Aihe: S/PDIF liitäntään mikkietusta?
1 2 3
januszian
17.03.2006 22:01:09 (muokattu 17.03.2006 22:53:07)

Joo, en mä tiiä tosta Line6:sta... Jos se on sitä PODxt osastoa niin ei riitä mulle. En tosin tiiä miten erilaista on mallintaa mikkietusia kuin kokonaisia vaffaristackeja, jota PODxt ei vaan tee tarpeeksi hyvin mun mielestäni. Se on jotenki tunkkainen ja jossain siellä "takana" se saundi. Jos näin on myös mikkietusmalleissa niin menee 200 hukkaan...

Toi Presonus Firebox taitaa olla varmin valinta noista joita tässä on ladeltu. hintavahkomaisenmoinen mutta ei tarvi arvailla että tuliko hyvä vai ei.
Mutta sitten taas toisaalta haluis ehkä jotain "putki"viritelmää myös jolloin Tuo ART olisi kohdillaan. Mutta onko tuo räkkidigitaali ART silti "TOOB?" :)

Edit: kumpi olisi parempi etusiltaan, ART DPS II vai tuo Presonus Firebox?

Editimpi: ART näyttäs tällä hetkellä olevan kärjessä kun siinä on Word clock ja "tubee" saundimahdollisuutena. Presonus on kuitenkin tota cliini osastoa jota mulla jos noissa Souncraftin omissa etusissa löytyis. Specsien mukaan jo helvetillisen puhdasta. En silti väitä ettäkö Soundcraft Spirit E8 mikserin etuset olisi yhtä hyvät kuin presonus mutta jos ostan lisäetusen niin tuo tube flavööri vois olla semmonen mitä käyttelis ideatasolla mieluummin kuin puhtaasta vähän puhtaampaa.

Vai? :)

Editein: Niin joo, tossa presonuksessa pitäisi olla vielä lisäosana se joku S/PDIF breakout cable saadakseni digitaalista. Joka maksaa erikseen 50 euroa?
"Oma kämppä on aina plussaa." - Aristoteles. http://www.zilakka.com
januszian
18.03.2006 12:28:42 (muokattu 18.03.2006 12:32:42)

Juuri näin. Mulla on Firepod (jossa siis samat etuset ku Fireboxissa), ja sanosin että ei ne sen kummemmat ole ku siinä sun Soundcraftissa. Ei ne silti huonot ole. Mutta mielummin kaks ihan erilaista vaihtoehtoa ku kaks melkeen samanlaista.

Joo, siis specsien mukaan tossa Soundcraftissa on ihan helvetin hyvät etuset! :) 0,007 % harmoninen särö ja 128 dB headroom. Samat arvot presonuksissa on 0,005% särö ja 125 dB headroom. En nyt vannomaan mene että muistin oikein.

Mutta onko tuo ART starved plate technology nyt sitten kuitenkaan niin putki että siitä oikeesti olis hyötyä ja saundissa eroa?
hape
18.03.2006 14:29:41

Mutta onko tuo ART starved plate technology nyt sitten kuitenkaan niin putki että siitä oikeesti olis hyötyä ja saundissa eroa?

No enpä ole kokeillu, mutta siinähän on se V3 Variable Valve Voicing -juttu, niin sillä saa kai kuitenki hyvinki erityyppisiä soundeja.
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
Roberto
18.03.2006 18:50:06

Se on se markkinointiteknisesti hyvän kuuloinen ratkaisu silloin kun ei haluta mm. komponenttikustannusten takia nostaa putkille menevää jännitettä.
januszian
18.03.2006 23:26:21

Eli pahimmassa tilanteessa ostan vain paskemman ja "likasemman" etusen kun mitä mun puhtaat jo on?

Oisko jollain ihan oikeeta vertailukokemusta noista ART tube etusista?
hape
19.03.2006 10:06:07

Oisko jollain ihan oikeeta vertailukokemusta noista ART tube etusista?

