Aihe: Blast Beat
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Peicco
17.03.2006 17:24:31
Tahallaanko täällä kaikki ymmärretään väärin?

Koittakaa katsoa sitä lempigenreänne toisesta kulmasta. Jos et tiedosta mistä laulaja laulaa, kuulet vain musiikin, ei siitä pahemmin aggressiot välity. Välittyy helvetinmoinen pauke ja nakutus, mutta ei se ole mikään aggression kuvaus.
Jos nyt joku edes yrittäisi ymmärtää mun pointtini. Onko se jossain muusiikin teoriassa määritelty, että nopea tykitys on aggressiivista? Teknokin on nopeaa tykitystä, mutta ilman aggressiivista sanomaa. Sanoma tulee laulun sanojen kautta sanoi tukanheiluttajat mitä vaan.

Onko tää nyt niin, että jollain on sellanen fiilis, että astun varpaille kun kerron mielipiteeni tämän kyseisen genren ummikolle avautuvasta sanomasta?

Nää biisit ilmeisesti (mähän en tiedä muuta kuin mitä täällä on viitattu) kertoo jostain ihan himmeistä jutuista. Sellasta böö ja bad bad bad -meinigistä.

Huuu. Ja sitten kun sitä säestetään nopeella tico-ticolla (tää oli hyvä!) se on jotenkin aggressiivista? Paskan marjat.

Agressio näkyy jopa paremmin duurivoittoisessa musiikissa jossa on riittävän yhteiskuntakriittiset sanoitukset. Toi death-grind -kama on vähintäänkin sanomansa puolesta pelkkää showta. Vai onko nää genreä edeustavat bändit niin tosissaan sanomansa kanssa, että ovat ihan vihaisia.

Voi hitsi, toivottavasti ne ei oo mulle kauheen vihasia. Ovat bändikuvissakin niin totisen näkösiä.

Aggressiivista porukkaa?
En koskaan unohda kasvoja, mutta teidän kohdallanne olen valmis tekemään poikkeuksen.
T.Laine
17.03.2006 17:49:34 (muokattu 17.03.2006 17:50:20)
Teknokin on nopeaa tykitystä, mutta ilman aggressiivista sanomaa. Sanoma tulee laulun sanojen kautta sanoi tukanheiluttajat mitä vaan.

No eipä esimerkiksi Niskalaukaus ole kovinkaan agressiivistä, vaikka Timppa monessa biisissä kyllä annatta yhteiskunnalla yms. Tosin on niskalaukauksella agressiivisiäkin biisejä, mutta ne ovatkin sitten nopeempia.

Eiköhän se kokonaisuus ja luotu fiilis anna ihmisille ne fiilikset joista kuki vetää omat päätöksensä. Jollain stratovariuksella on nopeita biisejä, mutta ei nyt oikeen nappaa kuunnella luonnosuojelusta kertovia kappaleita.
Ja kyllä esimerkiksi rotten soundista saa kohtalaisen agressiivisen kuvan, vaikka vokalisti "laulaisi" Suomalaisia kansanlaulujen sanoja englanniksi. Se vaan on se kokonaisuus.
...näin se on nähtävä...
Peicco
17.03.2006 17:50:34
Deino-reino, takas patterin ääreen. Ei palstalla pahoja poikia komppamalla soittamaan opi.
En koskaan unohda kasvoja, mutta teidän kohdallanne olen valmis tekemään poikkeuksen.
Deino
17.03.2006 17:56:02

Deino-reino, takas patterin ääreen.

Joo.

Ei palstalla pahoja poikia komppamalla soittamaan opi.

Ei.
Deino vaan.
Ruoste
17.03.2006 18:42:25
Blastebeat sujuu jo aika hyvin, olen reenannut ~4 vuotta sitä ja nyt tekniikka alkaa löytämään oikeita raiteita. En pysty nyt laittamaan ääninäytettä mutta ehkäpä joskus. Soitan kahdessa bändissä joissa hyödynnän blastia, toinen hieman grindcorevaikutteista ja toinen rokkia (rockia blastilla :D) tosin rokkibändissä blastia käytän vain kun halutaan pistää biisissä täysi vaihde päälle, kyseessä on hieman erilainen rock bändi. Mutta keikoillakin blasti sujuu aivan ongelmitta kun vaan muistaa oikean tekniikan eikä ala soittaman yli taitojensa. Oikea hengitystekniikka merkkaa paljon blastin soitossa ja sen kestävyydessä.
Paskansyöjien legioonat suoltaa taidetta... Frankie and Gatorin kotisivut
hgr
17.03.2006 19:52:46 (muokattu 17.03.2006 19:53:14)
Tuon Rottenin pätkän kun kuuntelin, edelleenkin ihmettelen tätä kyseistä blasti-komppia. Biisihän on sinällään varsin simppeli, ja kyllä tässä kitaristit pääsevät varsin helpolla. Rumpaliparka joutuu mättämään nelinkertaisella tiheydellä kitarasankareihin verrattuna.

