Aihe: Isolation box
1
StJerky
17.03.2006 14:51:41
Kotiäänityksiä varten pitäisi saada isolation box. Thomannilta löytyi Randall, mutta maksaa 655. Onko tietoa halvemmista, vai pitääkö ruveta itse askartelemaan?

http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-182536.html
oiva tumpeloinen
17.03.2006 14:57:53
Mä ainakin tekisin tuollaisen itse. Tai jos ei huvittaisi, niin joku puuseppä tekee sulle tommoisen varmastikin noin puoleen hintaan.

Mun mielestä on ainakin huvittavaa pyytää maalatusta vanerista (tai mistä lie lastulevystä), pienestä palasta pehmustetta/eristettä ja mikkipidikkeestä 550 euroa.

Yhdessä pikkustudiossa oli aikanaan rakennettu sen kokoinen linnunpönttö, että sinne mahtui sisään 1x12" kaappi. Se oli aika näppärä ratkaisu ja helpottaa kummasti kaiuttimen vaihtoa.

Ai niin.....vielä semmoinen juttu, että täysin äänettömäksi ulkopuolellehan tuota ei saa millään, jos meinaat vahvistinta kovastikin luukuttaa.
StJerky
17.03.2006 15:00:51
Mä ainakin tekisin tuollaisen itse. Tai jos ei huvittaisi, niin joku puuseppä tekee sulle tommoisen varmastikin noin puoleen hintaan.

Mun mielestä on ainakin huvittavaa pyytää maalatusta vanerista (tai mistä lie lastulevystä), pienestä palasta pehmustetta/eristettä ja mikkipidikkeestä 550 euroa.

Yhdessä pikkustudiossa oli aikanaan rakennettu sen kokoinen linnunpönttö, että sinne mahtui sisään 1x12" kaappi. Se oli aika näppärä ratkaisu ja helpottaa kummasti kaiuttimen vaihtoa.

Ai niin.....vielä semmoinen juttu, että täysin äänettömäksi ulkopuolellehan tuota ei saa millään, jos meinaat vahvistinta kovastikin luukuttaa.

Täysi äänettömyys ei tarpeellista. Kunhan parin huoneen päässä voi nukkua ja rumpujen kanssa äänittää samassa tilassa. Olisi aika helppo tehdä, mutta ajan ja työkalujen puute hieman hidastaa. Paljonkohan puuseppä ottaisi moisesta?
losli
17.03.2006 15:03:46
Rakenna tollanen vastaava vaikka vaatekaappiin. Ei oo ylitse pääsemättömän vaikeeta. Ja puutavaraliikkeestä saat valmiiksi sahattuja levyjä kunhan ilmotat mitat.
starsailor
17.03.2006 15:39:43 (muokattu 17.03.2006 15:40:59)
Eikö tässä tapauksessa tarvittaisi jonkinnäköistä muuta boksia. En saa sen nimeä nyt mieleen, mutta se laitetaan vahvistimen ja kaiutin piuhan väliin. Siitä saa säädettyä vahvistimen vaimennusta, eli pystyt luukuttamaan putkivahvistimellä täpöllä, joilloin tulee kunnon säröt, mutta saat säädettyä ne lauluvoimakkuudelle (ilman vahvistinta) kerrostalo käyttöön siitä boksista...? Vox ihmiset ovat näitä ainakin käyttäneet, koska siitä laitteesta ei taida saada kunnon harmoonisia säröjä ellei luukuta täpöllä.
Svensson
17.03.2006 15:43:38

Eikö tässä tapauksessa tarvittaisi jonkinnäköistä muuta boksia. En saa sen nimeä nyt mieleen, mutta se laitetaan vahvistimen ja kaiutin piuhan väliin. Siitä saa säädettyä vahvistimen vaimennusta, eli pystyt luukuttamaan putkivahvistimellä täpöllä, joilloin tulee kunnon säröt, mutta saat säädettyä ne lauluvoimakkuudelle (ilman vahvistinta) kerrostalo käyttöön siitä boksista...? Vox ihmiset ovat näitä ainakin käyttäneet, koska siitä laitteesta ei taida saada kunnon harmoonisia säröjä ellei luukuta täpöllä.

Keinokuorma?
Ota pihevi jos ahdistaa
Zammy
17.03.2006 15:46:01
Tuo starsailorin hakema laitehan on siis keinokuorma. Merkistä riippuen päteviä laitteita, mutta eivät ne ihan sama asia ole kuin tuollainen eristysboksi. Tuon boksin tarkoituksenahan voi olla vaikka soittaa samassa tilassa rumpujen kansssa ja estää rumpuja vuotamasta kitarakanaviin tai toisinpäin. Lisäksi kaiuttimen luukuttaminen muuttaa soundia asteikolla juuri havaittavasti - huomattavasti, joten silloinkin tuo eristysboksi voi olla se juttu kun haetaan sitä ihan tiettyä soundia.
Susikoira Roi Orbison
Dr. Muff
17.03.2006 15:48:51 (muokattu 17.03.2006 15:50:06)
Ja myös (k)einokuormalla jää kunnolla lepattavan elementin (elementtien) soundi saamatta. Paitsi jos soittaa niin kovaa että ne lepattaa.
I'm your turbo lover.
ReBeat
17.03.2006 15:59:07

