_molli_ 18.11.2005 21:16:44 | |
---|
mulla tuli aina mielee semmonen kuva missä on kengät, kun opettelin bodomin yhtä kipaletta. Siis yhestä kohasta tuli mielee aina se kuva. PASKAT |
shagriml 24.11.2005 14:20:46 | |
---|
Mulle tulee värejä ja kuvia joskus mieleen ihan saundimaailmasta / taajuuksista jne mut en vois sanoo et mikää tietty sävel toimisi aina samalla tavalla. Se on ehkä se miten niitä ympätään päällekkäin ja vierekkäin josta muodostuu kokonaisuus jota sitten visualisoin... Jostain musasta voi sanoo et se on mustaa, joku purppuraa, toinen ruskeaa jne. Mut kaikista ei... |
Tietysti Pauligin 19.12.2005 22:52:49 (muokattu 19.12.2005 22:55:03) | |
---|
Muilla vaihtelee mutta c:llä, a:lla ja e:llä on värit. Keltainen, punainen, sininen. Ja vasta nyt tajusin että päävärithän nuo. Kenties joku yhteys. Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä. |
sähkö 23.02.2006 10:47:07 | |
---|
Tänään tulee YLE Teema kanavalta uusintana prisma jossa aiheena synestesia. Oli kyllä aika hämäriä synesteetikkoja. Suosittelen katsomaan! Joskus tuntuu, että joillain kitaristeilla on seitsemän sormea... mutta onneksi minulla on 10! |
Ze Kink 08.03.2006 23:26:29 (muokattu 08.03.2006 23:26:45) | |
---|
Tänään tulee YLE Teema kanavalta uusintana prisma jossa aiheena synestesia. Oli kyllä aika hämäriä synesteetikkoja. Suosittelen katsomaan! Taisin kattoa tuon joskus aiemmin. Jäi mieleen se juttu, että kuulemma synestesia on 8 kertaa yleisempää taiteilijoilla kuin tavallisilla ihmisillä. Aika jännää tosiaan. Itselläni ei ole synestesiaa, mutta joistain biiseistä/biisien osista mulla tulee joskus kuvia mieleen. Ne eivät yleensä liity kappaleeseen millään tavalla, ne saattavat olla esim. joku valkoinen välähdys tai siniset vilkahtavat kasvot tai vaikkapa kaukaa katsottu vesiputous hämärässä valossa. Luulisin kuitenkin että se on ihan normaalia? Samaa muuten tapahtuu esim. kirjoissa, että näen kirjan tapahtumat ikään kuin leffana mielessäni samalla kun luen. E: Oho, vanha topic. Noh, ei voi mitään. WANG #3: Carefully unscrew or disengage wang bar from guitar and put in case. Sometimes the best way to wang is not to wang at all. -Joe Satriani |
Di 10.03.2006 12:17:42 | |
---|
Oli pakko luoda tunnus luettuani tätä aihetta. Minulla on absoluuttinen sävelkorva sekä synestesia. Omat värikokemukseni ovat: C-oranssinkeltainen Cis-oranssi D-Keltainen E-Sininen F-vihreä; duurissa kirkkaanvihreä, mollissa tumma, fis vielä tummempi G-ruskea A-punainen B-lila H:lla ei ole omaa väriä vaan se on ikäänkuin vettä , josta heijastuu ylennysmerkkien värit. Huvittavaa että näen suurimman osan samanvärisinä kuin sinä. Eli näin: C-sininen D-keltainen E-vaaleamman sininen F-vihreä G-violetti A-punainen H-ei selvää väriä. Kaikki mustat koskettimet (soitan siis pianoa) näen niiden vierekkäisten värien "lasisina" sekoituksina. Eli siis vähän niin kuin sävelet olisi jotain marmoria. Minulla on absoluuttinen sävelkorva, mutta synestesiasta en tiedä. |
BigPapa 11.03.2006 11:31:06 | |
---|
Tuoksuuko sävelet/soinnut millekään? Maistuuko sävelet/soinnut millekään? Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
Guitaristi 14.03.2006 17:07:35 | |
---|
E on mielestäni musta ja G keltainen. Muista sävelistä en sanokaan mitään. Älä itke ruma lapsi, ota Pastilli? |
BigPapa 14.03.2006 17:51:48 | |
---|
Värit on värejä ja sävelet säveleitä...... Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
pkhlo 14.03.2006 20:43:18 | |
---|
Oli pakko luoda tunnus luettuani tätä aihetta. Minulla on absoluuttinen sävelkorva sekä synestesia. Omat värikokemukseni ovat: C-oranssinkeltainen Cis-oranssi D-Keltainen E-Sininen F-vihreä; duurissa kirkkaanvihreä, mollissa tumma, fis vielä tummempi G-ruskea A-punainen B-lila H:lla ei ole omaa väriä vaan se on ikäänkuin vettä , josta heijastuu ylennysmerkkien värit..