Kyllä tuossa kitarat sahaavat myös 16-osia ja joissain kohdissa ne menevät tuplanopeudella rumpuihin nähden.

Kyllä tuossa muuten mielestäni nimenomaan tuosta musiikista välittyy "aggressio", riippumatta lyriikoista(etenkin kun niistä ei saa selvää). Eikä se tarkoita sitä että minä itse tulen aggressiiviseksi tuota kuunneltuani. Kun Matti Nykänen puukottaa kaveriaan 50 kertaa päähän, on siinäkin mielestäni kyse nimenomaan vain Matin omasta aggressiivisudesta.

Ja tässä jonkinlaista blastbeatin tapaista:
http://koti.mbnet.fi/hgrohl/akkuporakone(130804).mp3
Peicco
17.03.2006 20:11:15
Kyllä tuossa muuten mielestäni nimenomaan tuosta musiikista välittyy "aggressio", riippumatta lyriikoista(etenkin kun niistä ei saa selvää).

Mutta johtuuko se aggression välittyminen siitä, että tiedostat genren taipumuksen ja halun tuottaa aggressiivista sanomaa?
Jos feidataan huutaminen, laulu tai örinä pois ja soitetaan tätä instrumentaalisti henkilöille, jotka eivät ole ennen kuulleet tällaista paahtamista, saavatko he musiikista aggressiivisen vaiko hätäisen, hermostuneen ja hosuvan vaikutelman?

Mä veikkaan jälkimmäistä. Musikaalisessa mielessä soitannosta ei välity aggressiota.

Ja jos jonkun mielestä välittyy, miten ilmaistaan soittamalla aggressio, onnellisuus, katkeruus, himo, laiskuus, nälkäisyys tai onnettomuus?

Pelkistetysti onnellisuutta pyritään kuvaamaan hilpeillä duurisoinnuilla ja onnettomuutta molleilla. Muu onkin vaikeampaa määritellä. Ainakin mulle. Kertokaa siis joku agression määritelmä musikaaliselta kannalta.

Mättöä ja ultranopeaa tykistystä kun voi tehdä ilman aggressiiviista asennetta.

Mun mielestä tää tyylilaji (se soitanto, ilman sanoja) kuvaa ennemminkin hermostuneisuutta ja hätäisyytä. Tulee rauhaton olo.
Ruoste
17.03.2006 20:19:23 (muokattu 17.03.2006 20:21:48)
Ja jos jonkun mielestä välittyy, miten ilmaistaan soittamalla aggressio, onnellisuus, katkeruus, himo, laiskuus, nälkäisyys tai onnettomuus?

Kyllä minä ainakin pystyn erottamaan musiikista eri tunnetiloja kuulematta sanoja, tai vaikka sanoja ei olisi ollenkaan, ambient musiikki on hyvä esimerkki tähän. Kyllä pelkästä musiikista erottaa esimerkiksi haikeutta, iloisuutta, aggressiivisuutta, vihaa, rakkautta, tympääntyneisyyttä, leppoisuutta, melkeimpä mitä vain.
Paskansyöjien legioonat suoltaa taidetta... Frankie and Gatorin kotisivut
Bacchus
17.03.2006 20:26:46 (muokattu 17.03.2006 20:34:09)
Tahallaanko täällä kaikki ymmärretään väärin?

Koittakaa katsoa sitä lempigenreänne toisesta kulmasta. Jos et tiedosta mistä laulaja laulaa, kuulet vain musiikin, ei siitä pahemmin aggressiot välity. Välittyy helvetinmoinen pauke ja..

Hyvä olisikin, että kertoisit miltä susta itsestäsi tuntuu, etkä esittäisi mielipiteitäsi "faktoina". Lisäksi aggressiivisuuden määrittelysi meni niin puihin, että näköjään itsekin luovuit siitä.

Huvittuneena luin loppukirjoituksesi provosoimista. Huomaa, että keskustelut on keskusteltu, kun pitää lähteä pelleilylinjalle ja yrittää provosoimalla pelastaa puhkiammuttua kuplaansa.