No eikös Kivi aina kehu Art Tube MP:tä? Tuo DPS II on kaiketi sama peli ku Tube MP:n uusin malli (eli missä on se V3) mutta tuplana, räkkikotelossa ja digi-outilla.
januszian
19.03.2006 12:40:52

No, kehuiskohan se kivi itte sitten sitä tässä threadissa? :)
kivi
19.03.2006 14:18:09 (muokattu 19.03.2006 14:41:11)
No, kehuiskohan se kivi itte sitten sitä tässä threadissa? :)

En. En ole kehunut Tube MP:tä, ja tuosta en tiedä mitään.

Olen kehunut Tube Pac'ia yleisluokan optisena kompressorina, ja se on aivan eri laite ja eri hintaluokassa.
:-(

Tää on taas tätä. Jos sanon, että Squier Anniversary on pitkästä aikaa ensimmäinen hyvin tehty Squier-konsepti, eikös joku toiveikkaasti ajattele, että myös edellisen vuoden Squier olisi hyvä, vaikka jo tuo kehu pitää sisällään faktan että EI OLE.

Art Tube MP on parempi kuin Behringer Mic100, sen voin varmuudella sanoa edelleen
:-)

(Syy, miksi en ole tähän keskusteluun osallistunut on ilmeinen - tässä ei oikein oo palat kohdallaan. Puhutaan toissijaisista asioista kiihkeään tyyliin eikä vaivauduta ajattelemaan. Mulle pitäisi maksaa vähintään se 50 euroa tunti, että jaksaisin ajatella tällaisia ja selittää missä mennään vikaan, sen verran perustavaa laatua ajatusvirhe on :-) - mutta annetaanpa vihje: musiikin tekeminen ei ole hifiä eikä resoluution nostaminen paranna soundia.)
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
hape
19.03.2006 14:50:44

Olen kehunut Tube Pac'ia yleisluokan optisena kompressorina, ja se on aivan eri laite ja eri hintaluokassa.

Ou, sori. Niinhän se olikin. Pyytelen nöyrästi anteeksi.
januszian
19.03.2006 19:31:34 (muokattu 19.03.2006 19:36:01)

Tää on taas tätä. Jos sanon, että Squier Anniversary on pitkästä aikaa ensimmäinen hyvin tehty Squier-konsepti, eikös joku toiveikkaasti ajattele, että myös edellisen vuoden Squier olisi hyvä, vaikka jo tuo kehu pitää sisällään faktan että EI OLE.

Art Tube MP on parempi kuin Behringer Mic100, sen voin varmuudella sanoa edelleen

(Syy, miksi en ole tähän keskusteluun osallistunut on ilmeinen - tässä ei oikein oo palat kohdallaan. Puhutaan toissijaisista asioista kiihkeään tyyliin eikä vaivauduta ajattelemaan. Mulle pitäisi maksaa vähintään se 50 euroa tunti, että jaksaisin ajatella tällaisia ja selittää missä mennään vikaan, sen verran perustavaa laatua ajatusvirhe on :-) - mutta annetaanpa vihje: musiikin tekeminen ei ole hifiä eikä resoluution nostaminen paranna soundia.)

- no tuokin auttaa jos ART on parempi ku Behringer. :)

Joo, ymmärrän kyllä mitä puhut. Etsin nimenomaan putkea "lämpöä" saundiin ja jos vielä saisin sitä putkea digitaaliliitäntään niin olisi hienoa. Digitaaliliitäntään siksi että stereo semmoinen olisi 8:n analogisen vierellä käyttämättä. Niihin kahdeksaan on olemassa jo etuset. Ja kun erillisetusunittia ostan niin haluaisin tietysti erilaisen ja ehkäpä jopa paremman (saundillisesti) kuin ne mitä mulla jo on. Erilaisen eli mahdollisesti putkilämpimän?
Eihän nuo harmoniset säröt ja headroomit sun muut saundista mitään kerro.