Oon pyöritellyt mielessä ideaa että hankkisi vanhan ison arkkupakastimen ja laittaisi sen sisään vielä eristystä lisää ja 1x12 kaapin ja mikkiroippeet. Luulisi että sellaisesta voisi saada aika hyvinkin eristävän.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
StJerky
17.03.2006 15:59:55 (muokattu 17.03.2006 16:00:33)
Oon pyöritellyt mielessä ideaa että hankkisi vanhan ison arkkupakastimen ja laittaisi sen sisään vielä eristystä lisää ja 1x12 kaapin ja mikkiroippeet. Luulisi että sellaisesta voisi saada aika hyvinkin eristävän.

No voi perkule. Ylimääräinen arkkupakastin jo on. Pitääpä miettiä. Kiitos ideasta...

EDIT: Myös keinokuorma löytyy. Tarvitaan jotain lisäksi.
LaXu
17.03.2006 17:44:44
Jos keinokuormasta löytyy linja-ulostulo, niin vetäisi se johonkin päätevahvistimeen, joku wanha trankkukombo efektiluupilla käy hyvin. Mielestäni tämä toimi aika kivasti ja selvästi paremmin kuin keinokuorma.
StJerky
20.03.2006 08:46:03
Testasin pakastinta sellaisenaan. Vaimensi diskantteja kohtuullisesti. Bassot kuuluivat läpi selvästi. Sisällä kumisevat äänet. Lisäeristeellä (esim. 10 cm villaa) pitäisi vielä testata. Ongelmana vain on, että tuo arkku ei mahdu lähelle äänityspaikkaa (joka paikka on täynnä romua).

Kokeilenpa tuota keinokuorman line outista transistorivahvistimen efektilooppiin keinoa. Jos keinokuorman laittaa vaimentamaan paljon, niin äänestä häviää diskantit. Jos tuolla keinolla saa ne säilymään niin hyvä. Minulla on Gallien-Kruegerin 50w, 2x6,5" transistorivahvistin jossa efektilooppi. Sen parempaa tuohon tarkoitukseen tuskin onkaan.
StJerky
21.03.2006 10:06:20 (muokattu 21.03.2006 10:09:45)
Jos keinokuormasta löytyy linja-ulostulo, niin vetäisi se johonkin päätevahvistimeen, joku wanha trankkukombo efektiluupilla käy hyvin. Mielestäni tämä toimi aika kivasti ja selvästi paremmin kuin keinokuorma.

Viime yönä kokeilin tuota ja se toimi tosi hyvin. Ongelmana oli alkuun se, että tarnsistorivahvistimessani (Gallien-Krueger) ei ole master volumea. Ratkaisin sen niin, että laitoin pikkumikserin siihen väliin ja säädin volumet siitä (tuli sitten mieleen, että siinähän olisi oivallinen paikka volume-pedaalille). Marshallista säädöt niin, että olisi talo tärissyt normaaalitilanteessa. Keinokuorma vaimentamaan täysin ja sen line-outista piuha sen pikkumikserin kautta GK:iin. Tällä pääsi täysin keinokuorman aiheuttamasta yläpään vaimenemisesta. Luulenpa, että kokeilen tuot treeneissäkin 4x12 kaapin kanssa.

Hurinaa oli jonkun verran, mutta ei välttämättä enempää kuin ennen ja nyt on kamaa kitaran ja korvan välissä niin, että siellä niitä viallisia piuhoja voi olla useampikin.
ReBeat
12.08.2006 11:34:13

Nostanpas tämän kun tuli koitettua googlea ja löytyi Randallin lisäksi pari muutakin kaupallista isolation boxia.

AxeTrak:
http://www.jlhproducts.com/axetrak/main.asp
äänitysnäytteitä: http://www.jlhproducts.com/axetrak/soundclips.asp

Tuossa pikkulaatikossa on kuuden tuuman kajari (RMS 75W) ja kiinteä mikki sisällä. Kajari on 8 ohm, mutta tilauksesta on saatavana myös 4 tai 16 ohm versio. Hintaa on jenkeissä 399 dollaria.

Isocab (by Paul Lenders Guitar Systems):
http://www.paullenders.com/speakercabs.html
äänitysnäytteitä: http://www.paullenders.com/speakercabs/isocab_soundsamples.html

Tuossa laatikossa olevan elementin kokoa en löydä, mutta tehonkestoa on ilmeisesti 120W. Hintaa laatikolla on 725 euroa ja mikki ei sisälly hintaan.

Hei StJerky! Kokeilitkos sen pakastimen kanssa enempää? Laitoitko lisäeristystä ja millaisia tuloksia saavutit?
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
trih
12.08.2006 14:03:45
Jos haluaa kunnon eristyksen niin se itse isolationboxi pitää pistää vielä "kellumaan" jonkun toisen isolationboxin sisään. Bassot tulee kuitenkin läpi mutta noin se voisi jotenkin toimia. Massaakin seinämissä täytyy olla jotta ne ääniaaltoset eivät rupea soittelemaan laatikoita.
She is benediction.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)