Ollaakohan me luettu noi jostain? Mullon IHAN SAMAT! No, pieni ero, C ja Cis on enemmän punaisia kuin keltaisia. Kuitenki enemmän keltaseen päin kuin A, joka on lämmin punainen. En ole itse synesteetikko ja mullon semmonen todella hämärä muistikuva, että oon opiskeluaikoina lukenu asiasta. Ettei vaan ollu juurikin nuo värit jossain lehtijutussa tai kirjassa? Saattoi olla jonkun säveltäjänkin speksit kyseessä. Sen vaan muistan että ajattelin juuri noita värejä ja niihin liittyviä sävellajeja Jyväskylän Ilokivessä v. 1998 tai 99. Hullua. Pastilli?
They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit. |
Hammermul 17.03.2006 14:34:47 (muokattu 17.03.2006 14:37:18) | |
---|
Heh, mä en ole tätä koskaan ennen miettinyt, mutta jotenkin heti tuli värit tietyt värit mieleen kun mietti noita sointuja. A - punainen G - sininen E - vihreä C - keltainen Tuo ei kyllä liity mitenkään niiden äänien kuulemiseen väreinä, sillä sävelkorvani ei ole todellakaan mikään erikoinen. Päättelin vaan, että alitajunta toi noi värit mieleen. Vanha bluussi on usein G:stä, ehkä siitä sininen, AC/DC usein A:sta, ja niiden logo on punainen... Hassua. E: Tuli mieleen, että tää voi muuten liittyä suoraan johonkin opukseen, mistä on tullut teoriaa joskus luettua. Niissä on saatettu selvennyksen vuoksi aina merkata tietyt sävelet tietyillä väreillä ja ne on sit jäänyt päähän. Mielipiteesi on väärä. |
Justus goes music 17.03.2006 19:22:40 | |
---|
Tuoksuuko sävelet/soinnut millekään? :D Se on Fis! |
Mä taas näkisin näin: E tumman vihreä F ruskea F# oranssi G vihreä Ab violetti A punainen Bb kullankeltainen B hopeinen C punainen C# tummanpunainen/violetti D keltainen Eb musta Noi "värit" vaihtelee musta vähän oktaavialan mukaan. "Madman was here, but now he's gone, you know the results, I have done."