Mutta viimeiset kyselyt onkin sitten jo koskenut sitä että saako ART etusilla oikeanlaista putkea vai ovatko insinöörit vain "huijanneet" (antaneet sille sen verran jännitettä että se ehkä vähän hehkuu muttei tee mitään) sen putken sinne mukaan? Varmasti silti signaalitiehen "huijattukin" putki muuttaa saundia mutta kun vertailukohdetta ei oston jälkeen täältä löydy, jää vain mietityttämään, kannattiko ostos kun alunperin etusunitin piti olla pieni ja kompakti eikä räkkilaite.

Kun näiden härvelien kanssa ei pääse päivittäin pelaamaan, niistä ei tiedä tarpeeksi tehdäkseen heräteostoksia. Ehkä niitä ei sitten pitäisi saada myydä tietämättömille?
Itse olen ihan ehdottomasti sitä mieltä että PC laitteiden oston yhteydessä olisi esitettävä jonkinlainen ajokortti tai todistus että se laite osataan asentaa ja sitä osataan käyttää oikein. :) Liian usein kuulee "rikkinäisistä" vehkeistä joita ei vain ole osattu käyttää.

ps. elä suutu mutta en mä sun lausuntojen mukaan lähde kirkuen ja tukka hulmuten puotiin latelemaan euroja tiskiin. :) Olis mukava saada MONTA ja paljon kokemuksia laitteista. Niitä ei vain taida monilla ollakaan...
kivi
19.03.2006 19:48:01 (muokattu 19.03.2006 19:48:59)
-. elä suutu mutta en mä sun lausuntojen mukaan lähde kirkuen ja tukka hulmuten puotiin latelemaan euroja tiskiin. :) Olis mukava saada MONTA ja paljon kokemuksia laitteista. Niitä ei vain taida monilla ollakaan...

Käh käh!

En mä (toivottavasti) ole mitään sellaista sanonutkaan, minkä voisi ostoslistaksi muuttaa. Mulla ei ole sellaista salattua tietoa, jolla saisi kaikille yleispätevästi hyvät kamat.

Lähinnä tässä nyt harmittelin, että ne kriteerit joilla laitteen hyvyyttä voi spekseistä arvioida, eivät useinkaan vielä kerro mitään laitteen hyvyydestä.

Esimerkiksi Alesiksen mallisto on täynnä laitteita jotka näyttävät spekseissä tosi kivoilta, mutta eivät sitten olekaan musikaalisia. Tätä on opittu käyttämään myös etuna, eikä yleistys muutenkaan päde kaikkiin Alesis-laitteisiin (ei edes kaikkiin kaikuihin ja kompuroihin).

Ja sitten toisinpäin - mustanaama-ADAT venyy vain 16 bitin syvyyteen, mutta toimii monissa jutuissa paljon paremmin kuin vastaava tarkempi laite.

Putkilämmittimiä taas on monta lajia. Joku väitti, että jopa Behringerin ne T-1953-Magician -sarjalaiset toimisivat ihan oikeasti (niissä 1U-korkuisissa taas putki ei oo edes signaalitiessä) - en tiä, ku en oo testannut...
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
januszian
19.03.2006 20:11:41 (muokattu 19.03.2006 20:17:43)

Käh käh!

En mä (toivottavasti) ole mitään sellaista sanonutkaan, minkä voisi ostoslistaksi muuttaa. Mulla ei ole sellaista salattua tietoa, jolla saisi kaikille yleispätevästi hyvät kamat.

Lähinnä tässä nyt harmittelin, että ne kriteerit joilla laitteen hyvyyttä voi spekseistä arvioida, eivät useinkaan vielä kerro mitään laitteen hyvyydestä.