EDIT:

Mutta johtuuko se aggression välittyminen siitä, että tiedostat genren taipumuksen ja halun tuottaa aggressiivista sanomaa?
Jos feidataan huutaminen, laulu tai örinä pois ja soitetaan tätä instrumentaalisti henkilöille, jotka eivät ole ennen kuulleet tällaista paahtamista, saavatko he musiikista aggressiivisen vaiko hätäisen, hermostuneen ja hosuvan vaikutelman?

Tätä sä sitten jaksat toistaa. En jaksa toistaa itseäni, lue edelliset kommentit, ja jos et niistä mitään ymmärrä, niin sepä ikävää. Ehkä ilmaisen itseni niin epäselvästi, ettei tekstistä voi mitään ymmärtää. Enhän minä tiedä mitä "aggressiivisuuskaan" tarkoittaa.
Bacchus
17.03.2006 20:27:20 (muokattu 17.03.2006 20:27:28)
Perhana, dubbel
hgr
17.03.2006 20:27:56

Mielestäni turhaa pyöritellä tuota örinän poistamista kun tällaisessa musassa laulu toimii hyvinkin paljon instrumenttina muiden joukossa. Ja juuri se laulusoundi vaikuttaa ratkaisevasti tunteen välittymisessä. Eipä tuo ehkä kovin aggressiiviselta kuulostaisi myöskään jos kitaroista otettaisiin särö pois eikä soitettaisi alavireessä.

Mutta jos olet tuota mieltä, niin sen kun olet. Mielestäni tällä kaikella on kuitenkin aika vähän tekemistä sen kanssa että onko musiikki hyvää vai huonoa.
T.Laine
17.03.2006 21:21:04

Aggressio ---Rottensound (koko tuotanto)
Onnellisuus --- "Joutsenlampi", Sirkus musiikki (se tittitididiidi)
Himo --- No vaikka jotku Him:in biisit, Join me??
Laiskuus --- Laahaava, esim. Niskalaukauksen jotkut biisit.
Nälkäisyys --- ööö??
onnettomuus --- "hautajais musiikki" (tai esim. Sentencedin: Mourn)
...näin se on nähtävä...
Shitmanek
17.03.2006 23:18:33 (muokattu 17.03.2006 23:20:31)
Peicco, saan nyt kyllä sellaisen kuvan tekstistäsi ettet enää yritä tuoda "ummikon" mielipidettä esiin, vaan sellaisen, joka ei ole ollenkaan vastaanottavainen kyseiselle musiikinlajille ja on jo kauan sitten siitä mielipiteensä muodostanut. Ja se tuntuu olevan "huonoa musiikkia, kylläpä sen kuuntelijat ovat ääliöitä"

E: Täällä monet ovat yrittäneet ihan oikeasti kertoa mikä heitä musiikissa viehättää, ja sinä lähinnä provoilet ja haukut heitä ja heidän mielipiteitään. Jollei kyseinen genre kiinnosta, niin mitä nillität?
"TÖ MOOR AI INTERÄKT VIT PIIPOUL, TE MOOR AI LÖÖRN" -T 101 Käy täällä jos asut Salon seudulla: Salon Seudun Bändit
Peicco
18.03.2006 07:35:52
Peicco, saan nyt kyllä sellaisen kuvan tekstistäsi ettet enää yritä tuoda "ummikon" mielipidettä esiin, vaan sellaisen, joka ei ole ollenkaan vastaanottavainen kyseiselle musiikinlajille ja on jo kauan sitten siitä mielipiteensä muodostanut. Ja se tuntuu olevan "huonoa musiikkia, kylläpä sen kuuntelijat ovat ääliöitä"

Ääh. Olen joko väärin ymmärretty tai sitten vaan en osaa todellakaan ilmaista näkemystäni ja mielipidettäni aggressiivisesta musiikista oikein. Tottakai harmittaa kun näkemykset ei kohtaa ja tuntuu, että perusteluja ei ymmärretä tai haluta ymmärtää. Mä en ole täällä provosoimassa ketään tai mitään. Alusta alkaen on vaan tuntunut, että muutama kaveri täällä ei hyväksy "ulkopuolisten" näkökulmaa heidän (edustamansa) genren musiikista.
Minkä ihmeen takia joku vetää herneen nenään siitä jos jonkun mielestä aggressiivisuuden tunnusmerkit ei oikein täyty. So what?

