Aihe: Oman laulun tallennus
1
katiska83
15.03.2006 15:17:35
Hei,

Millainen laite kannattaa hommata jos haluaa tallentaa omaa laulua, ja lisäksi myös esiintymisiä?
Joku digikamera vaikoh?
hannakatriina
15.03.2006 16:01:46

Millainen laite kannattaa hommata jos haluaa tallentaa omaa laulua, ja lisäksi myös esiintymisiä?

Jos pelkkä äänen nauhoittaminen riittää, niin suosittelen pientä kannettavaa minidisc-soitinta, jossa on mikkiliitäntä. Ja sit tarvii tietysti myös sen mikin. Nykyään noita md-soittimia saa jo tosi halvalla ihan perusmarketeista (Prismat, Anttilat yms.) koska mp3-soittimet tuntuu olevan nyt se myyntihitti ja md-soittimilla vähemmän kysyntää. Itse löysin uuden md-soittimen 89 eurolla poistomyynnistä, ovh oli jotain 250, ja siinä on jo radiokin mukana.
KantriKatri
16.03.2006 14:20:41

Hei,

Joku digikamera vaikoh?

Meillä on Sonyn MD,jossa mikkiliitäntä. Ostin hyvän mikin aikoinaan Stokkalta ja hyvin toimii.Ollaan käytetty sitä haastatteluiden tekemisessä ja treenien tallennuksissa yms.
Happy Rock´n´roll!!
Apricot
16.03.2006 21:46:24 (muokattu 16.03.2006 21:48:08)
...jos haluaa tallentaa omaa laulua, ja lisäksi myös esiintymisiä?
Joku digikamera vaikoh?

Jos haluat nähdä oman esiintymisesi, niin sitten tietysti digitaalinen videokamera + jalusta (mitä kukaan ei koskaan osta, mutta aina tarvitaan) pitää olla.

Äänen tallennukseen on monia vaihtoehtoja. Jos haluaa vain kuulla että miltä oma laulu treenitilanteessa kuulostaa, niin halvin ja toimivin on MD ja jonkinlainen halpa pieni stereomikrofoni, joita saa tavaratalosta.

Keikkaäänitykset onnistuu parhaiten, jos vetää piuhan mikseristä MD:hen, ja äänittää sitä mitä miksauspöytään tulee. Edellyttää tietysti, että keikalla käytetään äänentoistolaitteita.

Luonnollisin mutta kallein tulos syntyy, kun ostaa vielä laadukkaan stereomikin tai kaksi tavallista, ja vie signaalin MD:hen jonkunlaisen etuvahvistimen (esim. mikseri) kautta. Silloin tallentavan laitteen kannattaa olla jokin muu kuin MD.

Digikamera ei liene soveltuvin vaihtoehto musiikkiesityksen äänen taltioimiseen, mutta kyllähän sekin tietysti äänittää.
No problemo!
katiska83
17.03.2006 14:48:08
kiitti teille vinkeistä. Taidanpa hommata jonkinlaisen MD:n, kun sitä suosittelette kovin. =)
fifi
17.03.2006 15:58:37

kiitti teille vinkeistä. Taidanpa hommata jonkinlaisen MD:n, kun sitä suosittelette kovin. =)

MD:tä suosittelen minäkin. Joku puhui halvasta mikistä, mutta alle sadan euron mikkiä en suosittele. Kaveri maksoi omastaan 25 euroa, ja rahat menivät täysin hukkaan - mikki oli niin huono, että se oli käytännössä käyttökelvoton. Itselläni on sellainen sonyn pikkuruinen mikki, joka maksoi 100 euroa. Se antaa (yllättävänkin) hyvän äänenlaadun kokoonsa nähden. Joillakin olen nähnyt sellaisia isompia mikkejä, mutta niissä on sitten taas oma raahaamisensa. Koska olen klasarilaulaja, en pidä mikkiä siis kädessä, vaan se on vain jossain lähistöllä pöydän tai tuolin päällä nappaamassa äänen. Siinä tarkoituksessa kyseinen minimikki on erittäin hyvä. Mikki kannattaa kuitenkin valita käyttötarkoituksensa mukaan, bänditouhuille ei tuollainen mikki oikein sovi.
insight
17.03.2006 16:54:39
Saahan nykyisillä mp3-soittimillakin tallennettua. Joissain malleissa on encooderi line-in liitännällä, kuten tässä http://www.samsung.com/uk/products/ … hmemory/yp_t6xels.asp?page=Features
Samsungin soittimessa. Konkkamikillä kannattaa nauhoittaa ja se vaatiin etuasteen, eli kyllähän tuolle paketille tulee hintaa. Tossa soittimessa on toki sisäinen mikki, mutta äänenlaatu ei tietenkään ole silloin hyvä. Itse en ostais minidisciä.
propaganda
17.03.2006 19:03:44
Saahan nykyisillä mp3-soittimillakin tallennettua. Joissain malleissa on encooderi line-in liitännällä, kuten tässä http://www.samsung.com/uk/products/ … hmemory/yp_t6xels.asp?page=Features
Samsungin soittimessa. Konkkamikillä kannattaa nauhoittaa ja se vaatiin etuasteen, eli kyllähän tuolle paketille tulee hintaa. Tossa soittimessa on toki sisäinen mikki, mutta äänenlaatu ei tietenkään ole silloin hyvä. Itse en ostais minidisciä.