Esimerkiksi Alesiksen mallisto on täynnä laitteita jotka näyttävät spekseissä tosi kivoilta, mutta eivät sitten olekaan musikaalisia. Tätä on opittu käyttämään myös etuna, eikä yleistys muutenkaan päde kaikkiin Alesis-laitteisiin (ei edes kaikkiin kaikuihin ja kompuroihin).

Ja sitten toisinpäin - mustanaama-ADAT venyy vain 16 bitin syvyyteen, mutta toimii monissa jutuissa paljon paremmin kuin vastaava tarkempi laite.

Putkilämmittimiä taas on monta lajia. Joku väitti, että jopa Behringerin ne T-1953-Magician -sarjalaiset toimisivat ihan oikeasti (niissä 1U-korkuisissa taas putki ei oo edes signaalitiessä) - en tiä, ku en oo testannut...

- no näinhän se on. Mutta nou hätä, ei tässä ketään mistään syytellä. :)

Mitä tarkoitat musikaalisella? Ihan noin yleisesti.

Taidan taas olla ostamassa semmoista minkä pitäisi toimia ihan kaikkeen mahdolliseen. Kun ei ole varaa ostaa yhtä yhteen tarkoitukseen. Ehkä siksi 2 Soundcraft tyylistä "puhdasta" etusta olisi oiva päätös että olisi 10 kaikkeen sopivaa. Vai onko jotain komponentteja bändisoittimissa joita ei kertakaikkiaan voi nauhoittaa puhtaalla ja kliinisellä etusella?
Mihin kaikkeen yleisesti käyttäisi putkietusta? Sopiiko se kaikkeen? Itse olen ajatellut että sähkökitaran nauhoittamiseen voisi olla hyvä saada putkea mukaan. Laulu voisi siitä tykätä ja ehkä jotkin rumpukomponentit?
Cornflake
19.03.2006 22:11:10
januszian:
Vai onko jotain komponentteja bändisoittimissa joita ei kertakaikkiaan voi nauhoittaa puhtaalla ja kliinisellä etusella?

On yksi soitin... Jos sitä nauhoittaa väärillä vehkeillä niin nimetön taho tulee listimään!

Eikait mikään ole kielletty. Päinvastoin.

Mihin kaikkeen yleisesti käyttäisi putkietusta? Sopiiko se kaikkeen?

Tuokin selviää kokeilemalla. Mulla ei ole kokemusta kuin markan "putki"etusista, mutta kyllähän kunnon vehjettä tulisi monessa paikassa kokeiltua.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
kivi
19.03.2006 22:56:53
januszian:
Mitä tarkoitat musikaalisella? Ihan noin yleisesti.

Heh, selitin tämän ihan tossa vähän aikaa sitten filosofis-käytännölliseltä pohjalta nimimerkki JPQ:lle seuraavalla tavalla:

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &t=66785&o=20&#p4513586

Tietysti teksti on pelkkää karkeaa yleistämistä, mutta mutta...

Mihin kaikkeen yleisesti käyttäisi putkietusta? Sopiiko se kaikkeen? Itse olen ajatellut että sähkökitaran nauhoittamiseen voisi olla hyvä saada putkea mukaan. Laulu voisi siitä tykätä ja ehkä jotkin rumpukomponentit?

Ei sovi kaikkeen.

Laulussa putki on joskus hyvä, joskus paha.
Särökitarassa se on yleensä turha.
Virveliin se ei aina sovi.
Bassossa se on joskus välttämätön.
Overheadeissa se saattaa toimia.
Uruissa se toimii yleensä.
Tomeissa se on yleensä tarpeeton.
Bassarissa se ei yleensä toimi.

