Aihe: Solmuvärjäys
1
faith
16.03.2006 18:49:56 (muokattu 16.03.2006 18:51:23)
No niin, tänne kokemuksia solmuvärjäyksestä. Etenkin kiinnostais että miten niitä muita kuvioita ku erilaisia ympyröitä/soikioita saa tehtyä?

Ite tein testinä pari tyynyliinaa jossa käytin kahta erilaista lankaa ja tein erilaisia ympyröitä jossa kokeilin erilaisia tyylejä (tiukkaan solmittu/löyhä, laaja/kapea alue narulla "tukittu" jne). Totesin kalastajanlangan olevan mun tarkotuksiin paras (vai toimisko jollaki kankaalla tehdyt solmut?), ja muutenki sai hyviä kokemuksia aiheesta.

E: En huomannu tarkistaa oliko tästä jo juttua, jos on niin tän voi ottaa pois. =)
"Lopeta tuo honottaminen!" -Isukki kehuu laulutaitoja..
Mimi
16.03.2006 19:34:41
Solmujen sisään voi koittaa laittaa vaikka herneitä, niillä saa vähän korostettua sitä rengaskuviota (tätä en muuten ole testannut itse, luin jostain). Ohuella rihmalangalla voi ommella erilaisia "rivejä" siihen kankaaseen ja sitten langat kiristämällä vetää kankaan ruttuun. Sitten kun solmii sen vielä jotenkin tiukasti, niin saa ihan nättejä kuvioita. Jos on kovin iso kangas, tai lähinnä ehkä pitkä, niin sen voi myös solmia niin tiukkaan itsensä ympäri, kuin saa ja vaikka laittaa jotain lankaa sen mytyn ympäri. Tuota pitää vaan liottaa siinä liuoksessa aika pitkään, että väri pääsee myös sinne sisälle, jos on päästäkseen. Tuossa nyt muutamia mitä tuli mieleen. Jonkin verran olen tosiaan värjäillyt, lähinnä tyynykankaisiin...
Antti1987: "Hanuristi on kuulemma punkkari."
Hanuristi: "Antti1987 on kuulemma runkkari."
Minulle lahjoitettiin neljä miljoonaa neliökilometriä planetaarista sumua tuolta toisesta tähtijärjestelmästä. Mystistä.
faith
16.03.2006 19:44:24
Solmujen sisään voi koittaa laittaa vaikka herneitä, niillä saa vähän korostettua sitä rengaskuviota (tätä en muuten ole testannut itse, luin jostain). Ohuella rihmalangalla voi ommella erilaisia "rivejä" siihen kankaaseen ja sitten langat kiristämällä vetää kankaan ruttuun. Sitten kun solmii sen vielä jotenkin tiukasti, niin saa ihan nättejä kuvioita. Jos on kovin iso kangas, tai lähinnä ehkä pitkä, niin sen voi myös solmia niin tiukkaan itsensä ympäri, kuin saa ja vaikka laittaa jotain lankaa sen mytyn ympäri. Tuota pitää vaan liottaa siinä liuoksessa aika pitkään, että väri pääsee myös sinne sisälle, jos on päästäkseen. Tuossa nyt muutamia mitä tuli mieleen. Jonkin verran olen tosiaan värjäillyt, lähinnä tyynykankaisiin...

Ite oon käyttäny konevärjäysvärejä, Nitorista oon tykänny. Tulee tasanen väri.. paitsi että nyt ne oli muuttanu sitä pakkausta silleen että kyllä tahras.

Tuo lankajuttu kuulosti hyvältä =), eli siis toi kiristelyjuttu. Pitänee kokeilla =)

Vahallahan vois tietenki kans värjätä, mutta sen tiedon perusteella mitä oon siitä löytäny, vaikuttaa aika sotkuselta ja hankalalta tavalta =)
"Lopeta tuo honottaminen!" -Isukki kehuu laulutaitoja..
Mirrinsane
17.03.2006 14:38:25

Vahallahan vois tietenki kans värjätä, mutta sen tiedon perusteella mitä oon siitä löytäny, vaikuttaa aika sotkuselta ja hankalalta tavalta =)

En sotkuisuudesta, enka hankaluudesta tiedä, mutta pirun mukavaahan tuo on. Työlästä kyllä, höyrytykset sun muut, sen arvoista kyllä. Värjäilin männävuonna eri tekniikoilla kangasta ja tein verhot. Voisin niistä kuvan nappasta ja postata tänne.
Mimi
17.03.2006 22:08:00
Ite oon käyttäny konevärjäysvärejä, Nitorista oon tykänny. Tulee tasanen väri.. paitsi että nyt ne oli muuttanu sitä pakkausta silleen että kyllä tahras.

Elikkä tuuppaat siis kankaat koneeseen? Jaaha. Onnistuuhan se tietysti niinkin. Nuita värejä (itse olen käyttänyt vaatteitten värjäämiseen Dylonia) saa myös semmosia, jotka sotketaan lämpimään (tai siis kiehuvaan) veteen ja liotellaan siinä (=helvetin sotkuista, joskin onnistuu ja palakittee kyllä jos on tarpeeksi tilava kylppäri ja tarpeeksi (isoja) liotusastioita.). Noilla lutrausväreillähän voi myös "jälkivärjätä", eli sitten saa semmosen tasasesti vaalenevan sarjan kankaita, tuuppaa vaan ensimmäisen pois otettuaan toisen palasen perään. Ja tuossa voi vähän itse kontrolloida sitä värin tummuutta.
Antti1987: "Hanuristi on kuulemma punkkari."
Hanuristi: "Antti1987 on kuulemma runkkari."
Minulle lahjoitettiin neljä miljoonaa neliökilometriä planetaarista sumua tuolta toisesta tähtijärjestelmästä. Mystistä.
Da Make
18.03.2006 16:06:31
Solmuvärjätyt paidat on helevetin rumia.

Aum shinrikyo.

http://cc.joensuu.fi/~tkkroger/kuvia_kasityosta/solmuvarjays.htm
Omasta mielestäni melkein kaikki itsetehty on hienoa. Siinä on se fiilis, jotain ajatusta ja paneutumista on käytetty, loppu tuote on oman näköinen ja tunnelma on orgaanisempi kuin tehdas tuotteella.

Solmuvärjäys on hieno juttu, tosin kaupassa myytävät tehdastekoiset tuotteet ovat aika kaameita. Itse tekeminen kunniaan!
Katso omat plussasi täältä! :::: Kamarinki: H&K ZenTera Combo - Helsinki
JPQ
07.04.2006 02:55:03

Aum shinrikyo.

http://cc.joensuu.fi/~tkkroger/kuvia_kasityosta/solmuvarjays.htm
Omasta mielestäni melkein kaikki itsetehty on hienoa. Siinä on se fiilis, jotain ajatusta ja paneutumista on käytetty, loppu tuote on oman näköinen ja tunnelma on orgaanisempi kuin tehdas tuotteella.

Solmuvärjäys on hieno juttu, tosin kaupassa myytävät tehdastekoiset tuotteet ovat aika kaameita. Itse tekeminen kunniaan!

Tuon linkin paidat ehkä onkin mutta hienojakin olen nähnyt.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)