itsehän tässä kerrot kuinka et tunne teoriaa etkä aiokaan tuntea. Mistä tiedät sitten laukoa tuollaisia päättömyyksiä?

Mä tiedän mitä teoria on, mutta mä taas en tiedä sitä miks esim jossain soinnussa on tietty nuotti. Näähän on kaks täysin eri asiaa. Mä osaan soittaa sointuja, mutta mä en tiedä niitten nimiä. Kaikki soinnut mitä mä tiedän, on opeteltu levyiltä.
Nuages
02.09.2003 23:05:08
Ei se niin mene, että jos ei opiskele teoriaa niin automaattisesti tulee riitasointua sun muuta. Tuntuu siltä, että te jotka täällä puollustelette teoriaa, ette ite tiedä siitä mitään.

No mutta sehää o vaarallista ku ei tierä ruureista ja molleista mitähän. Liikaa ku ruurilla hömpsytät nii oot kohta ihan hömpsyssä ihtekki. Pittää pelimannin tietää, että mollia välihin! Ja nootit oo hyvä opetella; saat hyvän tekosyyn soithauttaa ja lukia samalla Jallua noottitelineestä!
Blue Note
02.09.2003 23:06:36 (muokattu 02.09.2003 23:07:22)

Mutta jopa slashinkin TÄYTYY tietää mitä se soittaa, vaikka se vetäs kuinka tunteella. Ei se voi (ei kukaan voi) vaan arvata etukäteen että "nyt mulla on fiilis että näppylät SAATTAIS käydä tähän". Ymmärrätkö?

Jos ei tiedä mitä ääniä voi soittaa minkäkin soinnun kanssa niin ei voi tulla hyvänkuuloista musiikkia. Tajuatko? Edes rockissa. Vai eikö teidän "ROCK MUSAssa" ole sointuja, pelkkä melodia? Tietyt lainalaisuudet koskevat myös sinua, hyvä gypsy, vaikka olisit kuinka rebel.

Tai sitten, on olemassa myös se vaihtoehto että se mikä sinusta kuulostaa hyvältä, kuulostaa VAIN sinusta hyvältä, mene ja tiedä. Mutta jos niinsanotusti "osaat soittaa" niin tunnet myös teoriaa jonkin verran, väistämättä. Got it?
Humppa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)