Ja mä olen tässä koko ajan yrittänyt puhua juuri musiikista ja tän alalajin tyypillisestä luonteesta, todella nopeasta paahdosta ja kuinka se musiikki voisi olla aggressiivisemman kuuloista hitaammalla temmolla.
Moneen kertaan olen yrittänyt ilmaista, että se aggressiivisuus näihin genren biiseihin tulee lähinnä vokaalin kautta. Huom! Tämäkin on vain oma mielipide.
Mä en ole itse täysi ummikko. Olen musiikin suhteen lähes kaikkiruokainen.
Tässäkin genressä vakuuttaa se järjetön nopeus yhdistettynä kellontarkkaan soitantoon ja tekniseen taituruuteen.

Mutta yritin kertoa minkä vaikutelman ummikko (vaikka toi vaimo) saa kuullessaan death-grind tms. musaa. Se itsekin sanoi, että rauhatonta menoa. Kysyin vielä vaikuttaako vihaiselta musiikilta. Ei kuulema.

E: Täällä monet ovat yrittäneet ihan oikeasti kertoa mikä heitä musiikissa viehättää, ja sinä lähinnä provoilet ja haukut heitä ja heidän mielipiteitään. Jollei kyseinen genre kiinnosta, niin mitä nillität?

Niin, eksyttiin harhapoluille blast -keskustelussa. Mun oli tarkoitus kyseenalaistaa tän genren musikaalinen aggressiivisuus ja herättää siitä keskustelua sillä itselleni tämä kovasti puolustettu aggressiivisuus ei välity. Joopa joo. Sitten tää lähti todellakin väärille urille. Pientä provoilua näkyy puolin ja toisin, mutta en mä lähde ketään haukkumaan.

Joka kommenttiin en jaksa heittää kommenttia takaisin, mutta tossa joku puhui tunteiden välittymisestä. Se on hyvin yksilökohtaista. Ja siihen vaikuttaa myös sen hetken tunnetilat. Samalla musiikilla voi olla eri tilanteissa eri vaikutuskin. Tällä yritän sanoa, että MIELESTÄNI ei ole määritelty minkälainen musiikki kuvaa mitäkin tunnetilaa. Säveltäjät on usein kertoneet jälkikäteen mitä ovat tavoitelleet, mutta se onkin eri asia välittykö se kuulijalle.
Youni
18.03.2006 11:59:57 (muokattu 18.03.2006 12:21:47)
Olen Rottenin nähnyt kaksi kertaa livenä ja Amoralin kerran. En voi kummastakaan sanoa, että se musiikki olisi "rauhatonta" tai "hätäistä". Se on suoraan sanottuna aivan helvetin aggressiivista. Tämä tunnelma syntyy kaikista soittimista tasapuolisesti, toki myös ärjynnästä.

E: Tällöin se visuaalinenkin puoli vaikutti, mutta kyllä se on levyltä kuultunakin aggressiivista.
Tällaista tänään, huomenna jotain muuta. [Kuva setistä profiilissa] http://koti.mbnet.fi/hafol/muuta/cabriat
Bacchus
18.03.2006 12:52:56
Mutta yritin kertoa minkä vaikutelman ummikko (vaikka toi vaimo) saa kuullessaan death-grind tms. musaa. Se itsekin sanoi, että rauhatonta menoa. Kysyin vielä vaikuttaako vihaiselta musiikilta. Ei kuulema.

Niin, eksyttiin harhapoluille blast -keskustelussa. Mun oli tarkoitus kyseenalaistaa tän genren musikaalinen aggressiivisuus ja herättää siitä keskustelua sillä itselleni tämä kovasti puolustettu aggressiivisuus ei välity. Joopa joo. Sitten tää lähti todellakin väärille urille. Pientä provoilua näkyy puolin ja toisin, mutta en mä lähde ketään haukkumaan.

Näissä oli ihan hyviä pointteja, ja nimenomaan henkilökohtaisia näkemyksiä. Ymmärsin heti paljon paremmin mitä tarkoitit. Provoilu (puolin ja toisin, myönnetään) tuppaa aina jossain vaiheessa nostamaan päätään kun keskustelu muuttuu väittelyksi. Mutta, niin kuin sanottu, ymmärsin kyllä mitä haet takaa.
Peicco
19.03.2006 01:02:05
Joop stoooop!

Ja blaastia kehiin!
ddrum54
19.03.2006 11:05:54
Kun Matti Nykänen puukottaa kaveriaan 50 kertaa päähän, on siinäkin mielestäni kyse nimenomaan vain Matin omasta aggressiivisudesta.

Matti Nykäsen "musiikki" herättää aggressiivisuuden kenessä vaan.

( Hahahaa, tää oli sitten vitsi. Ettei hypitä seinille ollenkaan siellä.)
2`n 4
hgr
19.03.2006 14:52:05
Hauska huumorivitsi!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)