Vedä viskiä, vodkaa, rommikolaa, tequilaa, viiniä ja kaljaa saman illan aikana. Koeta hymyillä aamulla. |
LexaR 15.05.2006 17:51:21 | |
---|
tulipa tämmönen mieleen tästä aiheesta: http://www.synestesia.fi/ todella mielenkiintonen idea, tietokone väsää musiikkia kuvista... mahtanu olla aikamoista koodausta et saa tommosen purkitettuu. Suurin osa viel tosi hyvänkuulosta tavaraa, ittelle tulee ainaki just tommosia mielleyhtymiä... You live and you learn. At any rate, you live. |
Giipparisti 16.05.2006 15:10:51 | |
---|
Itelläki on tollasia värillisiä havaintoja sävelistä. Se saattaa osittain tulla sitä kautta, että esim raikkaisiin säveliin tai sointuihin yhdistää raikkaita värejä. Mutta kummaa on kyllä. Mulla ja kaverillani on vielä sellanen kieli, että pysytään kuvaamaan ylipäänsä kaikkea ääneen liittyvää fyysisillä ilme-asentoyhdistelmillä (näyttää varmaan ulkopuolisista mielenkiintoiselta:D), pelottavinta tosiaan, että ymmärrämme hyvin toisiamme... |
northern 17.05.2006 13:13:16 | |
---|
Itelläki on tollasia värillisiä havaintoja sävelistä. Se saattaa osittain tulla sitä kautta, että esim raikkaisiin säveliin tai sointuihin yhdistää raikkaita värejä. Mutta kummaa on kyllä. Mutta mitenkäs sitten erotat raikkaan soinnun vähemmän raikkaasta? Mikä siitä soinnusta tekee raikkaamman jos se soi kokosävelaskeleen matalammalta kuin toinen? |
Giipparisti 18.05.2006 20:04:01 (muokattu 18.05.2006 20:05:36) | |
---|
Mutta mitenkäs sitten erotat raikkaan soinnun vähemmän raikkaasta? Mikä siitä soinnusta tekee raikkaamman jos se soi kokosävelaskeleen matalammalta kuin toinen? Siinäpä vasta kysymys, miksi tietyt soinnut kuulostavat raikkailta. Itselleni on vaan kiistatta selvää, että esimerkiksi D on pirteä, kun taas C on latteampi. Oletan, että monella muullakin on tämä sama mielikuva, mutta on sitten hankalampaa alkaa analysoida, että miksi. Mielestäni soinnun terssi on tärkeä osatekijä sen luonteesta. Kiinnostavaa se kyllä on, nimittäin nämä kaikki pätee nimenomaan tasavireisissä soittimissaa. |
HC-Audio 29.05.2006 15:03:35 | |
---|
Olisipa siistiä olla värisokea synesteetikko. Olikohan Zappa sellainen? Täällä ilmoittautuu yksi! Kouluaineet: Matikka - punainen Biologia - Vihreä Kemia - keltainen Fysiikka - sininen Psykologia - tummanpunainen Filosofia - harmaa Historia - ruskea Ruotsi - sininen/keltainen(ylläri :D) Englanti - keltainen Äidinkieli - valkoinen Nään monet muutkin asiat väreinä(esim. Tampere on sininen, Madrid oranssi, Peking valkoinen), mikä on mielestäni just kiinnostavaa ja syvällistä! p.S TUTKIMUKSEN mukaan värisokeat näkevät enemmän ruskean sävyjä kuin "normaalivärinäköiset". Olette siis huonompia håmåt! Käytiin kattoon Troija ja just ku posset tuli ulos hevosesta, takaa kuuluu naisääni: "Mää arvasin".
Kalamies #18 >-)))> |
wrshredder 09.05.2007 00:08:19 | |
---|
En, mutta muistan opettelemani soolopätkät mitä eriskummallisimpien muistisääntöjen/tarinoiden avulla. Kuvittelen sävelet tarinan eri henkilöiksi. Tätä on vaikea selittää, mutta se on välillä aika outoa. Mahtaisikohan tällä olla jotain samankaltaisuutta sen metodin kanssa millä opettelin luettelemaan kaikki sekoitetun korttipakan kortit ulkoa. Siinä siis valittiin ensin tuttu polku (vaikka matkasi kouluun ,tai kauppaan tms) ,polulle päätettiin tietyt tutut pisteet (vaikka tuttu kivi ,bussipysäkki ,puu tms) ja jokaiselle polun pisteelle yhdistettiin järjestyksessä pari korttipakan korttia. Näin opeteltuna ei ollut kovinkaa vaikeaa nimetä kaikkia kortteja ulkoa.. Mä en näe säveliä väreinä. Mutta koitan treenata sävelkorvaani niin että voin nimetä nuotin "lennosta". C:n osaan laulaa ulkomuistista. :) |
Joees 09.05.2007 17:20:07 | |
---|
Olisipa siistiä olla värisokea synesteetikko. Olikohan Zappa sellainen? Lainaampa sitten vanhaa viestiä... :-) Mä oon värisokea. Punavihreesokeevammanen. Ainakin niitten kaikkien lappujen mukaan millä tuota testaillaan. Näen musaa aika pitkälti väreinä. Kun kyllä mä punasen ja vihreän näen... Sillee. Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Olen toisinaan piikki sun persauksissasi. |