Lisää karkeita yleistyksiä;-)
Daunt
20.03.2006 09:22:33
Mielestäni halvoissa putkietusissa ei ole pelkoa soundin liiallisesta värittymisestä ainakaan putken takia. Itseltä löytyy DBX Mini-Pre ja TL Audio 5050 Ivory II. Etenkin tuo DBX on hyvinkin neutraalin kuuloinen. Ei mitenkään erityisen lämmin. TL Audiosta saa tarvittaessa lämpöä, mutta sekin syntyy parhaiten käyttämällä laitteen putkikompuraa etusen kanssa.
Dauntless -Death/Thrash Metal-
Janus
20.03.2006 09:59:49
Editein: Niin joo, tossa presonuksessa pitäisi olla vielä lisäosana se joku S/PDIF breakout cable saadakseni digitaalista. Joka maksaa erikseen 50 euroa?

Kyllä toi breakout cable mielestäni sisältyy tohon Fireboxiin vakiona. Voipi olla, että itsekin ostan tuon niin saan samalla hinnalla kevyen FW-interfacen ja MBox 2:een 2 hyvää mikkietusta lisää S/PDIF-liitännästä esim. livekeikkojen äänitystä varten (pöytäsignaali reteona + reteopari tilamikkejä).
mhelin
20.03.2006 14:53:21 (muokattu 20.03.2006 14:54:43)
Fireboxia ei välttämättä voi käyttää AD-muuntimena (jos se on tarkoitus). Lisäksi se ei tn. ole synkassa 1010:n kanssa jos sitä käyttää firewiren kautta. Mutta tuollaisia S/PDIF lähtöisiä mikkietusia ei kyllä taida helpolla löytyä. Lisäksi joudut tällöin synkaamaan 1010:n muuntimet tuon AD:n kanssa ja kellossa on S/PDIF:in kautta siirrettynä jonkin verran jitteriä. Et voi myöskään käyttää AD:ta aikaisemmin äänitettyjen raitojen kanssa koska näytteenottotaajuus ei ole molemmissa täsmälleen sama.

Mitä tulee tuohon musikaalisuuteen niin se tietysti on kiinni siitä mikä saundi on omasta mielestäsi hyvä, ja toisaalta siitä millaista prosessia käytät. Esim. tuo Kiven tapa äänittää saundi mahdollisen valmiina ei välttämättä ole se tapa jota itse käytät. Jotkut tykkää siis säätää äänitysvaiheessa saundin sellaiseksi että miksattaessa ei tarvitse tehdä juuri mitään, ja toiset taas haluavat saundit sisään mahdollisimman hifinä ja sitten vasta miksausprosesessissa tehdä enemmän säätöä. Useimpien äänitys&miksausprosessi on jotain tuolta väliltä. Sen perusteella siis kuitenkin laitevalinnat.

ART siis voi olla ihan ok huolimatta siitä millä jänöllä ne putket siellä toimivat. Säädöistäkin on kiinni paljon. Mutta jos tarvitset enemmän kanavia kuin ne 8 kerralla mieti tuo synkkapolitiikka kuntoon. Jos muuntimia on useampia käytetään silloi usein word clock standardia synkan siirtoon, eli muuntimesta pitäisi löytyä Word Clock I/O. S/PDIF ja ADAT käyvät vain hätätapauksessa. Toki 2 kanavaa erikseen saadaan hyvälaatuisena sisään kun käytetään muuntimen omaa kelloa, mutta tällöin ne 8 muuta kanavaa kärsivät. Ehkä parempi olisi hankkia pelkkä erillinen parempilaatuinen mikkietunen (esim. RNP tms.) jos sitä tuntee tarvitsevansa, tai sitten joku isompi audio interface tuon 1010 tilalle.
PL
20.03.2006 15:06:22
Tuossa olisi tarvittavat kilkkeet synkkasisäänmenoineen päivineen, mutta on räkkivärkki ja menne yli kustannusarvion.

http://www.dbxpro.com/386.htm
hape
20.03.2006 16:25:14

Tässä ois kans Word Clock, mutta hinta menee vähän yli budjetin (435, St.Paul's).

http://www.aphex.com/207D.htm
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)