Jos esiintymisiä meinaa myös tallentaa (kuten kysyjä) Niin minidiski on miljoona kertaa kätevämpi arkistoinnin kannalta. Monesti on tuollaisen mp3-soittimen kanssa kusessa kun edellistä keikkaa ei oo kukaan jaksanu vielä siirtää minnekkään ja seuraava on tulossa. Minidiskillä sama hoituu vain levyä vaihtamalla. Myös äänenlaatu on parempi kuin mp3-soittimessä, joka on hyväksi jos aikoo jonkun livebiisin laittaa julkaisulle.
hannakatriina
18.03.2006 13:14:40

minidiskejä ei käytä enään kukaan.

Niin no, onko sillä väliä käyttääkö niitä kukaan, jos se vaan omiin äänitystarpeisiin riittää. MP3-soittimiin en oo vielä ite jaksanu uhrata ajatusta, joten niistä ei ole kommenttia, mut md-soittimia saa halvalla... just siks ettei niitä käytä enää kukaan... paitsi suunnilleen joka toinen tuntemani musiikinopiskelija.
fifi
18.03.2006 14:40:18

Niin no, onko sillä väliä käyttääkö niitä kukaan, jos se vaan omiin äänitystarpeisiin riittää. MP3-soittimiin en oo vielä ite jaksanu uhrata ajatusta, joten niistä ei ole kommenttia, mut md-soittimia saa halvalla... just siks ettei niitä käytä enää kukaan... paitsi suunnilleen joka toinen tuntemani musiikinopiskelija.

Heh, minuakin alkoi naurattaa, kyllä niitä minidiskejä vain käytetään! Ehkäpä olemme sitten mp3-kuluttajien silmissä ajastamme jälkeenjääneitä... Mutta olen törmännyt sellaisiinkin, jotka käyttävät minikasetteja & nauhuria. Se on jo todella nostalgista, suorastaan kasaria! :D

Itse aion käyttää oman md:ni aivan loppuun asti, sen verran kallis oli. Se sopii minun tarkoituksiini, eikä ole mitään järkeä ostaa uutta laitetta vain sen takia, että pitäisi olla viimeisen muotioikun mukainen laite. Uskokaa tai älkää, mp3:n jälkeenkin tulee varmasti uusi vieeelä hienompi laite.

Mitenhän sitä ennen pärjättiin...
Apricot
18.03.2006 18:13:09 (muokattu 18.03.2006 18:14:07)
...parhaimmat mp3:t käsittääkseni tukee todella monia audiofile-tyyppejä, joten nauhoittamista ei välttämättä tarvi tehdä mp3- formaatissa vaan esim. wawina.

Sellaista laitetta tässä onkin odoteltu, mikä äänittäisi suoraan kunnon wav:iksi. Tuoteselosteista ei saa aina selvää, että äänittääkö laite täyttä kaistaa ja dynamiikkaa. Jos ei, niin se ei paranna mitään suhteessa MD:hen. Tosin en ole asiantuntija tässä, mutta esim. iPodin tallennusominaisuuksista en ole saanut selkoa. Lisäksi mp3 -soittimien etuvahvistimet ovat usein vielä huonompia kuin monissa MD:issä, kun niitä ei ole varsinaiseen äänittämiseen suunniteltu.
No problemo!
Max-X
18.03.2006 20:35:27
eikä ole mitään järkeä ostaa uutta laitetta vain sen takia, että pitäisi olla viimeisen muotioikun mukainen laite.

onhan ne käsittämättömän käteviä laitoksia, kun voi ladata koko musakirjastonsa kännykän kokoiseen vehkeeseen.

Uskokaa tai älkää, mp3:n jälkeenkin tulee varmasti uusi vieeelä hienompi laite.

niin

huonosti. tai huonommin kuin nyt. en vain tajunnut sitä silloin :)
"Mä en oo ikinä luottanu jätkiin jotka laulaa poppii" -Jone Nikula
katiska83
02.04.2006 17:36:26
Heh, minuakin alkoi naurattaa, kyllä niitä minidiskejä vain käytetään! Ehkäpä olemme sitten mp3-kuluttajien silmissä ajastamme jälkeenjääneitä... Mutta olen törmännyt sellaisiinkin, jotka käyttävät minikasetteja & nauhuria. Se on jo todella nostalgista, suorastaan kasaria! :D

Itse aion käyttää oman md:ni aivan loppuun asti, sen verran kallis oli. Se sopii minun tarkoituksiini, eikä ole mitään järkeä ostaa uutta laitetta vain sen takia, että pitäisi olla viimeisen muotioikun mukainen laite. Uskokaa tai älkää, mp3:n jälkeenkin tulee varmasti uusi vieeelä hienompi laite.

Niinpä. Kyl mä nyt hommaan ton MD:n kun omat laulumaikatkin sitä suosittelee. Eli kyllä ihan huippu laulajatkin MD:tä käyttää vielä. Enkä usko et MP3 tallentaa niin hyvän laatuisesti sitä musaa. ja on se MD helppo kun se tulee vaan omaan tarkoitukseen. Helppoa ja halpaa....
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)